تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821213722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر سياست.هاي فرهنگي حكومت رضاشاه


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مروري بر سياست.هاي فرهنگي حكومت رضاشاه


فرهنگ معاصر ايران، با تحولات بسيار آن، دچار ابهامات و زوايايي تاريكي است كه در صورت توجه به آنها و اقدام متفكرين مسلمان محلي تبيين روند تحولات آن، روشنگر بسياري از تنگناهاي فرهنگي جامعه امروز ما خواهد بود.

تلاش مورخين و متوليان فرهنگ دوره پهلوي، در ادامه سياست.ها و برنامه.هاي تنظيم شده آن دوران، پيوسته بر آن بوده است تا براي جامعه ديرپاي ايران و فرهنگ اصيلي و ريشه.دار مردم آن، هويت فرهنگي نو، متناسب با اهداف سياسي حكومت تنظيم نمايد.

طبعا ارزيابي اين ادعا به مدد تلاش متعهدان به اصالت.هاي فرهنگ و هنر قوم بر پايه شواهد و مستندات تاريخ فرهنگ معاصر ما، صورت خواهد گرفت. اين مقاله، بنا دارد تا به همين سياق، قسمت.هايي از سياست.هاي فرهنگي اتخاذ شده در دوره حكومت رضا خان پهلوي را از نظر بگذراند. رضا خان، در طول بيست سال سلطنت خود، انهدام فرهنگ ديني و ملي اجتماع ايران را بنيان گذارد.

در صورت توجه به توانايي.هاي فكري و فرهنگي او، روشن مي.شود كه چنين حركت حساب شده.اي در زمينه مسائل فرهنگي، هرگز نمي.تواند حاصل درك و دانش او باشد. ليكن حضور مستشاران متعدد اروپايي و همكاري و اقتدار روشن.فكران وابسته در دستگاه سياسي و فرهنگي رضا خان بوده كه تدارك و انجام برنامه.هاي وسيع انهدام فرهنگي را به ثمر مي.رسانيده است.

هنر ايران، در آغاز سلطنت رضاخان، در حقيقت ادامه دهنده سنت.هاي گذشته ايران بوده است. از بيش از هزار سال قبل كه ايرانيان، اسلام و فرهنگ آن را پذيرفته بودند، پيوسته اهتمام جدي بر ظهور دستاوردهاي در خور آن داشته.اند.

تاريخ هنر و فرهنگ ايران در جنبه.هاي ادبي، عرفان، معماري، نقاشي و ساير هنرهاي متداول آن روزگاران گوياي اين ادعاست. دستاوردهاي مادي و معنوي تلاش متفكرين مسلمان ايراني، در ميان آثار فرهنگي جهان جايگاه ممتازي را به خود اختصاص داده بود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن