محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831265346
ادبیات حج (احد)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: احکام حج
احداحد نام مجموعه ای از کوههای بزرگ و کوچک در شمال مدینه است که حدود 6000متر طول دارد و رنگ عمومی آن قرمزمتمایل به قهوه ای است حد فاصل شهر مدینه و کوه احد در گذشته به صورت دشتی مسطح و عموما غیر مسکونی ، وتنها در چند نقطه آن مزروعی بوده است لیکن هم اکنون به علت گسترش شهر ، چنین دشتی که می توانست بسیاری ازاسناد تاریخی مربوطبه تاریخ مدینه و تجاوز قریشیان به مدینه را نشان دهد ، به مرور زمان در لابلای ساختمانها به فراموشی سپرده شده است پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درباره این کوه فرموده است :هذا جبل احد یحبنا و نحبه این کوه احد ، ما را دوست دارد و ما هم آن را دوست داریم در کنار احد ، تپه ای قرار دارد که به نام رماة یا عینین نامگذاری شده و این همان تپه ای است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تیراندازان را در جنگ احد بر روی آن مستقر ساخت و از آن جهت که در دامنه شمالی آن دو چشمه آب وجود دارد آن را عینین و یا عینیان نیز نامیده اندغزوه احدپیروزی مسلمانان در جنگ بدر ، و احتمال بسته شدن راه بازرگانی مردم مکه از طریق مدینه و عراق ، مشرکان را سختبر آشفته ساخته ، به فکر تلافی و انتقام افتادند صفوان بن امیه و عکرمة بن ابی جهل به ابوسفیان پیشنهاد دادند که قریشیان هزینه جنگ را به عهده بگیرند و وی نیز موافقت کرد و در نتیجه با جمع آوری نیروهای قوی رزمی و فراهم آوردنامکانات تسلیحاتی و مالی به سوی مدینه آمدند عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که تا آن زمان در مکه بودبا ارسال نامه ای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را از این توطئه آگاه ساخت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دو نفر نیروی اطلاعاتی به اطراف مدینه اعزام ، و موقعیت قریشیان را شناسایی کرد دشمن روز پنج شنبه پنجم شوال سال سوم هجرت از ناحیه وادی عقیق در شمال مدینه وارد منطقه احد شده ، آنجا مستقر گردید لازم به تذکر است که مکه در ناحیه جنوب مدینه قرار گرفته و دلیل این که دشمن از شمال وارد مدینه شده این بود که در دره طولانی و بزرگ وادی القری که راه بازرگانی شام را به یمن متصل می ساخت ، هر قسمتی که امکانات زندگی وجود داشت قبائلی از عرب و یهود سکونت گزیده اطراف خود را با سنگ محصور ساخته بودند ، از سوی دیگر مدینه از سه طرف به شکل نعل اسب در محاصره کوهها و مناطق سنگلاخی قرار گرفته و در نتیجه ارتش دشمن ناچار بود مدینه را دور زده و از ناحیه شمال مدینه که زمینی هموار داشته و نخلستان هم در آن جا نبود وارد شود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پس از مشورت با اصحاب تصمیم گرفت از شهر خارج شود ، لذا روز جمعه پس از اقامه نماز جمعه ، با لشکری بالغ بر یک هزار نفر از مدینه به سمت احد حرکت کرده ، کوتاه ترین راه را انتخاب و خود نیز زره بر تن کرد در ارتش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از جوان 15ساله تا پیرمرد سالخورده وجود داشت بامداد روز هفتم شوال سال سوم هجرت ، نیروهای اسلام دربرابر نیروهای مهاجم و متجاوز قریش صف آرایی کردند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اردوگاه لشکر خود را به گونه ای قرار داد که پشت سر به یک مانع طبیعی یعنی کوه احد محدود می گشت و در سمت چپ لشکر نیز تپه بلندی به نام عینین که بعدا جبل الرماة لقب گرفت قرار داشت که از بالای آن تمامی دشت اطراف را می توانست زیر نظر داشته باشد و مدینه نیز پیش روی قرار گرفت سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عبدالله جبیر را با حدود 50 تیرانداز بر روی تپه مستقر ساخته فرمود: شما با پرتاب کردن تیر دشمن را برانید و نگذارید از پشت سر وارد جبهه مسلمانان شده ، ما را غافلگیر کنند ما در نبرد غالب باشیم یا مغلوب ، شما این نقطه را خالی مگذارید دستور مؤکد پیامبر به تیراندازان که از جای خود هرگز حرکت نکنند ، حاکی از اطلاع کامل آن حضرت از اصول نظامی بود سپس برای ارتشیان خطبه خواند و آنها را منظم ساختارتش قریشابوسفیان نیز لشکریان قریش که بیش از سه هزار نفر بودند را به سه قسمت تقسیم کرد:1 - پیاده نظام زره پوش را در وسطقرار داد2 - گروهی را به فرماندهی خالد بن ولید در سمت راست3 - و دسته دیگر را به فرماندهی عکرمه در سمت چپگروهی را نیز که پرچمداران آنها بود پیشاپیش ارتش قرار دادآغاز نبردجنگ به وسیله ابوعامر که از فراریان مدینه بود آغاز شد او از قبیله اوس بود که بر اثر مخالفت با اسلام از مدینه به مکهپناهنده شده بود پیروزیچیزی نگذشت که در پرتو جانبازی سرداران رشید اسلام مانند علی بن ابیطالب علیه السلام ، حمزه عموی پیامبر ،ابودجانه ، مصعب و لشکر قریش اسلحه و غنائم خود را زمین نهاده و با فضاحت عجیبی پا به فرار گذاردند در گرما گرم جنگ هرگاه دشمن می خواست ، لشکر اسلام را دور زده و از پشت به آنان حمله کند ، تیراندازان مستقر در جبل عینین آنان را با تیر زده ، دور می کردند لیکن با شکست دشمن متأسفانه ، مسلمانان سلاح بر زمین نهاده و به جمع آوری غنائم مشغول شدند و به گمان خود کار را خاتمه یافته تصور می کردند نگهبانان نیز فرصت را مغتنم دانسته با مخالفت با فرمانده خود از جبل الرماة پایین آمده به جمع غنیمت پرداختند دشمن که چنین دید ، از کمی نگهبانان سوء استفاده کرده با یک حمله چرخشی تیراندازان باقی مانده را از پای درآورده و از پشت سر به مسلمانان حمله کرد خالد بن ولید و عکرمة بنابی جهل پس از تصرف نقاطحساس ، فراریان خویش را به کمک طلبیدند و چیزی نگذشت که بر اثر از هم پاشیدگی صفوف مسلمانان ، ارتش قریش بازگشته و از پیش رو و از پشت سر ، سربازان اسلام را محاصره و نبرد مجددا آغاز شدشکست مسلماناندر این هنگام ، وضعیت عجیبی در ارتش اسلام به وجود آمد ، گروهی به صورت دسته های پراکنده به دفاع از خود و رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم پرداختند ، گروهی پا به فرار گذاشتند و طولی نکشید که تلفات سنگینی به مسلمانان وارد آمد و به ناگاه خبری به دروغ منتشر شد که : الا قد قتل محمد هان ای مردم ! محمد کشته شد این خبر روحیه دشمن را تقویت ، و روحیه گروهی از مسلمانان را تضعیف نمود و کار بر مسلمانان دشوارتر شد ، پیامبر که خود پیشانی اش زخم برداشته و دندانش شکسته بود با استقامتی بی نظیر از حریم اسلام دفاع می فرمود علی علیه السلام فرمود:پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در میدان نبرد ، نزدیکیرین فرد به دشمن بود و هر موقع کار جنگ سخت تر می شد ما راپناه می داد مدافعان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز چند نفر بیشتر نبودند علی بن ابیطالب علیه السلام با تمام وجود گرداگرد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می چرخید و با شمشیرش دشمنان را به کام مرگ می فرستاد و از آن حضرت دفاع می کرد علی علیه السلام خود فرموده است : هنگامی که ارتش قریش به سوی ما حمله می آوردند ، انصار و مهاجر راه خانه خود را گرفتند و من با هفتاد زخم از وجود آن حضرت دفاع کردم ، سپس آن حضرت قبا را کنار زد ودست روی مواضع زخم که نشانه های آن باقی بود کشید علی بن ابیطالب علیه السلام آن چنان جنگید که شمشیرششکست و این ندا در قضا پیچید: لا فتی الا علی ، لا سیف الا ذوالفقار جوانمردی جز علی نیست و شمشیری نیست جز شمشیر علی بن ابیطالب یعنی ذوالفقار ابن هشام تعداد کشته شدگان را 22نفر ذکر می کند که 12نفر آنها به دست علی بن ابیطالب علیه السلام به هلاکت رسیدند حمزه عموی پیامبر ، ابودجانه ، ام عامر که نام وی نسیبه بود و از دیگر کسانی بودند که در اطراف رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از آن حضرت دفاع می کردندنتیجه کار:جانبازی و فداکاری علی بن ابیطالب علیه السلام و دیگر یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سبب شد که آنحضرت از خطر قطعی نجات یافت پیامبر و همراهان آرام آرام به داخل شعب احد آمدند مسلمانانی هم که در آن اطرافبودند از این که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را زنده دیدند خوشحال شده ، خود را در پیشگاه ایشان شرمنده یافتند علی بن ابیطالب علیه السلام سپر خود را پر از آب کرد و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سر و صورت خودرا شست و این جمله را فرمود: خشم خدا بر ملتی که صورت پیامبر خود را خون آلود ساختند هنگام نماز ظهر و عصررسید ، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر اثر ضعف مفرط نماز را نشسته خواندند و دیگران نیز اقتدا کردند دشمن نیزسرمست پیروزی صحنه جنگ را ترک کرده ، به سوی مکه حرکت کرد مسلمانان بیش از سه برابر قریش کشته دادند برخی از جنازه های شهیدان را نیز دشمن مثله کرده یعنی گوش و بینی آنان را بریده بود و علاوه بر آن هند همسر ابوسفیان شکم حمزه را شکافته و جگر آن حضرت را درآورده زیر دندان های خود نهاد ، و در نتیجه صحنه دلخراشی بر میدان نبرد حاکم شده بود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همراه با دیگر مسلمانان وارد میدان نبرد شدند ،تا حدود هفتاد شهید را به خاک بسپارند وقتی چشم آن حضرت بر پیکر مثله شده حمزه افتاد بسیار متأثر و منقلب شد سرانجام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر پیکر شهیدان نماز گزارد و آنان را یک یک ، و یا دو تا دو تا به خاک سپردبه هنگام غروب آفتاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و یاران باقیمانده در حالی که از خانه های بسیاری در مدینه ناله مادران داغ دیده و همسران شوهر از دست داده بلند بود به مدینه بازگشت منافقان و یهودیان مدینه از این شکست بسیار خشنود شدند و احتمال آن داشت که دشمنان داخلی نیز به فکر ایجاد مزاحمت برای مسلمانان برآیند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در چنین شرایطحساس از طرف خداوند مأمور شد تا فردای همان شب دشمن را تعقیب نماید نادی پیامبر خبر را به مردم رساند و در شهر جار زد و فرمود تنها کسانی همراه ما بیایند که در جنگ احد شرکت داشتند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم همراه با لشکریان خود حرکت کرده در هشت میلی مدینه در منطقه ای به نام حمراء الاسد فرود آمد و شب هنگام دستور داد تا در تمام نقاطبیابان آتش روشن کنند تا دشمن تصور کند که قدرت و نیروهای جنگنده آنها بیش از تعدادی است که در احد بوده است به هر حال آمدن پیامبر و استفاده از ابزار مختلف موجب شده ، ابوسفیان و لشکریان او که تصمیم گرفته بودند دوباره به مدینه حمله کنند را مأیوس ساخته ، از فکر حمله بازداشتسرانجام نبرد احد با تقدیم هفتاد یا هفتاد و چهار و به قولی هشتاد و یک شهید پایان یافت شهدای احد: 1 - حمزه بن عبدالمطلب حمزه عموی پیامبر اسلام و از شجاعان عرب بود در جنگ بدر شرکت داشت و شیبه قهرمان قریش و تعداد دیگری از آنان را از پای درآورد در جنگ احد نیز فداکاریهای بسیار نموده سرانجام توسط وحشی به شهادت رسید پس از شهادت ، هند همسر ابوسفیان سینه حمزه را شکافته جگر او را بیرون آورد و زیر دندانهایش گذاشت ، و جنازه او را نیز مثله کردند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با دیدن این منظره به شدت گریست و عبای خود را روی او انداخت حمزه را اسد الله ، اسد رسول الله و سیدالشهداء لقب داده اند 2 - حنظله غسیل الملائکة حنظله فرزند عامر است پدرش از دشمنان پیامبر و از عناصر بدخواه اسلام و پایه گذار مسجد ضرار بود ، لیکن حنظله مسلمانی شایسته و بافضیلت بود ، شبی که فردای آن جنگ احد اتفاق افتاد مراسم عروسی حنظله برگزار شد ، پس از رسیدن دستور جهاد ، از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یک شب را اجازه گرفته ، روز بعد به میدان نبرد آمده و با رشادت کامل شمشیری به طرف ابوسفیان رها کرد لیکن به او اصابت ننمود و سپس بر اثر نیزه دشمن از پای درآمد و در سن حدود 24سالگی به شهادت رسید پیامبر گرامی فرمود: من مشاهده کردم که فرشتگان حنظله را غسل می دادند و از این رو به حنظله غسیل الملائکه معروف شد 3 - عمرو بن جموح وی چهار پسر خود را برای دفاع از اسلام به جبهه فرستاد و با اینکه خویشاوندانش او را از شرکت در جنگ منع می کردند و پای او نیز لنگ بود و جهاد از او برداشته شده بود ، در عین حال خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و آرزوی شهادت کرد پیامبر فرمودند خدا تو را معذور داشته است ، لیکن او اصرار کرد و سرانجام پیامبر اجازه داد موقع بیرون آمدن دعا می کرد: اللهم ارزقنی الشهادة و لا تردنی الی اهلی خدایا توفیق ده در راه تو کشته شوم و به خانه ام باز نگردم سرانجام وی در نبرد قهرمانانه به شهادت رسید4 - مصعب بن عمیر وی از اشراف زادگان مکه بود که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد در سال دوازدهم بعثت با آن حضرت بیعت کرد و از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان مبلغ به مدینه اعزام شد و توانست گروه بسیاری از مردم مدینه را به اسلام دعوت کند قد و قامتی چونان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داشت و تا لحظه شهادت در سن 42سالگی به اسلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وفادار بود5 - عبدالله جحش در مکه به پیامبر ایمان آورد ، به حبشه هجرت کرد ، سپس به مدینه مهاجرت نمود ،خواهرش زینب بنت جحش است که به همسری رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آمد وی در حالی که بیش از چهل سال نداشت در احد به شهادت رسید6 - شماس بن عثمان وی از مهاجران به حبشه و مدینه و از مجاهدان بدر و احد بود در احد مجروح و او را به خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آوردند لیکن مداوا مؤثر واقع نشد و به شهادت رسید پیامبر دستور داد جنازه او را به احد برگردانده ، در کنار دیگر شهدا دفن کردند شماس هنگام شهادت 34سال بیشتر نداشت7 - عمر بن معاذ8 - حارث بن انس9 - عمارة بن زیاد10- سلمة بن ثابت11- عمرو بن ثابت12- ثابت بن وقش13- رفاعة بن وقش14- حسیل بن جابر15- صیفی بن قیطی16- جباب بن قیظی17- عباد بن سهل18- حارث بن اوس بن معاذ19- ایاس بن اوس20- عبید بن التیهان21- حبیب بن یزید22- یزید بن حاطب23- ابوسفیان بن حارث24- انیس بن قتاده25- ابوحبة بن عمرو26- عبدالله بن جبیر بن النعمان فرمانده تیراندازان در تپه رماة27- خیثمه28- عبدالله بن سلمه29- سبیع بن حاطب30- عمرو بن قیس31- قیس بن عمرو32- ثابت بن عمرو33- عامر بن مخلد34- مالک بن ایاس35- ابوهبیرة بن حارث36- عمرو بن مطرف37- اوس بن ثابت ( برادر حسان بن ثابت )38- انس بن نضر39- قیس بن مخلد40- سلیم بن حارث41- نعمان بن عبد عمرو42- خارجة بن زید43- سعد بن الربیع44- اوس بن الارقم45- مالک بن سنان ( پدر ابوسعید خدری )46- سعید بن سوید47- عتبة بن ربیع48- ثعلبة بن سعد49- سقف بن فروة50- عبدالله بن عمرو51- ضمره52- نوفل بن عبدالله53- عباس بن عباده54- نعمان بن مالک55- المجذر بن ذیاد56- عبادة بن الحسحاس57- خلاد بن عمرو58- ابوایمن59- سلیم بن عمرو60- عنتره61- سهل بن قیس62- ذکوان بن قیس63- عبید بن المعلی64- مالک بن ثمیله65- حارث بن عدی66- مالک بن ایاس67- ایاس بن عدی68- عمرو بن ایاسفضیلت زیارت حضرت حمزه و سایر شهداء احداز حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مروی است هر کس مرا زیارت کند و عمویم حمزه را زیات ننماید ، مرا جفا کرده است شیخ مفید قدس سره فرموده که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به زیارت قبر حمزه امر می فرمود و به زیارت ایشان و شهدا اهتمام می داد حضرت فاطمه سلام الله علیها پس از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر زیارت قبر آن بزرگوار مواظبت می نمود چون به :زیارت آن حضرت رفتی نزد قبرش می گویی السلام علیک یا عم رسول الله ، صلی الله علیه و آله ، السلام علیک یا خیر الشهداء ، السلام علیک یا اسد الله و اسد رسوله ، اشهد انک قد جاهدت فی الله عزوجل ، و جدت بنفسک ، و نصحت رسول الله ، و کنت فیما عند الله سبحانه راغبا ، بابی انت و امی ، اتیتک متقربا الی الله عزوجل بزیارتک ، و متقربا الی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بذلک ، راغبا الیک ی الشفاعة ، ابتغی بزیارتک خلاص نفسی متعوذا بک من نار استحقها مثلی بما جنیت علی نفسی ، هاربا من ذنوبی التی احتطبتها علی ظهری ، فزعا الیک رجاء رحمة ربی ، اتیتک من شقة بعیدة ، طالبا فکاک رقبتی من النار ، و قد اوقرت ظهری ذنوبی ، و اتیت ما اسخطربی ، و لم اجد احدا افزع الیه خیرا لی منکم اهل بیت الرحمة ، فکن لی شفیعا یوم فقری و حاجتی ، فقد سرت الیک محزونا ، و اتیتک مکروبا ، و سکبت عبرتی عندک باکیا ، و صرت الیک مفردا ، و انت ممن امرنی الله بصلته ، وحثنی علی بره ، و دلنی علی فضله ، و هدانی لحبه ، و رغبنی فی الوفادة الیه ، و الهمنی طلب الحوائج عنده ، انتم اهل بیت لا یشقی من تولیکم ، و لا یخیب من اتیکم ، و لا یخسر من یهویکم ، و لا یسعد من عادیکمدر زیارت شهدای جنگ احد که در همان جا دفن هستند چنین می گویی : السلام علی رسول الله ، السلام علی نبی الله ، السلام علی محمد بن عبدالله ، السلام علی اهل بیته الطاهرین ، السلام علیکم ایها الشهداء المؤمنون ، السلام علیکم یا اهل بیت الایمان و التوحید ، السلام علیکم یا انصار دین الله و انصار رسوله ، علیه و آله السلام ، سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار ، اشهد ان الله اختارکم لدینه ، و اصطفاکم لرسوله ، و اشهد انکم قد جاهدتم فی الله حق جهاده ، و ذببتم عن دین الله و عن نبیه ، و جدتم بانفسکم دونه ، و اشهد انکم قتلتم علی منهاج رسول الله ، فجزاکم الله عن نبیه و عن الاسلام و اهله افضل الجزاء ، و عرفنا وجوهکم فی محل رضوانه ، و موضع اکرامه مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین ، و حسن اولئک رفیقا ، اشهد انکم حزب الله ، و أن من حاربکم فقد حارب الله ، و انکم لمن المقربین الفائزین ، الذین هم احیاء عند ربهم یرزقون ، فعلی من قتلکم لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعین ، اتیتکم یا اهل التوحید زائرا و بحقکم عارفا ، و بزیارتکم الی الله متقربا ، و بما سبق من شریف الاعمال ، و مرضی الافعال عالما ، فعلیکم سلام الله و رحمته و برکاته ، و علی من قتلکم لعنة الله و غضبه و سخطه ، اللهم انفعنی بزیارتهم ، و ثبتنی علی قصدهم ، و توفنی علی ما توفیتهم علیه ، و اجمع بینی و بینهم فی مستقر دار رحمتک ، اشهد انکم لنا فرط، و نحن بکم لاحقون
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]
صفحات پیشنهادی
خداحافظ تهران سلام جده، در روایت قزوه
علیرضا قزوه که به تازگی سفرنامه حج خود را به نام "پرستو در قاف" پس از سالها ... بخشی از کتاب "پرستو در قاف" در کتاب ادبیات فارسی سال اول دبیرستان آمده است. ... یاد ابوذر، شهری در یک فرودگاه، پای کوه احد، پشت در بسته حرم، اعراب و جاهلیت مدرن، ...
علیرضا قزوه که به تازگی سفرنامه حج خود را به نام "پرستو در قاف" پس از سالها ... بخشی از کتاب "پرستو در قاف" در کتاب ادبیات فارسی سال اول دبیرستان آمده است. ... یاد ابوذر، شهری در یک فرودگاه، پای کوه احد، پشت در بسته حرم، اعراب و جاهلیت مدرن، ...
زندگىنامه ملا احمد نراقى
زندگىنامه ملا احمد نراقى. ... رسالة فى منجزات المريض 8ـ عوائد الايام من مهمات الاحكام 9ـ القضاء و الشهادات 10ـ مستند الشيعه فى احكام الشريعة 11ـ مناسك حج 12ـ وسيلة النجاة ...
زندگىنامه ملا احمد نراقى. ... رسالة فى منجزات المريض 8ـ عوائد الايام من مهمات الاحكام 9ـ القضاء و الشهادات 10ـ مستند الشيعه فى احكام الشريعة 11ـ مناسك حج 12ـ وسيلة النجاة ...
کتاب شناسی غدیر(7)
181 الغدير فى الكتاب و السنة و الادب , 11ج (عربى , چاپى )عبدالحسين بن احمد امينى .... عظمت سيد, نوشته ها دربارهء سيد, مدح در ادبيات و شعر سيد, راويان و حافظين شعر .... مسافرخانه هاى نجف اشرف در موسم حج , افترابر ايرانيان , ملت فارس قبر امام رضا (ع ) ...
181 الغدير فى الكتاب و السنة و الادب , 11ج (عربى , چاپى )عبدالحسين بن احمد امينى .... عظمت سيد, نوشته ها دربارهء سيد, مدح در ادبيات و شعر سيد, راويان و حافظين شعر .... مسافرخانه هاى نجف اشرف در موسم حج , افترابر ايرانيان , ملت فارس قبر امام رضا (ع ) ...
شرحی بر شعر (ها علی بشر کیف) (ملا مهر علی خوئی)(2)
زخمهای فراوانی که در نبرد بدر و احد و حنین که در پیکر او وارد شده بود، از او رزمنده ای با ..... ولی در فرهنگ شیعی و ادبیات و اشعار درباره ی امیرالمؤمنین (ع) به کار می رود. .... (ص)- آخرین حج فراخوان عمومی مبنی بر دعوت عموم به مراسم عظیم حج – شرکت افراد ...
زخمهای فراوانی که در نبرد بدر و احد و حنین که در پیکر او وارد شده بود، از او رزمنده ای با ..... ولی در فرهنگ شیعی و ادبیات و اشعار درباره ی امیرالمؤمنین (ع) به کار می رود. .... (ص)- آخرین حج فراخوان عمومی مبنی بر دعوت عموم به مراسم عظیم حج – شرکت افراد ...
حجازيات در ديوان شريف رضي (2)
در پس سخن از فراق، بخشي از مناسک حج، مانند وقوف در عرفات، رمي جمرات و نوشيدن آب زمزم را ياد مي کند. و در ادبيات پاياني به توصيف حالات عاشقانه خود مي پردازد و در آخرين بيت به عفّت و ... يعني دو حالت متضاد از يک منبع واحد بطور همزمان صادر مي شود. ...
در پس سخن از فراق، بخشي از مناسک حج، مانند وقوف در عرفات، رمي جمرات و نوشيدن آب زمزم را ياد مي کند. و در ادبيات پاياني به توصيف حالات عاشقانه خود مي پردازد و در آخرين بيت به عفّت و ... يعني دو حالت متضاد از يک منبع واحد بطور همزمان صادر مي شود. ...
شهشهاني مجتهدي واقف، ناقدي ژرف نگر
«طبيب اصفهاني»، مجله دانشکده ادبيات دانشگاه اصفهان «فارسي».2. ..... انوارالرياض «شماره 8618»کتاب زکات تا حج، جلد سوم و چهارم، نسخ، روي برگ اول تملکي بدون نام ... معلم في اواخر شهر ربيعالمولود من شهور سنة احد و تسعين و مأتين بعد الالف 1291». ...
«طبيب اصفهاني»، مجله دانشکده ادبيات دانشگاه اصفهان «فارسي».2. ..... انوارالرياض «شماره 8618»کتاب زکات تا حج، جلد سوم و چهارم، نسخ، روي برگ اول تملکي بدون نام ... معلم في اواخر شهر ربيعالمولود من شهور سنة احد و تسعين و مأتين بعد الالف 1291». ...
استاد مطهري و نوآوري در علم كلام (1)
عنوان «كلام جديد» در فرهنگ اسلامي از مصطلحات سده اخير است و در ادبيات مذهبي و .... محمد ابا احد من رجالكم ولكن رسول الله و خاتم النبيين»(3) است و ديگر گفته رسول خدا است .... حج،.6710. آل عمران،5011. مطهري، مرتضي، علل گرايش به ماديگري، مجموعه آثار، ...
عنوان «كلام جديد» در فرهنگ اسلامي از مصطلحات سده اخير است و در ادبيات مذهبي و .... محمد ابا احد من رجالكم ولكن رسول الله و خاتم النبيين»(3) است و ديگر گفته رسول خدا است .... حج،.6710. آل عمران،5011. مطهري، مرتضي، علل گرايش به ماديگري، مجموعه آثار، ...
تجلي «قاف» در شعر فارسي (1)
در فرهنگ ادبيات پيش از اسلام ، جايگاه سيمرغ است و بسياري از شاهان نجات بخش و ... روز حج از صبح تيغ و از جبل الرحمه منبرش کوههاي مقدس و معروف ديگري هم چون احد و . ...
در فرهنگ ادبيات پيش از اسلام ، جايگاه سيمرغ است و بسياري از شاهان نجات بخش و ... روز حج از صبح تيغ و از جبل الرحمه منبرش کوههاي مقدس و معروف ديگري هم چون احد و . ...
نگاهي سريع به زندگاني شهسوار اسلام امام اول ـ عليه السلام
مثلاًً اين قضيه که همه ي مايه ي علم و فسلفه و اخلاق و هنر و ادبيات جهان از يونان بوده ، در ... رابه خودشان مي پيچيدند که به تاييد اسلام ، اين رسم قديم جزء آداب حج به جا مانده است . ..... در دامنه ي احد در مقابل دره، قبرستان شهيدان احد هم اکنون زيارتگاه مردم است. ...
مثلاًً اين قضيه که همه ي مايه ي علم و فسلفه و اخلاق و هنر و ادبيات جهان از يونان بوده ، در ... رابه خودشان مي پيچيدند که به تاييد اسلام ، اين رسم قديم جزء آداب حج به جا مانده است . ..... در دامنه ي احد در مقابل دره، قبرستان شهيدان احد هم اکنون زيارتگاه مردم است. ...
حکایت بقال و طوطی و روغن ریختن طوطی در دکان
... زاید همه نور احد این زمین پاک و آن شورهست و بد این فرشته ی پاک و آن دیوست و دد ... و روزه و حج و زکات با منافق مؤمنان در برد و مات مؤمنان را برد باشد عاقبت بر منافق مات ... محمد بلخی (مولوی)تهیه و تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی - بخش ادبیات تبیان ...
... زاید همه نور احد این زمین پاک و آن شورهست و بد این فرشته ی پاک و آن دیوست و دد ... و روزه و حج و زکات با منافق مؤمنان در برد و مات مؤمنان را برد باشد عاقبت بر منافق مات ... محمد بلخی (مولوی)تهیه و تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی - بخش ادبیات تبیان ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها