تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821229746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست مطبوعاتي جشن خانه‌سينما برگزار شد؛بزرگداشت صنفي براي بهرام بيضايي سيف‌الله داد و جمشيد مشايخي - گيسو فغفوري


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست مطبوعاتي جشن خانه‌سينما برگزار شد؛بزرگداشت صنفي براي بهرام بيضايي سيف‌الله داد و جمشيد مشايخي - گيسو فغفوري


جشن سينماي ايران امسال با بزرگداشت بهرام بيضايي، سيف‌الله داد، جمشيد مشايخي و كاظم فريبرزي پررونق‌تر از هميشه برگزار مي‌شود. كاروان اين جشن همزمان با نمايش فيلم‌هاي كوتاه در نيمه شعبان حركت خود را آغاز كرده است و همزمان با تولد امام حسن مجتبي(ع) در 25 شهريور به مقصد مي‌رسد.بزرگداشت‌ها، معرفي فيلم‌هاي كوتاه، مستند و انيميشن در اين فاصله با برگزاري مراسم‌هاي گوناگون در فرهنگسراي آسمان برگزار مي‌شود. هرچند امسال از روز ملي سينما در روز 21 شهريور عبور مي‌كنند اما برنامه‌هاي مختلف و ويژه‌اي قرار است در اين مدت برگزار شود.

نشست مطبوعاتي اعلا‌م برنامه‌هاي اين جشن بزرگ صنفي با اهدافي كه قرار است به ثمر برسد با حضور امين تارخ (دبير) شاهسواري (دبير اجرايي)، كامران ملكي (عضو هيات‌مديره خانه سينما) و محمدمهدي عسگرپور (مديرعامل خانه سينما) برگزار شد تا بيشتر درباره اين جشن گفته شود.

پيام صلح و دوستي ‌

دوازدهمين جشن خانه سينما قرار است با حمايت اهالي هنر و سينما صاحب يك خصيصه بارز باشد و به تركيب صلح، دوستي، محبت و سينما بپردازد. تارخ در اين‌باره گفت:

آغاز، ادامه و اختتاميه

اين دوره جشن با اعلا‌م تركيب هيات انتخاب فيلم‌هاي كوتاه در روز نيمه شعبان آغاز شد. امين تارخ در مقام دبير جشن به طور ويژه از تمام داوران تشكر كرد. داوران فيلم كوتاه در دو روز 318 فيلم ارسالي را بررسي كردند و داوري اين آثار نيز از 6 مرداد آغاز شد. همچنين كار بخش انيميشن هم از 13 مرداد آغاز شد و از بين 83 فيلم ارسالي 18 فيلم انتخاب شد كه توسط هيات داوري ديده مي‌شود و آثار ارسالي به بخش مستند هم 227 اثر اعلا‌م شده است. جشن‌هاي فيلم كوتاه انيميشن و مستند به ترتيب در 27 مرداد و 1 و 13 شهريور در فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود و در 16 شهريور نيز برپايي بزرگداشت‌ها را در همان مكان خواهيم داشت.

برنامه‌ريزي انجام شده است تا مراسم اختتاميه در 25 شهريور در تالا‌ر برج ميلا‌د برگزار ‌شود، اما مكان‌هاي ديگري هم در نظر گرفته شده است. تاكنون نيز 45 فيلم درخواست حضور در جشن را داده‌اند و احتمالا‌ با توجه به ميزان فيلم‌هاي توليدي تا حد 55-50 فيلم متوقف مي‌شود. قرار است از اين پنجشنبه نيز نمايش فيلم‌ها براي 110 داور آغاز شود و تا 21 شهريور كار نمايش و داوري آن به اتمام برسد. ‌

جشن امسال، جشن آرام ‌

شايد از ويژگي‌هاي جشن اين دوره بتوان به آرامش آن اشاره كرد. همه اصناف قصد دارند تا به بهترين شكلي اين جشن برگزار شود و مشكلي در اين بين نباشد. البته اهداف گوناگوني نيز از سوي دست‌اندركاران براي اين موضوع در نظر گرفته شده است.

به گفته امين تارخ دبير جشن بزرگ سينما، اين جشن اهداف گوناگوني دارد كه مي‌توان به طور خلا‌صه آنها را در اين موضوعات بيان كرد: ايجاد فضاي اظهارنظر براي رشد كيفي سينما، زمينه‌هاي لا‌زم براي بحث و تبادل پژوهشي، ارائه تصويري مناسب از خانه سينما و تصويري مناسب براي مردم، احترام و اعتبار قائل‌شدن براي اعضاي صنوف جهت دستيابي به حقوق مادي و معنوي، تأكيد بر حضور يك چتر حمايتي بر اعضاي صنوف، دستيابي به تعريفي براي سينماي ملي و طرح موضوعات فيزيكال از جمله احداث سالن سينما و تجهيزات پيشرفته.

البته همه اينها قرار است به مدد برپايي اين جشن اتفاق افتد و اين زمان يك ماهه فرصت مناسبي براي اين اتفاق‌ها و بحث و گفت‌وگوها است.

بزرگداشت بزرگاني كه در سينما

شخصيت آفريدند

شايد امسال بيش از هر سال ديگر برگزاركنندگان جشن خانه سينما در انتخاب‌هاي خودشان دقت كرده‌اند و به اين ترتيب بهترين‌ها را در هر حوزه‌اي برگزيده‌اند. تارخ تاكيد كرد كه افرادي هستند كه شخصيت و پرسوناژي جديد در سينماي ايران آفريدند و تجليل از آنان نه فقط به خاطر فعاليت‌هاي سينمايي‌شان است بلكه به خاطر اتفاقي است كه پديد آورده‌اند.

به يقين مي‌توان گفت كه اين بار هم بهرام بيضايي، هم جمشيد مشايخي و هم سيف‌الله داد كه نام‌هاي شناخته‌شده‌تري دارند هر كدام بزرگاني ماندگار هستند.

روزي براي تهيه‌كنندگان

يكي از دلا‌يل آرامش جشن امسال همان اتفاق خوب اتحاد تهيه‌كنندگان و تشكيل شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان و عضويت آن در خانه ‌سينما است. تاكنون سه طيف از تهيه‌كنندگان در اين دوره جشن شركت كردند و به قول عسگرپور خبري از هيچ زلزله‌اي گزارش نشده است.

اما قرار است يك برنامه با حضور تهيه‌كنندگان پس از آغاز نمايش فيلم‌ها براي داوران برگزار شود كه مسائل اجرايي آن بر عهده ستاد جشن خانه سينما است و 5 نفر از تهيه‌كنندگان در آن نشست سخن خواهند گفت و مسائل خود را نسبت به جشن بيان مي‌كنند.

داوران جشن زيرنظر هيات‌مديره

محمدمهدي عسگرپور مديري باسابقه در عرصه سينما است. اينكه او در سمت مديرعامل خانه‌سينما حاضر شده واكنش‌هاي گوناگوني را به دنبال داشته است. او در اين نشست درباره جشن و مسائل آن سخن گفت؛ اينكه هميشه داوران جشن و اعضاي هيات‌مديره با هم ارتباط نزديكي دارند. اينكه مسائل داوري جشن بيشتر مواقع به نحوه برگزاري آن ارتباط دارد و هر گاه جشن به شكل بهتري برگزار شده، رضايت بيشتري وجود داشته است. برنامه‌ريزي برپايي جشن هر 2 سال يك بار با توجه تغيير هيات‌مديره با تاخيري يك ماه و نيمه روبه‌رو مي‌شود.

عسگرپور با اشاره به اظهارنظرهاي مختلفي كه در اين باره مي‌شود مانند برپايي يك آكادمي و يا برپايي يك دبيرخانه دائمي جشن اين سخنان را از حد و اندازه كشور هم بالا‌تر و آن را كاملا‌ تحت تاثير مسائل و مديريت فرهنگي كشور دانست. البته او از بررسي اين قضيه نيز خبر داد.

او به روند داوري‌ها در طول اين سال‌ها اشاره كرد كه به تدريج تغيير كرده است.

سخنان او با اين واكنش روبه‌رو شد كه پس جايگاه دبير و ميزان قدرت او چه اندازه است كه تارخ در اين باره گفت كه پيشنهادش در زمينه تشكيل يك كميته 5 تا 7 نفره از بين 110 داور مورد موافقت قرار گرفته است. اين كميته قرار است به طور مدام با دبير جشن در ارتباط باشد. تارخ تاكيد كرد:

در طول اين جشن عسگرپور بارها تاكيد كرد كه سرنوشت جشن با هيات‌مديره گره خورده است و از نظر منطقي، تشكيل يك آكادمي دائمي جشن با افراد ثابت و بدون تغيير امكان‌پذير نيست و يك نهاد نمي‌تواند نهادي در داخلش به‌وجود آورد كه عمرش بيشتر از خودش باشد.

سدي به نام پروانه نمايش

حضور فيلم‌هاي مطرح مي‌تواند از جذابيت‌هاي آشكار جشن خانه سينما باشد. منوچهر شاهسواري در مقام دبير اجرايي جشن تاكيد كرد كه خانه سينما به لحاظ صنفي نمي‌تواند براي هيچكدام از اعضاي خود امتياز ويژه‌اي قائل باشد و براي حضور فيلمي اقدام كند. البته اعلا‌م شد كه هم‌اكنون هم عسگرپور در حال رايزني براي حضور برخي فيلم‌ها است. در اين ميان نحوه حضور فيلم‌ها طبق آيين‌نامه، قانون و آنچه كه مصوب دولت است تعيين شده است.

داشتن پروانه نمايش و حضور در جشنواره‌هاي معتبر داخلي از اين نكات است. شرطي كه به دليل آن حضور فيلم‌هايي همچون و دچار مشكل مي‌شود. هرچند كه يكي در جشنواره كن شركت كرده باشد و ديگري ساخته كارگردان مطرحي چون بهمن فرمان‌آرا باشد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن