واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: سمينار "نقش اديان در صلح جهاني" از سوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دمشق برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس،به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين سمينار با سخنراني و مشاركت شيخ حسين شحاده روحاني سرشناس لبناني، اسقف ايسيدور بطيخه و عبدالرزاق مؤنس و با حضور خالد زاده وابسته فرهنگي كشورمان در سوريه وتني چند از اساتيد و نخبگان مسلمان و مسيحي و دوستداران فكر و ادب همراه بود درابتدا تامر مصطفي به نمايندگي از رايزني فرهنگي در مورد نقش اديان آسماني در ايجاد صلح جهاني سخناني را ايراد نمود و بر اهميت برپايي چنين جلسات فكري و علمي تأكيد كرد. سپس اسقف ايسيدور بطيخه انديشمند مسيحي از شهر حمص، با اشاره به اهميت موضوع نشست، اظهار داشت: در اين زمان خصوصا با وجود چالشها، جنگها و خونريزيها در نقاط مختلف دنيا چه در فلسطين و عراق يا در افغانستان و غيره نشانگر اين است كه بيگناهان تاوان اين كشمكشها را مي پردازند و مردم در اين جهان هنوز به صلح و آرامش دست نيافته اند در حالي كه هدف دين تحقق و ايجاد آرامش و صلح بين بشر مي باشد چرا كه تمامي اديان بر اين نكته تأكيد مي كنند كه : آن چه را كه بر خود نمي پسندي بر ديگران مپسند. ايسيدرو بطيخه در بخش ديگري از سخنان خود گفت: نقش اديان فقط در جلوگيري از جنگ و كشمكش نيست بلكه بر مردم متدين واجب است كه جهت برپايي عدالت در نظام جهاني كوشش كنند، البته اين چنين عملي جز با صبر و اراده و كوشش و تحمل دشواريها غير قابل امكان است اما با وجود اشخاص مؤمن و پاكي كه همواره سعي بر تحقق عدالت بين بشريت دارند قابل اجراست . انجيل متي در اين باره مي گويد: (مبارك است تلاش اشخاصي كه جهت صلح همت مي كنند )؛ صلح جهاني از صلح دروني انسان سرچشمه مي گيرد چرا كه اگر در درون انسان صلح و آرامش نباشد امكان ايجاد صلح در جهان نيز منتفي است. و خداوندي را كه مسلمانان و مسيحيان او را ميپرستند خداي صلح و محبت است پس بايد تمامي مردم و مسئولين نيز براي برقراري صلح در جامعه بكوشند. وي در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: صلح ثمره نظم و نظام است و اين امر جز با محبت و عدالت قابل اجرا نمي باشد . چرا كه عدالت اجتماعي بخشي از صلح مي باشد بلكه همواره با صلح توأم است . در تورات آمده كه رحمت و حق تلاقي دارند و عدالت و صلح باهم آميختهاند. پولس رسول گفت : ملكوت خداوند خوراك و خوردن نيست بلكه محبت و صلح و خوبي است . اسقف بطيخه در خاتمه سخنان خود گفت: شخص مصلح بايد ابتدا در خانواده خويش صلح را پياده كند و اين شخص همواره به حكيمي مي ماند كه سعي بر مداواي زخمهاي انساني دارد و تلاش مي كند دردهاي انسان ها را تخفيف بخشد . خوشا بحال اين چنين اشخاصي و مباركند اين افراد چرا كه آنان انعكاس سيماي خداوند بر روي زمين هستند. سپس آقاي دكتر عبد الرزاق مؤنس استاد دانشگاه و انديشمند اهل تسنن سخنراني خود را با تأكيد بر وجود دو نكته در مورد صلح شروع كرد و گفت : " نكته اول اين است كه در قرآن و اسلام مقوله هاي زيادي درباره صلح وجود دارد و متفق عليه هستند اما مشكل اصلي ، اين مقوله ها نيستند . بلكه مشكل اصلي افراد هستند ، كه آيا پايبند اين مقوله هاي رحماني مي باشند يا نه ؟ نكته دوم اينكه : خداوند دين را نه بخاطر اينكه خودش از اجراي اين عمل خوشش بيايد اديان را بر بشر نازل نمود بلكه ايشان از بشر خواست تا با اجراي اين عبادات و معاملات به سوي عمل نيك حركت كنند و رابطه انسان با برادرش بهتر شود چرا كه هدف از دين تحقق خواست خدا نيست بلكه برادري و كمك به انسانهاي ديگر و خوبي به هم است. وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مشكل اصلي ما در طرز عملكرد انسان مي باشد و در عدم پايبند بودن انسان به اين تعاليم الهي است چرا كه خداوند متعال بوسيله اديان آسماني از بشر خواسته كه با هم باشند و به همديگر نيكي كنند و اين ارزشهاي ديني را بايد جامه عمل بپوشانند . در اين زمينه شافعي گفته كه اگر نفس خويش را در كار نيك مشغول نكني اين نفس تو را در كار زشت مشغول خواهد كرد . و خداوند متعال در قرآن به ما فرموده : "يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقاكم. ( اي مردم ما شما را از زن و مرد آفريديم و شما را نژادهاي مختلف و اقوام مختلقي خلق كرديم تا باهم آشنا شويد و برترين شما نزد خدا تقواترين شما مي باشند ). لذا ايجاد صلح و آرامش درخواست خداوند است و گرنه اگر عبادت كني و نماز و روزه بخواني ولي برادر خود را اذيت و آزار دهي تمامي نماز و روزه ات بي فايده خواهد بود. دكترمونس در خاتمه سخنراني خود تأكيد كرد: اعمال ما با ديگري بايد بر اساس اعتراف به ديگر باشد چرا كه حديث از پيامبر است كه شخص ايمان نمي آورد تا اينكه آنچه را كه خود مي پسندد براي برادر خود نيز بپسندد . لذا بايد همچون خداوند متعال همه را دوست بداريم و دشمني و كينه را از دل خود بزداييم. اين است مفاهيم متعالي اسلام و ارزشهاي اعتقادي ما كه لازم است به آن پايبند باشيم و همواره بدان عمل كنيم. سپس شيخ حسين شحاده سخنراني خود را با تاكيد و تاييد سخنان سخنرانان قبلي آغاز كرد و گفت: جستجو كردن صلح گمشده را در لابلاي خير و شر و حق وباطل بايد انجام داد . چرا كه صلحي كه تمامي اديان به آن دعوت مي كنند را بايد به طور عاقلانه و مفكرانه درك نمود.يعني اين اديان وقتي صحبت از صلح مي كنند چه هدفي را مي خواهند بين بشر تحقيق كنند؟، در روايتي از امام رضا (ع) آمده است كه از اصحاب آن امام از ايشان سؤال كردند كه چرا اصحاب حضرت عيسي را حواريون ناميدند ؟ امام رضا (ع) فرمودند : آنان حواريون ناميده شدند چون كه خود را از معصيت خلاص نمودند و ديگران را نيز از گناهان خلاص كردند . و اين مفهوم خلاص كه در مسيحيت موجود است در اسلام نيز به اين معني منطبق است چرا كه مسيحيت مفهوم خلاص را در فدا كردن حضرت مسيح مي دانند و در اسلام اين مفهوم در توبه كردن انسان صادق است . پس مي توان اين دو مفهوم را به هم ديگر بيشترنزديك نمود . اما اگر بخواهيم بگوييم : فقط مسيحيت بر حق است يا مسلمانان همانطور كه قرآن كريم اشاره كرد كه يهوديت گفتند كه مسيحيت درست نيست و مسيحيت نيز گفتند كه يهوديت صحيح نيست و ما مسلمانان هم اگر بگوييم كه فقط اسلام مورد قبول است در اين صورت اعتراف به ديگري منتفي مي شود. حتي در بين مذاهب نيز اگر اين اتفاق بيافتد باز به بن بست مي رسيم " . شيخ حسين شحاده در بخش ديگري از سخنان خود گفت:استعمار و استكبار جهاني همواره مي كوشند كه با ايجاد اختلافات فكري و مذهبي و ديني بين مسلمانان از سويي و مسيحيت و اسلام از سوي ديگر بتواند بر آنان غلبه كند و آنان را تحت سيطره خود درآورد . اين امر براي استكبار جهاني بسيار پر اهميت است كه همواره سعي مي كنند صلح و آرامش در بين مسلمانان نباشد و حتي صلح و آرامش بين مسلمانان و مسيحيان نيز برقرار نباشد . و اين امر نيز در اشاعه فرهنگ جنگ بين تمدنها خصوصا بعد از 11 سپتامبر صادق است چرا كه آنان نمي خواهند مفهوم گفتگوي تمدنها حاكم شود بلكه با مفهوم برخورد تمدنها و با بهانه جنگ عليه تروريست سعي كردند كه دين را به عنوان يك مفهوم مشكل زا معرفي كنند . درحالي كه دين مي بايستي به عنوان كليد حل مشكلات جهان و جهانيان باشد ". شحاده در آخر سخنان خود گفت:اشغالگر نه فقط سعي مي كند كه زمين را اشغال كند و تمامي منابع آن كشور را به غارت ببرد بلكه سعي بر اين دارد كه فكر و اعتقاد و باور ما را نيز اشغال نمايد . لذا براي مقابله با اين امر خطرناك من پيشنهاد مي كنم كه مركز پژوهشي باسم امام رضا (ع) تأسيس گردد وانتخاب اين نام به اين خاطر است كه ايشان در گفتگوي تمدنها بيش از امامان ديگر فرصت داشتند ، لذا اين مركز پژوهشي بايد جانشين اين افكار غربي گردد تا در ضمن ديگري را نيز به رسميت بشناسد و فرهنگ تسامح و قبول يكديگر را در بين جامعه اشاعه و منتشر كند. در آخر اين جلسه نيز مصطفي عكرمه شاعر نامدار سوري نيز در مورد روابط بين اديان و مشكلات جهان و نقش موذيانه استعمار و استكبار نيز ابياتي از شعر خود را در اين نشست قرائت نمود . خانمه بخش دومين سمينار فكري - فرهنگي رايزني فرهنگي كشورمان در سوريه جلسه پرسش و پاسخ بود كه برخي از حاضران سؤالاتي را مطرح نمودند از جمله غزاوي استاد دانشگاه گفت: گفته مي شود كه اصلاح گرايان در طول تاريخ با شكست مواجه شدند . كه دكتر مؤنس در جواب اين مسأله گفت كه وقتي قرار باشد كه نكات منفي را مورد بررسي قرار دهيم بايد بگوييم كه اصلاح گر براي اصلاح اوضاع خراب آمد و اين وظيفه ماست كه بايد به آن عمل كنيم. سپس يكي از حاضرين پيشنهاد داد كه در جلسات و نشستهاي آتي نقش شخصيتهاي ديني و علماي دين در صلح جهاني مورد بررسي قرار گيرد چرا كه در بين اديان اختلافي در دعوت به صلح و آرامش جهاني نيست. شيخ حسين شحاده گفتند كه درحالي كه تمامي كشورهاي عربي براي مراكز پژوهشي مبلغي در حدود 500 ميليون دلار خرج ميكنند ميبينيم كه اسرائيل ميلياردها دولار را صرف مراكز پژوهشي مي كند. يكي از حاضران نيز به اين نكته اشاره كرد كه بايد بين مفهوم صلح و مفهوم امنيت تفاوت قائل باشيم و اين دو مسأله را به طور كامل توضيح دهيم. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 587]