تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816845549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معنویت تشیع


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شیعه و دیگر ادیان (1)معنویت تشیع
امام علی
یكی از ویژگی‌ها و زیبایی‌های فوق العاده‌ی دین مقدس اسلام این است كه تعلیمات خود را به نحوی قرار داده كه از هر جهت برای جامعه‌ی انسانی قابل هضم باشد. البته ما باید برای درك مفهوم این مسئله و نتایج گران‌بهای آن تعمق و تأمل بیشتری به كار بندیم. بسیاری از انسان‌ها كه در افكار مادی غوطه‌ور بوده و از زندگی معنوی به كلی دور افتاده‌اند این سخن را مانند سخنان دیگری كه از امور معنوی یادآوری می‌نماید و از حیات دینی ستایش می‌كند، از قبیل افكار شاعرانه پنداشته فاقد هرگونه ارزش واقعی می‌دانند.آنان كسانی هستند كه اطلاعتشان به اندازه‌ای محدود است كه مثلا شنیده‌اند فلان دانشمند ماتریالیست (مادی) گفته است: «دین از یادگارهای عهد اساطیر است!» و از دعوت اسلامی و تعلیمات و معارف مملو از حقایق كه در این آیین پاك ذخیره شده است از نزدیك اطلاعی كسب نكرده‌اند.یكی از ویژگی‌ها و زیبایی‌های فوق العاده‌ی دین مقدس اسلام این است كه تعلیمات خود را به نحوی قرار داده كه از هر جهت برای جامعه‌ی انسانی قابل هضم باشدالبته نباید از این آقایان توقع نظری بهتر و عمیق‌تر و طرز تفكر روشن‌‌تر یا منطقی‌تر از این را داشت. و نیازی هم به موافقت و تأیید آنها نیست. زیرا اگر نظر ما حق است تابع قضاوت آقایان و نیازمند موافقت ایشان نیست. پس بهتر اینكه آنان را به حال خود گذاریم «بگذار تا بمیرند در رنج خود‌پرستی!»اسلام تعلیمات خود را از همه‌ی راه‌‌های ممكن برای ما قابل هضم قرار می‌دهد:راه ارشاد و راهنمایی مولویراه استدلال و بیان منطقیراه وجدان و مشاهدهپر روشن است كه انسان برای درك و دریافت هر حقیقتی راهی جز این سه راه ندارد. چنان‌كه بیماری به پزشك مراجعه می‌نماید یا متن دستور معالجه را از مقام پزشكی كه مقام صلاحیت‌‌دار و مطاع است دریافت می‌كند و یا در صورتی كه توانایی درك حقایق پزشكی را داشته باشد از راه استدلال درك می‌كند و یا از راه مشاهده‌ی تأثیر رضایت‌بخش همین دستور در مثل همین مرض خواسته‌ی خود را در می‌یابد.همچنین شاگردی كه به فراگرفتن زبانی می‌پردازد مثلا یك واژه‌ را از آموزگار صلاحیت‌دار خود اخذ می‌كند و یا از راه استدلالی كه از دستور زبان گرفته به دست می‌آورد و یا همان واژه را در همان معنی با اهل همان زبان استعمال كرده دلالتش را احراز می‌نماید.اسلام ما را به تبعیت از علم دعوت كرده از سلوك هر راه غیر علمی نهی نموده است و از هرگونه گفتار و رفتار كه روی اساس علم استوار نبود و مستلزم تبعیت ظن و تخمین و هوی و هوس نفسانی و پیروی عواطف و امیال باشد برحذر داشته استبه همین ترتیب در هر موردی كه خواسته باشیم به عنوان یك فرد «انسان درك كننده» چیزی را درك كنیم. با یكی از سه راه یا بیشتر از یكی درك می‌نماییم. اگر ممكن است از راه عیان و مشاهده نایل می‌شویم و اگر نه از راه استدلالی كه با منطق خدادادی دستگیرمان می‌شود به دست می‌آوریم و اگر نه از كسی كه مطلب مزبور را از راه مشاهده و عیان یا با قیاس و استدلال به دست‌آورده  فراگرفته، تابع نظر وی می‌شویم. البته در این صورت باید صلاحیت‌دار بودن او را از راه مشاهده و یا استدلال اثبات كرده باشیم. اگرچه به مشاهده یا استدلال توانایی آن مطلب را نداشته باشیم.این است مجموع راه‌هایی كه انسان با هدایت دستگاه آفرینش می‌پیماید. اسلام هر سه راه را معتبر می‌داند و قرآن شریف كه كتاب آسمانی اسلام است صریحا دعوت خدا را روی اساس آفرینش گذاشته است و ما را به سوی یك سلسله معارف عقیده‌ای و یا عملی دعوت می‌نماید كه نظام آفرینش و روابط انسان و جهان آن را ایجاب می‌كند و ما را به سوی آنها رهبری می‌نماید و جامعه‌ی انسانی دیر یا زود به لزوم اجرا و یا عقیده‌ی به آنها پی خواهد برد.روی همین اساس اسلام ما را به تبعیت از علم دعوت كرده از سلوك هر راه غیر علمی نهی نموده است و از هرگونه گفتار و رفتار كه روی اساس علم استوار نبود و مستلزم تبعیت ظن و تخمین و هوی و هوس نفسانی و پیروی عواطف و امیال باشد برحذر داشته است.منبع: معنویت تشیع ص29-31مؤلف: علامه‌ طباطبایی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 436]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن