تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821324426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علل دلزدگی جوانان غربی از دین و مذهب


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


در جوامع غربی غیر مسلمان فشار بین دستورات دینی و خواسته.های شخصی، افراد را مجبور به دنبال کردن خواسته.ها و نیازهای خودشان و سرپیچی از فرمان.های دین می.کند.
این سوال که چرا بعضی افراد ایمان خود را از دست می.دهند و در مورد آن چه می.توان کرد سال.هاست آنهایی که اینکار را نمی.کنند را درگیر خود کرده است. آمارها و نظرسنجی.های جدید نشان می.دهد که تمایل به سکولاریسم در غرب با افزایش چشمگیری روبه.رو بوده است—حتی در ایالات متحده امریکا که یکی از مذهبی.ترین کشورها در جهان است. نتایج آخرین تحقیق در امریکا نشان می.دهد که افرادیکه وابستگی مذهبی خود را "هیچ" معرفی کرده.اند از 1/8% در سال 1990 به 15% در سال 2008 افزایش یافته است.
در مقاله.ای که در سال 2010 به چاپ رسید به علت این موضوع پرداخته شد و "مصالحه مذهبی" دلیل اول آن معرفی شد، یعنی مردم به این دلیل دست از دین می.کشند که دوست دارند کارهایی که دین منع کرده است را انجام دهند، مثل رابطه.جنسی قبل از ازدواج. دلایل دیگر شامل تردیدهای عقلانی و فکری و صدمه دیدن از بنیان.های مذهبی در غرب معرفی شده است.
در تشخیص لزوم درک دلایل خاص ترک دین در غرب، من نیز به یک دلیل مهم برای آن اشاره می.کنم: افراد زمانی دین را ترک می.کنند که فشار بین آنچه می.خواهند و نیاز دارند با آنچه دین به آنها دستور می.دهد باید بخواهند و نیاز داشته باشند، بسیار زیاد می.شود. در صورتیکه در دین اسلام این موضوع بخوبی رعایت شده است و هماهنگی کامل بین دستورات دین و تمایلات فطری انسان وجود دارد.
بخشی از کار دین این است که به ما کمک کند نیازها و امیال خود را بشناسیم و راهبردهایی برای انتخاب راه.هایی قابل قبول برای برآورده کردن آنها پیدا کنیم. البته یکی از راه.هایی که اینکار را انجام داده است دیکته کردن نیازها و امیال ما بوده است.
افراد زیادی با دنبال کردن دستورات دینی شاد و خوشبخت زندگی می.کنند. آنها از داشتن یک رویکرد دینی مشخص، آیین و مراسم.های مذهبی خانوادگی، دنبال کردن سنت و جامعه.ای که با ارزش.های آنها هماهنگ باشد، لذت می.برند.
اما مذهب تنها نهادی نیست که می.تواند این چیزها را برای انسان فراهم کند. وقتی انسانهای غربی اجتماعات و سنت.های جدید می.سازند، برخی خود را با آموزه.های مذهبی که برخلاف ایدآل.های متافیزیکی و اخلاقی مدرن است، محدود می.بینند. سایرین از خدمات تکراری که هیچ ارتباطی با زندگی واقعی آنها ندارد، در شرایطی که به دنبال تحریکات عقلانی معنادار هستند، خسته شده.اند.
برخی ممکن است بگویند که با قالب.بندی این موضوع تحت عنوان "آنچه می.خواهم و نیاز دارم درمقابل آنچه مذهب به من می.گوید بخواهم و نیاز داشته باشم"، به نوعی دیگر از مصالحه اخلاقی می.رسند: "من دوست دارم در روزهای جمعه یک سرگرمی خوب داشته باشم، یا می.خواهم قبل از ازدواج رابطه.جنسی داشته باشم، یا مشروبات الکلی بنوشم، اما مذهب من اینها را ممنوع می.کند، به همین دلیل دست از آن می.کشم." آن این واقعیت که بین دستورات دینی غیر اسلامی و امیال شخصی فشار وجود دارد را تغییر نمی.دهد و به همین دلیل است که تعداد افرادیکه در غرب از تمایلات خود پیروی می.کنند و دستورات دینی را پس می.زنند رو به افزایش است.
رابطه.جنسی و جنسیت جزء زمینه.های اصلی است که این موضوع در آن مشخص می.شود. بیشتر آدم.ها به رابطه.جنسی نیاز دارند. این مسئله برای خانم.ها که باید تا قبل از ازدواج باکرگی خود را حفظ کنند نمود بیشتری دراد. باوجود تاکیدات مکرر مذهبی بر باکره ماندن دختران تا قبل از ازدواج، بار مذهبی و اخلاقی فعالیت جنسی زنان در جوامعی که ابزارهای جلوگیری از بارداری مناسب وجود دارد، کاهش می.یابد که البته یکی از دلایلی است که برخی گروه.های مذهبی آن را محدود می.کنند. برای خیلی افراد اولین مسئله اخلاقی کنترل نکردن جنسیت زنان نیست بلکه، پایان گذاشتن به سرکوب کردن آنهاست.
همچنین مذهب ازدواج با جنس موافق را گناه دانسته و برای حفاظت از ازدواج آن را منع می.کند. درحالیکه در جوامع منحط غربی تعداد زیادی از افراد می.خواهند فواید ازدواج با همجنس خود را به همه افراد بزرگسال رسانده، صرفنظر از گرایشات جنسی آنها، و احساس کنند که با اینکار نیاز آنها به عدالت و برابری را پاسخ می.دهد.
در مقاله ذکر شده مشخص شد که از سال 1990 تا 2008، درصد افراد بین 18 تا 29 سال که ادعا می.کنند به دینی گرایش ندارند دوبرابر شده است و از 11 به 22 درصد رسیده است. تصور من این است که این خیلی خوب است: دشواری مصالحه افکار و ایده.های متناقض درمورد اینکه چه باید بخواهیم و نیاز داشته باشیم، زمانی که از دستورات دینی پیروی می.کنیم افزایش می.یابد، قبل از اینکه برای خودمان مشخص کرده باشیم که واقعاً چه چیز موجب شادی و خوشبختی ما می.شود.
این سناریویی است که احتمالاً بارها و بارها با آن روبه.رو شده.اید: در غرب وقتی فرد وارد بزرگسالی می.شود، متوجه می.شود که آنچه مذهب تا آن زمان به او دیکته می.کرده است، ارزش.های واقعی او را منعکس نمی.کند.
در چنین مواردی، ازدوا.ج.ها تهدید می.شوند، طوریکه هر دو زوج احساس اسارت و بدبختی خواهند کرد. من در آمریکا زوجی را می.شناختم که بنا بر دستورات دینی تصمیم گرفته بودند که زود ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند. اما الان به شدت از آن پشیمان هستند. آنها شش فرزند کوچک دارند و ایده.های آنها برای بزرگ کردن این بچه.ها کاملاً با هم متفاوت است. هیچیک از آنها احساس خوشبختی نمی.کند: هر دوی آنها دوست دارند که طرف مقابلشان تغییر کند و هرکدام لازم است که با اخلاقیات و باورهایی که با آن دیگری متفاوت است، صادق باشد.
روسوایی های جنسی و اخلاقی برخی از کشیش ها را نیز میتوان از علل دلزدگی جوانان غربی از دین دانست. زمانی که گفتار و رفتار روحانیون کاتولیک در تناقض شدید قرار دارند. در مقام گفتار از اخلاقیات صحبت میکنند ولی در عمل دچار انحرافات شدید اخلاقی میگردند.

در اینجاست که اهمیت پذیرش دینی کامل و مترقی مانند اسلام میتواند از دین گریزی و تبعات آن جلوگیری کند و هماهنگی کامل بین تمایلات و نیازهای بشر بوجود آورد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن