تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821230241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كم خوابي احتمال چاقي در كودكان و نوجوانان را افزايش مي دهد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كم خوابي احتمال چاقي در كودكان و نوجوانان را افزايش مي دهد
تهران ، واحد مركزي خبر ، علمي 87/05/15
بررسيها نشان مي دهد كودكان و نوجواناني كه در شب خواب كافي ندارند بيشتر در معرض ابتلا به چاقي قرار دارند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از شيكاگو ، محققان اعلام كردند كم خوابي و همچنين كمبود نوعي خواب كه خواب با حركت سريع چشم نام برده مي شود ، خطر ابتلا به چاقي را در كودكان و نوجوانان افزايش مي دهد.
دكتر چيانچن ليو از انجمن روانشناسي بيتسبرگ امروز دوشنبه در نشريه « ارشيو روانپزشكي عمومي » گفت " بررسيها نشان مي دهد بين چاقي و خواب كوتاه كه شايد به كمي خواب با حركت سريع چشم برگردد ارتباط وجود دارد."
اصولا چاقي به خوردن غذاهاي پركالري بر مي گردد اما ليو و همكاراناش تلاش كردند تا ارتباط چاقي را با مرحله اي از خواب كه به نظر مي رسد اهميت ويژه اي دارد مشخص كنند.
محققان در اين بررسي سيصد و پنجاه و پنج كودك و نوجوان هفت تا هفده ساله را در سه شب متوالي مورد ارزيابي قرار دادند و با دستگاههاي ازمايشي مختلف بر مراحل خواب ، امواج مغزي ، فعاليتهاي عصبي ماهيچه ها ، حركات چشم ، ميزان تنفس ، فشار خون و ديگر متغيرها نظارت كردند.
محققان با توجه به اينكه پانزده درصد از شركت كنندگان در اين بررسي در معرض افزايش وزن قرار داشتند و سيزده در صد نيز اضافه وزن داشتند اعلام كردند بررسي اين افراد نشان مي دهد كساني كه اضافه وزن دارند در شب بيست و دو دقيقه كمتر از سايرين خوابيده اند.
همچنين اين افراد در مرحله خواب با حركت سريع چشم ، هم خواب كمتري داشته اند و هم فعاليت چشمشان كمتر بوده است. محققان با در نظر گرفتن عوامل ديگر دريافتند يك ساعت خواب كمتر در شب احتمال ابتلا به چاقي را دو برابر مي كند و يك ساعت خواب كمتر در مرحله خواب با حركت سريع چشم اين احتمال را سه برابر مي كند.
ليو و همكارانش تاكيد كردند " كم خوابي موجب تغيير در ميزان هورمونهايي مي شود كه شايد موجب احساس گرسنگي در فرد مي شود ، همچنين اين تغيير در سطح هورمونها موجب مي شود كه فرد زمان بيشتري را به خوردن بپردازد و به دنبال ان در روز نيز احساس خواب الودگي مي كند و زمان كمتري را براي ورزش كردن اختصاص مي دهد."
اين گروه تحقيقاتي افزود " احتمال ابتلا به چاقي در كودكان شش تا يازده سال بيش از سه برابر بيشتر است."
158/132/0003/01013/10104
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن