تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834970253
گزارش كامل نشست نقد و بررسي «ملك سليمان» در خبرگزاري فارس
واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خبرگزاري فارس: نشست فيلم سينمايي «ملك سليمان» با حضور «شهريار بحراني» كارگردان، «مجتبي فرآورده» تهيه.كننده،. «امين زندگاني»، «عليرضا كمالي.نژاد» بازيگران فيلم و «محمدتقي فهيم» منتقد سينما در خبرگزاري فارس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «شهريار بحراني» در نشست فيلم سينمايي «ملك سليمان» كه در سالن نشست.هاي خبرگزاري فارس برپا شد، با اشاره به مفهوم مستتر در اين فيلم گفت: داستان «ملك سليمان» داستان درخواست ملك است كه در قرآن نيز آمده. خداوند حضرت سليمان را با اين مطلب در قرآن شرح مي.دهد كه با ديدن مشاهداتي متوجه مي.شود كه خداوند او را به درخواست ملك بي.بديل، الهي و ايده.آل ترغيب مي.كند. ملكي كه فقط در زمان آخر الزمان به حضرت مهدي (عج) عطا مي.شود.
وي افزود: در فيلم تا حدودي اين فيلم باز شده كه ملك يك جايگاه ايده.آل دارد و در ابتداي فيلم تأكيد مي.شود كه ظاهرا در «ملك سليمان» همه چيز رو به راه است و به نظر مي.رسد كه او پيامبر مورد علاقه مردم است اما بعد خداوند به او مي.گويد كه ملك تو جسدي بي.روح است و سليمان بايد از خداوند درخواست رسيدن به ملك ايده.آل را داشته باشد كه مستلزم تسخير بدي.ها، اجنه و شياطين است كه اين كار آساني نيست.
در پي اين مبارزه فتنه.اي ايجاد مي.شود كه اين فتنه در قرآن آمده و راهكاري نيز براي نجات يافتن از فتنه توسط همه پيامبران به مردم داده شده است. اول اين كه تقوا پيشه كنند و دوم اين كه از پيامبرشان اطلاعت كنند.
شهريار بحراني گفت: در اين شرايط كه دنيا پر از حيرت و سرشكستگي است اين دو نكته مي.تواند انسان را نجات دهد، داستان فيلم اين است كه آيا افرادي كه در ملك سليمان هستند مي.توانند به اين نقطه مطلوب برسند آيا انسان مي.تواند از جهاد اكبر موفق بيرون آيد و به سمت خدا برود.
* در هنر بايد فضاي خلاقيت به وجود آيد
كارگردان ملك سليمان تأكيد كرد: فكر مي.كنم فضاي قرآن خلاقيت گروه را تحت تأثير قرار داد و استعدادهاي دروني.شان متبلور شد و اين در كار هنر مهمترين اصل است. در هنر بايد فضاي خلاقيت به وجود آيد. فضاي سالم و امن و صميمي خدايي به بروز استعدادهاي هنرمندان كمك مي.كند.
وي درباره استفاده از صداگذاري دالبي و آهنگساز خارجي گفت: در پي اينكه صداگذاري دالبي ديجيتال براي فيلم در نظر گرفتيم قصد ما اين بود كه فيلمي بسازيم كه تصوير و صدايي در حد بين.المللي داشته باشد ولي در هر حال دستگاه.هاي ما خيلي قديمي است و پخش خوبي هم نداريم. ما مي.خواستيم كار استاندارد خوبي در شأن يك داستان قرآني داشته باشيم، در كنار صدا 600 نماي جلوه.هاي ويژه به كمك فيلم آمد و در مورد موسيقي ديديم كه با توجه به آنكه صداگذاري در خارج از كشور انجام شده نيروهاي خوبي براي ساخت موسيقي نيز در سطح بين.المللي حضور داشتند كه به پيشنهاد يكي از دوستان با چان.كونگ وينگ مذاكره كرديم و او در پاسخ به ما گفت: با اينكه آدم مذهبي نيست ولي افتخار مي.كند كه براي آهنگسازي اين فيلم انتخاب شده است. او لحظات فيلم را فهميد و درك كرد و با حس خوبي با همكاري با اركستر فيلارمونيك پكن موسيقي اين فيلم را نواخت. دوستان خارجي ما با فداكاري و از جان دل با ما همكاري كردند و با فطرت.هاي خود ارتباط خوبي با اين پروژه برقرار نمودند.
بحراني با اشاره به نگارش فيلمنامه «ملك سليمان» گفت:به پيشنهاد آقاي فرآورده ما داستان قرآني حضرت سليمان را به وزارت ارشاد پيشنهاد داديم و با هسته اصلي كه شامل من، آقاي فرآورده و قديريان مي..شد شروع به كار تحقيق و پژوهش تاريخي كرديم كه نزديك به يكسال و نيم به طول انجاميد. در اين بحث آقاي فرآورده در زمينه ميترائيسم وتمدن باستان و تأثيرش در آيين زرتشت، مسيحيت و نفوذش در دنياي غرب تحقيق مي.كردند و آقاي قديريان در رابطه با معماري باستان و كليت تفكر هنري بني.اسرائيل تحقيق كردند. من نيز تحقيقاتي در زمينه تمدن كهن در منطقه خاورميانه به خصوص بين.النهرين داشتم كه سر و كارم به مصر باستان و تاريخ و اثر فكري آيين.هاي مشركانه مصر باستان افتاد كه قديمي.ترين تمدني است كه تاكنون باقي مانده است.
* فيلمنامه "ملك سليمان " 39 بار بازنويسي شد
وي به تأثير اين تحقيقات بر روي فيلمنامه "ملك سليمان " اشاره كرد و گفت: اين تحقيقات ما را به فضايي برد كه بتوانيم شرايط حضرت سليمان و معضلات او را درك كنيم و براي نگارش فيلمنامه خودمان را آماده كنيم. نگارش فيلمنامه كار گروهي بود كه ما 3 نفر با همكاري اساتيد دانشگاه وحوزه،و برخي دوستان فيلمساز فيلمنامه.نويس، روحانيون و طيف وسيعي از دوستان ديگر كه فيلمنامه را مي.خواندند و نظراتشان را مي.دادند نوشته شد.
بحراني با بيان اين مطلب كه 39 بار اين فيلمنامه بازنويسي شده است، گفت: در بازنويسي آخر فيلمنامه نهايي كه فيلمنامه.اي حجيم با بيش از 150 صفحه بود تبديل به فيلمنامه.اي 51 صفحه.اي شد كه ديالوگ.هاي آن مورد بازبيني دقيقي قرار گرفته بود. ما در بازنويسي آخر تصميم گرفتيم كه اطلاعات فيلم فقط يك بار مطرح شود و فيلمنامه با ديدن تصاوير براي بيننده تكميل شود به همين دليل در زمان فيلمبرداري مي.دانستيم هر سكانسي قبلا چه زمينه.هاي اطلاعاتي داشته كه حذف شده و حالا بايد با زبان تصوير آن را بيان كنيم مثلا ماجراي عالم اجنه و شياطين و نزديك شدن آنها و تأثيرگذاري.شان بر روي مردم چيزي بود كه در فيلمنامه بارها تكرار شده بود و ما آن را حذف كرديم و فقط در سكانس ملاقات سليمان با سران قبايل و كاهنان آن را نقل كرديم و از ارائه اطلاعات اضافي پرهيز كرديم.
* فيلم داستان سليمان نيست بلكه داستان ملك حضرت سليمان است
كارگردان "ملك سليمان " گفت: متأسفانه تماشاچي ما عادت كرده است كه در فيلم.ها، سريال.ها زيادي اطلاعات بگيرد و دچار رخوت شده، اين تماشاچي نمي.خواهد زحمت بكشد كه اطلاعات را شخصا از فيلم دريافت كند به همين خاطر برخي از تماشاگران فيلم خيلي از ديالوگ.ها را از دست مي دهند چرا كه فكر مي.كنند چندين بار ديگر نيز قرار است اين اطلاعات داده شود و زنجيره اصلي مفهومي فيلم را از دست مي.دهند.
بحراني گفت: فيلم داستان سليمان نيست بلكه داستان ملك حضرت سليمان است اين يك مفهوم سخت الهي است كه خداوند در قرآن از آن صحبت كرده. يك مفهوم قرآني به معناي برپايي يك حكومت ايده.آل كه با تسخير طبيعت و بدي.ها مي.توان آن را همچون يك بهشت ايجاد كرد.
بحراني نيز با اشاره به شخصيت.پردازي.هاي فيلمنامه گفت: متأسفانه تماشاگر اين را نمي.بيند كه شخصيت.هاي ما شخصيت.هاي انساني نيستند و شخصيت.هاي مفهومي هستند. همه مي.پرسند چرا رابطه سليمان با همسرش كم است و برادرها با هم احوالپرسي نمي.كنند ولي نمي.پرسند كه چطور اين همه شخصيتي كه در فيلم وجود دارد دگرگون مي.شوند. شهر اول با ترفند سليمان به سوي خانواده.هايشان باز مي.گردند. شخصيت.هاي ما در راستاي مفهومي جلو مي.روند.در فيلم ما شخصيت.ها بايد قبول كنند كه خودشان را به دست سليمان بسپارند اگر اين كليد را درك كنند آزاد مي.شوند و اين كليد اصلي فيلم ما نيز هست. شخصيت.پردازي فيلم صرفا به سليمان ختم نمي.شود بلكه در وجود افراد اطراف او نهفته است. رابطه.اي كه او با افراد منفي برقرار مي.كند با شياطين و اجنه.ها كه متأسفانه معمولا اين ديده نمي.شود.
* به.گفته مقام معظم رهبري، ما مشكل توليد علم، فكر و به راه نينداختن نهضت نرم.افزاري داريم
«شهريار بحراني» با ذكر اين مطلب كه مشكل فرهنگ را سكاندار اصلي انقلاب اسلامي بارها تكرار كرده.اند گفت: ما مشكل توليد علم، فكر و به راه نينداختن نهضت نرم.افزاري داريم و مقام معظم رهبري بارها و بارها اين مطلب را تأكيد كردند، اميدوارم ملك سليمان قدمي باشد در اين راه چرا كه فيلم به شدت محتوايي و فرهنگي است و بحث.هاي اصولي تشيع و قرآني از جمله ولايت،ولايت.پذيري و اصول و پايبندي.هاي ما را به مباني اسلامي با زبان غيرمستقيم و بسيار نافذ مطرح مي.كند.
* سعي ما بر اين بود كه به روش علمي اين فيلم را بسازيم
كارگردان فيلم «ملك سليمان» به فارس گفت: ما در ابتدايي كه تحقيقات فيلم.نامه را شروع كرديم قرار نبود كه تا اين ميزان از جلوه.هاي ويژه استفاده كنيم چون هنوز جلوه.هاي ويژه وارد كشور نشده قصد ما اين بود كه فيلم از كيفيت بالايي برخوردار باشد و راضي بوديم كه تعداد محدودي جلوه.هاي ويژه براي صحنه.هاي اصلي داشته باشيم اما رفته رفته وقتي گروه بر جلوه.هاي ويژه سوار شد و گروه تحقيقات در رابطه با جلوه.هاي ويژه بصري و رايانه.اي تحقيقات مفصل و دقيقي انجام داد و منابع بسيار جمع.آوري شد همچنين سفرهاي خارجي براي آشنايي با تكنيك.هاي روز صورت گرفت ديگر انتظارمان بالا رفت و تصميم گرفتيم فراتر از داستان.پردازي صرف برويم و صحنه.هاي قوي و تكنيكي داشته باشيم.
بحراني افزود: تعدادي نماهاي مفهومي با كمك جلوه.هاي ويژه ساخته شد، در ابتداي داستان كه اجنه را نمي.بينيم، در سكانس اول فيلم كه حضرت سليمان و همسرش بالاي تپه.اي مي.روند، با كمك جلوه.هاي ويژه اين امر القا مي.شود كه همه چيز در ملك سليمان روبه.راه است.
وي ادامه داد: در شهر دوم شيطان كمي مرئي مي.شوند كه به صورت نورهاي مواج به تصوير كشيده مي.شوند در شهر دوم اجنه.ها كاملاً مادي و مرئي مي.شوند و جلوه.هاي ويژه در سطح وسيع.تري به كمك فيلم مي.آيند.
بحراني تأكيد كرد: ما به طور كلي 600 نما داشتيم كه با كمك جلوه.هاي ويژه ساخته شدند كه واقعاً ركورد عجيبي به جاي گذاشته است تعدادي زيادي از اين جلوه.هاي ويژه به نماهاي اصلاحي مربوط مي.شود و تماشاچي اصلاً متوجه اين نماها و پالايش مفهومي آنها نخواهد شد.
بحراني همچنين درباره تكنيك.هاي به كار رفته در ساخت پروژه «ملك سليمان» گفت: سعي ما بر اين بود كه به روش علمي اين فيلم را بسازيم به همين خاطر تمامي سكانس.ها و پلان.هاي فيلم استوري.برد داشت و دوستان دانشجوي رشته نقاشي آن را طراحي كرده بودند. بعضي از سكانسهاي حساس مثل سكانس اسبها و غار چندين بار استوري.بردهاي متعدد عوض كرد و بعد از آن نيز پر? و?ژوال از آن تهيه شد كه انيميشني بود كه به صورت خام و ساده در كامپيوتر مي.توانستيم كاراكترها و تمامي پلان.ها را ببينيم.
وي افزود: براي مثال در سكانس آخر كه اجنه.ها مادي مي.شوند 93 پلان داشتيم كه بيش از 50 پلان آن جلوه.هاي ويژه داشت كه هر كدام از چندين لايه تشكيل مي.شدند. برخي لايه.ها را در دكور فيلمبرداري كرديم و بعضي.ها را در استوديو با پرده آبي فيلم گرفتيم.
بحراني به فارس گفت: گروه كاملا مي.دانست كه كدام پلان و لايه چندم آن را فيلمبرداري مي.كنيم به نظرم اين اتفاق براي اولين بار در ايران بصورت يك كار علمي دقيق و حساب شده انجام گرفت كه در عين شيريني بسيار سخت بود.
بحراني در ادامه افزود: ما كاملاً مي.دانستيم كه براي هر پلاني چه برنامه.اي داريم و سكانس.هاي بعدي ما چه خواهد بود. همه گروه با هم همكاري دقيقي داشتند به خصوص آقاي خضوعي كه چشم گروه ما بود و بايد همه پلان.ها از نگاه او با هم هماهنگ مي.شد. ما بحث اينكه سر صحنه برويم تا ببينيم چه مي.شود را نداشتيم بلكه در هر صحنه با دقت.نظر و موشكافانه بازي، حركت، زمان، لايه.ها و تعاملات را پيش.بيني كرده بوديم و با مشورت همه عوامل اين سكانس.ها را فيلم.برداري مي.كرديم.
وي افزود: براي اولين بار اين اتفاق در سينماي ايران رخ داد و متأسفانه ما فرصتي براي طرح مسائل فني فيلم نداريم در حالي كه واقعاً يك آموزش بسيار جالب براي كار جلوه.هاي ويژه، پيش.توليد و فيلم.برداري سينما محسوب مي.شود كه ناگفته مانده است.
* نبايد در موضع انتقام بيفتيم
اين كارگردان در اين باره كه پاسخي براي شيطنت.هايي كه درباره اين فيلم رخ مي.دهد دارد يا خير؟، گفت: ما وظيفه داريم كه از روش.هاي خدايي براي مقابله استفاده كنيم به اين گونه برخوردها نمي.توان شيطنت گفت. بعضي.ها بنابر سليقه.شان اين گونه فيلم.ها را نمي.پسندند و در اين بين رفتارهايي رخ مي.دهد كه با ما متفاوت است. ما وظيفه داريم با ملايمت و نرمي و محبت برخورد كنيم و نبايد در موضع انتقام بيفتيم بلكه بايد سعي كنيم قائل به رفتارهايي باشيم كه در فيلم.هايمان مي.گوييم.
* «ملك سليمان» هديه.اي به سينماي ايران است
كارگردان فيلم «ملك سليمان» گفت: يكي از رويكردهاي فيلم.هاي قرآني اين است كه خداوند مدام انسان را متوجه آينده مي.كند كه دنياي ديگري نيز وجود دارد اين تفكر روبه آينده است كه مهم.ترين هدف ما را تشكيل مي.دهد كه بايد ملكي بسازيم و به سمتش برويم اين داستان براي گذشته است ولي آينده را نشان مي.دهد انشاالله سينماي ما به سمتي برود كه بتواند مفاهيم سخت را مطرح كند با ديدي كه روبه. آينده است. «ملك سليمان» هديه.اي به سينماي ايران براي رسيدن به اين جريان است.
* امين زندگاني خيلي به من كمك كرد، او بازيگر توانا و باوقاري است
بحراني درباره انتخاب «امين زندگاني» براي نقش حضرت سليمان نبي گفت: شب اول فيلمبرداري زماني كه بازي اصلي امين زندگاني شروع شده بود و قرار بود سكانس شب اريحا را كار كنيم زندگاني به من گفت كه من لياقت اين نقش را ندارم و من پاسخ دادم مگر فكر مي.كني كه ما لياقت اين كار را داريم. خداوند سفره.اي پهن كرده و ما خدمتگزار آن هستيم، اگر بخواهيم خودمان را در اين بين بسنجيم ما در حد قرآن و شخصيت.هاي قرآني نيستيم.
وي افزود: خصوصيات فردي امين زندگاني خيلي به من كمك كرد، او بازيگر توانا و باوقاري است و اين خصوصيات در بازيگران ما اندك است كه در صحنه وقار و آرامش داشته باشند حتي او وقتي در لحظاتي شوخي مي.كند هنوز شخصيت. دروني خودش را با آن وقار بروز مي.دهد و اين به كار ما خيلي كمك كرد. بعضي از صحنه.هاي سخت فيلم مثل صحنه.هاي مناجات و وحي نمي.توانستيم به سمت او برويم، او آنقدر گرفته، متأثر و ناراحت بود كه ما رهايش مي.كرديم و مي.گفتيم كه امشب شب امتحان اوست كه خوشبختانه از اين امتحان سخت سربلند بيرون آمد.
* «مهدي فقيه» موتور حركت ملك سليمان بود
شهريار بحراني با اشاره به بازي مهدي فقيه در فيلم سينمايي ملك سليمان گفت: همه دوستان در اين فيلم زحمت كشيدند ولي به عنوان نمونه بايد از مهدي فقيه نام ببرم كه علاوه بر سن بالايي كه داشتند با اعتقاد قلبي همچون باقي همكاران ما به اين پروژه پيوستند.
وي افزود: از ابتدا تست..هاي زيادي از ايشان گرفته شد و براي نقش يكي از كاهنان در نظر گرفته شده بودند. بعد از اينكه انرژي فراوان ايشان را ديديم به گروه پيشنهاد كردم تا يكي از نقش.هاي كليدي فيلم را به ايشان واگذار كنيم كه همان نقش عارا جادوگر بود كه بازي آن انرژي زيادي مي.خواست. طبق معمول آقاي فقيه بسيار استقبال كردند و گفتند در پروژه.اي كه از آن قرآن است هر كاري از دستشان بربيايد انجام مي.دهند.
بحراني مهدي فقيه را موتور حركت ملك سليمان دانست و گفت: او يكي از پرانرژي.ترين بازيگراني است كه تاكنون ديده.ام. وقتي با او تماس مي.گرفتيم كه براي تست يك لباس ساده بيايد از شيراز راهي تهران مي.شد و هيچ اعتراضي نيز نمي.كرد.
وي درباره گريم سنگين نقش عارا جادوگر گفت: گريم بسيار سخت و سنگيني بر روي صورت مهدي فقيه انجام شد كه هر بار گروه گريم يك بيني جديد براساس قالب قبلي روي صورت او مي.ساختند و نصب مي.كردند. براي سر و مو و ريش شخصيت عارا از نيمه.هاي شب تا صبح مهدي فقيه زير دست گريمورها مي.نشست.
كارگردان ملك سليمان افزود: در سكانسي كه مهدي فقيه در وسط ستاره آتش قرار گرفته بود و مي.بايست رقص احضار جن انجام مي.داد آتش آنقدر حرارت زيادي داشت كه ايشان را سوزاند ولي به ما نمي.گفت و وقتي فيلمبرداري تمام شد ديگر طاقتش رو به پايان بوده است.
وي از اهداي جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد به مهدي فقيه اظهار خرسندي كرد و گفت: ما از اين اتفاق بسيار خوشحال شديم چون او واقعا حقش بود كه جايزه بگيرد و فكر مي.كنم ديگر نمي.شد به او جايزه نمي.دادند. نكته جالب اين است كه خيلي.ها مهدي فقيه را در اين نقش نشناختند و خودش هم از اين جريان راضي بود.
* برخي صحبت.ها در اين زمينه كه قرار است جايزه.اي به اين فيلم تعلق نگيرد، شنيده بودم
بحراني درباره عدم توفيق اين فيلم در جشنواره فيلم فجر گفت: من برخي صحبت.ها در زمينه اينكه قرار است هيچ جايزه.اي به اين فيلم تعلق نگيرد شنيده بودم حتي گفته بودند كه ما در گروه داوران آمده.ايم كه امين زندگاني و برخي از شاخه.هاي فيلم جايزه نگيرند. اما بحث اصلي دوستان ما در گروه سازنده فيلم اين بود كه ما در جشنواره اصلي كه برگزار مي.شود جايزه.مان را خواهيم گرفت. اين همواره ديدگاه كساني است كه در فيلم.هاي قرآني همكاري دارند و جشنواره و جايزه برايشان اهميتي ندارد.
* كمالي.نژاد: «ملك سليمان» براي من يك ماراتن بازيگري بود
به گزارش فارس، «عليرضا كمالي.نژاد» بازيگر اين فيلم در نشست فيلم سينمايي «ملك سليمان» كه در سالن نشست.هاي خبرگزاري فارس برپا شد، از تجارب با ارزش خود از همكاري در اين فيلم سينمايي سخن گفت.
بازيگر نقش آدونيا درباره همكاري خود با اين پروژه گفت: من به نمايندگي گروه بازيگران و كليه عوامل فيلم در اين جلسه حضور دارم و تجربه بسيار عميق و خوبي در اين فيلم داشتم كه خارج از تمامي عرق و اعتقاداتم، تجربه.اي كاملا متفاوت بود.
وي گفت: سال 82 براي بازي در سريال امام حسين (ع) در خدمت آقاي بحراني و فرآورده بودم كه قرار بود در نقش شبيه حضرت علي.اكبر (ع) بازي كنم كه اين پروژه متوقف شد. از آن سال تاكنون به بركت امام حسين (ع) 32 فيلم و سريال بازي كردم كه ملك سليمان سي.وسومين آن است.
وي درباره همكاري در اين پروژه، افزود: در مورد «ملك سليمان» نمي.توان حرف دو دوتا چهارتا زد چون جايي كه صحبت دل باشد، عقل كنار مي.رود. از ابتداي فيلم نام اميرالمؤمنين (ع) و يازده فرزند بزرگوارشان جاري است و بنده به عنوان كوچك.ترين خدمتگزار اين خاندان در اين فيلم حضور داشتم، نه به خاطر حواشي فيلم يا به خاطر اين كه گران.ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را بازي كنم، بلكه فقط به دليل شفاعت ايشان كه در شب اول قبر براي ما كفايت مي.كند بازي كردم.
كمالي.نژاد اظهار داشت: در اين فيلم شخصيتي متعلق به 1000 سال قبل از ميلاد را بازي مي.كردم كه كاملا ناشناخته بود.
وي گفت: اين فيلم همچنين براي من يك ماراتن بازيگري بود چون بازي ما به يك زمان يك ماهه محدود نمي.شد و شرايط بسيار سخت بود اما همه عوامل در كنار هم و شانه.به شانه پاي كار ايستادند و خداوند نيز كمك كرد چون صاحب اين كار خداست.
* زندگاني: هدف «ملك سليمان» بازگرداندن تماشاگر به جريان اصلي سينما است
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «امين زندگاني» بازيگر نقش حضرت سليمان نبي در فيلم «ملك سليمان» درباره انتقاداتي كه به شخصيت.پردازي اين نقش وارد شده، گفت: اگر ما اسم «ملك سليمان» را برداريم و فرض كنيم كه يك قهرمان صرف داريم كه در جهت خير حركت مي.كند و گره.افكني.هايي براي او پيش مي.آيد، بايد به سمتي برويم تا متوجه شويم ارائه پيام از طريق و زبان چه كسي است، وقتي اسم قهرمان را بگيريم و به او شناسنامه.اي بدهيم آيا همچنان اين ضعف در فيلمنامه وجود دارد. ضمن اين كه وقتي مي.گوييم حضرت محمد خاتم انبياء است و آخرين پله نردبان است نمي.توانيم مقدمه.اي كه طي شده را ناديده بگيريم. اگر ما اسم سليمان را از فيلم بگيريم مي.بينيم كه يك روند طبيعي طي شده و قهرمان داستان ما پادشاهي است كه قرار است بر او توطئه.اي وارد شود، او را مي.بينيم كه ملك خودش را دارد و گندم درو مي.كند و با خاك سر و كار دارد. پيشتر كه مي.رويم او را پادشاهي مي.بينيم كه ديگران به او احترام مي.گذارند و براي خود شناسنامه.اي دارد. وقتي مي.بينيم اين قهرمان اين مسير را طي كرده و مقدماتي براي خود داشته از معجزات دانستن زبان پرندگان و جلوتر كه مي.رويم رابطه.اش با خانواده و نوع نگاهش به فرزندش او را فارغ از نام سليمان داراي شناسنامه روشني مي.كند.
* قرار بود «حسين ياري» در «ملك سليمان» بازي كند
«امين زندگاني» درباره اين كه بازيگران ديگري نيز كانديداي حضور در نقش حضرت سليمان نبي بودند، گفت: اين طبيعي است كه براي هر نقشي بازيگران زيادي كانديد هستند، معمولا اين سؤال از من مي.شود كه شنيده.ايم كه كسان ديگري نيز براي بازي در نقش سليمان انتخاب شده.اند ولي نپذيرفته.اند. من هميشه در پاسخ به اين سؤال مي.گويم نقش حضرت سليمان نقشي نيست كه كسي آن را نپذيرفته باشد. تنها كسي كه براي بازي در اين نقش قرارداد بسته بود حسين ياري بود كه با افتخار و سربلندي اين را مي.گويم براي اينكه او يكي از بي.حاشيه.ترين و انسان.ترين بازيگراني است كه مي.شناسم و پيشكسوت من است.
وي افزود: قبل از اينكه قرارداد بازي در اين فيلم را ببندم به آقاي فرآورده گفتم كه بايد از آقاي ياري كسب اجازه كنم كه خوشبختانه ايشان هم با دعاي خير بنده را براي بازي در اين فيلم بدرقه كردند ولي متأسفانه شيطنت بسياري در اين زمينه مي.شود كه براي من نيز چندان مهم نيست. وقتي يك بانوي سالخورده جلوي در سينما منتظر مي.ماند تا به من خسته.نباشيد بگويد من جواب خودم را گرفته.ام، هميشه نبايد اتفاقات عجيب و غريبي بيفتد تا انسان جواب خود را بگيرد. اين پاسخ.ها شيريني و حلاوتي دارد كه شايد تأييدهايي كه هزاران كارگردان برجسته از بازي من مي.كردند آنقدر به دلم نمي نشست.
* برايم خوشحال.كننده بود كه در جشنواره فجر موفق شوم اما منتظرش نبودم
امين زندگاني درباره عدم توفيقش در جشنواره فيلم فجر گفت: من قبل از جشنواره نيز در مصاحبه.اي گفته بودم كه اصلا بعيد مي.دانم حتي كانديد بازيگري شوم و اين اتفاق هم افتاد. من وارد هيچ پروسه جناح.بندي نمي.شوم و براي من خيلي دور از ذهن نبود كه اين اتفاق بيفتد چون اولين باري نبود كه اين تجربه را مي.كردم. براي من جاي خوشحالي داشت كه اين اتفاق مي.افتاد ولي منتظرش نبودم.
امين زندگاني با بيان اين مطلب كه حضور در پروژه "ملك سليمان " را يكي از محبت.هاي خداوند مي.داند گفت: براي من افتخاري است كه در كنار دوستاني چون مجتبي فرآورده و شهريار بحراني همكاري كردم و اين يكي از محبت.هاي خداوند بود كه شامل حال من شد. ما در طول فيلمبرداري روي كار يكديگر نظارت مي.كرديم و بارها مي.شد كه بازيگران ديگر به من پيشنهادهايي مي.دادند و من از آنها بهره مي.بردم. واقعا روابط گروه خارج از قراردادهاي كاري بود و وقتي يكي از ارابه.هاي فيلم در گل گير كرد كسي نگفت كه من نقش اول هستم يا من كارگردانم و همه آمدند و كمك كردند.
* هر جا كه لازم باشد از اين فيلم دفاع مي.كنم
امين زندگاني ادامه داد: من هر جا كه لازم باشد از اين فيلم دفاع مي.كنم، متأسفانه تماشاگر فقط اثر ساخته شده را مي.بيند و پروسه توليد را نمي.بيند. به نظر من هر كس به جز مجتبي فرآورده و شهريار بحراني در اين پروژه بودند اين فيلم تمام نمي.شد. همه از بودجه تعلق يافته به اين فيلم مي.گويند ولي وعده.هايي كه انجام نشد وقفه 6 ماهه.اي كه بين كار افتاد و هزاران مسئله ديگر را نمي.بينند، به نظرم به تمام كردن اين فيلم كار بسيار بزرگي بود. متأسفانه خيلي.ها شمشير را از رو بسته است، ما سالها براي واكسينه كردن هزينه مي.كنيم، «ملك سليمان» زنگ خطري است براي واكسينه كردن سينماي ايران است. واكسينه از لحاظ صنعت، تخصص، ابزار و لوازم سينما كه «ملك سليمان» آن را به ما گوشزد مي.كند كه آپارات.هاي ما مشكل دارد و سيستم.هاي تكنولوژي ما سيستم.هاي به روزي نيستند.
* «ملك سليمان» به نوعي رفتارشناسي سينماي ايران است
وي ادامه داد: سليقه تماشاگر ما سليقه. شنيداري شده تا ديداري. «ملك سليمان» به نوعي رفتارشناسي سينماي ايران است ولي ما آن را نمي.بينيم در حالي كه عادت كرده.ايم به كلي.بيني ولي سينما شالوده.اي از جزئيات به هم تنبيده است. اين.ها همه زنگ خطري است كه تماشاگر سينما را به كجا مي.بريم و حالا كه ملك سليمان مي.خواهد كه تماشاگر را به جريان اصلي سينما برگرداند با چه معضلاتي روبرو است. من براي نقش خودم در ملك سليمان هيچ وقت دفاع نمي.كنم ولي راجع به كار با رگ گردنم از آن دفاع مي.كنم. اين فيلم بيت.المال مردم است و مثل يك اثر باستاني متعلق به كل مردم است و برخورد با آن بايد در شأن و مقام اين اثر باشد چون سختي.هايي كه يك گروه تحمل كرده.اند در صورتي كه همه فكر مي.كردند ما در يك ويترين خوب و درخشان كار مي.كنيم و در نهايت امكانات و راحتي قرار داريم كه اين اشتباه بود.
* فهيم: موفقيت «ملك سليمان»، پيروزي سينماي ايران است
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «محمدتقي فهيم». منتقد سينما در بخشي از نشست برپا شده در خبرگزاري فارس به بهانه اكران عمومي فيلم «ملك سليمان» اظهار داشت: در عصر حاضر و به ويژه در دهه اخير بيش از پيش ثابت شده كه سينما از علوم متنوع بهره. مي.برد و متكي به علوم است. اين كه سينما در عين هنر - صنعت بودن، يك رسانه مؤثر در انتقال اطلاعات است و اين قضيه حالا فراتر قابل دريافت است.
وي اظهار داشت: اما اين هنر-صنعت صرفاً كاركرد علمي ندارد بلكه به.شدت در خدمت ديپلماسي عمومي و تسخير اذهان مخاطبان به نفع توليدكننده و صاحب آن، جريان.سازي مي.كند. امري كه متأسفانه در سال.هاي گذشته از سوي جريانات بيگانه با سيماست، اما در كمين سينما، نه تنها به نفع انقلاب اسلامي مورد بهره.برداري قرار نگرفته كه در بسياري از مواردي عليه داشته.ها و ارزش.هاي انقلاب كاركرد يافته است.
فهيم گفت: نمونه واضح و آشكار اين رويكرد، سينماي غالب جهان، يعني هاليوود است كه پيش و پس از هر لشكركشي نظامي آمريكا و كشورهاي هدف اين جهانخوار - به لحاظ سياسي فرهنگي - وارد عمل شده و با ذهنيت.سازي، جاده. صاف.كن هجومي بي.محابا شده است.
اين منتقد اظهار داشت: متأسفانه سينماي ما به رغم داشتن دستمايه.هاي فرهنگي اخلاقي و حتي مقوله.هاي موردنظر انسان.هاي اقصي نقاط جهان، با تشتت در آراء، نتوانست صاحب فرم و ساختاري بومي براي مدل.سازي و الگونمايي به داخل و خارج شود، اما حالا با توليد «ملك سيلمان»، نه تنها بخشي از اين خلاء پر شده، بلكه الگويي محتوايي و فرمي براي حركت روبه. جلو سينماي ايران بر افراشته شده است.
وي ادامه داد: قاعدتاً نمي.توان منكر ضعف.هاي «ملك سليمان» به ويژه در بخش.ها و عناصري كه مي.تواند يك اثر قصه.گوي قهرمان.پرداز را واجد قوت ارتباط.گيري و كشش و همذات.پنداري براي مخاطب كند- شد، اما همين كه «ملك سليمان» توانسته به نمونه..اي ارتفا يابد كه مخاطب خاص و عام را تؤامان هدف.گيري كند، بدون اين كه به ورطه روشنفكرنمايي يا منورالفكرستيزي بيفتد و يا از عوامل جذابيت.هاي سطحي به منظور تحميق تماشاگر سود ببرد، گام مهمي در الگودهي سينماي سالم فرهنگي برداشته است.
وي اظهار داشت: فراموش نكنيم كه آنچه تحريفات ديني تاريخي به منظور بهره.برداري سياسي در توده.هاي انبوه صورت گرفته، به وسيله سينماي سرگرمي.ساز محقق شده است، لذا «ملك سليمان» در اين حوزه نيز يك جهاد تحريف.زدايي را پيش.روي خود گسترده است، گرايشي كه دقيقاً و تحقيقاً برگرفته از مباني اصيل و الهي است. اينجاست كه نقش سينماگر صاحب صلاحيت در هر دو حوزه تخصصي و ديني بيش از پيش مشخص مي.شود. سينماگري كه بايد ضمن داشتن دانش و علم سينما از دانش ديني و اطلاعات مذهبي در كنار زيروبم.هاي سياسي روز داخل و خارج همزمان هم.پهلو بهره.مند باشد. در اين صورت است كه اثر او با دستمايه قرار دادن تاريخ و قصص قرآني، نيازهاي روز و عصر كنوني را پاسخ مي.دهد. اگر غير از اين بود «ملك سليمان» نمي.توانست در دل روايت يك قصه آشناي ديني و روايت مذهبي، تا اين حد داراي نشانه.هاي توصيف و تحليل مقوله.هاي روز اجتماعي سياسي باشد.
وي اظهار داشت: چرا سينماي آمريكا را سياسي.ترين نمونه در ميان سينماي جهان مي.شناسيم؟ چرا ضعيف.ترين يا سنگين.ترين آثار هاليوود از لايه.بندي.هاي مختلف سياسي.. براي ادارك اقشار متنوع جوامع مختلف جهان برخوردار است، سينمايي كه در عين داشتن اين عناصر، اما در شاكله كاركرد پيام.دهي خود، نظام كاپيتاليستي جهان زير سلطه آمريكا را تأييد و مترقي و به حق معرفي مي.كند و بسياري چراهاي ديگر كه در صورت تدقيق در آنها، بيش از پيش پي. مي.بريم كه ما در سينما نتوانسته.ايم به اين كارآيي دست پيدا كنيم.
فهيم در اين نشست گفت: بي.ترديد «ملك سليمان» به نسبت و حتي بيش از نسبت قوت.ها و طرفدارانش، مخالفاني را در صف روبه.روي خود دارد كه اين صف.آرايي، البته همه.شان بغض در گلو مانده از انقلاب را با خود يدك نمي.كشند، حتماً طيفي قابل توجهي - خصوصاً در ميان كارشناسان سينما و متقدان - عناصر مغفول مانده دراماتيك را مدنظر دارند و حتي بخشي از اين گروه قياس با سينماي با پروداكشن بالاي هاليوود، عامل نكته...سنجي.هايشان است، مواردي كه نبايد از كنارشان به سادگي. گذشت و برعكس، توجه و به كارگيري اظهارات فني تخصصي آنان مي.تواند راهگشاي توليدات بعدي در اين زمينه باشد.
فهيم در بخشي ديگر از نشست گفت: فراموش نكنيم كه هزينه. كردن از هر نظر - مادي و معنوي - براي توفيق «ملك سليمان» در گيشه، سود مضاعف است. موفقيت «ملك سليمان»، پيروزي سينماي ايران است. ديگران اگر امروز سينمايي دارند كه به آن مي.بالند و به وسيله آن ارزش.هاي خود را به ديگران تزريق مي.كنند، بي.شك هزينه.هاي سرسام.آور روانه اين عرصه كرده.اند كه حالا دارند برداشت مي.كنند.
وي اظهار داشت: امروز شاهديم كه تريبون.هايي مانند بي.بي.سي و VOA براي منظورهاي موردنظر مالكان پشت.پرده - هزينه.هاي هنفگتي را به خود اختصاص مي.دهد - تريبون.هايي كه حتي يك دلار، نه درآمد آگهي تجاري دارند و نه بازگشت پول ديگري در كار است، فقط خرج.بردار هستند چون كاركرد لازم. را براي سياستمداران دارند.
وي تأكيد كرد: توليد «ملك سليمان» هر هزينه.اي برده باشد، در برابر ديگر هزينه.هاي جاري برخي موارد، به حساب نمي.آيد. از سويي اگر اين را بپذيريم كه «ملك سليمان» در زمينه ارائه فيلم.هاي استاندارد بعدي، پيش.رو است و اگر مدافع تأثير «ملك سليمان» بر ارتقاي زيرساخت.هاي سينماي ايران باشيم، حتي مي.بايستي به تبليغ و رونق.بخشي نمايش آن بپردازيم. اين كه «ملك سليمان» در زمينه عبور از روش.هاي سنتي توليد عبور كرده است، نبايد دست كم بگيريم، همچنان كه بايد اين پروژه. را ظرفيت و پتانسيل سينماگران انقلاب در گرايش ديني - تاريخي به حساب آوريم، ظرفيتي كه آبروي سينماي ايران را خريده و در نزد مدعيان روسفيد است.
* فرآورده: اتفاقات فرخنده. توليد «ملك سليمان» راهگشاي سينماي ما است
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مجتبي فرآورده تهيه.كننده فيلم سينمايي «ملك سليمان» در نشست خبري اين فيلم كه در خبرگزاري فارس برپا شد، گفت: اتفاقات فرخنده.اي كه درمسير توليد «ملك سليمان» اتفاق افتاد راهگشاي سينماي ايران خواهد بود، اكنون بخشي ازاين تاثيرات را در سريال مختار مي.بينيم كه تلويزيون مجبورشد، دستگاه.هايي وارد كند تا مختار را با انجام اسكن ، ريكورد وكالرگريدين و جلوه.هاي بصري به پخش برساند.
وي با اشاره به صداي دالبي فيلم «ملك سليمان»، گفت: «ملك سليمان» نخستين فيلمي است كه با سيستم دالبي ديجيتال پخش مي.شود. البته تجهيزات دالبي در ايران پيش ازاين نيز بوده است ولي فيلم باصداي دالبي ديجيتال ساخته نشده است. به همين خاطر ما دچار مشكل هستيم و نمي.توانيم فيلم را در همه سينماها پخش كنيم و به اين لحاظ دچار محدوديت هستيم.
* انجام پروژه.هاي سنگين در ايران بسيار سخت و طاقت.فرسا هستند
مجتبي فرآورده با اشاره به حمايت.هايي كه از اين فيلم در مرحله توليد شد، گفت: فيلم را همه حمايت كردند ولي هر كس به اندازه عرقي كه داشت حمايت كرد. در دوره مديريت قبلي سينما بخشي از تاواني كه معاونت سينمايي وقت و مديران فارابي دادند به واسطه اين فيلم بود و هر كس با اين دوستان معضلي داشت به اين فيلم مي.پرداخت. وقتي فيلمي با اين ويژگي.ها براي نخستين بار مي.خواهد ساخته شود اذهان بيمار مزيد بر تمامي علت.ها خواهد بود.
وي افزود: اساسا انجام پروژه.هاي سنگين در ايران بسيار سخت و طاقت.فرسا هستند گو اينكه طرح.هاي عمراني ما 3 ساله هستند ولي 15 سال طول مي.كشند تا به بهره.برداري برسند.
اين پروژه به نظرم اتفاق خوبي براي سينماي ايران بود و مديران متعددي براي ساخت آن كمك كردند ما هم سختي هاي فراواني در اين راه كشيديم و بعضي وقت.ها با ماهي 20 ميليون تومان پروژه را پيش مي.برديم كه براي چنين پروژه.اي خنده.دار است البته درگيري.هايي هم داشتيم ولي وقتي كاري تمام مي.شود در نهايت شيريني.اش مي.ماند.
* هر كس در زمينه فرهنگ و هنر نگاهي كاسب.كارانه دارد بهتر است برود و آهن بفروشد
فرآورده در پاسخ به اين سؤال كه فروش فيلم پاسخگوي هزينه.هاي آن خواهد بود، گفت: درحوزه فرهنگ برگرداندن هزينه اهميتي ندارد، هر كس در زمينه فرهنگ و هنر نگاهي كاسب.كارانه دارد بهتر است برود و آهن بفروشد و در معاملات بورس وبازار طلا شركت كند. لذا اهميت ندارد فيلم چقدر مي.فروشد چيزي كه اهميت دارد اين است كه فيلم تا چه ميزان با مخاطب ارتباط برقرار مي.كند.
وي افزود: اكران.روزهاي نخستين فيلم استقبال طبيعي آن را نشان نمي.دهد چون معضلاتي در بخش تبليغات وجود دارد كه از دايره اختيارات ما خارج است و اميدوارم به مرور حل شود. مهم اين است كه فيلم با مخاطب ارتباط برقرار كند و از آن راضي باشد.
تهيه.كننده «ملك سليمان» گفت: تاثيرات فرهنگي رانمي توان باپول اندازه گيري كرد. با توجه به نشانه.گيري كه اين فيلم دارد همين اتفاق افتاده است و هر كس كه مي.خواهد اين ادعا را به چشم ببيند مي.تواند به پرديس.هاي سينمايي سري بزند و ببيند كه مخاطب فيلم ملك سليمان چه افرادي هستند. تاكنون آمار به ما نشان داده كه مخاطب از اين فيلم اغناء شده تا جايي كه چندين بار به ديدن فيلم رفته است ولي همه اينها به اين معني نيست كسي از فيلم پرفروش بدش بيايد.
* سينماي ما سرشار از قيل و قال و متهم كردن يكديگر است
وي تأكيد كرد: پرفروش بودن اگرچه مهم است اما ملاك نيست، براي ما اول مخاطب ملاك است و بعد پرفروش بودن يك فيلم. مخاطب اين فيلم قشر فرهيخته و مذهبي جامعه است، با فضاي آلوده.اي كه براي حوزه فرهنگ به.ويژه سينما ايجاد كرده.ايم اين قشر نه سينما مي.روند و نه تئاتر و نه معمولا به رشته.هاي هنري كاري دارند. قشر سينما روي ما در خوشبينانه.ترين وضعيت 1 درصد از جمعيت 75ميليوني ما را تشكيل مي.دهند. اين تهيه.كننده سينما با بيان اين مطلب كه شرايطي كه در سينما به وجود آمده است شرايط مساعد و مطلوبي نيست، گفت: در شرايطي كه همه با هم مشكل دارند و درفضايي كه پر از قيل و قال است كدام مخاطب به سينما مي.رود، سينما رو به موت است واگر نيمه جاني هم دارد به خاطر حيات نباتي.اش است.
اين كالبد مرده به دم مسيحايي نياز دارد نه قيل و قال.
وي تأكيد كرد: سينماي ما سرشار از قيل و قال و متهم كردن يكديگر است و فرقي هم نمي.كند كدام گروه.
گروهي گروه ديگر را به بي.كفايتي، بي.لياقتي و بي..سياستي متهم مي.كند و آنها نيز ديگري را به فاسد بودن، مزدور بودن و جاسوس بودن متهم مي.كند. در چنين فضايي آيا به نظر شما مخاطب حاضر است محصول مجموعه.اي را ببيند كه اينگونه يكديگر رامي نوازند؟.
* اهالي فرهنگ بايد سياسي باشند نه سياست.زده و نه وابسته سياسي
فرآورده با بيان اين مطلب كه بايد به مخاطب حق داد كه به سينما نمي.رود، گفت: بايد به اين مخاطبي كه با سينما قهر كرده حق داد. فضاي فرهنگي به آرامش و امنيت احتياج دارد، فضاي ناامن جايي براي فعاليت سالم فرهنگي باقي نمي.گذارد، امنيت را با فرياد نمي.توان ايجاد كرد، امنيت را بايد با قلب و وجود و رگ و ريشه احساس كرد كه متأسفانه اين فضا براي فرهنگ ما ايجاد نشده است و هر روز بيشتر از گذشته در اين جريان فرو مي.رويم.
تهيه.كننده ملك سليمان ادامه داد: يك روزبخاطريك دستمال قيصريه را آتش مي.زنيم و يك روز در جشنواره فيلم دفاع مقدس به ميهمانان خارجي منشور كوروش هديه مي.دهيم و صدا از ديوار هم در نمي.آيد، بعد از 30 سال از گذشت انقلاب تعدادي مدير مرتجع فكري و ناكارآمد به جاي اينكه مكتوب امام خميني (ره)درارتباط باتعريف هنر را باآب طلا بنويسندوهديه دهند منشور كوروش هديه مي.دهند. وقتي اين خبر را شنيدم با آقاي شرف.الدين تماس گرفتم تا مطلب را پيگيري كنند ولي هنوز قرار است خبر بدهد.
وي افزود: ظاهرا بعد از 30 سال دوستان به اين نتيجه رسيده.اند كه منشور كوروش هديه دهند، اوايل انقلاب، انقلابيون را مي.فرستاديم تا پيام انقلاب را ارايه دهيم و بعد از 30سال به اين نتيجه رسيده.ايم كه آن چيزهايي كه كوروش مي.گفت گرانسنگ ترازپيام انقلاب اسلامي است ،درهشت سال دفاع مقدس بسيجيان باذكرياحسين ويازهراازانقلاب وميهن دفاع كردند يامنشوركوروش؟!. اين وضعيت فرهنگي جامعه ماست و حالا ما در اين فضا توقع داريم كه حرف منطقي بزنيم وبشنويم.
* اهالي فرهنگ بايد سياسي باشند نه سياست.زده و نه وابسته سياسي
فرآورده اظهار داشت:مقام معظم رهبري در زمينه سياسي، اقتصادي و نظامي افراد كاردان و كارآزموده.اي دارند ولي در زمينه فرهنگ تنهايند. كدام يك از مديران فرهنگي سينمايي ما بدون استثناء يك كلام از سخنان رهبري را عملياتي كردند. مديران به هر دليل و بهانه هنرمندان را جمع مي.كنند و پيش آقا مي.برند و قرار است كه از ايشان رهنمود بگيرند. تعدادي مي.روند و از مشكلاتشان حرف مي.زنند يكي لوكيشن مي.خواهد، يكي پول مي.خواهد و يكي هم مشكلات شخصي دارد، بعد از سخنراني هم زماني كه هيچ فرصتي نيست آقا چند دقيقه صحبت مي.كنند و جلسه تمام مي.شود. چند دقيقه آقا صحبت كردند و ما 130 ساعت پيرامون آن چند دقيقه آنقدراظهارنظر مي.كنيم كه يادمان مي.رود ايشان چه گفتند.
وي ادامه داد: معضل امروزسينماي ايران در سال 76 اتفاق افتاد، از زماني كه بخشي از اهالي سينما ماهيت سينما را از فرهنگ به سياست تغيير دادند، اهالي فرهنگ بايد سياسي باشند نه سياست.زده و نه وابسته سياسي، اين خط را كساني به جا گذاشتند كه امروز مدعي اين هستند كه چرا سينما و فرهنگ به سياست آلوده شده، در چنين شرايطي فرهنگ وهنركاملا مظلوم.اند.
* ما از همين يادداشت جواب خودمان را از مخاطب گرفتيم
مجتبي فرآورده در ادامه اين نشست با تاكيد بر اينكه نظر مخاطب بر نظر جشنواره.ها ارجحيت دارد، گفت: سايت فيلم ما داراي يك دفتر نظرخواهي است كه مخاطبين فيلم نظراتشان را درباره آن مي.نويسند. يك روز بچه.ها به من اطلاع داند كه يكي از بينندگان فيلم پيغامي گذاشته بوده است كه اين چه رنگي بود كه فيلمتان داشت. بچه.ها گفتند كه اين مطلب را برداريم اما من ترجيح دادم كه ديگران پاسخ او را بدهند. يك روز بعد آقايي در جواب ايشان نوشته بود كه دوست عزيز يك بار ديگر فيلم را ببينيد اگر خوب دقت كنيد اين فيلم يك رنگ دارد و آن هم رنگ خداست. ما از همين يادداشت جواب خودمان را از مخاطب گرفتيم.
وي افزود: اگر تعداد قابل توجهي بتوانند با فيلمي كه مفهوم قرآني آخرالزماني دارد ارتباط معقول و درست برقرار كنند و آن را بفهمند و حتي مبلغ آن باشند براي ما كافي است چرا كه فرهنگ عنصر زودبازدهي نيست و نبايد انتظار داشته باشيم كه امروز بكاريم و فردا درو كنيم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1530]
-
گوناگون
پربازدیدترینها