تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820328959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منافع وجودي امام عصر(عج) در عصر غيبت به روايت وبلاگ «خاكريز عشق»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: منافع وجودي امام عصر(عج) در عصر غيبت به روايت وبلاگ «خاكريز عشق»
گروه وبلاگ و IT: بلاگر «خاكريز عشق» در جديدترين ‌پست خود پرسش‌هايي پيرامون غيبت امام زمان(ع)مطرح كرده و در آن به تبيين سؤال‌ها مي‌پردازد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، بلاگر «خاكريز عشق» با اشاره به غيبت امام زمان(ع) به انبوهي از پرسش‌ها، كه پيرامون مسائل غيبت مطرح شده پرداخته و مي‌نويسد: «بسياري از اين پرسش‌ها از يك پيشينه ديرينه‌اي برخوردار است، به گونه‌اي كه بسياري از اين سؤال‌‌ها در نوشته‌هاي نويسندگان كتاب‌هاي مربوط به امام زمان(ع) در قرن چهارم و پنجم اسلامي مطرح شده و علما پاسخ‌هاي مناسبي به آن داده‌اند».

«از جمله پرسش‌هاي رايج درباره امام زمان(ع) اين است كه: به فرض قبول امامي كه فرزند بلافصل امام عسكري(ع) است چه خاصيتي بر وجود ايشان مترتب است؟ اگر امام، پيشواي مردم است بايد ظاهر باشد. بر وجود امام ناپيدا چه فايده‌اي مي‌توان يافت؟، امامي كه صدها سال است، غايب است، نه دين را ترويج مي‌كند، نه مشكلات جامعه را حل مي‌كند، نه پاسخ مخالفان را مي‌دهد، نه امر به معروف و نهي از منكر مي‌كند، نه از مظلومي حمايت مي‌كند و نه حدود و احكام الهي را جاري مي‌سازد، بود و نبودش با هم چه تفاوتي دارند؟»

نويسنده در پاسخ مي‌نويسد: «پيش از پاسخ‌گويي به اين پرسش‌ها ذكر نكاتي در اين باره ضروري است: اول اينكه ظاهراً اين اشكالات از زبان كساني مطرح مي‌شود كه در واقع نه امام را شناخته‌اند و نه به معناي حقيقي امامت پي برده‌اند و امام را مانند رهبري عادي كه كارش مسئله گويي و حداكثر، اجراي حدود و احكام است مي‌دانند».

وي در ادامه مي‌نويسد: «اين در حاليست كه مقام امامت و ولايت به مراتب از اين مقامات ظاهري شامخ‌تر و والاتر است و بايد دانست كه مفهوم غايب بودن امام مهدي(ع) اين نيست كه وجودي نامرئي دارد و به يك وجود پنداري شبيه‌تر است، بلكه او نيز از يك زندگي طبيعي عيني خارجي برخوردار است و تنها استثنايي كه در زندگي او وجود دارد، عمر طولاني اوست و الاّ آن وجود نازنين، در جامعه انساني به طور ناشناس زندگي مي‌كند».

«دوم بايد گفت، اگر چه حضور شخصي امام غايب در بين مردم سبب مي‌شود كه مسلمانان از بركات بيشتر و در سطح وسيع‌تري بهره‌مند شوند، ولي اين چنين نيست كه اگر شخص امام غايب بود هيچ گونه فايده و ثمره‌اي براي امت اسلام و مردم نداشته باشد، بلكه مردم را تحت نفوذ شخصيتي خود مي‌گيرد زيرا آثار امام كه بقيةالله در زمين است بر دو قسم است: آثار حضور، آثار ظهور و غيبت امام به معناي عدم ظهور اوست، نه عدم حضور».

«سوم اينكه مسئله فوائد وجودي امام غايب از طرق از طريق محاسبات اجتماعي،از طريق قرآن و نهج البلاغه و از طريق روايات متعدد معصومين(ع)، قابل بررسي و محل بحث است تا هر فردي به فراخور فكر خود، يكي از اين طرق يا هر سه را بپذيرد؛ به گونه‌اي كه شخص غير معتقد، به اصالت قرآن و نهج البلاغه، از طريق اول مي‌تواند فايده وجود امام غايب را به خوبي درك كند».

بلاگر در ادامه آورده‌است: «محاسبات عقلي و اجتماعي ثابت مي كند كه اعتقاد به وجود چنين امامي، در طول مدت، اثر عميقي در اجتماع شيعه داشته است، اصولاً هر جامعه‌اي براي خود تشكيلات و سازماني دارد، و براي بقا و ادامه كار سازمان‌ها و به منظور تعقيب هدف، وجود رهبري لازم است».

1. وجود رهبر مايه بقاي مكتب است

«هرگاه اين رهبر در دل اجتماع باشد، وجود و مداخله‌اش در رهبري و گردش تشكيلات و سازمان‌ها لازم و ضروري خواهد بود، ولي هرگاه كه رهبر به عللي محبوس، يا تبعيد و دور افتاده، يا مريض و بيمار باشد، وجود او براي پيگيري امور اجتماع و افراد، كافي خواهد بود؛ زيرا باز مردم به اميد آن رهبر، دست به دست هم داده، كارها را ادامه مي‌دهند.

در طول تاريخ، در ميان ملل زنده كه قيام و نهضت‌هايي داشتند، براي اين مطلب گواهي‌هاي فراواني وجود دارد كه نشان مي‌دهد تا آن رهبر از حيات و زندگي برخوردار بوده، هر چند از نزديك موفق به رهبري نمي‌شده، اما تشكيلات آن گروه، باقي و پايدار مي‌مانده ‌است؛ اما لحظه‌اي كه حيات و زندگي او به پايان مي‌رسيد، تفرقه و دو دستگي، تشتّت قوا و پراكندگي و نابساماني در ميان جمعيت حكم فرما مي‌شد.

2.منافع وجودي امام غايب

فوايد امام غايب(ع) فقط منحصر به امور ظاهري و منافعي كه مربوط به ترقي و ترويج آيين اسلام در دوران ظهور است، نيست. بلكه فوايد باطني كثيري نيز بر امام غايب مترتب است كه به مراتب، عظيم‌تر از فوايد ظاهري است و در احاديث متعددي كه پيرامون فلسفه و فايده وجود امام(ع) در عصر غيبت به ما رسيده، موارد گوناگوني عنوان شده است، كه اكثر اين منافع، عمومي است يعني مسلمان و كافر، شيعه و سني در آن سهيم هستند. چنان كه منافع آفتاب نيز عام است ولي برخي از آنها اختصاص به شيعيان دارد».

منافع وجودي امام عصر(عج) در عصر غيبت» را در وبلاگ «خاكريز عشق» اينجا كليك كنيد!
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن