واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چهارمين همايش بين المللي دكترين مهدويتسرلشكر فيروزآبادي:امام خميني(ره) انتظار فرج را از مباني قدرت اسلام ميدانستند
گروه انديشه: امام(ره) معتقد بودند ما همه انتظار فرج داريم و بايد در اين انتظار خدمت كنيم. انتظار فرج قدرت اسلام است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، دكتر سيدحسن فيروزآبادي در چهارمين همايش بين المللي دكترين مهدويت، با بيان مطلب فوق گفت: آيندهنگري و ظهور منجي امروزه در غرب در فضاي برتر از مسائل ديني مورد توجه قرار گرفته است. امروز در غرب بخش مهمي از متفكران وقتشان را صرف مديريت تحولات آخرالزمان كردهاند و به اين ديد آيندهنگرانه تأكيد ميكنند.
فيروزآبادي تصريح كرد: خداوند حكيم در كتاب قرآن در آيه 11 سوره مباركه رعد تأكيد دارد كه «ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغير ما بانفسهم؛ خدا حال قومي را تغيير نمي دهد تا آنان خود را تغيير دهند.» در نگاه انسان مختار آيندهسازي و آيندهشناسي ملازم يكديگرند و آيندهنگري هرگز به معناي آيندهنگري منفعلانه نيست.
وي با بيان اين مطلب كه تربيت و آمادگي براي ظهور و فرج حضرت(عج) جداي از نيازمندي به خودسازي و اصلاح نفس و پاكسازي دروني، نيازمند اميد و انتظار و عمل نيكو و شايسته منتظران است تا عمل خود را در قالب برنامه و راهبرد هدايت و مديريت ولايي درآورند كه ديگر آيات و روايات بر آن تأكيد دارند، تصريح كرد: امام صادق(ع) ميفرمايند كه آن كس منتظر حقيقي حضرت قائم(عج) به شمار ميآيد كه در هنگام چشم به راه بودن، به پارسايي و نيكويي رفتار كند.
فيروزآبادي گفت: امام خميني(ره) نيز وظيفه ملت ايران را در برابر امام زمان(عج) خدمت در انتظار مينامند و ميفرمايد: ما همه انتظار فرج داريم و بايد در اين انتظار خدمت كنيم. انتظار فرج قدرت اسلام است. اين تعبير كه شايد اساسيترين كليد ورود به دكترين مهدويت در عصر نايب ايشان حضرت آيت الله خامنهاي است، از دو واژه خدمت و انتظار تشكيل شده است؛ يعني نوعي فعاليت كه در آن اميد، صبر، تلاش، كسب و اقتدار و احراز آمادگي در سطح جهاني وجود دارد و با نيت و انديشه هم راه است، به گونه اي كه نايب بر حق او آن را خدمت در انتظار غير از خدمت معمول در نزد عامه ميداند.
سرلشكر فيروزآبادي اظهار كرد: آخرالزمان افقي از زمان است كه در طول تاريخ توجه بسياري را درباره سرنوشت وضعيت جهان جلب كرده است. افرادي كه به آينده و به خصوص آخر زمان بي توجهي ميكنند، زمان حال را با انبوه تحولات در حال گذر آن پيش روي خود ميبينند، در حالي كه همواره از خود ميپرسند كه به هنگام ظهور منجي بشريت چه چيزي و چگونه روي مي دهد؟
وي با بيان اين مطلب كه اهميت اين موضوعات توجه مكاتب فراواني را به خود جلب كرده است، افزود: به طوري كه بازتاب گسترده و فراگير آن در تمام ايدئولوژيهاي الهيگونه به چشم ميخورد و بسياري از مكاتب رمز موفقيت خود را گنجانيدن اهداف و قابليتهاي خود در بستر ظهور و منجي و فرايند آيندهنگري و واكاوي در آيندهاي حتمي دانستهاند و كوشيدهاند براي برنامهها و راهبردهاي آينده، چشمانداز و بستر روشني را به تصوير بكشند، در اين ميان، مكاتب ديني و غير ديني اين رويكرد با غايت پوياسازي عقيده خود و تصويرسازي ذهني آن در قالب پايان جهان دنبال ميكنند.
جمعه 25 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]