تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835271479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سحرگاه استغفار و در صبح طلب روزي كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: در سحرگاه استغفار و در صبح طلب روزي كنيد خبرگزاري فارس: يك استاد اخلاق با تأكيد بر «استغفار در سحرگاه و طلب روزي در صبح‌گاه» گفت: پيغمبر اكرم (ص) فرمود: موقعي كه نماز صبحتان را خوانديد، به دعا كردن رو آوريد و از همان صبح به دنبال كسب و كارتان برويد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله مجتبي تهراني، اين استاد اخلاق به بيان سخناني با موضوع «استغفار در سحرگاه؛ طلب روزي در صبح‏گاه» پرداخت كه مشروح آن در پي مي‌آيد. * مروري بر مباحث گذشته گفته شد ماه مبارك رمضان، ماهي است كه عبد، كلام ربّ ــ ‏قرآن نازل‌ ــ را بازگو مي‏كند و با ربّش سخن مي‏گويد ــ ‏قرآن صاعد‏ ـت و خواسته‌هايش را در قالب دعا با ربّ خود در ميان مي‏گذارد. دعا هم عرض شد كه مأثور و غيرمأثور دارد و داراي شرايط و آدابي است. جلسه گذشته اين بحث را مطرح كرديم كه زمان در اجابت دعا تأثيرگذاري و كارآيي و دخالت دارد. در باب زمان گفتيم كه گاهي مسأله به اين شكل است كه «شبانه‏روز»، يعني هر روز و هر شب، به عنوان عامل تاثيرگذار مطرح است و گاهي هم مسأله به‏طور كلّي مطرح مي‏شود. جلسه گذشته عرض كرديم كه ما روايات بسياري داريم كه از نيمه شب به بعد را به عنوان زمان مناسب براي دعا كردن معرفي كرده است. روايات آن هم مطرح شد. ولي من براي تكميل بحث روايات ديگري را در اين رابطه مي‏خوانم. 1. سحرگاهان ما در بعضي از روايات داريم كه دعا در سحرگاهان مؤثر است. من يكي دو نكته را عرض كنم، بعد روايت مربوطه را هم مي‏خوانم. اولاً «سَحَر» يعني زمان نزديك به طلوع فجر؛ زمان نزديك به دميدن سپيده‏دم را «سحر» مي‏گويند. «سَحَر» در آيات قرآن كريم ثانياً اين تعبير «سَحَر» از آيات قرآن اتخاذ شده است و حتّي در خود روايت هم اين آيات استخدام شده است. ما در آيات متعددي اين معنا را داريم كه تعبير به سَحَر فرموده است. در سوره الذاريات در توصيف متّقين مي‏فرمايد: «إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ عُيونٍ»؛ تا مي‏رسد به اينجا كه «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يسْتَغْفِرُون ". يعني متّقين در سحرگاهان طلب مغفرت مي‏كنند. در سوره آل‏عمران هم در توصيف متّقين، آنجا كه خصوصيات آن‏ها را بيان مي‏كند، مي‏فرمايد: «وَ الْمُسْتَغْفِرينَ بِالْأَسْحارِ.» در سوره حضرت يوسف (عليه‏السلام)، آنجايي كه فرزندان حضرت يعقوب(عليه‏السلام) آمدند و پشيمان شدند و خواستند عذر خواهي و توبه كنند، به پدر گفتند: «يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئين»؛ آن‏ها راجع به گناهشان تقاضاي مغفرت كردند و حضرت به آنها پاسخ داد: «قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ». فرمود من بعداً از پروردگارم براي شما استغفار مي‏كنم. يعني همان موقع استغفار نكرد و كار را به آينده موكول كرد. حالا من بعداً سرّ اين مطلب را مي‏گويم. در روايتي هم داريم كه «أخَّرَهُمْ إلَي السَّحَرِ»؛ يعني او مي‏خواست هنگام سَحَر برايشان استغفار كند. غرض اين‏كه آيات هم آن موقعيت خاصّ سَحَر را مطرح مي‏كند. * «سَحَر» در روايات در روايت هم ما اين مطلب را داريم و من فقط دو سه روايتي را كه در ارتباط با آيات است،‌ مطرح مي‏كنم وگرنه روايت در اين زمينه زياد است. در روايتي از پيغمبر اكرم (صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم)، در بين وصايايي كه به علي (عليه‏السلام) مي‏فرمايند، آمده است كه حضرت خطاب به علي (عليه‏السلام) مي‏فرمايد: «يا عَلِي وَ بِالأسْحَارِ فَادْعُ لاتُرَدْ لَكَ دَعْوَةُ»؛ يعني اي علي، هنگام سَحَر دعا كن و از خدا درخواست كن! چرا؟ چون دعايت در آن موقع رد نمي‏شود. «لاتُرَدْ لَكَ دَعْوَةُ». بعد حضرت علّت را بيان فرمودند: «وَ إنَّ اللهَ تَبارَكَ وَ تَعَالَي يقُولُ وَ الْمُسْتَغْفِرينَ بِالْأَسْحارِ». چون خداوند چنين فرموده است و همان آيه را استخدام كردند. * دعاي در سحرگاه، بهترين دعاها در يك روايت ديگري از امام صادق (عليه‏السلام) آمده است كه حضرت فرمود: «إِنَّ أَفْضَلَ مَا دَعَوْتُمُ اللَّهَ بِالْأَسْحَارِ. قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يسْتَغْفِرُونَ‏». حضرت آيه ديگري را استخدام كرد كه بهترين زمان براي دعا كردن به درگاه خداوند، سحرگاهان است. نگاه كنيد! من روايات را با آيات تطبيق مي‏دهم. آن‏هايي كه اهلش هستند دقت كنند! حديث ديگري از امام صادق(عليه‏السلام) است كه فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) خَيرُ وَقْتٍ دَعَوْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْأَسْحَار»؛ بهترين وقتي كه شما دعا مي‏كنيد، سَحَرها است. «وَ تَلَا هَذِهِ الْآيةَ فِي قَوْلِ يعْقُوبَ عَلَيهِ السَّلامُ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي وَ قَالَ أَخَّرَهُمْ إِلَى السَّحَر». يعني حضرت اين آيه را تلاوت كردند كه وقتي حضرت يعقوب (عليه‏السلام) به فرزندانش گفت بعداً از پروردگارم برايتان استغفار مي‏كنم، دعايش را نسبت به آنها به تأخير انداخت تا در سَحَر اين كار را انجام دهد. * مَلَك داعي هر سحرگاه در اينجا من روايتي مي‏خوانم و بعد هم به يك نكته تقريباً اساسي اشاره مي‏كنم. آن روايت اين است كه پيغمبراكرم (صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) فرمود: «إنَّ اللهَ جَلَّ جَلالُهُ فِي آخِرِ سَاعَةٍ تَبْقَي مِنْ سَاعَاتِ اللَّيلِ يأمُرُ مَلِكاً ينَادِيهِ»؛ در آخرين لحظاتي كه از شب باقي مانده است، يعني نزديك طلوع فجر كه به آن سَحَر مي‏گويند، خداوند به فرشته‏اي امر مي‏كند كه ندا كند. «وَ يسمَعُ بَينَ الخَافِقَينِ»؛ يعني در تمام مشرق و مغرب عالم صدايش شنيده مي‏شنود. حالا ندايش چيست؟ مي‏گويد: «ألَا! هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ يغْفَرُ لَهُ»؛ آيا كسي هست كه طلب آمرزش كند و مورد آمرزش قرار گيرد؟ «ألَا هَلْ مِنْ تَائِبٍ يتَابُ عَلَيهِ»؛ آيا كسي هست كه توبه كند و توبه‏اش پذيرفته شود؟ «أَلَا هَلْ مِنْ دَاعٍ خَيرٍ يسْتَجَابُ لَهُ»؛ آيا كسي هست كه تقاضاي خير كند تا مورد اجابت قرار گيرد؟ «هَلْ مِنْ سَائِلٍ يعْطَى سُؤَالُهُ». آيا كسي هست كه تقاضا كند و درخواستش پذيرفته شود و خدا به او عطا كند؟ از اين دو روايت ظاهر مي‏شود كه اين زمان، يعني سحر، بر روي دعا نقش دارد. من عرض كردم دعا خودش كاربرد دارد، امّا عواملي هستند كه اين‏ها بر روي دعا تأثيرگذارند؛ از جمله زمان و در شبانه‏روز، هنگام سَحَر بسيار تأثيرگذار است. * در سَحَر چه بخواهيم؟ در باب «درخواست» كه چه باشد، لسان روايات عمومي است و هر خواسته‏اي را شامل مي‏شود. يعني انسان در سَحَر مي‏تواند هر چيزي را از خداوند بخواهد. امّا در هر سه آيه‏اي كه مطرح شد، كه روايات هم به همين سه آيه استناد كرده بودند، درخواست مربوط به «مغفرت» است. هر سه مربوط به درخواستِ مغفرت كردن از خداوند است. «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يسْتَغْفِرُونَ»؛ حتي فرزندان يعقوب هم از پدر طلب غفران كردند و او در جواب آنها گفت: «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي». * تأثير سَحَر بر استغفار اين مطلب هيچ منافاتي ندارد با اينكه سَحَر در تأثيرگذاري بر روي دعا به طور كلي، چه دعا براي استغفار باشد چه براي غير استغفار، نقش داشته باشد. مطلب اين است كه اين زمان بيشترين اثر را در بين ادعيه، بر روي دعايي دارد كه بنده براي مغفرت و آمرزش خود مي‏كند. ديديد كه هر سه آيه هم مربوط به مغفرت بود. گرچه روايات ما دايره و مدار دعا را باز كرده بود، امّا آياتي كه استخدام فرموده بودند، همه مربوط به طلب غفران از خداوند و آمرزش خواستن از او بود. پس مي‏فهميم كه اين زمان، يعني سحر، بر روي استغفاري كه عبد مي‏كند و پوزش‏هايي كه از ربّش مي‏طلبد، تأثير فراوان دارد و در حقيقت اثرش روي آن بيشتر است. 2. بين الطلوعين و امّا موقعيت ديگري كه در شبانه‏روز بر روي دعا تأثير دارد «ما بين ‏الطلوعين» است؛ يعني ما بين طلوع فجر و طلوع شمس. از هنگامي كه سپيده‏دم مي‏دمد تا موقعي كه خورشيد طلوع مي‏كند را بين الطلوعين مي‏گويند. * بركت در صبحگاه ما در اين رابطه روايات زيادي داريم كه من چند روايت را مي‏خوانم و بعد يك مطلب اساسي را مطرح مي‏كنم. روايت اول از پيغمبر اكرم(صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) است كه حضرت فرمود: «إذَا صَلَّيتُمُ الصُّبْحَ فَافْزَعُوا إلَى الدُّعاءِ وَ بَاكِرُوا فِي طَلَبِ الْحَوَائِجَ اَللَّهُمَ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا». موقعي كه نماز صبحتان را خوانديد، به دعا كردن رو آوريد و از همان صبح به دنبال كسب و كارتان برويد؛ بعد در آخر روايت حضرت اين دعا را كردند كه: «اللَّهُمَ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا». يعني از خدا درخواست كردند كه خداوند در صبح‏هاي زود، به امّتش بركت دهد. * دعاي صبح سودمندتر از تلاش صبحگاهي روايت دوم، باز هم از پيغمبر اكرم (صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) است كه ايشان فرمودند: «وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيدِهِ لِدُعَاءِ الرَّجُلِ بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ أنْجَحُ فِي الْحَاجَاتِ مِنَ الضَّارِبِ بِمَالِهِ فِي الأرْضِ». يعني قسم به آن موجودي كه جان منِ پيغمبر، در دست قدرت او است، دعاي فرد در «ما بين الطلوعين» در برآوردن حاجات و برطرف كردن نيازها، مؤثرتر است از كسي كه به دنبال تجارت مي‏رود و با مال خودش در زمين به دنبال درآمد است. در اين روايات نكته‏هايي وجود دارد كه در آخر بحث به آن اشاره خواهم كرد. * زمان باز بودن درب‏هاي آسمان يك روايت ديگر از امام باقر (عليه‏السلام) است كه حضرت فرمود: «فَعَلَيكُمْ بِالدُّعَاءِ فِي السَّحَرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ فَإِنَّهَا سَاعَةٌ تُفْتَحُ فِيهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ»؛ بر شما باد به دعا در سحر! چرا كه در اين ساعت، درهاي آسمان‏ باز مي‏شود؛ «وَ تُقَسَّمُ فِيهَا الْأَرْزَاقُ»؛ در اين زمان روزي‏ها تقسيم مي‏شود؛ «وَ تُقْضَى فِيهَا الْحَوَائِجُ الْعِظَا». و حاجت‏هاي بزرگ در اين زمان برآورده مي‏شود. من گام‏به‏گام پيش آمدم. اوّل نصف شب به بعد را گفتم، بعد ثُلث شب، بعد سحر و آخر هم رسيديم به بين‏الطلوعين. در همه اين روايات، به‏خصوص اين روايت آخر كه از امام باقر (عليه‏السلام) بود كه حضرت فرمود «وَ تُقْضَى فِيهَا الْحَوَائِجُ الْعِظَامُ»، روي يك چيز تكيه مي‏كنند و آن هم امور رزق و روزي است كه جنبه مادّي و دنيايي دارد. در روايتي كه از پيغمبر اكرم (صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) بود، اين‏طور داشت كه وقتي نماز صبح خوانديد، به دعا بپردازيد و بعد به دنبال كار و كاسبي برويد؛ «بَاكِرُوا فِي طَلَبِ الْحَوَائِجَ». يا در روايت ديگري از پيغمبر داريم: «أنْجَحُ مِنَ الضَّارِبِ بِمَالِهِ فِي الأرْضِ». مثل اينكه اين‏ها يك نكته اساسي است و آن در مورد نحوه اثر اين زمان‏ها است. * تأثيرگذاري زمان «بعد از نماز شب و نماز صبح» بر داعي من جلسه گذشته درباره اين زمان‏ها عرض كردم كه يك بحث اين است كه نفسِ زمان نسبت به حاجات و بر روي دعا آثاري داشته باشد كه من گفتم آن را كنار بگذاريد؛ چون اينجا جاي اين بحث نيست. امّا يك‏وقت زمان روي داعي و در ربط با دعايش اثر دارد. يعني اثر زمان نسبت به حالات داعي است. فرض كنيد هنگام طلوع فجر، در آن موقع حالت داعي اين است كه معمولاً يا يك موقعي است كه عمل عبادي مستحبّ، مثل نماز شب انجام داده است و يا يك عمل عبادتي انجام داده كه مثل نماز صبح فريضه بوده است. يعني حالت او حالتي است كه روحش در اتصال به معبود است. الآن حال شخص يك طوري است كه تقريباً بهترين حالات او در ارتباط با توجه به خدا است. در باب دعا هم گفتيم كه زيربناي دعا، همين توجه تامّ به خدا است. يعني هر چه عبد توجّهش به ربّش بيشتر باشد، تأثير دعايش هم از نظر اجابت بيشتر است. ما اين‏ها را قبلاً بحث كرديم. لذا اين زمان‏هايي را كه مطرح مي‏كنند، اين‏ها همه مؤثرند. اين‏ها زمان‏هايي است كه بر حالات داعي در ارتباط با دعايش بسيار مؤثرند و تأثير مستقيم دارند. * تناسب «بين‏الطلوعي» و «دعا براي روزي» اما مسأله بين‏الطلوعين يك مسأله خاصي براي خودش دارد. چون در اين روايات مسأله دنيايي و رزق را پيش كشيده بود. سؤال اين است كه چرا اين‏طور است؟ چه‏طور در «سَحَر» روي «غفران» تكيه شده بود و ثِقلِ آيات و رواياتش بر اين مسأله بود كه حاجت و دعايي كه طلب آمرزش از خدا باشد را بخواهيد، امّا در باب «بين‏الطلوعين» ثِقلِ روايات بر روي مسأله «طلب روزي» است؟ مي‏دانيد جهت چيست؟ جهت اين است كه هر كس در آن موقع صبح، نزديك آفتاب، به اين فكر است كه بلند شود و به دنبال كسب درآمد برود؛ هركسي دنبال اين است كه برود سر شغل و كار و كاسبي خودش. حضرت فرمود اگر كسي در اين زمان دعا كند، از كسب كردن اَنجح است. يعني حضرت مي‏خواهد بفرمايد خيال نكني كه دويدن‏هاي تو و دوز و كلك‏هاي تو (به تعبير محترمانه: تدبيركردن‏هاي تو!) موجب مي‏شود كه روزي‏ات به دستت برسد يا زياد و كم شود! اگر اين‏طور گمان كني، كج فهميده‏اي. اشتباه نكن! روزي‏دهنده تو، كس ديگري است و او تضمين كرده است كه روزي‏ات را بدهد. رازق تو او است. حالا كه رفتي سراغ كسب و كار، خدا از يادت نرود! * شيطان فريبت ندهد! شيطان فريبت ندهد كه خيال كني دوز و كلك كارساز است و با اين لااُبالي‏گري ها مي‏تواني كاري از پيش ببري. شيطان تو را به جايي نَكِشَد كه براي به دست آوردن روزي، از اوامر خدا تخلف كني و خيال كني كه تو كاره‏اي هستي! نخير، سر نخ اين امور مادّي تو نيز به يدِ قدرتِ آن رازق بي انتها، يعني خداي تو است. يك‏دفعه به اين فكر‏ها نيفتي كه بروي دنبال كار و كاسبي‏ات و بر مال خودت اتكا كني! اگر روي مال و منالَت حساب كني، يك‏وقت چشم باز مي‏كني و مي‏بيني همه چيز از دستت رفته‏ است و «هبائاً منثوراً» شده است. از همان اوّل صبح كه مي‌خواهي براي كسب روزي از خانه بيرون بروي، تكيه‏ات به خدا باشد. بگو خدايا تو براي من دُرُست كن! اگر وسعت رزق مي‏خواهي، از خدا بخواه؛ خودِ رزق را مي‏خواهي، از خود خدا بخواه؛ تو يك وظيفه داري كه در محدوده احكام الهيه حركت كني؛ بيش از اين نه وظيفه داري و نه تأثيري دارد. همه چيز در دست قدرت او است. * هر صبح متذكر شو كه «هو الرزاق» فرمود: «دُعَاءُ الرَّجُلِ بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ أنْجَحُ فِي الْحَاجَاتِ مِنَ الضَّارِبِ بِمَالِهِ فِي الأرْضِ»؛ يعني اين مؤثرتر از آن تجارت كردن با مال است. اين دعا از آن تجارتِ با مال، بُردش بيشتر است. به اين روايت خوب دقت كنيد! در روايت ديگر داشت: «تُقَسَمُ فِيهَا الْأَرْزَاقُ» اينها به اين نكته اساسي دارد توجه مي‏دهد كه در آن موقع ــ ‌‏بين‏الطلوعين ـــ كه داعي در حالي است كه مي‏خواهد به سمت امور دنيايي برود، با توجه به خدا حال آرامش و اطمينان پيدا مي‏كند. اگر شيطان اين حالت را از تو بگيرد، كار را بر تو سخت كرده است. چون گمان مي‏كني كه تو مي‏تواني كاري از پيش ببري و جلب روزي كني، حال آنكه همه چيز در دست خدا است. يك‏وقت سراغ اين حرف‏ها نروي كه فريب‏كاري‏هاي تو كارساز است يا پول‏هايت كارساز است؛ اصلاً از اين خبرها نيست. مسبّب الأسباب او است. تمام اين معارف ما حساب شده است. از يكي از بزرگان نقل شده است كه «نفْسِ بيدار بودن از طلوع فجر تا طلوع شمس، مؤثر است». البته اين يك بحث عرفاني است و اينجا هم جاي آن نيست. من اين‏ها را مي‏دانم، ولي اين جلسه و بلكه بالاتر از اين جلسه هم اصلاً كشش اين حرف‏ها را ندارد كه بخواهم آنها را مطرح كنم. منبع : پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله مجتبي تهراني انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 611]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن