تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821214396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدعت در واقعه كربلا، آسيب به مسايل ديني است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بدعت در واقعه كربلا، آسيب به مسايل ديني است
"بدعت و نوآوري در واقعه كربلا آسيب به مسايل ديني است " گفته مسوولان فرهنگي گيلان است.


باز هم دلها هواي كربلا كرده و عشق حسين (ع) دگر بار وجودت را متلاطم ساخته است.
زيارت عاشورا، ادعيه بجا مانده از اهل بيت نبوت، نوحه سرايي، قرائت اشعار حماسي، دسته آرايي و .
.
.
باز هم حال و هواي عاشورا.
چه رازي در تاسوعا و عاشورا نهفته است كه دلها را اين گونه سر از پا ناشناخته در رثاي خود شيفته كرده و به سوي خود مي خواند.
دسته دسته شيعيان به سوي هياتها روانند و چشمها تر از غم و اندوه سالار شهيدان و هفتاد و دو تن از يارانش كه چگونه با افكاري روشن در مقابل لشكريان دشمن ايستادند و با تحمل زخمها بر تن و ريختن خون به اثبات رساندند آزادگي را.
اما آيا مدايح و اشعار سخيف در وصف سيما و هيبت ائمه، شمايل ، علم كشي و نظاير آن از متن وقايع كربلا است و يا اضافاتي است كه به مرور زمان به اصل افزوده شده و روح را از اصل واقعه دور مي كند.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اصل وقايع كربلا به دليل وجود استادان برجسته، بزرگان و علماي دين و عاشقان بسيار از تحريف در امان مانده اما گاه در شكل و اجراي اين همايش مذهبي بدعتهايي نيز ديده مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين "حميد پورعيسي" افزود: به مرور ضايعاتي به همه پديده هاي اجتماعي وارد مي شود و ممكن است اين ضايعات در مقوله هاي اجتماعي گاه ايجاد بحران كند.
وي اظهار كرد: به دليل جنبه و درون مايه ديني واقعه عظيم اجتماعي عاشورا ، زوايد و تحريفاتي هم كه در اين حوزه به وجود مي آيد نيز در حوزه ديني است.
وي تصريح كرد: عاشورا عصاره قرآن است و اگر كسي توانسته در قرآن تحريف ايجاد كند در وقايع عاشورا نيز خواهند توانست.
پورعيسي افزود: وجود مبلغان گرانقدر، خطبا و روحانيون برجسته موجب شده تا زوايدي كه طي ساليان متمادي به وجود آمده كمرنگ شود.
وي اظهار كرد: خوشبختانه، در ايام محرم به دليل رو به رو بودن مردم به صورت مستقيم با روحانيون و خطبا زوايد و تحريفات روز به روز نيز كاسته خواهد شد.
مديركل تبليغات اسلامي گيلان نيز در اين رابطه گفت: بحث ورود خرافات و زوايد در مراسم عاشورا نسبت به سالهاي گذشته كاسته شده اما هنوز به وضعيت مطلوبي نرسيده است.
حجت الاسلام والمسلمين "جمال ياري" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برخي از تحريفات و خرافات متاسفانه به بهانه نوآوري به وجود آمده ، غافل از اينكه نوآوري در دين معنا ندارد بلكه اين نوآوري بايستي در تبليغات و انتقال واقعيت دين به مخاطبان صورت گيرد.
وي اظهار كرد: دين مقوله اي نيست كه بتوان در آن قانون جديد ابداع كرد و اين گونه بدعتها آسيب به دين است.
وي تصريح كرد: دين مجموعه ايست كه خداوند در اختيار ائمه قرار داده تا آنان عين دين را به مردم منتقل نمايند.
ياري افزود: شناخت نداشتن كامل از مقتضيات زمان يكي از عواملي است كه موجب تحريف در دين مي شود.
وي اضافه كرد: هم اكنون زماني است كه كليه حركات مسلمانان زير ذره بين دنيا قرار دارد و بايستي همه مراقب باشند تا بهانه به دست دشمن ندهند.
علم كشي، استفاده از شمايل انبيا، به كار بردن اشعار سخيف دور از شان انبيا، استفاده از شيوه هاي نادرست موسقيايي در نوحه سرايي ها و قمه زني و بستن تيغ به زنجيرهااز جمله مواردي است كه بسياري از بدعتها را شامل شده و افكار را از اهتمام به اصل موضوع عاشورا دور مي كند.
با توجه به گفته مسوولان فرهنگي در سالهاي اخير اينگونه زوايد و خرافات در هياتهاي گيلان كم تر شده است.
ك/4 1881/516/1552/508 شماره 881 ساعت 16:17 تمام
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن