تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821260176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمضان ماه ميهماني خدا/ فرصتي براي رشد و تعالي فضيلت حسن خلق


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رمضان ماه ميهماني خدا/ فرصتي براي رشد و تعالي فضيلت حسن خلق
داخلي. اجتماعي. مناسبت ها. رمضان.

ماه رمضان ماه ضيافت و ماه ميهماني خدا ناميده شده است، اين ماه فرصتي متعالي براي زدودن رذايل نفساني و جايگزيني خصايل انساني است، رمضان فرصتي براي نيايش و خودسازي و زماني براي دوري جستن از آفات نفس است.

به‌گزارش ايرنا استان فارس، از جمله فضايلي كه موجب رشدوتعالي نفس انسان مي‌شود و زمينه‌ساز بروز ديگر فضايل اخلاقي و صفت‌هاي پسنديده انساني مي‌باشد خوش اخلاقي و حسن خلق است.

خبرنگار ايرنا براي دانستن بيشتر درباره صفت پسنديده خوش‌اخلاقي و حسن خلق نظرات كارشناسي مدير كل تبليغات اسلامي استان فارس را جويا شده است.

مديركل تبليغات استان فارس درباره اين فضيلت اخلاقي گفت: در بياني از رسول خدا(ص) اين مطلب رسيده است كه خوش خلقي باعث زيادي روزي و محبت مي‌شود، خوش اخلاقي، خوش‌خويي و داشتن چهره‌اي پرنشاط و پرخنده يكي از صفت‌ها و خوي‌هاي نيكويي است كه در قرآن و روايات بر روي آن تاكيد شده است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا خوشنويس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: خوش‌خويي و گشاده‌رويي يكي از نشانه‌هاي مومن است، يعني اگر مومن داراي صفت‌هايي بايد باشد خوش‌اخلاقي يكي از برترين صفت‌ها است.

حجت‌الاسلام خوشنويس ادامه داد: در سخني از رسول خدا(ص) آمده است: مومن هرگز اندوهش در چهره‌اش پيدا نمي‌شود، حتي در هنگام مصيبت و اندوه نيز چهره او شاداب است.

مدير كل تبليغات اسلامي فارس گفت: مي‌توان اين ادعا را نمود كه بخش زيادي از ايمان را خوش‌خويي و خوش‌اخلاقي تشكيل مي‌دهد، زيرا خوش‌اخلاقي ريشه‌ها و نتايج مهمي و ارزشمندي دارد .

وي ادامه داد: ريشه‌هاي خوش‌اخلاقي عبارتند از: تربيت سالم زيرا بدخويي نوعي بي‌تربيتي است و خوش‌اخلاقي يكي از ريشه‌هاي تربيت سالم است، پدران و مادران مي‌توانند با تربيت سالم فرزندان خويش، افرادي با اخلاق‌نيكو به جامعه تحويل دهند.

او ريشه دوم خوش‌اخلاقي را تواضع و فروتني معرفي كرد و گفت: اين درخت پاك شاخه‌ها و برگ‌هاي زيادي دارد از جمله خوش‌خويي و خوش‌اخلاقي، تكبر ريشه بدخويي و تواضع ريشه خوش‌اخلاقي است.

حجت‌الاسلام خوشنويس سومين ريشه خوش‌اخلاقي را اميدواري دانست و افزود:
وقتي انسان به آينده اميد دارد و در درون اندوه و اضطراب نمي‌پروراند، قطعا مي‌تواند خوشحالي خود را ابراز كند.

وي در مورد چهارمين ريشه خوش‌اخلاقي گفت: دوست داشتن ديگران چهارمين ريشه اين صفت پسنديده مي‌باشد كه خود يكي از صفت‌هاي مومنين است، مومن بايد علاوه بر خود و خويشاوندانش، ديگران را نيز دوست داشته باشد،دوست داشتن ديگران باعث مي‌شود كه ديدار آنها، موفقيت آنها و بالاخره زندگي آنها ما را خوشحال و شاد كند.

مدير كل تبليغات اسلامي فارس در مورد نتايج و برآيندهاي خوش‌خلقي اظهار داشت: انسان مورد محبت قرار مي‌گيرد، ديگران به سبب اخلاق نيكو ما را دوست دارند، پژواك خلق‌نيكو به ديگران هم مي‌رسد.

خوشنويس دومين نتيجه خوش‌خلقي را آرامش درون دانست و گفت: همه انسان‌هاي خوش خلق اين گونه‌اند كه وقتي انرژي مثبت مي‌دهند انرژي مثبت هم مي‌گيرند، بنابراين آرامش درون يكي از نتايج خوش‌خلقي است.

وي با بيان اينكه انسان خوش خلق به كسي بدبين نمي‌شود افزود: در درون انسان خوش‌خلق سوظن به ديگران ديده نمي‌شود، خوش‌بيني و دوري از گمان بد يكي از صفت‌هاي خوب مومنان است.

او ادامه داد: نيكوخويي رسول خدا(ص) و خوش‌اخلاقي آن بزرگوار مورد تصديق همه انسان‌هاي معاصر آن روزگار، حتي دشمنان آن حضرت بود، بارها ديده شد كه پيامبر در برابر سخنان نارواي ديگران و رفتار ناشايست آنان واكنشي بسيار مهربانانه داشت و بسياري از كساني كه به پيامبر گرويدند عاشق خلق و خوي او شدند.

خوشنويس گفت: گذشت آن حضرت، لحن نرم و آرام او و زبان هدايتگرش همه و همه رسول خدا(ص) محبوب بماند، رفتار نيكوي پيامبر به ديگران نيز سرايت كرد و وارثان معنوي پيامبر و اهل بيت آن حضرت نيز روش و خوي او را ادامه دادند.

وي اظهار داشت: غير معصومان نيز چنين اخلاقي را ادامه دادند چنانكه در مورد امام خميني(ره) گفته شده است كه هيچكدام از ياران و همراهان امام يكبار تندي غيرخدايي را از او نديده و اگر هم خشمي بر كسي گرفت براي رضاي خدا بود.

خوشنويس با اشاره به روزهاي پاياني ماه رمضان گفت: رمضان ماه ترميم و اصلاح درون است و حال كه در واپسين روزهاي اين ماه مبارك قرار داريم، از خداي رمضان خوش‌خلقي بياموزيم و از رمضان گريز از بدي‌ها را بيشتر ياد بگيريم و قبول كنيم كه مسلمان بداخلاق مسلمان كاملي نيست.

در روايت‌هايي مختلفي كه از اولياي دين در دست است نيز سفارش فراوان به خوش خلقي و اخلاق نيكو شده است.

روايت است كه درباره اخلاق خوب پيامبر اكرم(ص) فرمودند: روز قيامت برتر از حسن اخلاق در ميزان عمل هيچ بنده‌اي نهاده نمي‌شود.

همچنين روايت است كه امام صادق(ع)نيز در اين‌باره فرموده‌اند: بعد از انجام واجبات هيچ عملي در نزد خداوند محبوبتر از اين نيست كه مردم از اخلاق انسان در آسايش باشند.

در سخني ديگر از پيامبر اكرم(ص) در مورد حسن خلق مي‌خوانيم: آنچه كه بيش از همه چيز امت مرا وارد بهشت مي‌كند، پرهيز كاري و حسن خلق است .

امام صادق(ع) هم در روايتي در مورد پاداش افرد خوش اخلاق مي‌فرمايد:

خداوند تعالي در مقابل حسن‌خلق به بنده‌اش مانند كسي كه شبانه روز در راه خدا جهاد كرده باشد پاداش مي‌دهد و در بياني ديگر آن حضرت فرموده‌اند: حسن خلق صاحبش را به درجه كسي كه دائما در نماز و روزه باشد مي‌رساند.ك/‪۴‬ ‪۶۷۵/۶۷۷/۷۳۸۰‬
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن