تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821185859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر /بحث داغ كسري بودجه واردات بنزين بين دولت و مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر /بحث داغ كسري بودجه واردات بنزين بين دولت و مجلس
خبرگزاري مهر - گروه اقتصادي: در حالي كه بودجه دولت براي واردات بنزين از مدتها پيش و تحت تاثير افزايش قيمت نفت كه در نيمه اول امسال رخ داد به پايان رسيده ، به نظر مي رسد بحث بر سر واردات سوخت بين دولت و مجلس وارد فصل جديدي شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حاليكه بنا به گفته مسئولان وزارت نفت بودجه تعيين شده براي واردات بنزين و گازوئيل از مدتها پيش به پايان رسيده و دولت با معاوضه نفت خام سوخت وارداتي مورد نياز كشور را تامين مي كند، به نظر مي رسد در خصوص رقم متمم بودجه براي واردات بنزين و گازوئيل بين دولت و مجلس اختلاف نظر چند ميليارد دلاري وجود دارد.

اگر چه بودجه واردات بنزين در سال جاري حدود 3.3 ميليارد دلار در نظر گرفته شده بود، اما با افزايش بي سابقه قيمت نفت در نيمه اول سال قيمت بنزين نيز همچون ساير فرآورده هاي نفتي با رشد چشمگيري مواجه شد تا جايي كه قيمت هر تن بنزين در بازارهاي خليج فارس به 1200 دلار رسيد.

در همين حال، ايران كه توليد پالايشگاههاي داخلي را براي تامين سوخت خودروهاي خود كافي نمي ديد، با همان بهاي گزاف اقدام به واردات سوخت كرد كه اين امر باعث شد بودجه در نظر گرفته شده زودتر از آن چيزي كه پيش بيني مي شد به پايان برسد.

در آن زمان بحث در خصوص بودجه واردات بنزين و زمان ارجاع آن به مجلس به يكي از سئوالات هميشگي خبرنگاران مبدل شده بود كه مسئولان نيز در پاسخ به آن اعلام مي كردند مشكلي در اين خصوص وجود ندارد و واردات طبق روال گذشته انجام مي شود.

از سوي ديگر، قيمت نفت كه تحت تاثير عوامل مختلف حتي قيمت بيش از 100 دلار را نيز تجربه كرده بود به ناگاه و در مدت زماني كوتاه بيش از 40 دلار سقوط كرد، تا تحت تاثير همين امر قيمت فرآورده نيز با كاهش چشمگير مواجه شود و به زير 400 دلار براي هر تن برسد.

در همين حال، مسئولان شركت ملي نفت كه پيش از اين، ميزان بودجه اضافي براي واردات بنزين را بيش از 8 ميليارد دلار برآورد كرده بودند در بررسي مجدد اعلام كردند كه به نظر مي رسد دولت به حدود 6 ميليارد دلار ديگر براي تامين كسري واردات بنزين نياز داشته باشد.

اما در حاليكه رقم 6 ميليارد دلار ميزان بودجه اضافي براي واردات بنزين اعلام شده بود، وزير نفت علت تاخير در ارائه لايحه متمم بودجه را نياز به بررسي بيشتر اعلام كرده و گفته است: وزارت نفت بايد به دقت اين موضوع را بررسي كند تا رقم دقيق اعتبار مورد نياز تا پايان سال مشخص شود.

در عين حال، مخبر كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه براساس برخي مستندات بودجه واردات بنزين از آغازشش ماهه دوم و بر اساس برخي اسناد ديگر اين بودجه از تيرماه تمام شده است.

علي ادياني راد كه به مهر گفتگو مي كرد يادآور شد: به نظر مي رسد ، دولت لايحه اي براي واردات بنزين آماده كرده و وزير نفت مقدار بودجه مورد نياز را 5/6 ميليارد دلار اعلام كرده است اما برآورد ما از بودجه مورد نياز دولت كمتر از اين ميزان است و گمان مي كنيم دولت براي واردات بنزين مورد نياز كشور حداكثر 3 ميليارد دلار نياز دارد.

وي تاكيد كرد: اگر لايحه دولت براي واردات بنزين بيش از 3 ميليارد دلار باشد، قطعا مجلس نسبت به آن واكنش نشان مي دهد و بعيد است اين لايحه به تصويب برسد مگر اينكه دولت با اسناد و مدارك و با نظر كارشناسي بتواند راي نمايندگان را تغيير دهد.

ادياني راد با بيان اينكه ادامه واردات بنزين بدون مجوز مجلس خلاف قانون است، گفت: از دولت درخواست كرده ايم هرچه زود تر لايحه بودجه مورد نياز خود براي واردات بنزين را به مجلس ارائه كند.

در اين ميان، در حالي نمايندگان مجلس براي توقف معاوضه نفت خام با بنزين به وزارت نفت فشار وارد مي كنند و خواستار توقف اين موضوع شده اند كه مسئولان وزارت نفت به دلايلي كه مهمترين آن نياز به بررسي بيشتر عنوان مي شود از ارائه لايحه مورد نياز براي تامين كسري سوخت تا كنون خودداري كرده اند.

در حال حاضر انتقادات از شركت ملي نفت مبني بر واردات بيش از حد بنزين شدت يافته است و در اين ميان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي معتقد هستند شركت ملي نفت ايران بايد در خصوص عملكرد دو سال اخير خود كه بدون مصوبه نمايندگان مجلس نفت خام را با بنزين معاوضه كرده است، پاسخ بگويد.

هرچند شواهد حاكي از آن است كه اعلام رقم بودجه مورد نياز براي واردات بنزين با واكنش نمايندگان مواجه مي شود، اما به نظر مي رسد كه شركت ملي نفت بايد هرچه زودتر و به صورت شفاف اعتبار مورد نياز براي تامين كسري واردات بنزين را به مجلس اعلام كند.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن