تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821154284
بنان، هنرمند زمان
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بنان، هنرمند زمان
نغمه می غلتید، گفتنی بر حریرآبشار شعر، گل می ریخت، نغز و دلپذیرمخمل مهتاب بود این یا طنین بال قوپرنیان ِ ناز ِ آواز ِ سراپا حال او؟** فریدون مشیری در توصیف آوازهای دل انگیز بناناستادغلامحسین داریوشی مشهور به بنان در سال 1290 در تهران متولد شد. او در خانواده هنردوست و اعیان خود که نسبت نزدیکی با ناصرالدین شاه داشتند (مادرش برادرزاده ناصرالدین شاه بود) با آوازهای پدراولین درسهای موسیقی را آغاز کرد و پس از مدتی همراه با خواهرانش به مکتب مرتضی نی داوود نوازنده و آهنگساز نامدار ایران راه یافت که اولین معلم رسمی او و درواقع کشف کننده او مرتضی نی داوود، استاد چیره دست تار، بود. او به سبب علاقه مفرطى كه به خوانندگى داشت در فرصت هاى مقتضى به تعزیه و مجلس روضه خوانى مى رفت و از صداى گرم خوانندگان مذهبى و واعظان استفاده مى برد. وی آواز را بعدها نزد ضیاء الذاکرین و ناصر صیف به روش سینه به سینه ادامه داد، او آنزمان شناختی از تئوری موسیقی و نت نداشت و آواز را به شیوه قدما و بدون توجه به جایگاه صدایش می خواند.سالها بعد به دعوت روح ا... خالقی نزد صبا رفت تا به جمع خوانندگان مکتب وزیری بپیوندد. ابوالحسن صبا در اولین دیدار متوجه استعداد و تواناییهای بنان شد.بنان از سال 1321، دو سال پس از بنیاد نخستین فرستنده رادیویی در ایران ، به این سازمان پیوست و به آواز خوانی پرداخت. نخست، عبدالعلی وزیری، او را به خالقی معرفی کرد و خالقی نیز آزمایش و پرورش صدای او را به ابوالحسن صبا سپرد.می گویند صبا در نخستین آزمایش، درآمد سه گاه را که به پایان برده از بنان خواسته که گوشه حصار را بخواند و او آن چنان با مهارت خوانده که دیگر نیازی به آزمایش های بعدی باقی نگذاشت!آشنایی غلامحسین بنان با روح ا... خالقی، علی نقی وزیری و مخصوصا" ابوالحسن صبا نقطه عطفی در زندگی هنری بنان محسوب می شود. بنان پس از آشنایی با این بزرگان، همچنین استفاده از راهنمایی های آنها در زمینه آواز، پس از چند سال به ستاره ای در آسمان آواز ایرانی تبدیل شد.مخصوصا" راهنمایی های وزیری که در اروپا دوره های آواز کلاسیک دیده بود باعث شد بنان در محدوده صدایی خود بخواند و به رسم بسیاری از خوانندگان آن روز با فشار تولید صدا نکند.آنزمان وزیری با ارائه طرحهای جدید خود در موسیقی ایرانی و مخصوصا" تئوریزه کردن آن مورد توجه موسیقیدانان بود. وزیری با معرفی کردن استانداردهایی برای اجرای موسیقی ایرانی، جریان موسیقی ایرانی را به طرف نظم جدیدی هدایت میکرد. او از خوانندگی با استیل غلط بیزار بود که تاثیر این ایده هایش را روی اکثر خوانندگان و نوازندگان هم نسلش به طور واضح می توان دید. وزیری به شاگردان و مجریان طرح هایش هم که باید نمونه کامل ایده های او می بودند توجه بیشتری داشت.بنان نیز که آن زمان یکی از بهترین مجریان طرحهای وزیری بود با آواز پاکیزه و خوش تکنیک خود جربان آواز خوانی کلاسیک ایرانی را به سمت خود می کشید.کم کم آوازهای بنان در رادیو شهرت زیادی بین مردم کسب کرد و هنرمندان بزرگ رادیو که بیشتر از شاگردان صبا بودند با ساخت قطعاتی همکاری خود را با او آغاز می کردند. همچنین هنرمندان بزرگی مانند جلیل شهناز و حسن کسایی که اصفهانی بودند در سفرهایی که به تهران داشتند، در جواب آواز با او همکاری می کردند.می توان گفت مهمترین همکاران بنان در تولید موسیقی خالقی، محجوبی و رهی (به عنوان ترانه سرا ) بودند. بنان آن زمان میان خوانندگان ایرانی، آوازه خوانی پیشرو در موسیقی ایرانی محسوب می شد. بسیاری از آوازهای او را پیانو و ویلن دو ساز محبوب آن دوران همراهی می کردند که آن سالها اولین تجربه های همکاری با سازهای غربی و از همه مهمتر تجربه همکاری با ارکستر بزرگ به اجرا در می آمد. هنوز هم آوازهای بنان با ارکستر و یا پیانو جزو بهترین نمونه های این نوع موسیقی است. هوشمندی بنان در اجرای تصنیفهای "من از روز ازل" ساخته مرتضی محجوبی، "توشه عمر" ساخته مهدی مفتاح در زمانی که آواز رایج هنوز بی سروسامان و تا حدی زمخت بود قابل تحسین است. با این حال اگر بنان با بزرگانی چون، نی داوود، صبا، وزیری و خالقی روبرو نمی شد، شاید هیچگاه به چنین جایگاهی نمی رسید.خوانندگان زیادی هم نسل او آنروزها بودند که هم از نظر وسعت هم حجم صدا بر او برتری داشتند ولی بنان با ظرافت و تیز بینی مخصوص خود همواره چند گام جلوتر از آنها بود.
بنان و شاگردش کاوه دیلمی وقتی بنان به میانسالی رسیده بود، خوانندگان زیادی وارد رادیو شده بودند که از نظر ظرافت و دقت در شکل ارائه موسیقی و کلام گاهی با او برابری می کردند. در میان خوانندگان مرد حسین قوامی و (خواننده جوان آنروزگار) محمد رضا شجریان که خود بهره گرفته از بنان بود از این جمله اند؛ اما هنوز شنوندگان و دوستداران سبک آواز بنان، همچنان مجذوب آثار او بودند و روز به روز به محبوبیتش افزوده می شد. در سال 1336 بنان در یک سانحه رانندگی چشم راست خود را از دست داد که این اتفاق تاثیر شدیدی در روحیه او داشت. بنان پس از این ماجرا دچار افسردگی شد ولی همچنان با قدرت به کار خود ادامه می داد.بنان به ردیف موسیقى ایرانى وارد بود و در تلفیق شعر و موسیقى آوازى حسن سلیقه و مهارت داشت. او وزن قطعه را به درستى رعایت مى كرد و داراى گوش دقیق بود و در مركب خوانى برنامه هایى اجرا كرد. طنین صداى او مردانه، گرم و پخته بود كه شنونده را تحت تاثیر قرار مى داد. بنان به حالات و اجراى قطعات سنجیده ساخت استادان آهنگساز ایرانى واقف بود و با حسن اجراى آن قطعات، آثارى پایدار از خود باقى نهاد. او در كار آواز هوشمند بود و نوآورى و ابتكار وى غیر قابل انكار است. جنس صداى بنان یا كیفیت صدا و یا به قول فرانسویان تمبر (TIMBRE) یا زنگ صدایش سخت زیبا و دلنشین بود. وى در استفاده از تحریر و غلت ها، پیرو سبك ادیب بوده ولى بر خلاف ادیب ، براى شعرى كه همراه آواز مى خواند ارزشى معادل ارزش لحن قائل بود. او نخستین خواننده اى بود كه در آواز ایرانى از صداى«فوسه» یا صوت ساختگى استفاده كرده است. همچنین اولین كسى بود كه تا آن زمان به پاره اى از هجاها ارتعاش خاص داد و برخى از سیلاب ها را با «نوانس» و حالتى كه اهل موسیقى به آن كرشندو (CERSCENDO) مى گویند ادا كرد.همه كار هاى بنان حاكى از آن است كه وى معمولاً اول شعر را مى فهمید و بعد اجرا مى كرد. به خاطر رعایت این اصل گاهى پیش مى آمد كه با سرپرست برنامه ها و رهبران اركستر اختلاف پیدا كند. صداى بنان به اصطلاح موسیقى شناسان، عارى از زاویه بود و معمولاً صدا در اختیار و خدمت بنان بود و تارهاى صوتى كاملاً همان گونه كه او مى خواست حركت مى كردند و تحریرهاى ویژه خود را با آگاهى كامل ادا مى كرد و به خاطر این ویژگى لطف صداى بنان دو چندان مى شد كه به خاطر این لطافت به مخملى شهرت یافت.شادروان حسینعلی ملاح در مورد کیفیت صدای بنان میگوید: « شاید بتوان از دیدگاه زیبا شناسی، صوت خوش بنان را به خطی منحنی تشبیه کرد که عاری از هرگونه زاویه است و شنونده مطلقأ زبری ، درشتی یا عدم نرمش در آن احساس نمیکند » .از ویژگى هاى دیگر صوت و قریحه استاد بنان، بداعت او در«مركب خوانى» بود، یعنى به خاطر تسلط كامل او بر دستگاه ها مى توانست به آسانى از دستگاهى به دستگاه دیگر و یا از آهنگى به آهنگى دیگر وارد شود و بازگردد. در شرایطى كه دستگاه هاى ایرانى اكثراً وجوه اشتراك كمى دارند، شیوه خوانندگى بنان در موسیقى ایرانى نقطه عطفى از آواز جدید ایرانى بوده است كه به جرات مى توان گفت كه وى سبكى مخصوص به خود داشته و صاحب سبك بوده كه باید به نام «سبك بنان» نامیده شود.آواز بنان چه در کنار ارکستر و چه همراهی با تک ساز چنان پاکیزه و تکنیکی بود که امروز کمتر خواننده ای قادر است ویبره ها، غلتها و تحریرهای بنان را با ظرافت او اجرا کند. دوره حیات بنان مصادف بود با آخرین سالهای زندگی خوانندگان کهنسال قاجار( که بعضی همچنان می خواندند) تا خوانندگان پس از انقلاب که در راس آنها شجریان بود. از طرفی گروهی که هم مکتب وزیری بودند در جامعه موسیقی ایران مشهور و حتی می توان گفت یکه تاز بودند. این تحولات در موسیقی کلاسیک غربی هم با نظم و استحکام بیشتری همراه بود که تاثیر مستقیم آن روی ارکسترهای بزرگ که مجری نوعی از موسیقی ایرانی بودند به بخوبی قابل لمس بود. بنان با هوشیاری ذاتی خود غیر از اینکه کلا" صاحب تیپ خاص در آواز خوانی بود؛ آوازی که او با ارکستر اجرا می کرد و آوازی که با یک ساز می خواند کاملا" متفاوت بود همچنین همکاری بنان با ارکستر مایه هایی از خوانندگی غربی را دارا بود.از خصوصیات ممتاز بنان این است که گاهی آوازهایش همچون تصنیفهای او محبوبیت یافته؛ مانند "تاب بنفشه می دهد"، "دیلمان" و "آمد اما" که اینها همگی نشان دهنده استعداد و دانش بالای موسیقی اوست.در کارنامه هنری بنان ، بالغ بر 150 اثر به ثبت رسیده که در برنامه های موسیقی ایرانی ، گلهای جاویدان ، گلهای رنگارنگ و گلهای صحرایی اجرا شده است.البته او ابتدا تمایلی به اجرای تصنیف و ترانه نداشت و تنها آواز میخواند؛ اما با تشویق خالقی کم کم به تصنیف و قطعات ضربی روی آورد و حاصلش آثار زیبایی شد که در کارنامه پربارش ثبت است.بالاخره غلامحسین بنان گنجینه آواز کلاسیک ایرانی درهشتم اسفند ماه 1364 در بیمارستان "ایران مهر" درگذشت. پری بنان همسرش به احترام او ساعتهای خانه بنان را از آنروز تا کنون متوقف کرد. روی قبر بنان در امام زاده طاهر کرج نوشته شده "الهه ناز"...***وقتی در سال 1323 ایران تحت اشغال متفقین بود. بعدازظهر یکی از روزهای تابستان در خیابان شاهد حرکات دور از نزاکت بعضی از سربازان خارجی با مردم بودم. از ناراحتی نمیدانستم چه کنم، بی اختیار راه انجمن موسیقی را که تازه تأسیس شده بود، پیش گرفتم. وقتی خالقی مرا دید گفت: چرا ناراحتی؟ واقعه را برای وی تعریف کردم. وی گفت: ناراحتی تأثیری ندارد بیا کاری کنیم و سرودی بسازیم. این بود که سرود ای ایران خلق گردید. که غلامحسین بنان آنرا اجرا کرد. ( دکتر حسین گل گلاب به نقل از خاطرات نواب صفا.)
لینک: آهنگهای زیبای استاد بنان ، ازجمله دیگرچه میخواهی، من از روز ازل و آواز آمداما.. سایت تبیانمنابع مورد استفادهسایتها: کیش نگر،آفتابمقالات : محمود خوشنام ، اشکان نیری ، سجاد پورقناد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 722]
صفحات پیشنهادی
بنان، هنرمند زمان
بنان، هنرمند زمان. بنان، هنرمند زمان نغمه می غلتید، گفتنی بر حریرآبشار شعر، گل می ریخت، نغز و دلپذیرمخمل مهتاب بود این یا طنین بال قوپرنیان ِ ناز ِ آواز ِ سراپا حال ...
بنان، هنرمند زمان. بنان، هنرمند زمان نغمه می غلتید، گفتنی بر حریرآبشار شعر، گل می ریخت، نغز و دلپذیرمخمل مهتاب بود این یا طنین بال قوپرنیان ِ ناز ِ آواز ِ سراپا حال ...
استاد آواز ایران در امامزاده طاهر کرج
بنان، هنرمند زمان از ویژگى هاى دیگر صوت و قریحه استاد بنان، بداعت او در«مركب خوانى» بود، یعنى به خاطر تسلط ... بالاخره غلامحسین بنان گنجینه آواز کلاسیک ایرانی ...
بنان، هنرمند زمان از ویژگى هاى دیگر صوت و قریحه استاد بنان، بداعت او در«مركب خوانى» بود، یعنى به خاطر تسلط ... بالاخره غلامحسین بنان گنجینه آواز کلاسیک ایرانی ...
یاد «بنان» بخیر
درآن زمان، روحالله خالقی مسؤولیت رادیو را بر عهده داشت. از سال1321 صدای غلامحسین بنان، همراه با همکاری جمعی از هنرمندان دیگر، از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید و ...
درآن زمان، روحالله خالقی مسؤولیت رادیو را بر عهده داشت. از سال1321 صدای غلامحسین بنان، همراه با همکاری جمعی از هنرمندان دیگر، از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید و ...
بنان ؛مردي كه ساعتها برايش متوقف شد
همچنين هنرمندان بزرگي مانند «جليل شهناز» و «حسن كسايي» كه اهل اصفهان بودند در سفرهايي كه به تهران داشتند، در جواب آواز با او همكاري ميكردند. «بنان»آن زمان ميان ...
همچنين هنرمندان بزرگي مانند «جليل شهناز» و «حسن كسايي» كه اهل اصفهان بودند در سفرهايي كه به تهران داشتند، در جواب آواز با او همكاري ميكردند. «بنان»آن زمان ميان ...
مخمل مهتاب بود اين يا طنين بال قو
درآن زمان، روحالله خالقي مسؤوليت راديو را بر عهده داشت. از سال1321 صداي غلامحسين بنان، همراه با همکاري جمعي از هنرمندان ديگر، از راديو تهران به گوش مردم ايران رسيد و ...
درآن زمان، روحالله خالقي مسؤوليت راديو را بر عهده داشت. از سال1321 صداي غلامحسين بنان، همراه با همکاري جمعي از هنرمندان ديگر، از راديو تهران به گوش مردم ايران رسيد و ...
روزی که غلامحسین بنان درگذشت
غلامحسین بنان در اردیبهشت سال 1290 شمسی در روستای انگهرود از بخش نو. ... به عنوان اعتراض به ابتذال خوانی در رادیو،خواندن را کنار گذاشت و زمان «قطبی» به ... است و برنامههای متعدد و گوناگون دیگری که از این خواننده بزرگ و هنرمند به یادگار مانده است.
غلامحسین بنان در اردیبهشت سال 1290 شمسی در روستای انگهرود از بخش نو. ... به عنوان اعتراض به ابتذال خوانی در رادیو،خواندن را کنار گذاشت و زمان «قطبی» به ... است و برنامههای متعدد و گوناگون دیگری که از این خواننده بزرگ و هنرمند به یادگار مانده است.
به مناسبت سالروز درگذشت استاد بنان
بنان در سال 1321 خوانندگی را در رادیو آغاز کرد، درآن زمان، شادروان روح الله خالقی مسوولیت رادیو را بر عهده ... موقع آواز خواندن همیشه لبخندی روی لبهای این هنرمند میشکفت.
بنان در سال 1321 خوانندگی را در رادیو آغاز کرد، درآن زمان، شادروان روح الله خالقی مسوولیت رادیو را بر عهده ... موقع آواز خواندن همیشه لبخندی روی لبهای این هنرمند میشکفت.
استاد بنان یكبار دیگر مدفون شد!!!!!
دهم اردیبهشت تولد هنرمند بزرگ موسیقی و آواز ایران، استاد غلامحسین بنان است. ... بنان نیز که آن زمان یکی از بهترین مجریان طرحهای وزیری بود با آواز پاکیزه و خوش ...
دهم اردیبهشت تولد هنرمند بزرگ موسیقی و آواز ایران، استاد غلامحسین بنان است. ... بنان نیز که آن زمان یکی از بهترین مجریان طرحهای وزیری بود با آواز پاکیزه و خوش ...
از قطع کردن ویولن صبا تا سنگ قبر جدید
استاد بنان از سال 1364 یعنی زمان فوتش در امامزاده طاهر کرج دفن شده است. ... این قبر اصلا شباهتی به قبر یکی از بزرگترین هنرمندان و خوانندگان تاریخ موسیقی ایران ...
استاد بنان از سال 1364 یعنی زمان فوتش در امامزاده طاهر کرج دفن شده است. ... این قبر اصلا شباهتی به قبر یکی از بزرگترین هنرمندان و خوانندگان تاریخ موسیقی ایران ...
« مصاحبه استاد بنان در برنامه رادیویی گلچین هفته به مناسبت ...
مصاحبه استاد بنان در برنامه رادیویی گلچین هفته به مناسبت عید سعید فطر»-« ... نیز به عنوان اعتراض بر ابتذال خوانی در رادیو،خواندن را کنار گذاشت و زمان "قطبی" به طور ... های متعدد و گوناگون ديگری كه از اين خواننده بزرگ و هنرمند به يادگار مانده است.
مصاحبه استاد بنان در برنامه رادیویی گلچین هفته به مناسبت عید سعید فطر»-« ... نیز به عنوان اعتراض بر ابتذال خوانی در رادیو،خواندن را کنار گذاشت و زمان "قطبی" به طور ... های متعدد و گوناگون ديگری كه از اين خواننده بزرگ و هنرمند به يادگار مانده است.
-
گوناگون
پربازدیدترینها