تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821040939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: خبرنگاري پيشه‌اي به عيار شيفتگي
خبرگزاري فارس: امروز در بحبوحه مشاغل دنيا كمتر شغلي را مي‌توان پيدا كرد كه براي انسان دلبستگي را به وجود آورد و اين پيشه خبرنگاري است كه حرفه‌اي به عيار شيفتگي و دلباختگي است.

[تصویر: A1030045.jpg]


به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، در حالي روز 17 مرداد را بار ديگر به نظاره نشسته‌ايم كه همواره واژه خبرنگار مترادف با واژه‌هايي چون سماجت، عشق بي‌منت‌ها و شيفتگي بدون حد و مرز است كه هميشه خبرنگار را به سوي آينده‌اي روشن سوق داده و ذهن او را پر از تصاويري مي‌كند كه تحقق آن دور از دسترس نيست.
اگر عده‌اي شغل خبرنگاري را يك پيشه به حساب نمي‌آورند بلكه آن را نوعي عشق و شيفتگي خارج از قواعد عادي مي‌شمارند به خاطر آن است كه خبرنگار در بيان حقيقت‌ها مرزهاي نادرستي‌ها و كژي‌ها را طي مي‌كند و هميشه مي‌خواهد به اصل و حقيقت قصه و موضوع كه همان عينيت مسئله است برسد كه در اين بين واژه خبرنگار هميشه قرين با كلماتي چون سماجت، پافشاري، جسوري و ... است كه در اذهان مردم نقش بسته و با ديدن خبرنگار به ياد آن مي‌افتند.
هرچند شايد علت وجود چنين ذهنيتي در اذهان عمومي اقتضا، ظاهر و شيوه كار اين گروه از جامعه است كه سبب برداشت‌هاي ظاهري از پيشه خبرنگاري شده و القاب و تشبيهاتي اين چنين را براي فعالان و زحمتكشان در اين حرفه سخت روان‌‌فرسا و جانكاه به دنبال داشته است اما بايد معناي واقعي اين مفاهيم را در جاي ديگر جستجو كرد.
معنايي واقعي كه شايد اگر وجود نداشت و تبلور عيني پيدا نمي‌كرد امثال شهيد صارمي‌ها هنوز در ميان ما بودند و هرگز از فيض ارزشمند شهادت بهره‌اي نمي‌بردند.
آري به جرات مي‌توان گفت كه جسارت، سماجت و پافشاري در كنار واژه‌هايي چون صداقت، بيان حقايق و عدول از مرز خودي براي رسيدن به مرز همگرايي ويژگي‌هاي مهم خبرنگار هستند كه در اين ساحه نبايد جسارت را با بي‌ادبي، سماجت را مزاحمت و پافشاري را يك‌دندگي و به كرسي نشاندن نظر و اعتقاد خود به حساب آوريم و بر آن صحه بگذاريم بلكه اين سه ويژگي و بسياري از برجستگي‌هاي ديگر خبرنگاران مولفه‌هايي هستند كه خبرنگار را در راه اداي كامل رسالتي كه سلاح بي‌همتاي او كه قلم است ياري مي‌كنند.
اما در اين بين خبرنگاران در انجام رسالت و وظيفه خود به معناي حقيقي با مشكلات و تنگناهايي مواجه هستند كه تعدادي از پيشكسوتان اين عرصه به بيان آن پرداخته‌اند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، رئيس خانه مطبوعات استان اردبيل با بيان اينكه مطبوعات هميشه با مشكل تامين منابع مالي عليرغم وعده حل اين معضلات از سوي مسئولان كه هرگز عملي نشده است مواجه هستند اظهار داشت: روزنامه و نشريه‌اي كه نتواند خبرنگار و هيئت تحريريه خود را تامين مالي كند هرگز قادر نخواهد بود با استقلال كار كرده و مديون و طرفدار فرد يا گروه خاص نباشد.
صفر جعفرزاده گفت: عزت و كرامت خبرنگاران با وجود وعده و وعيدهاي مختلف حفظ نشده و همواره در محافل و مجالس مختلف در حال شكسته شدن است در حالي كه انتظار مي‌رود اين قشر زحمتكش تكريم انساني پيدا كنند و با آزادي عمل بيشتر مطالبات جامعه را بازگو كنند.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه در كنار تمام ضعف‌ها برخي همراهي نكردن‌ها و همسو نبودن با مطالبات و خواسته‌هاي يگانه به قشر خبرنگار لطمه وارد كرده است اضافه كرد: بايد اين حقيقت را باور كنيم كه با پشتيباني همديگر است كه مي‌توانيم در بسياري از حوزه‌ها اصالت و رسالت خود را عرضه كنيم.
بازرس خانه مطبوعات كشور از تدارك برنامه‌هاي مختلف از سوي خانه مطبوعات به ويژه برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در زمينه‌ها و شاخه‌هاي مختلف خبر داد و تصريح كرد: در دو سال اخير با كمك‌هاي خوبي كه به خانه مطبوعات اردبيل شده ما شاهد انجام برخي اقدامات كيفي بوديم.
يكي ديگر از فعالان عرصه خبر اردبيل با بيان اينكه به كار خبرنگار در اين استان برخلاف ساير مناطق اهميتي قائل نيستند خاطرنشان كرد: ارزشمندترين كار براي اين قشر زماني است كه حرمت قلم و جايگاه‌ها حفظ شود و هيچ كس به خود اجازه ندهد اين قشر را تضعيف كند.
بهروز گنجي اضافه كرد: اين حرمت‌داري بايد از صنف خودمان شروع شود و ما تا زماني كه نتوانيم حرمت‌ همديگر را حفظ كنيم ديگر توقع حرمت‌داري از ديگران مضحكه به نظر مي‌رسد.
وي با انتقاد از برخي رفتارها و نگرش‌هاي غلط داخلي به حوزه خبر و اطلاع‌رساني و رسالت سنگين خبرنگاران بيان داشت: اگر ما مبادي ورودي و خروجي را براي ورود به حرفه خبرنگاري تعريف كنيم ديگر احدي به خود اجازه نمي‌دهد شب بخوابد و صبح خود را خبرنگار قلمداد كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، پيشكسوت و سرپرست خبرگزاري فارس در اردبيل نيز در اين زمينه اظهار داشت: هرچند معتقديم دگرديسي در حوزه خبر بعد از سال‌ها ركود براي اين استان ضروري به نظر مي‌رسد اما نبايد اين امر به تكثير بي‌رويه و ناشيانه منجر شود تا حرمت خبرنگار شكسته شود.
عليرضا حسين‌نژاد با بيان اينكه ما بيش از ظاهر مسئله به حقيقت كار خبرنگار حرمت و احترام قائل هستيم بيان داشت: خانه مطبوعات ميتواند در يك ارزيابي ساده خبرنگاران فعال خود را كه در طول سال در سخت‌ترين شرايط به تهيه و توليد خبر جديت دارند شناسايي كرده و با يك ساماندهي حقيقي از ورود بي‌رويه به اين عرصه جلوگيري كند.
وي شاخص حرمت براي خبرنگاران را آگاهي داشتن، شناخت جايگاه و دوري از هرگونه حركت منفعت‌طلبانه اعلام و تصريح كرد: تا زماني كه خبرنگار ما در نقش بازارياب و تبليغات‌چي ظاهر شود نبايد از يك مسئول و مدير انتظار داشته باشيم كه حرمت خبرنگار را بيش از اين حفظ كند.
سرپرست روزنامه رسالت در اردبيل يكي از دردناك‌ترين صحنه‌هاي كار خبرنگار را زماني اعلام كرد كه مسئول و مديري به خود جرات دهد با عناوين و القاب دور از شان اين حرفه با او سخن بگويد و يا بخواهد حرمت‌شكني را به ساحت قلم و بيان داشته باشد.

*خبرنگاراني كه 17 مرداد متولد مي‌شوند
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، چند نفر از كارشناسان و صاحب‌نظران عرصه رسانه در گفتگو با خبرنگار فارس در اردبيل ماهيت كار خبرنگاري را بالاتر از شان و شوكت ظاهري اعلام كردند و بر بازشناسي اين جايگاه تاكيد كردند.
استاد علوم ارتباطات و رسانه اردبيل در گفتگو با خبرنگار فارس در اردبيل اظهار داشت: امروز به رسانه‌ها و مطبوعات نه به عنوان يك جايگاه فاخر بلكه به ديد يك ابزار انتقال دهنده مفاهيم و معاني نگريسته مي‌شود كه هيچ تناسبي با جايگاه و شان رسانه‌ها و مطبوعات ندارد.
مسعود علوي با يادآوري اينكه در جامعه رسانه‌اي دنيا مطبوعات و خبرنگاران هم‌رديف با قضات و برخي صنوف ارزشمند داراي جايگاه و اعتبار هستند افزود: اگر تاريخ معاصر ايران را نگاه كنيم تمام پادشاهان و حاكمان به نوعي از رسانه به دليل حقيقت‌گويي هراس داشتند و هميشه در بستن روزنامه‌ها و نشريات خود را پيشقدم نشان داده‌اند.
وي گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در برهه‌هاي مختلف تاريخي رسانه‌ها مورد توجه و گاه بي‌مهري قرار گرفته‌اند و در اين رواي بي‌مهري‌ها گاه خود رسانه‌ها نيز عامل تاثيرگذار بوده‌اند.
يكي ديگر از اساتيد دانشگاه اردبيل با بيان اينكه امروز اهالي رسانه از مشكلات و تنگناها رنج مي‌برند خاطرنشان كرد: تولدي كه 17 مرداد اتفاق بيفتد تولد رشد نيافته‌اي است كه بدون آگاهي و بصيرت وارد حوزه خبر و رسانه شده و براي بااصالت‌ترين افراد اين حوزه سبب دل‌نگراني و بي‌سرانجامي مي‌شود.
اميدعلي رعنايي در ادامه سخنان خود اضافه كرد: بايد به سمتي برويم كه رسانه‌ها جايگاه فاخر بودنشان را حفظ كنند چرا كه در جامعه نگاه به رسانه نگاهي فرهنگي است نه اقتصادي.
وي بيان داشت: در عصر پرهياهوي رسانه‌ها مطبوعات ما نقادانه وارد عرصه شده‌اند و هميشه سعي كرده‌اند حد و مرزها را كه بيشتر ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامي است رعايت كنند و اجازه بدهند فضاي انتقاد شكل گيرد.

*ضرورت آموزش خبرنگاران
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل نيز به خبرنگار فارس گفت: در حوزه آموزش ضرورت دارد برگزاري كلاس‌هاي خبرنگاري به صورت مقدماتي، تخصصي و حرفه‌اي پيگيري شود تا فعالان واقعي اين عرصه كار حرفه‌اي و ماندگاري را از خود به يادگار بگذارند.
رئوف موسوي اظهار داشت: نبايد خودمان رسانه‌ها را تعريف و تمجيد كنيم بلكه نگاه به قضاوت‌هاي بيروني و ديدگاه‌هاي مردمي در اين زمينه بسيار ارزشمند است چرا كه با اين شيوه مي‌توان قالب كارها و اقدامات را تغيير داد.
اين استاد دانشگاه در پايان يادآور شد؛ خانه مطبوعات اگر بتواند به رسالت خود به دور از دغدغه‌هاي روزانه عمل كند به يقين نيروهاي پرورش يافته عرصه خبر در اين استان نيروهايي زبده و بابصيرت خواهند بود كه تمام مولفه‌هاي يك رسانه را حفظ و احيا مي‌كنند.

*تپش‌هاي قلم
قلم‌ها مي‌نگارند/ خبرها منتشر مي‌شوند و چشم‌ها به دنبال سفيدي كاغذ گام‌هايي بلند برمي‌دارند.
مسئولي گفت/ آن فرد بيان داشت/ آن مدير افزود/ و هيچ كس نگفت خبرنگاري يعني تپش‌هاي قلم‌هايي كه با درد جامعه گريست، با اشك‌هايش محزون شد و سرماي سخت نگاه زني را كه در راهروهاي اداره به دنبال سرپناهي براي خود و فرزندانش است به جان خريد.
به راستي آيا تنها 17 مرداد روز كساني است كه همپاي تمام آلام جامعه‌شان سخت‌تر از پولاد و روان‌تر از آب حركت مي‌كنند و در پاسخ پرسشي با در بسته‌اي مديري مواجه مي‌شوند كه حوصله پاسخگويي ندارد و اين خبرنگار است كه باز مي‌ايستد و مي‌ايستد و مي‌ايستد...
و به باور نمي‌توان كار خبرنگاري را در قاب يك شغل معرفي كرد كه خبرنويسي روان‌نويسي دل است بر صفحه سفيد احساسات كه شايد در زندگي خود بارها در بيان خاطرات يك كودك درمانده حقيقت پنهان يك درد ناتمام در بيان درد دل مردم و قالب جلسات اداري و سخن از يك مسئول به زبان و قلم رانده‌ايم و به سادگي از كنار آن گذشتيم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن