تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819577904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فروشگاههاي اينترنتي ايراني ؛ ميناي شهر خاموش


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: فروشگاههاي اينترنتي ايراني ؛ ميناي شهر خاموش
برخي كارشناسان رشد فروش هاي اينترنتي در آمريكا را براي سال جاري ميلادي نسبت به سال قبل 20 درصد اعلام كرده اند.


هموطن آنلاين __ميثم لطفي:«سال گذشته ميزان فروش اينترنتي كالا در دنيا به ۱۰۲/۱ميليارد دلار رسيد كه اين رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۲۴درصدي اين فروشگاه ها را در سراسر جهان نشان مي دهد.
پيش بيني مي شود ميزان فروش آنلاين در فروشگاه هاي اينترنتي تا سال ۲۰۱۱ به ۲۲۵ميليارد دلار برسد. طي پنج سال آينده حدود 5 درصد كالاها در آمريكا از طريق اينترنت فروخته خواهد شد كه اين رقم براي سال 2006 فقط 7/2 درصد بوده است و ...» اين ها آمارهايي است كه هر روز از گوشه و كنار جهان به گوش مي رسد و مراكز خبري مختلف با تاكيد بر آن، سعي مي كنند نقش فروشگاه هاي اينترنتي و استفاده از آن را در جهان پيشرفته امروزي بازگو كنند.
فروشگاه هاي اينترنتي كه امروزه كالاهاي نو و كاركرده، از انواع لوازم مصرفي خانه گرفته تا اتومبيل و دستگاه هاي صنعتي بزرگ و ... را به فروش مي رسانند، با وجود عمر كوتاهي كه دارند، موفقيت هاي بي شماري كسب كرده اند كه از مهم ترين دلايل كسب اين موفقيت ها مي توان به افزايش استفاده از خطوط اينترنتي باند پهن، ارزان تر بودن قيمت كالاها در خريدهاي اينترنتي، راحتي مشتريان براي خريد انواع كالا و ... اشاره كرد.
برخي كارشناسان رشد فروش هاي اينترنتي در آمريكا را براي سال جاري ميلادي نسبت به سال قبل 20 درصد اعلام كرده اند.
در كره جنوبي كه ميزان دسترسي مردم آن به خطوط پرسرعت اينترنت زياد است و نرخ استفاده از خطوط پهن باند بسيار بالا اعلام شده، فروش هاي الكترونيكي 8 درصد كل خرده فروشي اين كشور را تشكيل مي دهد و سرعت رشد آن نسبت به فروش هاي معمولي 3 برابر بيشتر است. برخي فروشگاه هاي اينترنتي آمريكايي براي آن كه مشتري را به سمت خدمات خود بكشانند، به او امكان مي دهند كه اگر از خريد يك كالاي به خصوص پشيمان شد، به جاي پست كردن، آن را به فروشگاه برگرداند. اين مسأله كه تعامل بيشتري بين فروشگاه اينترنتي و كاربر آنلاين برقرار مي كند، تمايل او را براي خريد اينترنتي افزايش مي دهد. اين طور كه اداره آمار آمريكا اعلام كرده، در حالي كه اين كشور طي سال 1999 موفق شده بود با استفاده از انواع روش هاي تجارت الكترونيكي 15 ميليارد دلار فروش داشته باشد، ميزان فروش كالا در اين كشور به كمك روش هاي الكترونيكي، اينترنتي و مجازي در سال 2002 به 44 ميليارد دلار رسيد كه پيش بيني مي شود اين رقم براي سال 2010 از مرز 100 ميليارد دلار هم بگذرد. اگر چه اين مقدار فروش كالا به صورت الكترونيكي سال 2002 تنها 5/1 درصد كل فروش كالا در آمريكا را شامل شد، بايد توجه داشت كه اين اتفاق در برخي حوزه ها پررنگ تر بوده و مردم تمايل بيشتري به خريد كالاهاي مورد نظر خود از طريق اينترنت داشته اند. به عنوان مثال، 32 درصد خريد و فروش سخت افزارها و نرم افزارها در آن سال به صورت الكترونيكي انجام شد. همچنين 17 درصد بليت ها و 12 درصد كتاب هايي كه در آن در سال در آمريكا فروخته شد، از طريق اينترنت و فروشگاه هاي اينترنتي به فروش رسيد. اما با توجه به اين كه فروشگاه هاي اينترنتي، صاحبان خود را موظف به پرداخت ماليات نمي كنند، دولت آمريكا در سال 2001، 3/13 ميليارد دلار را به خاطر ماليات جمع آوري نشده فروش هاي اينترنتي از دست داد. پس از اين جريان، دولت آمريكا به كنگره اين كشور پيشنهاد داد قانون واحدي را براي ماليات خريد و فروش اينترنتي تعيين كند كه شركت هاي اينترنتي با اين امر مخالف بودند و آن را تحميل بار سنگيني بر دوش خود مي دانستند.
اين مسأله باعث شد كه اتحاديه اروپا نيز به دنبال تعيين چارچوبي براي خريدهاي اينترنتي باشد و سرانجام براي تبادلات بين شركت هاي اينترنتي ماليات وضع كند.

فروشگاه هاي اينترنتي ايراني
خريد در فضاي مجازي تا 10 سال پيش غيرممكن بود. اينكه بدون صرف وقت در سرما و گرما، طي كردن مسافت هاي طولاني، يا ساعت ها ماندن در ترافيك، سبدهاي مجازي را به آساني پر كنيد، مبلغ آن را بپردازيد و پس از مدت كوتاهي، كالاهاي خريداري شده را در منزل يا محل كار دريافت كنيد، بي آنكه مجبور باشيد سنگيني آن ها را تحمل كنيد به رؤيا شباهت داشت.
به گفته برخي كارشناسان، امروزه نزديك به 5 درصد از مبادلات و خريد و فروش ها در بازار ايران را خريد اينترنتي تشكيل مي دهد. فروشگاه هاي خريد اينترنتي در ايران شامل كالاهايي نظير پوشاك، لوح هاي فشرده، لوازم بهداشتي، موبايل، دوربين، كامپيوتر و... مي شود.
اين در حالي است كه 30 تا 40 درصد خريد و فروش ها در اروپا و آمريكا از طريق اينترنت انجام مي شود و انواع و اقسام كالاها را دربرمي گيرد. اين رقم در مقايسه با خريدهاي اينترنتي در ايران، نوپايي كشورمان در اين مقوله را نشان مي دهد، اما چه دلايلي باعث رشد سريع فروشگاه هاي اينترنتي و گسترش خريدهاي مجازي شده است؟

ناآگاهي مردم
از گفت وگو با شهروندان در اين زمينه درمي يابيم كه بيشتر آن ها از وجود چنين فروشگاه هايي بي اطلاعند و يا اطلاعات آن ها بسيار سطحي و حتي بعضا نادرست است.
"آرش سالم پور" مدير يكي از فروشگاه هاي اينترنتي در ايران مي گويد: «بيش از 95 درصد از سرمايه گذاري ها در ايران دولتي هستند و سرمايه گذاري هاي خصوصي از ريسك بالايي برخوردارند. بالابودن هزينه هاي تبليغاتي كه بالطبع به دليل خصوصي بودن فروشگاه هاي اينترنتي از ريسك بالايي برخوردار است، باعث عدم تمايل فروشگاه ها به تبليغات و سرمايه گذاري در اين بخش مي شود». “سعيد ايرانفر" مدير سايت Shop.ir نيز دليل عمده اين امر را عدم استفاده گسترده مردم از اينترنت و ناآشنايي شهروندان با مزاياي فروشگاه هاي مجازي و سهولت كارآيي آن ها مي داند. اما "اصغر باباپور"، مدير پذيرندگان كارت بانك پارسيان معتقد است: «اطلاع رساني در زمينه فروشگاه هاي مجازي قابل قبول بوده و روند استفاده مردم از فروشگاه هاي اينترنتي به سرعت در حال افزايش است».
وي مي افزايد: «گسترش فروشگاه هاي اينترنتي و استفاده فراگير آن ها به زمان نياز دارد تا اعتبار اين فروشگاه ها، فعاليت قانوني شان و سهولت كار در فضاي مجازي رفته رفته بين مردم جا بيفتد».

ارزان و بي دردسر
در حالي كه مردم براي خريد انواع كالاها تمايل زيادي به گرفتن تخفيف از فروشنده دارند و همواره در تلاشند تا كالاي مورد نظر خود را با پايين ترين قيمت ممكن خريداري كنند، مشاهدات صورت گرفته نشان مي دهد كه در فروشگاه هاي اينترنتي، اجناس با قيمت كمتري نسبت به فروشگاه هاي محلي فروخته مي شود كه مهم ترين علت اين امر، عدم وجود هزينه هاي يك فروشگاه معمولي، هزينه هاي ماهانه، ماليات و ... است.
به عنوان نمونه، اين روزها بهاي دوربين هاي ديجيتالي كه در يكي از فروشگاه هاي اينترنتي ايراني به فروش مي رسد، نسبت به قيمت اين محصول در بازار 10 هزار تومان كمتر است يا در فروشگاه اينترنتي ديگري كه در آن زيورآلات به فروش مي رسد، انگشترهاي طلا 10 الي 20 هزار تومان ارزان تر از همين محصولات در بازارهاي سنتي طلا فروخته مي شوند. "سعيد ايرانفر" دليل اين مسأله را در عدم صرف هزينه هايي مانند اجاره مكان، آب، برق، تلفن، دستمزد پرسنل و بازاريابي براي فروش كالا مي داند و معتقد است كه اگر فرهنگ خريد از فروشگاه هاي اينترنتي بين مردم باب شود، اين جريان مزاياي فراواني براي كليه شهروندان به همراه خواهد داشت.
"باباپور" فروش اينترنتي كالا توسط شركت ها و كارخانه هاي توليدكننده را بسيار مقرون به صرفه مي داند و مي گويد: «عدم پرداخت پورسانت توسط شركت هاي توليدي به فروشگاه ها بابت فروش محصولاتشان سبب مي شود كه كالا با قيمت كمتري به دست مشتريان برسد. اين مسأله نه تنها براي خريدار سود بالايي را به همراه خواهد داشت، بلكه باعث مي شود تا نقش واسطه در فروش انواع كالا حذف شود و اجناس به صورت مستقيم و با قيمت واقعي به دست مردم برسند. البته توجه داشته باشيد كه اين جريان كاهش رفت و آمدهاي شهري، ترافيك و هزينه هاي حمل و نقل را هم به دنبال خواهد داشت كه همه اين موارد به نفع مردم خواهد بود». اما با اين وجود بايد توجه داشت كه در ايران، مردم هنوز به صورت كامل به فروشگاه هاي اينترنتي اعتماد نكرده اند و به صورت محدود از خدمات اين مراكز استفاده مي كنند.
با وجود تبليغاتي صورت گرفته در اين زمينه، افزايش سرمايه گذاري ها، فرهنگ سازي ها و ... بايد به اين نكته توجه كرد كه هنوز اعتماد مردم ايران براي خريد از فروشگاه هاي اينترنتي جلب نشده است. "سالم پور" در اين باره مي گويد: «عدم دريافت كالاي درخواستي، امكان واريز نشدن پول به حساب فروشگاه از طريق پرداخت اينترنتي، مطابق نبودن كالاي دريافتي با كالاي سفارش شده، از جمله نگراني هاي مطرح براي خريد و فروش هاي اينترنتي است.
اگر چه مردم از اين مسائل بسيار نگرانند و با جايگزيني روش هاي سنتي براي خريدهاي خود سعي مي كنند كه اين نگراني ها را برطرف كنند، اما بايد توجه داشت كه برآوردها، آمارها و نظرسنجي ها نشان مي دهد اين مشكلات حجم بالايي ندارد و به ندرت اتفاق مي افتد كه در صورت وقوع نيز از طريق كد ره گيري قابل پيگيري و جبران است». وي مي افزايد: «بحث امنيت خريد از فروشگاه هاي اينترنتي به اين صورت است كه خريدار در پايان هر خريد اينترنتي يك كد ره گيري دريافت مي كند كه در صورت بروز هرگونه مشكل، با ارائه كد ره گيري به فروشگاه مسأله پيگيري مي شود و در هيچ صورتي حق خريدار تضييع نخواهد شد. اگر چه در برخي مواقع مشكلاتي براي كاربران به وجود آمده و نارضايتي آن ها را در پي داشته است، اما نسل جديد فناوري ها به ما كمك مي كند تا اين مشكلات را به حداقل برسانيم و جلوي بروز هرگونه مشكل را براي كاربران بگيريم». اين طور كه بررسي ها نيز نشان داده اند، فروش اينترنتي انواع لوازم الكترونيكي نظير تلفن همراه در ايران بيشتر از بقيه كالاها صورت مي گيرد. با وجود اين كه شركت هاي بزرگ، نظير شركت خودروسازي ايران خودرو نيز به تازگي فروش اينترنتي محصولات خود را آغاز كرده اند؛ كاربران هنوز ترجيح مي دهند كه كالاهاي الكترونيكي را از اين بازار خريداري كنند. شايد مهم ترين علت اين امر آشنايي بيشتر علاقه مندان به فضاي الكترونيكي با نحوه خريد از بازارهاي اينترنتي و استفاده از خدمات اين فروشگاه ها باشد. اما با اين وجود، فرهنگ سازي و آموزش صحيح استفاده از اينترنت مهم ترين عاملي است كه در اين زمينه ناديده گرفته مي شود.

بانك ها و فروش هاي اينترنتي
با توجه به مشكلاتي كه امروزه در دنياي آنلاين وجود دارد و انتشار ويروس ها، هرزنامه ها و ... كه هر لحظه كاربران را تهديد مي كند، بروز مشكلات در حساب هاي بانكي آنلاين و احتمال هرگونه سرقت اينترنتي بزرگترين خطري است كه مي تواند كاربران را تهديد كند.
اين مسأله امروزه بر رفتارهاي كاربران و عدم تمايل آن ها براي خريدهاي اينترنتي تاثير فراواني گذاشته، اما در مقابل كارشناسان ادعا مي كنند كه به واسطه نسل جديد فناوري هاي امنيتي و حضور پررنگ بانك ها و سيستم هاي امنيتي آن ها در فروشگاه هاي اينترنتي، احتمال بروز اين خطرات و سرقت هاي آنلاين از حساب كاربران به حداقل رسيده است و بر اين اساس، خريد از فروشگاه هاي اينترنتي، حتي در ايران با كمترين ميزان مشكل انجام مي شود. به گفته كارشناسان، در حال حاضر پرداخت پول در هر خريد اينترنتي به 3 شكل صورت مي گيرد كه اين روش ها شامل پرداخت وجه به مامور پستي، واريز پول به حساب فروشگاه و پرداخت اينترنتي هستند. با ورود سيستم هاي الكترونيكي به سامانه بانكي كشور و حضور بانك هاي خصوصي، امروزه بانك ها به صورت گسترده خدمات خود را براي فروشگاه هاي اينترنتي ارائه مي دهند.
بانك هاي ايراني كه هم اكنون خدمات خود را براي فروشگاه هاي مجازي ارائه داده اند، دستگاه هاي «POS مجازي» را در فروشگاه هاي اينترنتي نصب كرده اند تا از اين طريق امكان پرداخت مبلغ مورد نظر در فضاي مجازي براي خريداران فراهم شود. به هر حال بايد توجه داشت كه اين اقدامات تاكنون بيشتر در بانك هاي خصوصي داخلي صورت گرفته و بانك هاي دولتي به كندي در اين عرصه گام برداشته اند. باباپور بر اين باور است كه ضعف نسبي بانك هاي دولتي كشور در تجهيز سيستم هاي ايمني IT و تاخير در صدور Password دوم اينترنتي كارت ها و اشكالات فني در انجام اين فرآيند مهم ترين مشكلاتي كنوني است كه بايد به آن ها توجه شود. با وجود همه مشكلاتي كه اين روزها در سر راه فروشگاه هاي اينترنتي ايراني وجود دارد، مديران اين مراكز و كارشناسان اقتصادي باز هم به روند رو به رشد فروشگاه هاي مجازي و استفاده از آن ابراز اميدواري كرده اند و معتقدند كه تا چند سال آينده بيشتر خريد و فروش ها در بازار ايران از طريق فروشگاه هاي اينترنتي انجام مي شود.
اگرچه هنوز به درستي مشخص نيست كه در آينده نزديك تا چه اندازه مي توان به اين هدف نزديك شد، اما بايد توجه داشت كه امكان اتصال به اينترنت براي چند درصد مردم ايران وجود دارد و چه تعداد از آن ها استفاده از ابزارهاي موجود در فروشگاه هاي مجازي را بلد هستند؟ تا چه اندازه در اين زمينه فرهنگ سازي شده و مردم چقدر به اين فروشگاه ها اطمينان دارند؟
اينترنت به ظاهر پرسرعت ما كه با مشكلات فراوان همراه است و ممكن است حين انجام خريد اينترنتي يا پرداخت پول به صورت الكترونيكي قطع شود، تا چه اندازه مي تواند امكان خريدهاي اينترنتي را براي مردم فراهم كند؟
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 464]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن