تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821297828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضرت رقيه (س)؛ سفير كوچك امام حسين (ع) در شام


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: حضرت رقيه (س)؛ سفير كوچك امام حسين (ع) در شام
شهات حضرت رقيه (س) در شام و بناي مرقد ايشان در اين سرزمين، تبديل به جلوه‌اي از مظاهر هدايت امام حسين (ع) شد و باعث كم‌رنگ‌تر شدن اثرات تهاجمات و جنايات بيست ساله معاويه گرديد.


گروه دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»- پروانه شكري؛ واقعه عاشورا را مي‌توان از منظرها و جهات مختلفي تحليل و بررسي كرد. يكي از اين جهات وجود افراد و شخصيت‌هاي بسيار متنوع در سپاه امام حسين (ع) است. به عنوان نمونه در ميان ياران امام حسين (ع) علاوه بر مردان، زنان نيز نقش پر‌رنگي در جريان عاشورا داشتند.

ميانگين سني افراد از پيرمردي مانند حبيب بن مظاهر شروع مي‌شود تا عبد الله بن حسن كه كودكي بيش نيست. اشخاصي از بزرگان عرب مانند مسلم بن عوسجه در ركاب امام حسين شمشير مي‌زنند تا بردگان و غلاماني همچون «جون». در سپاه امام حسين(ع) مرد و زن، پير تا خردسال، اشرافان و غلامان همه با هم يافت مي‌شوند.

اثبات وجود تاريخي حضرت رقيه (س)

يكي از شهيدان قيام حسيني كه نقش بسيار تاثير‌گزاري درتبديل واقعه عاشورا به يك جريان سيال تاريخي داشت، حضرت رقيه (س)، دختر سه‌ساله امام حسين (ع) است (كه بارگاه آن مخدره در شهر شام واقع شده است). بعضي از مورخين درباره وجود تاريخي حضرت رقيه(س) سعي در شبهه پراكني دارند، اما با توجه به مستندات تاريخي كه در كتاب منتخب التواريخ نقل شده مي‌توان به تمام اين شك و دودلي‌ها پايان داد.

در قسمتي از اين مستندات تاريخي، جريان تعمير و بازسازي قبر اين بانوي سه ساله ذكر شده كه بدين صورت است: چندين بار سيد ابراهيم دمشقي و خانواده‌اش در عالم رويا خواب اين بانوي سه ساله را مي‌بينند. در خواب از سيد ابراهيم خواسته مي‌شود كه به نزد والي شام برود و از او بخواهد كه قبر را تعمير كنند؛ زيرا داخل قبر آن حضرت آب جمع شده بود و جسم مطهر ايشان معذب بود.

والي شام با مطلع شدن از اين جريان از علما شيعه و سني خواست كه غسل كنند و در نزد مرقد آن بانو جمع شوند و قرار بر اين شد كه قفل به دست هر شخصي باز شد، متصدي نبش قبر و تعمير آن شود. قفل تنها به دست سيد ابراهيم دمشقي كه نسبش منتهي به سيد مرتضي علم الهدي مي‌شود، باز شد و بدن شريف آن حضرت را به مدت سه روز از قبر خارج كردند و به تعمير آن پرداختند. (براي اطلاع از جزئيات بيشتر به كتاب لهوف سيدبن طاووس مراجعه شود)

جريان شهادت حضرت رقيه(س)

دختر سه ساله ابا عبد الله الحسين (ع) كه در سفر كربلا همراه با اسراى خاندان عصمت و طهارت بود، با ايشان وارد شهر شام، مقر حكومت يزيد ملعون شد. به دستور يزيد اسرا در خرابه‌اي كه در نزديكي قصر بود سكني داده شده بودند. حضرت رقيه كه كودكي سه ساله بود، شبي بسيار گريست و بى‏تابى كرد و پدر را خواست.

خبر به يزيد رسيد و او در كمال قساوت قلب دستور داد سر مطهر امام حسين (ع) را نزد او بردند و او از اين منظره بيشتر رنجور و دلتنگ شد و در همان شب در خرابه شام (كه محل موقت اقامت اسرا بود) جان داد و در همان محل به خاك سپرده شد. اينك حرمى بزرگ و با شكوه براى آن مخدره بزرگوار بنا شده كه زيارتگاه دوستداران اهل بيت است.

نقش موثر حضرت رقيه(س) در تبديل واقعه عاشورا به يك جريان سيال تاريخي

جريان كربلا محدود به واقعه عاشورا نيست؛ چراكه پس از آن با ادامه حركت كاروان اسرا، مبارزه خاندان اهل بيت با يزيد همچنان ادامه داشت. ادامه نهضت حسيني را مي‌‌توان از خطبه‌هاي غراي امام سجاد (ع) تا نقش بيدارگري حضرت زينب(س) در شهر‌هاي بزرگي چون كوفه و شام دانست.

چه بسيار مسيحيان و يهودياني كه به وسيله كاروان اسرا مسلمان شدند و از همه پررنگ‌تر آن كه، خانواده يزيد و غلامانش با ديدن اهل بيت پيامبر در اسارت از او بيزاري جستند و جزء محبين خاندان عصمت و طهارت شدند.

حضرت رقيه (س) ياقوتي درخشنده در شهر شام

نهضت حسيني با يادگار گذاشتن نشانه‌اي گران‌قدر( حضرت رقيه) در شهر شام باعث دگرگوني عميق و تغييري شگرف در شهر شام شدند؛ زيرا شهر شام از زمان عثمان، خليفه سوم تحت امارت معاويه بوده و به گواهي تاريخ او از همان زمان در تدارك تشكيل حكومت بني‌اميه بود.

پس از مرگ عثمان و به حكومت رسيدن امام علي(ع) وي حاضر به بيعت با امام نشد و از ايشان امارت شهر شام را درخواست كرد و به سبب آن كه امام امارت شهر شام را به وي واگذار نكرد، جنگ صفين و ماجراي حكميت روي داد.

پس از مرگ عثمان و به قدرت رسيدن معاويه او دست به جنايات بسيار عجيب و خطرناكي در عالم اسلام زد. اثرات ظلمي كه معاويه در حق اسلام و مسلمين كرد قابل توصيف و شمارش نيست.

جريان‌سازي خطرناك معاويه عليه اسلام

از جمله آن مي‌توان به رواج سب و لعن امام علي (ع) و جعل احاديث احاديث پيامبر اشاره كرد. در كتاب أسرار آل محمد عليهم السلام نقل شده: معاويه قاريان اهل شام‏ و قاضيان آن را فرا خواند و به آنان ‏اموالى داد و ايشان را در نواحى و شهرهاى شام پراكنده ساخت. آنان هم مشغول به نقل روايات دروغين شدند و پايه‏هاى باطلى را براى مردم پايه‏گذارى كردند. آنان به مردم چنين خبر مى‏دادند كه على عليه السلام عثمان را كشته و بدين وسيله اهل شام را به معاويه متمايل كردند و همه اهل شام متفق الكلمه شدند.

برنامه بيست‌ساله معاويه بر ضد ولايت اميرالمؤمنين (ع)

معاويه اين برنامه را بيست سال ادامه داد و در تمام مناطق تحت حكومتش آن را اجرا مى‏كرد، تا آنكه اراذل شام و ياران باطل نزد او آمدند و بر سر غذا و آب او نشستند.

او به آنان اموال مى‏داد و براى ايشان زمين‌ها را قسمت مى‏كرد و خوراكى و نوشيدنى به آنان مى‏خورانيد، تا آنجا كه خردسالان با اين برنامه بزرگ شدند و بزرگسالان پير شدند و عرب‌هاى بيابانى با اين عقايد به شهرها كوچ كردند. اهل شام لعن شيطان را ترك كردند و بر على(ع) لعن كردند و نوشته‏اى هم به همه شهرها براى كارمندانش نوشت كه: «امانم را برداشتم از كسى كه حديثى در مناقب على بن ابى طالب يا فضائل اهل بيتش نقل كند و چنين كسى عقوبت را بر خودش روا داشته است.»

بارگاه حضرت رقيه در شهر شام تبديل به مركزي براي تبليغ تشيع شد

به يمن حضور اين مخدره بزرگوار در قلب حكومت امويان، راه گم‌كردگان طريق ولايت به سمت اهل بيت هدايت مي‌شوند و مَثَل آن شهيد خردسال همانند مناري است كه انسان‌هاي سرگردان را نجات مي‌دهد. همچنين از اثرات وجودي حضرت رقيه (س) كم اثر شدن جناياتي بود كه معاويه ملعون در حق اسلام انجام داد؛ زيرا مرقد آن مخدره تبديل به مركزي براي تبليغ شيعيان شد.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن