تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821278672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يكسان سازي سود علي الحساب سپرده ها اجرا نشد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: يكسان سازي سود علي الحساب سپرده ها اجرا نشد


سرمايه : وعده بانك مركزي مبني بر يكسان سازي نرخ سود علي الحساب سپرده هاي سرمايه گذاري از اول آبان سال جاري با توجه به گذشت بيش از يك هفته از موعد مقرر هنوز تحقق نيافته است و بانك ها با اعمال سليقه به تعيين نرخ سود اين سپرده ها مي پردازند.

بانك مركزي در تاريخ 25 شهريورماه سال 87 بخشنامه اي را براساس بند دوم ماده 17 بسته سياستي- نظارتي اين بانك به تمامي مديران عامل بانك هاي دولتي، خصوصي و موسسات اعتباري (توسعه و سينا كه داراي مجوز فعاليت از سوي بانك مركزي هستند) و شركت دولتي پست بانك ابلاغ كرد.
در بند 17 بسته سياستي-نظارتي بانك مركزي آمده است: «پرداخت سود علي الحساب صرفاً در مواردي كه بانك نسبت به محاسبه سود قابل وصول و پيش بيني عمليات و اقدامات اعتباري و سرمايه گذاري خود اقدام و ميزان سودي كه با حداكثر اطمينان محاسبه و به بانك مركزي ارائه و تاييد آن بانك را اخذ كند، مجاز است.»
بانك مركزي هدف از گنجاندن اين بند در بسته سياستي- نظارتي و اجراي آن را ايجاد گسترش رقابت در شبكه بانكي عنوان كرده است.
از ويژگي هاي ديگر اين بخشنامه اجراي يكسان تمامي مفاد آن براي تمام شبكه بانكي است.

سقف سود 30 درصد با تاييد بانك مركزي

در تبصره چهارم بند هفتم بسته سياستي -نظارتي بانك مركزي نرخ سود علي الحساب سپرده هاي سرمايه گذاري چنين ذكر شده است: «سپرده هاي كوتاه مدت عادي حداقل سه ماه حداكثر 9 درصد، سپرده هاي با سررسيد يك ساله حداكثر 15 درصد، دوساله حداكثر 16 درصد، سه ساله حداكثر 17 درصد، چهارساله حداكثر 18 درصد و پنج ساله و بيشتر حداكثر 19 درصد.» پس از ابلاغ اين بخشنامه به شبكه بانكي و اعتراض بسياري از بانك هاي خصوصي به يكسان سازي نرخ سود، محمود بهمني دبير كل پيشين بانك مركزي اعلام كرد نرخ سود تا 30 درصد نيز قابل افزايش است به شرط آنكه به دست آوردن اين نرخ سود تضمين شده باشد و بانك مركزي نيز آن را تاييد كند.
پيش از تصويب بخشنامه يكسان سازي نرخ سود علي الحساب سپرده هاي بانك هاي خصوصي براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار در تاريخ 16 ارديبهشت 1380، مي توانستند دو تا سه درصد سود بيشتر از بانك هاي دولتي به سپرده ها پرداخت كنند.
اجرايي شدن اين بخشنامه از اول آبان ماه سال جاري تمامي بانك هاي خصوصي را در مهرماه بر آن داشت تا از آخرين فرصت باقي مانده براي تجهيز منابع خود بهره برداري كنند. درج آگهي هاي متعدد در رسانه ها و افزايش چشمگير نرخ سود سپرده هاي كوتاه مدت و يك ساله در مقايسه با نيمه اول سال 87 اقداماتي بود كه بانك ها در اين راستا انجام دادند. براساس آخرين مهلت تعيين شده در اين آگهي ها از سوي بانك هاي خصوصي، افتتاح حساب و افزايش موجودي 30 مهرماه تعيين شده بود اما چنانكه از جدول نرخ سود مربوط به آبان كه از تارنما و كارشناسان بانك ها استخراج شده پيداست تمامي بانك هاي خصوصي نرخ هاي سود علي الحساب خود را مانند مهرماه اعمال مي كنند.گفته مي شود برخي بانك ها نرخ سود پيشنهادي خود را به بانك مركزي براي بررسي پيشنهاد داده اند و منتظر ارائه پاسخ از سوي اين بانك هستند بنابراين تا زمان ارسال پاسخ مجبور به اعمال نرخ سودهاي مهرماه سال جاري هستند.

عدم پاسخگويي بانك مركزي

بانك مركزي با ابلاغ بخشنامه يكسان سازي نرخ سود به تمامي بانك ها و موسسات اعتباري به عنوان تنها مقام ناظر بر سياست هاي پولي وظيفه نظارت بر اجراي اين بخشنامه را برعهده دارد. خبرنگار «سرمايه» در تماس هاي مكرر با مسوولان بانك مركزي موفق به گفت وگو در يافتن دليل تاخير بانك مركزي در اجراي بخشنامه مزبور نشد.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن