تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821287633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزارت مسكن پس از تحقيقات بسيار به اين نتيجه رسيده استكاهش تقاضا، بازار را متعادل مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: وزارت مسكن پس از تحقيقات بسيار به اين نتيجه رسيده استكاهش تقاضا، بازار را متعادل مي‌كند
براساس تحقيقي كه از سوي وزارت مسكن و شهرسازي انجام شده است، كاهش تقاضا، موجب تعادل بين عرضه و تقاضا براي زمين و در نهايت مسكن در سطح كشور مي‌شود.
به گزارش ايرنا، در اين تحقيق آمده است: در ايران كمبودي از نظر زمين وجود ندارد، بلكه با توجه به شمار جمعيت و حجم فعاليت‌هاي اقتصادي همواره مازاد زمين وجود دارد. براساس اين تحقيق در سال‌هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي رشد زياد جمعيت را شاهد بوديم، بدون اينكه حداقل به تناسب آن فضا تدارك ديده شود. در واقع زمين مسكوني مورد نياز براي جمعيت جهت واگذاري مهيا نشد و اين مهم موجب افزايش قيمت مسكن شد.
در اين پژوهش آمده است: در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در شرايطي كه تقاضاهاي جديدي براي زمين در راستاي تامين مسكن در كشور به وجود آمد، اما اين امر بدون پاسخ ماند و همين امر افزايش قيمت مسكن را دركشور به دنبال داشت.جمعيت كشور طي دوره مذكور دو برابر شد و در حال حاضر ضمن تثبيت كامل جمعيت بايد اندازه و قواره شهرها اصلاح شود و تحقق اين مهم موجب توزيع مناسب جمعيت خواهد شد.
شهرهاي كشور طي سه دهه گذشته پرجمعيت شده‌اند، اما اين شهرها در مقايسه با شهرهاي مشابه در سطح جهان هنوز كوچك هستند و سرانه زمين شهري در مقايسه با قبل از انقلاب كاهش يافته است.
بنابراين تحقيق، اندازه بهينه يك شهر را تنها بازار يا نظام عرضه و تقاضا بايد تعيين كند و هيچ‌گونه نظام تصميم‌گيري متمركز دولتي و دستوري قادر نيست كه اندازه بهينه يك شهر را تعيين كند.
وزارت مسكن و شهرسازي نيز اعلام كرده است كه براساس تحقيق صورت گرفته در ارتباط با ميزان تراكم نفر در كيلومتر مربع تهران، نشان دهنده بيشتر بودن تراكم آن نسبت به شهرهاي اروپايي، آمريكايي و ژاپني است.
اين تحقيق كه در فصلنامه اقتصاد مسكن وزارت مسكن و شهرسازي به چاپ رسيده، حاكي است: تهران با تراكم بالاي 10 هزار و 500 نفر در هر كيلومتر مربع مواجه است.
در اين تحقيق با مقايسه‌اي كه صورت گرفته، ‌آمده است: تراكم شهرهاي هند از تهران بيشتر است. به گونه‌اي كه جمعيت آن حدود 15 برابر كشورمان است، در حالي كه دو برابر ايران مساحت دارد. تهران 686 كيلومتر مربع مساحت دارد و جمعيت ثابت آن هفت ميليون و 250 هزار نفر ذكر شده است.
مساحت ايران بيش از يك ميليون و 648 هزار كيلومتر مربع است و آمار گواه آن است كه ساكنان شهر تهران از نظر زمين شهري تخصيصي سهم 4/0 درصدي دارند و در واقع كمتر از نيم درصد از لحاظ زمين شهري، بهره‌مند هستند.
براساس اين گزارش، متوسط تراكم ملي زمين در سطح كشور به ميزان 42 نفر در هر كيلومتر مربع است، اما در تهران اين رقم 250 برابر متوسط تراكم ملي مي‌باشد.
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن