تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821279447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوآوري در ترويج فرهنگ ايثار وشهادت(34)مصطفي محدثي خراساني در گفتگو با حيات:پرهيز از نوآوري هاي كاذب نوعي خلاقيت در آثار ادبي دفاع مقدس است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: نوآوري در ترويج فرهنگ ايثار وشهادت(34)مصطفي محدثي خراساني در گفتگو با حيات:پرهيز از نوآوري هاي كاذب نوعي خلاقيت در آثار ادبي دفاع مقدس است
تهران- حيات

مصطفي محدثي خراساني گفت: شعر انقلاب به لحاظ تاريخي شعري است كه سه برهه از دوران پيش از انقلاب، دوران انقلاب و بعد از آن را كه در گستره اي از ادبيات فارسي جريان داشته و خواهد داشت ، روايت مي كند.
مصطفي محدثي خراساني نويسنده و شاعر انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگي حيات گفت: شعر انقلاب به شعري اطلاق مي شود كه جلوه اصلي آن پيروزي ملت ايران را در مبارزه با حكومت پهلوي و ابر قدرت هاي حامي آن به تصوير مي كشد، البته شعر دفاع مقدس به قدري در مسير شعر انقلاب جريان دارد كه تمام مفاهيم و ارزش هاي انقلابي را در خود جاي داده است به طوري كه بعد از گذشت سه دهه از دوران انقلاب مي توان شعر دفاع مقدس را شعر انقلاب ناميد.
اين نويسنده و شاعر معاصر افزود: نوآوري در جريان شعر انقلاب از ابتداي انقلاب و حتي قبل از آن به ظهور رسيد، ولي با گذشت زمان شاعران اين گونه ادبي به اين نتيجه رسيدند كه بايد دست از نوآوري كشيد زيرا كه برخي از اين نوآوري ها تحت تاثير نگرش هاي غير اصيل و در فضايي كاذب در شعر فارسي متداول شده بود.
سردبير ماهنامه شعر ادامه داد: شعر انقلاب، ادبيات معاصر را به پيشينه هاي شعر معاصر متصل كرد و گسست ميان شعر معاصر و ادبيات گذشته را از ميان برده است و به عنوان پشتوانه اي استوار، ارزش هاي انساني و انقلابي را در شعر فارسي متجلي مي كند و نتيجه اين وصلت بيان مفاهيم ارزشمند با ذهن و زبان امروزي و طراوت و خلاقيت است.
محدثي خراساني با اشاره به نگاه متفاوت شعر انقلاب به مفاهيم و مقوله هاي مذهبي از لحاظ محتوا و مضمون گفت: شعر انقلاب با نگاهي متفاوت به مفاهيم مذهبي، غبار از آيينه شعر مذهبي و آييني ربوده است. شعر آييني دستاورد انقلاب اسلامي است چرا كه در طول تاريخ شعر فارسي اينگونه به مفاهيم آييني نگاه نشده بود.
وي افزود: شعر انقلاب بانگاهي عميق به ژرفاي مفاهيم حماسي و عاشورايي بيشتر به چرايي آن مي پردازد تا چگونگي رويدادها، اين گونه ادبي فلسفه وجودي چنين حوادث با عظمتي را چنان به تصوير مي كشد كه مفاهيم ارزشمند آن را به راحتي قابل انتقال مي نمايد.
محدثي ادامه داد: اين نگاه متفاوت در بسياري از مفاهيم ديني و جريانات مذهبي شعر فارسي رخ داده كه به وجود آمدن شعر انتظار، شعر ولايت، شعر عاشورايي و حماسه حسيني و بيان دعا و نيايش در قالب هاي شعري توانسته است به غناي ادبي شعر فارسي كمك فراواني نمايد.
اين شاعر معاصر با اشاره به اسطوره هاي شعر انقلاب گفت: وجود اسطوره هايي در شعر انقلاب قطعي است اما صحبت در ارتباط با آنان نياز به گذشت زمان دارد، بايد قرن ها از اين حادثه عظيم بگذرد تا بتوان به راحتي قضاوت كرد به خصوص در فرهنگ ايثار و شهادت كه تنوع زيادي از اسطوره هاي حماسي در دسترس است، همچنين در حال حاضر شاعراني با كارهاي پي در پي و ارزشي كم كم تبديل به اسطوره شدند.
وي در پايان با بيان اينكه اسطوره هاي ادبي هميشه در ذهن تاريخي ما حضوري پررنگ دارند، گفت:‌براي معرفي و شناخت اين اسطوره ها نياز به گذر زمان است بايد مدت هاي مديدي از اين رويداد شگرف بگذرد تا ذهن ها با تداعي خاطرات و آثار آنان شناخت مناسبي از اين اسطوره ها پيدا كنند.
پايان پيام
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن