واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سعيدقطبيزاده: اين سريال با شگردهاي هنرمندانه از لبهي تيغ گذشت احياي بازي علي نصيريان از دستاوردهاي خوب«ميوه ممنوعه» است سرويس: تلويزيون و راديو 1386/07/15 10-07-2007 12:52:23 8607-07530: كد خبر خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: تلويزيون و راديو يك منتقد گفت: تقسيم درست وظايف در مرحلهي نگارش«ميوه ممنوعه»موجب خلق فيلمنامهيي قوي شده است و اين عامل يكي از دلايل موفقيت اين سريال محسوب ميشود. سعيد قطبيزاده در نقد سريال «ميوه ممنوعه» به خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: براي نخستين بار در ايران،سازندگان «ميوه ممنوعه»ضرورت سپردن وظيفهي نگارش ديالوگها را برعهدهي فردي علاوه بر نويسندهي فيلمنامه احساس كردهاند كه اين مورد اتفاق خوبي در تلويزيون ايران است. البته امكان دارد اين تصميم براي افزايش سرعت نگارش اتخاذ شده باشد، اما در هر صورت استفاده از دو نويسنده كه اولي ساختمان اصلي را نوشته و دومي ديالوگها را تنظيم كرده، به نفع سريال تمام شده است. وي در ادامه گفت: براساس يك سنت قديمي در سينماي جهان، تهيهكنندگان به نويسنده سفارش نوشتن داستاني را ميدهند. سپس فيلمنامهنويس، داستان مورد نظر را تبديل به فيلمنامه ميكند و فرد ديگري ديالوگهاي اثر را به نگارش در ميآورد. اما اين مراحل هيچ گاه در سينما و تلويزيون ايران تجربه نشده است. اين منتقد با اشاره به قصههاي فرعي «ميوه ممنوعه» اظهار كرد: قصه فرعي مربوط به دختر بزرگ خانوادهي فتوحي( سمانه، بابازي شبنم فرشادجو) خوب نيست. چرا كه به زندگي او به اندازه ي كافي پرداخته نميشود و اين شخصيت بيشتر نقش دكور صحنه را دارد. اين در حاليست كه اتفاقات زندگي دختر كوچك خانوادهي فتوحي (غزاله با بازي طناز طباطبايي )پرداخت بهتري دارد، اما به علت ضعف در پرداخت آن و ارايهي چهرهي كاملا مثبت از او و شوهرش ( با بازي نيما رييسي) گاهي آنان به شخصيتهايي كاريكاتوري شبيه ميشوند. در حالي كه اين دو نيز ميتوانند نقاط ضعفي داشته باشند. قصهي فرعي مربوط به جلال فتو حي ( با بازي امير جعفري) خوب است ؛چرا كه شخصيت جلال در كنار افرادي چون هوشنگ ( با بازي كيانوش گرامي) شناخته ميشود. اما اگر فيلمنامهنويس قصد حذف سكانسهاي ماجراهاي جلال را داشت، مجبور بود به توضيح واضحات بپردازد. قطبي زاده دربارهي كيفيت حضور بازيگران در«ميوه ممنوعه»گفت: احياي علي نصيريان در اين سريال پس از سالها، مهمترين دستاورد «ميوه ممنوعه» بوده است؛ چرا كه مدتها بود از نصيريان كار خوبي نديده بوديم و ميتوان گفت همهي بازيگران «ميوه ممنوعه» به نوعي تحتالشعاع بازي اين بازيگر پيشكسوت قرار گرفتهاند. البته هانيه توسلي ( در نقش هستي) امير جعفري و گوهر خيرانديش ( بازيگر نقش قدسي) خيلي خوب ظاهر شدهاند. طناز طباطبايي هم از بازيگران جوان خوب است كه در اين سريال معرفي شده است. وي دربارهي ديالوگهاي «ميوه ممنوعه» تاكيد كرد: با وجود آن كه گفتوگوها خوب نوشته شده و حتي از نظر ادبي قابل تامل است. ولي مشكل اساسي آن اين است كه بار ادبي آن براي تمام شخصيتها يكسان است؛ طوري كه مادربزرگ هستي ( با بازي صديقه كيانفر) يك پيرزن عامي است نيز در جملات خود از تشبيه و استعاره در صحبتهاي خود استفاده ميكنند. قطبي زاده درزمينهي كارگرداني «ميوه ممنوعه» گفت: فتحي بر خلاف سينما در تلويزيون، كارگردان موفقي است و اين نكته را ميتوان از سريال «ميوه ممنوعه» و مقايسهي آن با فيلم سينمايي «ازدواج به سبك ايراني» فهميد. البته در كارنامهي او در تلويزيون آثار ناموفقي چون «مدار صفر درجه» نيز به چشم ميخورد. وي افزود: فتحي پس از سالهاي تجربه در ساخت سريالهاي تلويزيوني اين نكته را دريافته است كه در كنار ايجاد جذابيت براي مخاطب عام،حرفي براي گفتن داشته باشد و اثرش از سطح سريال هاي روتين تلويزيون بالاترببرد. مثلا سكانس رويارويي حاج يونس بااعضاي خانواده پس از برملا شدن علاقهاش به هستي و ملاقات هستي و قدسي در جاده از جمله موقعيتهايي است كه فتحي تبحر خود را در كارگرداني و هدايت بازيگران نشان داده است. هرچند كه صحنهي ملاقات اين دو زن بسيار اغراق و همانند فيلمهاي وسترن ساخته شده بود. قطبيزاده در پاسخ به اين پرسش كه آيا به خوبي از دو داستان شيخ صنعان و شاه لير براي ساخت اين سريال اقتباس شده است، گفت: وجه اقتباس گونهي «ميوه ممنوعه» يكي از دلايل موفقيت آن است.البته اين دو داستان شباهتهايي با هم دارند. مثلا شخصيتهاي اصلي هر دو مردان ميانسالي هستند و ماجراي آنان در ارتباط با دو دختر رقم ميخورد كه در شيخ صنعان رابطهي عاشقانه با دختري ترسا روايت و در شاه لير رابطه ي پدر و دختري بيان ميشود. در شاه لير دختر اين شخصيت است. به هر حال فتحي با استفاده از تجربيات خود از ظرفيتهاي داستاني هر دو اثر بهره برده است. اين منتقد «ميوه ممنوعه» را يكي از بهترين سريالهاي مناسبتي در سالهاي اخير دانست و اظهار كرد: ساير مجموعههاي ويژهي رمضان سال جاري در يك سطح هستند و حرف تازهيي براي گفتن ندارند. اين در حاليست كه «ميوه ممنوعه» به علت از بهرهگيري از شگردهاي هنرمندانه توانسته به خوبي روي لبه تيغ حركت كند. قطبيزاده در پايان تاكيد كرد: محبوبيت «ميوه ممنوعه» در بين بينندگان نشان دهنده آن است كه مردم اثرخوب را از كار ضعيف را تشخيص ميدهند و آن را دنبال ميكنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1452]