واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: گزارشي از برپايي چهاردهمين بازار بينالمللي فيلم ايران خبرگزاري فارس: بازار فيلم ايران 14 سال است كه در كنار جشنواره بينالمللي فيلم فجر فعاليت خود را آغاز كرده و پس از 5 سال كه به معرفي سينماي ايران اختصاص يافته بود، فعاليت 9 سال اخير خود را در عرصه بينالمللي دنبال كرده است. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر، «بازار بينالمللي فيلم ايران» امسال هم در كنار جشنواره فيلم فجر و در طبقه M مركز همايشهاي برج ميلاد و با غرفههاي مختلفي از موسسات و شبكههاي ايراني و خارجي برپا شده است. حضور جمعيت و حالوهواي حاكم بر فضا، از گرمي اين بازار و رونق آن خبر ميدهد. در بازار فيلم امسال برخي غرفهها به طور مشترك به دو كشور اختصاص يافته است كه خود دليل ديگري براي استقبال است. در حالي كه حضور كشور پاكستان براي نخستين بار، با آثار تلويزيوني و سينمايي در ميان غرفههايي از كشورهاي آلمان، فرانسه، انگلستان و كشورهاي مسلماني چون لبنان و سوريه خودنمايي ميكند. مسئولان و كارشناسان در حال گفتوگو و مباحثه هستند و هر غرفه، تصاوير و كليپهاي خاص خودش را به نمايش گذاشته است. از ميان آنها «مجتبي جريده» يكي از مديران موسسه رسانههاي تصويري درباره حضور اين موسسه در بازار بينالمللي فيلم ايران و ويژگيهاي آن ميگويد: امسال براي اولين بار است كه به طور مستقل در اين بازار شركت ميكنيم. سالهاي قبل در قالب CMI كه بخشي از سيما فيلم بود حضور داشتيم اما اولين حضور مستقل ما امسال است. وي درباره چند و چون فعاليت اين موسسه و ارتباطش در اين چند روزه با موسسات ديگر توضيح ميدهد: فروش امسال ما خوب بوده اما انتظار ما آنطور كه ميخواستيم برآورده نشده؛ علت آن هم به نظرم جاي خالي برخي كشورهاي مهم در بازار امسال است. مثلا از كشورهاي جنوب شرق آسيا، كشورهاي عربي و آمريكاي لاتين كه ارتباط سياسي و فرهنگي خوبي هم با آنها داريم، خبري نيست. فكر ميكنم در زمينه دعوت از آنها برنامهريزي دقيقي انجام نگرفته كه اگر اين اتفاق روي ميداد، اتفاقات بهتري براي بازار فيلم ايران رقم ميخورد. «وحيد اسفندياري» مدير برنامهريزي بازار فيلم ايران در پاسخ به نظرات جريده ميگويد، ما ساليانه به حدود 3 هزار كشور فراخوان بازار را ارسال ميكنيم كه ممكن است اين كشورها پاسخي به آن ندهند اما اگر كوتاهياي در زمينه دعوت كشورهاي عربي يا آسيايي صورت گرفته، بايد به مسئولان و بانيان اصلي بازار و جشنواره انتقال داده شود. تمركز اصلي در حال حاضر بر روي خود جشنواره است كه ممكن است برخي مسائل را تحتالشعاع قرار دهد. در ضمن درباره كشورهاي آمريكاي لاتين بايد بگويم نوع پوشش اين كشورها با موازين اسلامي همخواني ندارد بنابراين از دعوت و تبادلات فرهنگي با اين كشورها كمي معذوريم. جريده درباره محل برگزاري بازار و چينش غرفهها ميگويد: بهتر بود غرفهها دورتادور محيطي مربع يا مستطيل شكل قرار ميگرفت تا بازديدكنندگان ديد بهتر و جامعتري نسبت به فضا داشتند. استاندارد ديگر كشورها هم همينگونه است. چينش كنوني ديد بيننده را محدود ميكند و به اصطلاح نقطه كور دارد و مسئولان غرفههايي كه در اين نقاط هستند نسبت به وضعيت خود اعتراض دارند. بهتر است براي سالهاي آينده فكري براي اين مكان شود. وي درباره روند فعاليت موسسه رسانههاي تصويري و حضورش در جريان بازار فيلم ايران، توضيح ميدهد: 20 عنوان فيلم در غرفه موسسه براي فروش گذاشتهايم كه بخشي از آن در بازار امسال فروش رفته و تعدادي هم مرحله مذاكرات اوليه را طي ميكنند. اين فيلمها از توليدات قديم موسسه و توليدات جديد شاخههاي مستقل موسسه رسانههاي تصويري است و مدت زمان حضور آنها در بازار، تا دو سال پس از تاريخ توليد فيلم است. اين قانوني است كه در همه كشورهاي دنيا رعايت ميشود. وي در پايان سخنان خود خوستار دعوت از كشورهاي مسلمان مانند اندونزي، مالزي و كشورهاي عربي است و معتقد است بازار تبادل فيلم با اين كشورها پر رونقتر خواهد شد. چراكه به اعتقاد وي در حال حاضر بازار تبادل فيلم بسيار رقابتي شده و كشورهاي عربي در اين زمينه از ما پيشي گرفتهاند. آنها فيلمها را به قيمتي مناسب از كشورهاي غربي ميخرند و با قيمتي بالاتر به ديگر كشورهاي آسيايي ميفروشند. اين روند بايد با حضور اين كشورها و ايجاد رقابت سالم، اصلاح شود. اسفنياري پس از سخنان جريده در ادامه به شرح اهداف بازار بينالمللي فيلم ايران ميپردازد و ميگويد: در پنج سال اول، اين بازار فقط به معرفي سينماي ايران در منطقه و جهان پرداخت و درصدد معرفي و گسترش اين سينما بود كه عنوان بينالمللي هم نداشت اما از 9 سال پيش عنوان بينالمللي گرفت و با دعوت از كشورهاي مختلف سعي بر اين داشت تا نام ايران را به بهترين و مهمترين نام در زمينه تبادلات فيلم و فروش آثار ايراني تبديل كند كه اين مهم با وجود كشورهاي قدرتمندي چون ژاپن و هند در منطقه و با توجه به سرمايه بيشتري كه آنها دارند، خوشبختانه اتفاق افتاده است. وي درباره علل موفقيت ايران در اين شرايط توضيح ميدهد: به هر حال نگاه فيلمسازان ما نگاه متفاوتي است كه مخاطب خارجي در مقايسه با آثار كشورهاي ديگر آن را بيشتر پسنديدهاند. علت ديگر برگزاري اين بازار در كنار جشنواره فيلم فجر است كه مخاطبان بيشتري را به خود جذب ميكند. تجربه ثابت كرده بازارهاي مستقل فيلم، موفقيت كمتري نسبت به بازارهايي كه در كنار جشنوارهها برگزار شدهاند، كسب كردهاند. همچنين انتخابهاي درست براي اين بازار تأثير گذار بوده است. به زعم يكي از منتقدان، ديگر كشورها انتخابهاي درستي از سينماي خود را در بازارهاي فيلمشان قرار نميدهند اما يكي از دلايل موفقيت سينماي ايران انتخابهاي آگاهانه و به جا بوده است. اسفندياري در ادامه با تأكيد بر مهمترين جنبه موفقيت سينماي ايران ميگويد: سياست بنياد سينمايي فارابي از ابتداي بينالمللي شدن بازار فيلم ايران، بر حضور معنوي سينماي ايران بود كه طي دورههاي گذشته اهميت اين نكته به اثبات رسيده و تأكيد هم شده است. رقابت تجاري جايي در سياست خارجي سينماي ايران ندارد و اساسا لزومي هم بر ايجاد آن نيست چراكه تا زماني كه معنويت در سينماي ايران جاري است، جايي براي سرمايه و تجارت باقي نميماند. اين راهي است كه در آينده موفقتر پيموده خواهد شد. اين مقام مسئول در پايان درباره عملكرد بازار بينالمللي فيلم ايران و آمار حضور كشورهاي خارجي، اين بازار را موفقيتآميز توصيف ميكند و از حضور 100 كمپاني ايراني و خارجي براي ارزيابي سينماي ايران و جهان خبر ميدهد. وي در ادامه ميگويد: 60 كمپاني خارجي و 40 كمپاني ايراني امسال در اين بازارهستند و اين هم نشانه خوبي است و هم نه. خوب است چون نشان ميدهد اعتماد كشورهاي ديگر را جلب كردهايم و به اندازه كافي شهرت داريم و بد است چون از حضور كمتر كمپانيهاي ايراني خبر ميدهد. شايد دليلش اين است كه ما در زمينه مسائل حقوقي و قضايي تجارت فيلم در دنيا كماطلاع هستيم و كمتر وكيلي در ايران يافت ميشود كه در زمينه قوانين بينالمللي فيلم اطلاع داشته باشد. چهاردهمين بازار بينالمللي فيلم و برنامههاي تلويزيوني ايران كه از آغاز جشنواره بيست و نهم كليد خورده است، همزمان با پايان بخش بينالملل به كار خود پايان داده است. انتهاي پيام/و/43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]