واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: احمد سميعي گيلاني در سومين نشست كليات سبك شناسي شعر سخنراني كرد. به گزارش خبرنگار ادبي فارس سومين نشست كليات سبك شناسي شعر با حضور احمد سميعي گيلاني با همكاري مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي و گروهي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس عصر يكشنبه بيست و نهم مهر در اين دانشگاه برگزار شد. احمد سميعي گيلاني تنها سخنران اين نشست گفت: راجع به كليات سبكشناسي در ايران كارهايي انجام گرفته و مهمترينش كارهاي دكتر شميسا است؛ در خارج از كشور منابع بسياري وجود دارد و من خودم كمتر از منابع داخلي توانستهام استفاده كنم. وي سه عنصر را در سبكشناسي دخيل دانست و گفت: سبك، طبع شعر و زبان اين سه عنصر را تشكيل ميدهند اين هر سه مفاهيمي سيال و دستخوش تحول است و حتي خواص و كيفيت شعر و زبان نوعا در هر دوره ادبي فرق دارد. چهره ماندگار سال 81 ادامه داد: زبان در دورههايي ايستا و در دورهايي ديگر پويايي دارد مفاهيم شعر در شعر مدرن با شعر سنتي تغيير كرده است. سميعي گيلاني در تشريح اين تحول عنون كرد: در شعر سنتي قافيهبندي و وزن و عروض و تساوي مصراعها تعريف ميشود و حال آنكه در شعر مدرن اصل تساوي حذف ميشود و وزن تعريف ديگري مييابد. همچنين جاي قافيه در پايان هر مصراع نيست و ميتواند جاي ديگري بنشيند او ادامه داد سبك هر چند در هر دو كيفيت متفاوتي دارد ولي مفهوم يكساني دارد با توجه به اين موارد معيارهاي اطلاق شعر در هر دوره فرق ميكند و از اين رو براي معيارهاي اطلاق شعر بايد به گذشته عبور كرد. عضو دائم فرهنگستان زبان و ادب فارسي تصريح كرد: هر دوره داراي شعر ويژه خود است در اثر شاعرانه چه بسا مايههايي هست كه از آفات كهنه شدن مصون ميماند در اين آثار عناصري قرار گرفته و زوال و مرگ نميپذيرد. سميعي گيلاني با طرح پرسشهايي چون از كجا آمدهايم، به كجا ميرويم، انسان در هستي قرار است چه كند و رابطه انسان با خدا و ملكوت اظهار داشت: اين پرسشها همان پرسشهايي است كه از عزل مطرح بوده ولي ظاهر آنها تغيير كرده است. پرسشهاي بنيادي حكمت وجودي دارد و جاودانگي شعر نيز در پرتو پاسخ دادن به همين پرسشها است و اگر سعي و حافظ تعالي يافتهاند اين تعالي را مرهون طرح همين پرسشها هستند و بدين ترتيب سر زمان را شكسته است اين محقق و پژوهشگر 87 ساله به نقل قول ارسطو درباره شعر اشاره كرد و افزود ارسطو ميگويد شعر جهانشمول است و در نتيجه شعر از تاريخ فلسفيتر است. اثر ادبي با همه ارزش خود داراي ارزشي نسبي است. سميعي گيلاني تصريح كرد: در مطالعه جريان ادبي علاقه ما متوجه تمايزات فردي است و آنچه دوره و جريان ادبي را از دوره و جريان ادبي ديگري متمايز ميكند خصايص فردي، سبك فردي و خصلتهاي ادبيات است. سميعي گيلاني گفت: كلمات در اثر ادبي در گروه ماهيت ملي قرار دارد. او سپس بحثي تخصصي را درباره هنر به منظور تفهيم سبك انجام داد و افزود: در مشرب "بوفون" سبك همان نويسنده است از نظر او سبكي زيباست كه حقايق را بيان كند. اين مترجم و ويراستار درباره تفاوتهاي هيجان و الهام در شعر گفت: آنچه الهام است چيزي جز هيجان نيست كه ژرفاي وجود را ميشوراند و خواهان بيان است رسالت هنرمند بيان هيجاني است كه بيان كننده الهامات است. وي افزود: در عالم هنر هيچ اثر آفرين تازهكاري صاحب سبك نيست. سبك بينش نيست بلكه طرز بيان بينش است. سميعي گيلاني با بيان اينكه سبكشناسي در قرن بيست بصورت دانش گونههاي كاربردي زبان تعريف مِيشود اظهار داشت: متاسفانه بين زبانشناسان و منتقدان ادبي نوعي نفاق وجود دارد سبك گاهي در وسايل و قواعد وجود دارد. سبك وقتي جمعي اطلاق ميشود كه به سابقه بپردازد و در نقش تعميم دهنده امكان ميدهد آثار متعدد زير يك عنوان قرار گيرد. در ابتدا اين نشست نيز مجري جلسه به سوابق فرهنگي، ادبي، دانشگاهي و علمي احمد سميعي گيلاني به عنوان مترجم، ويراستار و محقق ادبي اشاره كرد و همچنين علاقمندان و دانشجويان در پايان جلسه به طرح پرسشهاي خود از وي پرداختند. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 648]