تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821362033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تخریب 40 اثر و محوطه تاریخی ثبت ملی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: [font=]روزنامه «شرق» نوشت: از سال 1382 تا کنون که قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا ابتدای سال 90 دست کم 40 اثر یا محوطه تاریخی ثبت ملی یا دارای ارزش ثبت، تخریب شده است.

این در حالی است که شهرام زارع کارشناس میراث فرهنگی و باستان شناس به شرق می گوید: " این آمار تنها بخش اندکی از محوطه ها و آثار تاریخی است که در این مدت یا از پیش از آن تخریب شده، اگر بخواهیم لیست کاملی از این آثار را گرد آوری کنیم به یک تیم تحقیقاتی کامل که در همه استان ها فعالیت کند نیاز است." آنگونه که این کارشناس می افزاید: " مطمئنأ آمار آثار و محوطه های تاریخی که به ثبت ملی رسیده باشند و یا دارای ارزش هایی جهت ثبت در فهرست آثار ملی باشند بسیار بیش از این است."

در سال ۱۳۸۲ با تصویب ایرانگردی و جهانگردی و سازمان میراث فرهنگی سابق با کلیه اختیارات، تعهدات، امکانات، نیروی انسانی و... از بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا و زیر نظر ریاست جمهوری تحت عنوان «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری» فعالیت خود را آغاز نمود. این در حالی است که انتظار می رفت با انتقال سازمان میراث فرهنگی به معاونت ریاست جمهوری و اختصاص بودجه های بیشتر به آن مراقبت ، کاوش و مرمت آثار و محوطه های تاریخی به مراتب بهتر و بیشتر از گذشته شود. بررسی ها اما نشان می دهد، این سازمان به دلایلی که شاید بتوان یکی از آنها را سیاسی شدن این سازمان دانست هرگز آنگونه که از آن انتظار می رفت و می رود عمل نکرده است.

بر اساس قانون وظایف معاونت میراث فرهنگی سازمان اینگونه تعریف شده است: سياست گذاري و برنامه ريزي در خصوص حفظ، مرمت، احياء، ساماندهي و مديريت بناها، مجموعه بناها، محوطه ها و بافت هاي تاريخي كشور و نظارت بر اجراي طرح ها و برنامه هاي مربوط. همچنین تدوين ضوابط و دستورالعمل هاي لازم در خصوص حفاظت، نگهداري، مرمت و احياء ميراث فرهنگي غير منقول، اموال و اشياء تاريخي و نظارت بر حسن اجراي آنها در سطح كشور.

برنامه ريزي به منظور شناسائي آثار و بافت هاي ارزشمند فرهنگي – تاريخي و پيشنهاد ثبت آنها در فهرست آثار ملي. بررسي ارزش و قابليت آثار تاريخي غير منقول، اموال فرهنگي- تاريخي، ميراث معنوي و انجام اقدامات لازم براي ثبت آنها در فهرست جهاني. بررسي و پيشنهاد حريم محوطه ها، تپه ها، بناها و بافت هاي تاريخي و انجام اقدامات لازم براي تصويب آنها. ب

ررسي طرح هاي اضطراري به منظور حفاظت، استحكام بخشي، ساماندهي، مرمت و احياء آثار تاريخي غير منقول و نظارت بر اجراي طرح هاي مزکور. ساماندهي اموال منقول تاريخي و تهيه شناسنامه فني و فهرست مورد نياز براي آنها. شناسائي و مستند سازي آثار تاريخي- فرهنگي موجود در محدوده جغرافيائي اجراي كليه طرح هاي عمراني و اعلام نظر تخصصي در خصوص طرح هاي مذكور از ديدگاه ميراث فرهنگي كشور. بررسي و مطالعه به منظور توسعه پايگاههاي ميراث فرهنگي در آثار تاريخي مهم كشور و نظارت بر فعاليت و عمليات پايگاههاي موجود.

با این همه اما سازمان [/font][font=]میراث فرهنگی گردشگری[/font][font=] و صنایع دستی از بدو راه اندازی تا کنون هیچ گاه انگونه که باید به صورت تمام و کمال و شایسته به این اقدامات نپرداخته است. تبدیل سازمان میراث فرهنگی به یکی از معاونت های ریاست جمهوری بیش از آنکه به نقطه قوتی برای این سازمان بدل شود به محملی برای کاهش کیفیت عملکرد و جدل های سیاسی و مدیریتی شده است. نگاهی به این هشت سال و نحوه عملکرد و بحث های پیرامونی عملکرد سازمان این مسئله را ثابت می کند.

در این مدت سازمان میراث فرهنگی بیش از هر چیز مدیران غیر کارشناس غیر متخصص و نامرتبط را به خود دیده است و همین مسئله نیز بیش از هر چیز انتقادات کارشناسان خود سازمان را برانگیخته است، اینگونه شد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این سالها هیچ گاه آنگونه که شایسته نهادی با این جایگاه باشد عمل نکرد. همه این مسائل و پرداختن و توجه بیش از پیش به مسائل حاشیه ای سیاسی و تبلیغاتی موجب آن شد که توجه و اقدامات لازم و کارشناسی نسبت به آثار و محوطه های تاریخی و مرمت و نگه داری آنها به شکل علمی انجام نگیرد.

تخریب 40 اثر و محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی یا دارای قابلیت های ثبت، در این دوره نشانه ای گویا از فضای حاکم و نحوه ی مدیریت بر این سازمان است. حالا دو سال مانده به پایان دولت دهم باز هم یک مدیر غیر کارشناس و غیر مرتبط با حوزه فعالیت های سازمان [/font][font=]میراث فرهنگی گردشگری[/font][font=] و صنایع دستی برای ریاست این سازمان انتخاب شده است. به نظر می رسد سازمان [/font][font=]میراث فرهنگی گردشگری[/font][font=] و صنایع دستی در دهه اول ایجاد خود قرار نیست مدیری با تحصیلات و سواد مرتبط در ریاست خود ببیند.[/font]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 396]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن