تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821340780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزبري 2هزار يورويي 206 و 50 يورويي سمند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ارزبري 2هزار يورويي 206 و 50 يورويي سمند
گروه خودرو – ورود پژو 206 به خط توليد ايران‌خودرو را بسياري از كارشناسان، نقطه عطفي در صنعت‌خودرو ايران مي‌دانند. محصولي كه هفت سال پيش دعوت بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه را پذيرفت و توليد آن طي آخرين سال حاكميت منوچهري غروي بر ايران‌خودرو آغاز شد.
اين در شرايطي است كه با گذشت اين هفت سال و با فاكتور گرفتن از خودروي تندر-90، 206، بالاترين ارزبري را در تمامي خودروهاي توليد داخل اين شركت، دارد. به گفته مجتبي شيواپور قائم‌مقام ارشد ايران‌خودرو هم‌اكنون ارزبري 206 به دو هزار يورو رسيده، كه با توجه به رشد نسبي سطح كمي‌و‌كيفي قطعه‌سازان داخلي، اين رقم به تدريج كاهش خواهد يافت. آن طور كه كارشناسان امر مي‌گويند اين محصول در بدو ورودش به ايران‌ حدود هفت هزار و 300يورو ارزبري داشت كه با اين حساب مي‌توان روند تعديل اين ارزبري را نسبتا مثبت دانست. در حال حاضر 70درصد قطعات پژو 206 در داخل و 30درصد باقيمانده نيز از خارج تامين مي‌شود.
اين در حالي است كه موتور اين محصول به صورت اورجينال از شركت پژو فرانسه در اختيار ايران‌خودرو قرار مي‌گيرد و يكي از دلايل ارزبري دو هزار يورويي آن را بايد به همين موضوع ربط داد.
بالاترين ارز بري براي تندر-90
اين بار نه قصد داريم به تعهدات عقب‌ مانده تندر-90 بپردازيم و نه مي‌خواهيم در باب افزايش قيمت و يا توقف احتمالي توليد اين خودرو گزارش دهيم، بلكه موضوع به ارزبري اين محصول مربوط است.
تندر-90 برخلاف ساير خودروهاي توليد داخل، از همان ابتدا درصد توليد قطعات داخلي‌و‌خارجي آن مشخص بود. بنا به قرارداد منعقد شده ميان خودروسازان ايراني و رنو فرانسه، استارت توليد اين محصول با 60درصد توليد داخل و 40درصد تامين از خارج زده شد و بنا به گفته احمد نعمت‌بخش رييس انجمن خودروسازان هم‌اكنون اين نسبت، 60 به 35 شده است به نحوي كه تندر-90 هم‌اكنون ارزبري حدود دو هزار و 345يورو دارد. يعني بالاترين ارزبري ميان كل خودروهاي توليد داخل؛ البته شرايط تندر با 206 چندان قابل‌مقايسه نيست، چراكه پژو بعيد است به اين زودي اجازه توليد قطعات موتور 206 را به ايران‌خودرو بدهد، در حالي كه آينده در نظر گرفته شده براي تندر، حكايت از صد درصد ساخت داخل شدن آن دارد.
300 براي 405 و 400 براي پارس
پژو 405 را به نوعي بايد محصول صد درصد داخلي خواند. چراكه بنا به گفته كارشناسان 95درصد قطعات اين خودرو به توليد داخلي رسيده و 10سال نيز از حضورش در ايران مي‌گذرد. اين در شرايطي است كه همين 5درصد تامين قطعه از خارج خودروي مذكور، ارزبري حدود 300يورو دارد. به گفته برخي مسوولان ايران‌خودرو، اين ميزان ارزبري بيشتر به قطعات و تجهيزات الكتريكي 405 مربوط است. اين محصول قديمي كه پيوند‌دهنده ايران خودرو و پژو به حساب مي‌آيد در بدو توليد بيش از پنج‌هزار يورو ارزبري داشت.
پژو پارس نيز كه ايران خودرويي‌ها بدنه‌اش را طراحي كرده و هشت سال پيش توليد آن را استارت زدند كمي بيش از اين ميزان ارزبر بود كه ظاهرا هم اكنون ارزبري حدود 400يورو را دارا است. بنا به گفته شيواپور مديرعامل پيشين ساپكو با توجه به رشد كمي و كيفي قطعه‌سازان داخلي و باز بودن دستشان براي توليد تمام قطعات پژو پارس و البته 405، در آينده‌اي نه چندان دور ارزبري اين دو محصول به كمترين حد خواهد رسيد. اين در شرايطي است كه شنيده‌ها از حذف 405 و پارس از خط توليد طي سال‌هاي آتي خبر مي‌دهد. هر چند ارزبري پژو پارس نيز مانند 405، بيشتر با قطعات و تجهيزات الكتريكي آن ارتباط دارد، اما با نصب موتور پايه گاز EF7 (ملي) روي اين دو، ارزبري 300 و 400يورويي آنها با سرعت بيشتري پايين خواهد آمد.
روآ ارزبري ندارد
پژو روآ علاوه بر آنكه مشتري و سود ندارد، از ارزبري هم محروم است! اين محصول به جا مانده از ميراث پيكان در حال حاضر تقريبا ساخت داخل به حساب مي‌آيد و به گفته برخي كارشناسان ارزبري‌اش در حد صفر است. رقيب روآ در بازار ايران يعني پرايد نيز وضعيتي مشابه را در ارزبري تجربه مي‌كند. پرايد تنها محصول كاملا توليد داخل سايپا محسوب مي‌شود و زودتر از ساير خودروهاي داخلي مسير كاهش ارزبري را طي كرد كه البته دليلش به اين موضوع برمي‌گردد كه مسوولان شركت مادر يعني كيا كره‌‌جنوبي پلت‌فرم پرايد را كاملا به سايپا فروختند.
سمند در يك قدمي ملي شدن
محصول ملي ايران خودرو راه چنداني تا رسيدن به ارزبري صفر و مليت كامل ندارد. به گفته مسوولان ارشد اين شركت ارزبري سمند، هم اكنون 50 يورو است و تا اواخر پاييز امسال به صفر خواهد رسيد. اين محصول هفت سال پيش روي پلت‌فرم پژو 405 طراحي و توليد شد.
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن