تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821201375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گام هاي جدي الجزاير براي افزايش صادرات گاز


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گام هاي جدي الجزاير براي افزايش صادرات گاز
الجزيره - از: محمدكاظم جعفري - برخورداري الجزاير از 4/55 تريليون مترمكعب ذخيره شناخته شده گازي و پس از نيجريه ، مقام دوم منابع گازي در افريقا، كافي است تا توجه رهبران اين كشور را به موضوع افزايش صادرات گاز طبيعي به عنوان يك هدف راهبردي جلب شود.


الجزاير كه از نظر ذخاير نفت نيز پس از نيجريه و ليبي در مقام سوم اين قاره قرار دارد، در قالب يك برنامه ميان مدت اهدافي را براي توسعه توليد و صادرات نفت و گاز خود تعيين كرده است .
احداث "مدگاز" خط لوله انتقال گاز طبيعي الجزاير به اسپانيا يكي از مهم ترين برنامه هاي دولت براي افزايش صادرات گاز است .
درحالي كه ظرفيت توليد نفت خام اين كشور قرار است از رقم كنوني روزانه حدود 1/4 ميليون بشكه به دو ميليون بشكه تا سال 2010 ميلادي برسد، توليد گاز طبيعي الجزاير نيز قرار است از رقم كنوني 62 ميليارد مترمكعب به 85 ميليارد مترمكعب برسد.
خط "مدگاز" كه با ظرفيت انتقال هشت ميليارد متر مكعب در سال قرار است از آغاز سال 2009 ميلادي به بهره برداري برسد، نقش عمده اي در انتقال اين حجم عظيم گاز توليدي به بازارهاي اروپا خواهد داشت .
"شكيب خليل " وزير انرژي و معادن الجزاير پنج شنبه گذشته در عرشه كشتي "سايپام 7000" كه از چند روز پيش عمليات لوله گذاري را در عمق دريا در خط ساحلي الجزاير آغاز كرده است ، حاضر شد و از عمليات اجرايي اين خط لوله بازديد كرد.
خط لوله مدگاز به طول 1050 كيلومتر خواهد بود كه 550 كيلومتر از خاك الجزاير، 200 كيلومتر زير دريا و بقيه از خاك اسپانيا عبور مي كند.
ظرفيت اوليه انتقال دراين خط لوله هشت ميليارد مترمكعب خواهد بود و بعدا دو برابر خواهد شد.
اين خط لوله ، گاز طبيعي را از مركز ملي توزيع گاز در منطقه نفتي "حاسي رمل " با عبور از بنادر "بني صاف " اين كشور و "آلمريا" در اسپانيا به خاك اين كشور اروپايي و نيز بازار اروپا منتقل مي كند.
عمليات اجرايي اين طرح از اواخر سال 2007 و با پيشي بيني 900 ميليون يورو هزينه آغاز شد و دو ايستگاه تقويت فشار در بني صاف و تقليل فشار در آلمريا نيز در آن ديده شده است .
از نظر مقامات الجزايري ، اين طرح جايگاه ويژه اي در آينده اقتصاد اين كشور دارد بويژه آنكه نفت و گاز همچنان 98 درصد ارزش كل صادرات را به خود اختصاص داده است .
تقاضاي روز افزون بازار جهاني بويژه اروپا براي گاز، بر اهميت اين گزينه در برنامه هاي توسعه اين كشور افزوده است .
درهمين راستا الجزاير با آغاز بكار خط لوله "مدگاز" به بزرگترين تامين كننده منابع انرژي براي بخش وسيعي از قاره اروپا تبديل خواهد شد.
اين طرح همچنين ازاين جهت كه بازارمصرف اروپا را بطور مستقيم به منابع گاز طبيعي الجزاير مرتبط مي كند اهميت فراواني براي اسپانيا و ساير كشورهاي اروپايي دارد.
قرارداد طرح مدگاز در سال 2003 از سوي كميسيون اروپا نيز به عنوان يكي از طرح هاي مورد اهميت در شبكه حمل و نقل و انتقال انرژي براي اين قاره شناخته شد.
شركت مدگاز متشكل از شركت ملي نفت و گاز الجزاير (سونتراك ) با 36 درصد سهام ، دو شركت اسپانيايي "سپسا" و "ايبر درولا" هر كدام 20 درصد و شركت هاي "گاز دو فرانس " و "اندسا" هر كدام 12 درصد است .
از سوي ديگر ، الجزاير از 1996 و از طريق يك خط لوله كه از منطقه نفتي "حاسي الرمل " در جنوب الجزاير و با عبور از مغرب و تنگه جبل الطارق به اسپانيا مي رود 60 درصد از نياز اسپانيا به گاز طبيعي را تامين مي كند.
اين كشور 20 درصد از نياز آمريكا به گاز طبيعي را نيز از طريق حمل و نقل دريايي تامين مي كند.
الجزاير چند روز پيش قرارداد ساخت دو كشتي حمل گاز مايع طبيعي (GPL) را نيز با شركت صنايع سنگين هيونداي كره امضا كرده است .
خريد اين دو كشتي حمل گاز كه هر كدام با ظرفيت 35 هزار متر مكعب خواهد بود در چارچوب مدرن سازي و توسعه ناوگان نفت و گاز و از همه مهم تر افزايش ظرفيت حمل گاز به بازارهاي در حال توسعه در اروپا و آمريكا اعلام شده است .
نخستين كشتي قرار است سپتامبر 2010 و دومي شش ماه بعد تحويل الجزاير شود.
با آغاز بكار اين دو كشتي ظرفيت حمل گاز مايع اين شركت در افق 2011 با رشدي بالغ بر 120 درصد همراه خواهد بود.
الجزاير درحال حاضر دو كشتي حمل گاز به نام هاي الادراء و الحمراء با ظرفيت هر كدام 22 هزار و 500 مترمكعب دارد كه سالهاي 2007 و 2008 به آب انداخته است .
ناوگان حمل سوخت الجزاير چند فروند كشتي حمل گاز متان و قير نيز دارد.
تنوع بخشي بازار و تعدد خريداران يكي ديگر از اهداف مهم الجزاير در زمينه افزايش صادرات است تا ابتكار عمل در اين بازار همچنان در دست كشور توليد كننده و نه مصرف كنندگان باشد.
الجزاير چندي است بر سر قيمت گاز صادراتي خود به اسپانيا كه قرارداد آن در دهه 90 و با قيمت بسيار پايين امضا شد، دچار اختلاف شده است و خواستار واقعي كردن قيمت آن است اما اسپانيا از پذيرش آن طفره مي رود.
به هر حال به نظر مي رسد، ميزان و كيفيت صادرات گاز طبيعي الجزاير همچنان يكي از محورهاي مهم و راهبردي در اقتصاد ملي اين كشور و نقش آفرين در روابط سياسي اين كشور با اروپا درسال هاي آينده خواهد بود.
مرور ايام نه تنها از اهميت اين نهاده نمي كاهد بلكه با توجه به نياز روزافزون جهان و بويژه كشورهاي صنعتي به منابع انرژي ، بر شدت آن نيز افزوده خواهد شد.
الجزاير كه تا چند سال پيش ، بدهكاري چند ميليارد دلاري خارجي داشت به مدد افزايش قيمت نفت اكنون عمده بدهي هاي خود را بصورت پيش پرداخت ، تسويه كرده و اكنون بيش از 130 ميليارد دلار نيز ذخيره ارزي دارد.
اين امر نشان مي دهد، دولتمردان الجزاير از اهميت بهره برداري مناسب از شرايط امروز بازار نفت و ذخيره منابع ارزي براي روز مبادا و نسل هاي آينده غافل نيستند ضمن اين كه استفاده اصولي از درآمدهاي نفتي در برنامه هاي توسعه كشور را نيز از نظر دور نداشته اند.
خاورم **380**1373
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن