تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821304720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه - نگاهي به افزايش قيمت بليت هواپيما در بلژيككابوسي به نام بليت گرانقيمت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نگاه - نگاهي به افزايش قيمت بليت هواپيما در بلژيككابوسي به نام بليت گرانقيمت
نفيسه حقيقت جوانسه سال پيش با حكمي از سوي دولت بلژيك برخي از شركت‌هاي هواپيمايي ارزان قيمتي كه اقدام به افزودن مبالغ خدمات مسافربري خود كرده‌ بودند، به دادگاه احضار ‌شدند. اين تصميم در راستاي پشتيباني از حقوق مصرف‌كنندگان بلژيكي و پس از اينكه دو شركت هواپيمايي ارزان قيمت در اين كشور كه بليت‌هاي ارزان قيمت مي‌فروختند‌ با شروع تغيير و تحولات جهاني در بخش انرژي، قيمت‌هاي خود را افزايش دادند، گرفته شد.
مدعي‌العموم در آن هنگام معتقد بود اين شركت‌ها بايد در پيشگاه دادگاه به خاطر افزودن نرخ‌هاي دروغين به قيمت بليت‌هاي ارزان‌قيمت خود جواب پس دهد و در بسياري از موارد نيز زيان وارد شده به مشتريان را جبران كند تا به اين ترتيب ساير شركت‌هاي هواپيمايي نيز از انجام چنين اقدام‌هاي مشابهي صرف نظر كنند.
دولت بلژيك در تمام مراحل پيگيري اين پرونده بر حفظ حقوق مشتري و اجراي قانون پشتيباني از حقوق مصرف‌كنندگان تاكيد مي‌كرد غافل از اينكه ظرف يكي دو سال آتي آن روي سكه چنان رخ مي‌نماياند كه ديگر چاره‌اي جز افزايش بهاي بليت از سوي شركت‌هاي هواپيمايي نه تنها در بلژيك بلكه در كل دنيا وجود ندارد.
در آن زمان مبلغي به عنوان ماليات پرواز به نرخ بليت‌ شركت‌هايي كه به اصطلاح در زمره شركت‌هاي هواپيمايي ارزان قيمت قرار مي‌گرفتند افزوده مي‌شد و اين رقم تا ۲۰۰ يورو هم براي مشتري لحاظ شده بود‌. همچنين آنجايي كه اين شركت‌ها بليت‌هاي ارزان قيمت خود را تنها روي اينترنت و با استفاده از كارت‌هاي اعتباري در اختيار مشتريان قرار مي‌دهند، مبلغي نيز به عنوان خدمات حمل بار از كارت‌هاي آنان كم مي‌شد كه اين بخش به هيچ عنوان قانوني نبود و مسوولان شركت‌هاي هواپيمايي پس از چندي اين عمل خود را تنها راهكاري براي كاهش تنش‌هاي رواني ناشي از افزايش قيمت بليت در مشتريان خود، توجيه كردند. در همان زمان نيز زمزمه افزايش بهاي جهاني انرژي فرا رسيدن روزهايي را نويد مي‌داد كه ديگر به هيچ وجه نمي‌توان جلوي افزايش بهاي سفرهاي هوايي را گرفت و اصرار دولت و مقامات بلژيكي براي مقابله با گران كردن خدمات شركت‌هاي هوايي از همين جا نشات مي‌گرفت. اينك روزهاي بسياري از آن هنگام مي‌گذرد و بهاي سوخت در دنيا به معناي واقعي كلمه سرسام‌آور، افزايش يافته است به طوري كه تمام صنايع تحت تاثير اين تغيير و تحولات جهاني دچار دگرگوني اساسي شده‌اند و اقتصاد بسياري از كشورهاي جهان حتي ابرقدرت‌هاي اقتصادي دچار بحران و ركود شده است.
صادرات در كشوري همچون چين تا حدود زيادي در آستانه تعطيلي است زيرا ديگر براي كشورهاي اروپايي صرف نمي‌كند كه براي خريد اجناس مورد نياز خود از آن سوي دنيا كرايه‌هاي سنگين حمل و نقل را متحمل شوند.
كمپاني‌هاي بزرگ خودروسازي كه روزگاري حرف اول را مي‌زدند نيز ناگزير شده‌اند براي جلوگيري از ورشكستگي كامل دست به تغييراتي در خط توليد اتومبيل‌هاي لوكس و پرمصرف خود بزنند. از سوي ديگر اعتصاب‌هاي پيايي كارمندان فرودگاه‌هاي بزرگ در سراسر اروپا نيز عمق زخمي كه افزايش بهاي انرژي بر پيكره صنعت حمل و نقل هوايي وارد كرده‌ است را دو چندان مي‌كند.
اعتصاب‌هاي اخير و تعطيلي‌هاي پيايي در فرودگاه بروكسل كه از سوي كارمندان خدماتي و كارگراني كه مسوول جابه‌جايي چمدان و كيف‌هاي هزاران مسافر سرگردان كه پروازهاي‌شان لغو و يا تاخير داشته ،بالغ بر يك‌ميليون يورو خسارت به بار آورده و به معناي واقعي كلمه كار اين فرودگاه را نيمه فلج كرده است به طوري كه كارشناسان اقتصادي اعلام كرده‌اند در صورت ادامه اين وضعيت تا پايان ماه بهتر است به طور كامل فعاليت‌هاي فرودگاه را تعطيل كرد؛ چرا كه هر روزي كه از اعتصاب و تعطيلي‌هاي اين چنيني بگذرد در واقع مساوي پرداخت خسارتي است كه براي جبران هر ساعت آن بايد يك سال فعاليت مستمر كرد ضمن اينكه رويارويي با اعتصاب و تعطيلي‌هاي غافلگيركننده تنها موجب از بين رفتن اعتبار اين فرودگاه بزرگ بين‌المللي در بين ديگر كشورها مي‌شود كه به اين سادگي‌ها هم نمي‌توان آن را به جايگاه اوليه خود برگرداند.
مديران فرودگاه بين‌المللي بروكسل معتقدند كه سردرگمي مسافران و جابه‌جايي بدون سرانجام بارهاي آنان در اين هفته‌هاي اخير به قدري به اقتصاد فرودگاه صدمه زده‌است كه به نظر مي‌رسد نه تنها شركت‌هاي هواپيمايي بلژيك بلكه تمامي كارمندان و خدمه فرودگاه بين‌المللي بروكسل بايد به فكر شغل ديگري باشند؛ چرا كه تمام اعتبار و آبروي حرفه‌اي خود را ظرف چند هفته آن هم به خاطر افزايش بهاي سوخت در بازار جهاني از دست داده‌اند. با وجود اين، اخبار تازه از اقصي نقاط اروپا جان تازه‌اي به كالبد از رمق افتاده بسياري از شركت‌هاي هواپيمايي و فرودگاه‌هايي كه ناظر مسافران ناراضي و كارمندان در حال اعتصاب هستند، دميده است.
روزنامه‌هاي هلندي اعلام كرده‌اند كه شركت هواپيمايي بروكسل ايرلانز، در اقدامي متهورانه بليت‌هاي ارزان قيمتي را براي كشورهاي اروپايي صادر خواهد كرد كه از ماه آينده وارد چرخه سفرهاي هوايي مي‌شود.
اين بليت‌ها مخصوص سفر به شهرهاي بزرگ اروپا است و با شرايط خاص اما ارزان از ماه سپتامبر سال جاري در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت، البته در گام اول بليت‌هاي مذكور به افرادي با شرايط خاص همچون پزشكان، استادان و محققان، روساي شركت‌هاي اقتصادي، بيماراني كه براي درمان نياز به سفر دارند، سياستمداران و ...داده خواهد و در مراحل بعدي در اختيار ساير فاراد قرار مي‌گيرد.
به نظر مي‌رسد كه شركت هواپيمايي بروكسل ايرلانز تصميم گرفته‌است تا پاي خود را جاي پاي شركت‌هاي بزرگ هواپيمايي اروپا همچون لوفتهانزا، بريتيش ‌ايرويز، KLM، ايرفرانس، آليتاليا و ... كه همواره از روش‌‌هايي مشابه براي پر كردن صندلي‌هاي خالي هواپيماهاي استفاده مي‌كرده‌اند بگذارد به خصوص كه آنها در شرايط خاص به برخي از مشتريان خود تخفيف‌هاي ويژه‌اي مي‌دادند، اما اينك شركت هواپيمايي بروكسل ايرلانز، بليت‌هاي ارزان‌قيمت را براي مشتريان خود در سرتاسر اروپا صادر مي‌كند.
اين تصميم به دنبال وضعيتي كه از ماه‌هاي گذشته بر صنعت حمل و نقل هوايي بلژريك حاكم شد، گرفته شد. آنها به دليل قرار گرفتن در فصل تعطيلات، افزايش بهاي سوخت، افزايش ميزان ماليات بر سوخت، گران‌شدن قيمت بليت هواپيماها‌ و بي‌رغبتي مردم براي استفاده از خدمات سفرهاي هوايي تصميم به بررسي شرايط جديد و اجراي راهكارهاي تازه‌اي براي جلوگيري از سقوط خود كردند.
تعطيلات تابستان 2008 در قياس با سال‌هاي گذشته اندكي متفاوت در حال سپري شدن است. نتايج نظرسنجي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه اكثر مردم اروپا ترجيح مي‌دهند پس از پايان تابستان براي سپري كردن تعطيلات سالانه خود برنامه ريزي‌كنند و به مسافرت بروند. آنهايي هم كه براي تعطيلات تابستاني خود برنامه‌ريزي كردند استفاده از هواپيما را براي رسيدن به مقصد مورد نظر در آخر ليست قرار داده‌اند، به همين دليل هم تابستان امسال مساوي با پروازهاي نيمه خالي بود كه كشوري را به مقصد كشوري ديگر در اروپا مي‌پيمود و مسافران دلچركين از نرخ بالان بليت را از شهري به شهر ديگر منتقل مي‌كرد. اين رويداد براي شركت‌هاي هواپيمايي اروپا بسيار نادر و غير قابل تصور است؛ چرا كه در اين قاره همواره هزينه سفر با هواپيما در مقايسه با هزينه سفر با اتومبيل‌هاي شخصي يا قطار ارزان‌تر تمام مي‌شد و مردم مگر در مواقعي خاص ترجيح مي‌دادند براي صرفه جويي در وقت و هزينه‌هايشان با هواپيما مسافرات كنند، اما اكنون داستان طوري ديگري پيش مي‌رود. به همين دليل هم شركت هوايپمايي بروكسل‌ايرلاينز براي جلوگيري از ورشكستگي كامل قيمت پرواز به برخي از شهرهاي اروپايي را شكسته و دست به تبليغات گسترده‌اي در اين زمينه زده است و مشتريانش را ترغيب مي‌كند تا بدون درگير شدن در حاشيه اخبار افزايش بهاي جهاني سوخت از خدمات ويژه اين شركت استفاده كنند. كارشناسان صنعت حمل و نقل معتقدند كه بروكسل اير‌لاينز با اين اقدام خود رسما اعلام جنگ كرده است و با اين حركت خود پا به ميدان نبرد با ساير شركت‌هاي هواپيمايي مي‌گذارد كه ممكن است بسيار خطرناك هم باشد و عاقبت چندان خوشي نداشته باشد. آنان بر اين باورند كه اين احتمال وجود دارد كه مشتريان در نخستين گام به شدت از چنين ايده‌اي استقبال كنند، اما واقعيت اين است كه شركت‌هاي بزرگ‌ و نيرومند هواپيمايي به سختي شركت‌هاي هواپيمايي كوچكي همچون شركت هواپيمايي بروكسل ايرلاينز اجازه خواهند داد كه با چنين ايده‌اي براي خودش جولان دهد و خيلي زود نقشه حذف آنها را در چنين بازي خواهند كشيد و رقيب را به طور كامل از بازار حذف خواهند كرد.
به همين دليل هم شركت هواپيمايي بروكسل‌ايرلانز از سه شركت بزرگ هواپيمايي وان ورلد (One World)، اسكاي تيم (Skyteam) و استار آليانس (Star Alliance) دعوت كرده‌است تا به عنوان هم پيمان و متحد براي اجراي اين سياست به او ملحق شوند، چرا كه به اين ترتيب شركت هواپيمايي بروكسل‌ايرلانز از شانس‌ بيشتري براي ادامه بقا در برابر استراتژي‌هاي احتمالي كه شركت‌هاي بزرگ هواپيمايي ممكن است در قبال ايده‌ جديد آنها، به كار خواهند گرفت، برخوردار مي‌شوند و به سختي از ميدان مبارزه خارج مي‌شوند.
منبع: اينترنشنال هرالد تريبيون
 پنجشنبه 21 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن