تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821349107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه فرزندان خود را در برابر اعتياد محافظت كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: چگونه فرزندان خود را در برابر اعتياد محافظت كنيم
بهين شما براي پيش گيري از اعتياد فرزندان خود مي توانيد به نكات ساده اما كليدي زير عمل كنيد:

1- درباره مواد اعتيادآور اطلاعات كافي كسب كنيد.از جمله انواع مواد اعتيادآور، نحوه مصرف آن ها، علل و عوامل مؤثر در شروع اعتياد، همچنين عوارض و علايم مصرف مواد را بشناسيد.

2- مهارت هاي تربيتي خود را افزايش دهيد. والدين در پيش گيري از اعتياد فرزندان خود تأثير اساسي دارند. شما مي توانيد با افزايش مهارت هاي تربيتي خود، فرزنداني با اعتماد به نفس بالا تربيت كنيد و به آن ها مهارت هاي زندگي و ارزش گفتن نه به دوستان و همسالان معتاد را آموزش دهيد.

3- با فرزندان خود صحبت كنيد و قبل از اين كه آن ها اطلاعاتي درباره مواد اعتيادآور به طور غلط از اطرافيان كسب كنند، شما اين نكات را به آن ها بياموزيد و بگوييد مواد چه خطراتي دارد و عواقب اعتياد چيست.

4- عقايد خود را به زور به آن ها تحميل نكنيد. قبل از رسيدن آنان به سن بحراني بلوغ اين كار را انجام دهيد. فرزندتان را بيش از اندازه و به طور اغراق آميز نترسانيد.

زمان مناسبي را براي گفت و گو در اين مورد اختصاص دهيد. زيرا فرزند شما ارزش نصايح شما را با ارزش زماني كه به آن اختصاص داده ايد، برابر مي دانند.

5- يك الگوي مناسب براي فرزندان خود باشيد و براي او درستكاري، صداقت، تواضع و تمامي صفات مثبت را به نمايش بگذاريد. اگر شما برخلاف آن چه مي گوييد، عمل كنيد، از فرزند خود نيز انتظاري نداشته باشيد. چگونه يك پدر معتاد مي تواند راهنماي خوبي براي فرزندش باشد؟ دقت كنيد كه با تمسخر يك معتاد و يا صحبت كردن با لحن افراد معتاد پيام نادرستي به فرزند خود منتقل نكنيد.

6- گوش كردن را بياموزيد زيرا شما با صحبت كردن تنها 50 درصد از وظايف خود را انجام داده ايد و بايد ارتباط خود را با فرزندتان با گوش كردن به حرف هاي او نيز ارتقا دهيد. يعني به حرف هايش خوب گوش دهيد و به موقع صحبت كنيد، فرزند خود را با گفتن جملات: چه قدر جالب، من اين را نمي دانستم و ... به گفتن بيشتر تشويق كنيد و به او بياموزيد تا مسائل روزمره و عقايد خود را با شما در ميان بگذارد. فضايي ايجاد كنيد تا او احساس راحتي كند. با جملات مثبت يا با لبخند و يا تكان دادن سر به او گوش دهيد. با لحن خود و به كارگيري جملات تشويق كننده اشتياق خود را به ادامه گفت و گو نشان دهيد.

7- از قبل آماده باشيد. شما مي دانيد كه فرزندانتان كنجكاوند و سوالات بسياري درباره مواد مخدر دارند به طور طبيعي آن ها را با شما در ميان مي گذارند. مثلا ممكن است روزي فرزندانتان از شما بپرسند كه آيا تا به حال مواد مخدر را تجربه كرده ايد يا خير؟ شما بايد براي جواب اين سوال از قبل آماده باشيد.

كارشناسان معتقدند اين فرصت بسيار خوبي است كه علت مصرف نكردن خود را به زبان ساده به او منتقل كنيد يا اگر مصرف كرده ايد به او بگوييد علت گرايش شما به مواد چه بوده است؟ چرا آن را كنار گذاشتيد؟ حالا چه چيزهايي فهميده ايد كه آن زمان نمي دانستيد؟ و حالا چرا مي خواهيد كه فرزندتان آن اشتباه را تكرار نكند؟ مسائل را بيش از اندازه تشريح نكنيد زيرا اين مسئله كنجكاوي بيشتر او را بر مي انگيزد.

8- به فرزندتان نزديك شويد؛ جواناني كه با والدين خود احساس نزديكي مي كنند، كمتر از ديگران به مواد اعتيادآور روي مي آورند. زماني را به فرزند خود اختصاص دهيد. به طور منظم و هفتگي با او برنامه ريزي كنيد بعد از شام و قبل از خواب و يا روزهاي تعطيل زمان مناسبي براي صحبت كردن بسيار مناسب است. جلسات خانوادگي برگزار كنيد. در اين جلسات تمام قوانين و مسائل خانواده، مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار خواهد گرفت، در اين جلسه هر كس حق صحبت كردن خواهد داشت.واهمه نداشته باشيد، از فرزند خود بپرسيد كه كجا مي رود، با چه كسي مي رود، و آن جا چه مي كند. سعي كنيد در ساعات غذا خوردن همه خانواده را دور هم جمع كنيد، فايده اين امر را به مرور زمان درك خواهيد كرد. در صورتي كه فرزندتان به منزل دوستش رفت، از حضور والدين او در منزل مطمئن شويد و به حضور خواهر يا برادر بزرگ تر و پدر بزرگ و مادر بزرگ اكتفا نكنيد. دوستان فرزندتان را بشناسيد و با والدين آن ها ارتباط برقرار كنيد.

9- به آنان در مقابله با گروه همسال كمك كنيد زيرا حتي يك دوست صميمي كه مواد مصرف مي كند ممكن است به فرزند شما مواد تعارف كند. گفتن نه به يك دوست صميمي كار بسيار دشواري است. احتمال مصرف مواد مخدر به دنبال تعارف افراد ناشناس و غريبه در مقايسه با تعارف يك دوست صميمي بسيار كمتر است. بهترين روش پيش گيري از اين مسئله اين است كه با فرزند خود به طور آزمايشي چنين موقعيتي را تمرين كنيد تا در برخورد واقعي با مواد بتواند پاسخ هاي مناسبي ارائه دهد.

10- ارتباط خود را تقويت كنيد، يك نوجوان تصور مي كند كه حرف هاي ارزشمند بسياري براي گفتن دارد و شنيدن صبورانه اين حرف ها توسط والدين حس اعتماد به نفس اين نوجوان را تقويت خواهد كرد. بنابراين از همين لحظه يك ارتباط مستمر و پايدار را با وي پايه ريزي كنيد، به ياد داشته باشيد كه علاقه بسيار شما به فرزندتان بدون ارتباط صحيح با وي معنايي نخواهد داشت.

11- مرزها را مشخص كنيد، در خانواده قوانين مشخص وضع كنيد و براي سرپيچي از آن ها تنبيهات خاصي در نظر بگيريد. تنبيهات خود را به شكل خفيف اعمال كنيد و از تنبيه بدني شديد بپرهيزيد. رفت و آمدها را در شب از يك ساعت مقرر به بعد ممنوع كنيد.

12- صادق و مهربان باشيد. فرزند شما بايد بياموزد كه هر گاه با يك مشكل اساسي رو به رو شد، بلافاصله براي مشورت به شما مراجعه كند ولي اگر شما هنگام ارائه مشاوره با وي بدرفتاري كنيد اعتماد او را از خود سلب خواهيد كرد. اين مسئله بسيار مهم است كه با فرزند خود مشاجره نكنيد بلكه صبورانه به مسائل او گوش دهيد.

13- به فرزندانتان ابراز علاقه كنيد. بهترين راه جلوگيري از رفتار ناشايست فرزندتان اين است كه وقت بيشتري با او صرف كنيد. با او به رستوران، پارك، كوه نوردي، سينما و ... برويد و مهم تر از همه اين كه به او بگوييد: دوستش داريد!
 سه شنبه 19 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن