تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821304959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شب نشيني يلدا ؛ كلاس درس زندگي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: شب نشيني يلدا ؛ كلاس درس زندگي
امشب تجربه بزرگ ترها با نشاط جوانان در هم مي آميزد
خيلي وقت است كه پيامك، جاي ديد و بازديد و صله رحم و گفت وگوي رو در رو را گرفته است و همه ما عادت كرده ايم به پيامك دادن در هر عيد و مناسبتي براي دوستان و آشنايان و اين شده رفع تكليف .

ولي امروز من آرزو مي كنم كه هيچ كس برايم پيامكي نفرستد، براي هيچ كس پيامكي ارسال نشود، شايد اين بهانه اي باشد براي پرداختن به دلتنگي ها و جوياي احوال شدن ها و اين دلتنگي ها سببي شود براي دور هم جمع شدن ها . براي دور هم گذراندن يك شب بدون دغدغه هاي روزمره، بدون گلايه از روز و روزگار. شبي كه هياهوي بچه ها و همهمه بزرگ ترها زندگي را در خانه پدر و مادر بزرگ و شايد هم در خانه پدر و مادر روحي تازه مي بخشد.امشب در خانه پدربزرگ هياهويي برپاست. مادربزرگ با پاهايي خسته و بي رمق دائم در رفت و آمد است تا مبادا كسي از گردونه پذيرايي جا بماند . انگار امسال صد سال جوان شده است . مادربزرگ براي همه چاي و ميوه مي آورد و با دست هاي پينه بسته خود نخود و كشمش و آجيل در دامن بچه ها مي ريزد و هزار بار قربان صدقه شان مي رود.

پدربزرگ كه ديوان حافظ را مي گشايد دخترها و پسرها، عروس ها و دامادها و حتي بچه ها سكوت مي كنند.

صداي حمد و قل هوا... او در فضا طنين انداز مي شود. صداي لرزان و پرصلابتش بر دل مي نشيند و مرا تا كوچه هاي كودكي و شب هاي يلدايي كه خيلي زود گذشت، مي برد.

دست هاي لرزانش بر كتاب حافظ مي نشيند و صفحه را مي گشايد و باز صداي او با تفالي كه مي دانم به نيت عاقبت به خيري همه فرزندانش زده، بر جانم جاري مي شود:

معاشران گره از زلف يار باز كنيد

شبي خوش است به اين قصه اش دراز كنيد...

لبخند مادربزرگ در ميان اشك هايش رنگ مي بازد، مي دانم او هم مثل من، مثل پدربزرگ ، امشب آرزو مي كند كه كاش هر شب مثل شب يلدا باشد و او بتواند همه را در كنار هم ببيند. آرزو مي كند كاش مثل امشب، بچه هايش با هم مهربان باشند، به دور از هر كدورت و كينه اي. نگاهي به بيرون مي اندازم. دانه هاي درشت برف زمين را سفيدپوش كرده است، گويا آسمان نيز بر مهماني مادربزرگ ها و پدربزرگ ها نقل مي پاشد. شايد دعاي مادربزرگ امشب برآورده شود و هر شب فضاي خانه اش با حضور فرزندانش گرم باشد و رنگ و بوي شب يلدا بگيرد.

" " "

اما ، ما عادت كرده ايم به پيامك دادن، اين پديده با زندگي ما عجين شده است و آهسته آهسته جاي برخي سنت ها و آيين ها را چون صله رحم گرفته است. در هر عيد و مناسبتي براي رفع تكليف هم كه شده، براي دوستان و آشنايان يك پيامك مي فرستيم وبس.

كاش نه امروز و نه هيچ روز ديگري هيچ كس برايم پيامكي نفرستد تا من براي رفع دلتنگي هايم، براي تبريك اعياد بزرگي مثل عيدقربان و غدير و براي احوال پرسي به ديدارشان بروم و صله رحم را كه مورد تاكيد فراوان دين مبين اسلام است به جاي آورم. و شب يلدا- بلندترين شب سال- بهانه اي است كه اين فرصت را براي ما فراهم مي كند آن هم در عصري كه مي گويند ميانگين گفت وگوي خانواده ها كمتر از ١٧ دقيقه در روز است. حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدي كارشناس اموراجتماعي با تاكيد بر اين كه اعياد و مناسبت هايي مثل شب يلدا، كارگاه آموزشي براي خانواده ها و عامل نزديك شدن نسل ها به يكديگر است به خراسان گفت: دين مبين اسلام درباره ارتقاي جايگاه خانواده و تحكيم روابط بين اعضاي خانواده بر صله رحم كه به عنوان تقويت كننده روابط و تعاملات خانوادگي مطرح است، تاكيد فراواني دارد.

وي افزود: اعياد و مناسبت ها و سنت هايي كه مغايرتي با مباني عقلي و ارزش هاي ديني ندارند مي توانند بهانه و فرصتي براي صله رحم و ديد و بازديد و تعاملات اعضاي خانواده ها باشند كه از جمله آن ها مي توان به شب يلدا كه بلندترين شب سال است و از قديم براساس آييني اعضاي خانواده در خانه بزرگ فاميل جمع مي شوند و با تلاوت قرآن و تفأل به ديوان حافظ و خواندن اشعارفردوسي و ساير شعرا و صرف شيريني و ميوه و آجيل اين شب را به پايان مي رسانند، اشاره كرد. سيدمحمدي افزود: در نظريات جامعه شناسي اين گونه مطرح مي شود كه دور هم جمع شدن اعضاي خانواده از عروس و داماد گرفته تا فرزندان در خانه بزرگ فاميل به تشكيل اجتماع كوچك منجر مي شود كه مي تواند علاوه بر به جاآوردن صله رحم و دست بوسي و ديده بوسي بزرگان فاميل مثل پدر و مادربزرگ و پدر و مادر سرمنشاء بركات بسياري از جمله رفع مشكلات و گرفتاري ساير اعضاي خانواده، نزديك شدن نظرات و ايده هاي نسل ها با يكديگر، افزايش تعاملات خانواده و نزديك شدن قلوب به يكديگر باشد.

اين كارشناس اموراجتماعي اضافه كرد: دورهم جمع شدن خانواده در شب يلدا كه هر سال تكرار مي شود مي تواند برنامه اي عملي را از بازديدها در طي سال رقم بزند و در حقيقت دوره عملي و كارورزي براي زوج هاي جوان باشد به اين معنا كه اين افراد در جمع هاي فاميلي با مهارت هاي زندگي، آداب و رسوم، نحوه برخورد پدر و مادر باهم و تعاملات اجتماعي و ريزه كاري هاي مديريت امور خانواده و نيز همسرداري آشنا مي شوند كه همه اين موارد به تحكيم خانواده منجر مي شود.

به گفته سيدمحمدي يكي از مواردي كه بايد در دورهم جمع شدن اعضاي فاميل در مناسبت ها به آن توجه داشت اين است كه در اين گونه موارد وقتي پدر يا مادر بر دست هاي پدر و مادربزرگ بوسه مي زنند و آن ها را تكريم مي كنند و چون پروانه گرداگرد وجود آن ها مي گردند، نوعي آموزش به كودكان است كه چگونه بزرگان خود را احترام كنند و اين مسئله در ذهن آن ها نهادينه مي شود.وي افزود: همچنين يكي از اثرات مثبت جمع هاي فاميلي و صله رحم در مناسبت هايي مثل ديد و بازديد عيد يا شب يلدا اين است كه تجربه پدر و مادربزرگ ها كه حتي به مراتب بالاتر و مغتنم تر از علم و دانش است به راحتي در دسترس همگان قرار مي گيرد و اين تجربه در كنار نشاط و شادابي جوانان مي تواند در توسعه و پيشرفت جامعه موثر باشد درحالي كه هيچ يك از اين ها به تنهايي مفيد و موثر نيست.حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمدي همچنين تصريح كرد: اعتقاد و نظر بزرگ ترها به تلاوت قرآن و تفال به ديوان حافظ و شعرخواني از جمله رويكردهاي مثبتي است كه در شب يلدا همچنان دنبال و به آشنايي جوانان و نوجوانان با گنجينه الهي و ارزشمند قرآن و ديوان اشعار شعرا منجر مي شود درحالي كه اگر اين اعتقاد و نظر نبود شايد درحال حاضر ما شاهد به فراموشي سپرده شدن تفال به حافظ و گران قدر نگه داشتن اشعار و ديوان شاعران بوديم.به گفته وي، درست است كه درحال حاضر روي آوردن برخي خانواده ها به تشريفات، تجملات و اسراف و تبذير، شيريني اين شب را به كام برخي خانواده ها به ويژه آن ها كه عروس و داماد تازه دارند، تلخ كرده است، اما هيچ چيز از حلاوت اين سنت ديرين كه بر پايه صله رحم بنا شده است نمي كاهد، چرا كه ما از فرصت مغتنمي در اين شب بهره مي گيريم كه شايد در سال آينده آن را از كف بدهيم و آن گوهر وجود پدر و مادر بزرگ هاست كه هر يك زاد و توشه اي از تجربه و قلبي تپنده براي فرزندان خود دارند و تا هستند چون شمع، فرزندان را گرد نور وجود خود مي آورند.

" " "

شب يلدا فرصت مغتنمي براي بهره گيري از وجود بزرگان فاميل و به جا آوردن صله رحم به دور از تجملات و تشريفات و طي كردن طولاني ترين شب سال به دور از دغدغه هاي زندگي است آن چنان كه دوست داريم در هياهوي بچه ها و بوي مطبوع دست پخت مادربزرگ همه مشكلات را از ياد ببريم.
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن