تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821271900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خريدار كيست؟8 روز تا معامله يك‌تريليوني «غدير»


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: خريدار كيست؟8 روز تا معامله يك‌تريليوني «غدير»
گروه بورس، معصومه طاهرخاني - سرانجام گمانه‌هاي بازار درباره معامله بزرگ بورس كه طي آن بانك صادرات سهام مديريتي خود را در سرمايه‌گذاري غدير عرضه خواهد كرد، روز گذشته به حقيقت پيوست.
اين خبر را براي اولين مرتبه دنياي‌اقتصاد منتشر كرد. فعالان بازار در حالي ديروز با اطلاعيه عرضه 51درصدي سهام غدير از سوي بانك صادرات در روز چهارشنبه 23 مرداد ماه جاري مواجه شدند كه پيش‌تر واگذاري سهام اين شركت در هاله‌اي از ابهام قرار داشت. مطابق اطلاعيه‌اي كه براي عرضه سهام غدير منتشر شد، ارزش اين معامله 51درصدي كه بيش از 3ميليارد سهم شركت را دربرمي‌گيرد، با قيمت پايه 298تومان معادل 923ميليارد تومان برآورد شده است. همچنين خريدار يا خريداران بايد 35درصد ارزش معامله را كه برابر 323ميليارد تومان است را در روز معامله به صورت نقد پرداخت كنند.
آيا غدير 298 تومان مي‌ارزد؟
همزمان با انتشار خبر اين عرضه طي 9روز آينده، ديدگاه‌ها و در پاره‌اي موارد انتقاداتي هم نسبت به اين عرضه مطرح شده است.
تعيين قيمت پايه 298 توماني براي هر سهم غدير اولين نكته‌اي است كه فعالان بازار روي آن دست گذاشته‌اند. برخي معتقدند كه اين قيمت نه تنها همخواني چنداني با NAV (خالص ارزش دارايي‌ها) غدير ندارد، بلكه طبق روال معمول عرضه‌هاي بلوكي بايد اندكي بيشتر از قيمت تابلوي سهم (273تومان) باشد. اما گروه ديگري از كارشناسان اين نظر را رد مي‌كنند و معتقدند پرتفوي غيربورسي غدير امكان محاسبه دقيق NAV و به تبع آن قيمت‌گذاري كارشناسانه را براي هر سهم غدير مهيا نمي‌كند.
يك پرتفوي چند لايه
يكي از كارشناسان بازار در اين خصوص مي‌گويد: يكي از ايرادهاي پرتفوي غدير تمركز زياد آن در سهام شركت‌هايي است كه بورسي نيستند و به دليل نبود ارزش روز براي اين شركت‌ها، نرخ‌گذاري مسير پيچيده و دشواري را طي مي‌كند.
همچنين قرار دادن شركت‌هاي بورسي در زيرمجموعه شركت‌هاي غير بورسي (از جمله قرار دادن سهام شركت‌هاي سيماني بورس در هلدينگ «توسعه سرمايه و صنعت غدير» مشكل محاسبه را دوچندان كرده است.
...و اين‌گونه سهام مديريتي حراج مي‌شود
نكته بعدي معامله سهام غدير به درصد واگذاري برمي‌گردد. واگذاري 51درصد سهام اين شركت يعني واگذاري تمام مديريت شركت.
بنابراين در ارزش‌گذاري اين درصد از سهام غدير ضروري است كه ارزش مديريتي اين مقدار سهام مورد توجه قرار گيرد.
اين 9روز 325ميليارد توماني!
مساله ديگري كه فعالان بازار نسبت به آن انتقاد دارند، فاصله زماني 10روزه از زمان اعلام خبر عرضه تا زمان عرضه سهام است.
به عبارت ديگر خريدار يا خريداران 51درصد سهام غدير بايد طي 10روز عملا 8 روز، با احتساب 2روز تعطيلي بازار) مبلغ 323ميليارد تومان نقدينگي مهيا كنند، امري كه با توجه به عرضه سهام مخابرات طي شنبه هفته آينده (19مرداد ماه) بسيار دشوار به نظر مي‌رسد، بنابراين اين بلوك يك خريدار خاص دارد.
با توجه به شرايط بازار چنانچه نقدينگي مورد نياز براي اين عرضه از بيرون بازار فراهم نشود، فشار مضاعفي بر بازار وارد مي‌شود.
اطلاعات نهاني؟ شايد....
فاصله كوتاه 10روز براي تامين نقدينگي و تصميم‌گيري براي خريد سهام غدير، اين شائبه را ميان فعالان بازار به وجود آورده كه شايد خريدار يا خريداران احتمالي از قبل تعيين شده‌اند و مذاكرات براي خريد انجام شده است.
چطور ممكن است كه يك معامله قريب به يك هزار ميليارد توماني در بازار در جريان باشد و 323ميليارد تومان هم براي شروع كار نياز باشد و بزرگان بازار يا حداقل فعالان بازار از اين معامله بي‌اطلاع باشند؟در رقابتي كه قرار است طي 10 روز 323ميليارد تومان نقدينگي حاضر شود، نمي‌توان به حضور قوي و چشمگير بخش خصوصي چندان اميدوار بود و شايد چون گذشته نهادهاي شبه دولتي، صندوق‌ها و ... وارد عرصه رقابت شوند.
«غديري»‌ها چه مي‌گويند؟
در گزارشي كه چندي پيش «دنياي‌اقتصاد» منتشر كرده بود، مديران غدير اختيار عرضه را متوجه بانك صادرات كه سهامدار اصلي غدير است، دانستند.
اما زمزمه‌هايي هم از نارضايتي غديري‌ها از قيمت پايه اين معامله در بازار شنيده مي‌شود. هر چند به طور رسمي واكنشي به آن نشان نمي‌دهند؛ چرا كه آنها معتقدند سهام اين شركت پتانسيل‌هاي بي‌شماري در پرتفوي خود دارد كه در قيمت‌گذاري سهام ديده نشده است.
زيان 2ميليارد دلاري دولت در صورت فروش «غدير»!
اما خبرگزاري «فارس» هم در گزارشي جداگانه از زيان 2ميليارد دلاري دولت از فروش 51درصدي سهام غدير سخن گفته است. اين خبرگزاري در تحليل خود آورده است: «با تكيه بر دارايي‌هاي بورسي و غيربورسي سرمايه‌گذاري غدير و ظرفيت موجود از يك طرف و در نظر گرفتن خالص ارزش دارايي‌ها NAV از طرف ديگر و همچنين با توجه به قيمت‌گذاري حداقل 30درصد بيشتر از NAV شركت‌ها در زمان واگذاري سهام بلوكي شركت‌ها، محدوده قيمتي هر سهم غدير حداقل 630تومان و حداكثر 750تومان تعيين مي‌شود كه معلوم نيست كارشناسان بانك صادرات بر اساس چه روشي و در نظر گرفتن چه متغيرهايي اقدام به قيمت‌گذاري 279توماني هر سهم غدير كرده‌اند و معلوم نيست چرا بانك صادرات برخلاف ديگر سهامداران عمده قيمت واگذاري سهام مديريت را كمتر از قيمت تابلوي سهام در نظر گرفته است. با توجه به اين نكات در صورت واگذاري 923ميليارد توماني بلوك 51درصدي غدير، دولت ناخواسته حداقل 2ميليارد دلار از اين واگذاري تاريخي بورس زيان خواهد كرد و اين زيان و چشم‌پوشي از واگذاري غدير مي‌تواند زمينه‌ساز سوءاستفاده‌هاي خريداران سهام ديگر شركت‌ها باشد كه اين رويه در اصل به معناي ناديده گرفتن حقوق عموم مردم است.
از سوي ديگر بهتر است بعد از مشخص شدن وزير اقتصاد چنين معامله‌اي انجام شود تا بالاترين مقام مسوول اقتصاد نيز در جريان جزئيات اين واگذاري قرار گيرد.
فروش عجولانه چرا؟
ايراد سوم نيز به نحوه واگذاري سهام غدير مرتبط شده و بانك صادرات در حالي با 77درصد مالكيت اقدام به فروش 51درصد از سهام غدير خواهد كرد كه اگر اين واگذاري در راستاي اصل44 باشد چرا تمام مالكيت خود را واگذار نمي‌كند و اگر بحث بر اجراي آيين‌نامه‌هاي سازمان بورس مبني بر عدم بنگاه‌داري بانك‌ها است، چرا به يكباره تصميم به فروش عجولانه غدير آن هم به نرخ‌هاي بسيار پايين مي‌كند.
اين در حالي است كه با توجه به سرمايه 607ميليارد توماني غدير هر يك تومان افزايش يا كاهش قيمت واگذاري سهام غدير يعني 607ميليارد تومان نوسان كه با توجه به حساسيت‌هاي موجود در بازار سرمايه به نظر مي‌رسد در واگذاري چنين شركت‌هايي بايد دقت عمل بيشتري اجرا شود.
با اين همه پيشنهاد مي‌شود دولت با در نظر گرفتن كارگروهي ويژه نسبت به اين واگذاري كه با زيان حداقل 2ميليارد دلاري همراه خواهد بود از تبعات منفي آن در آينده جلوگيري كند.»
اما باز يك سوال اساسي، خريدار كيست؟
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن