تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821404124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با فارس: توافقات احتمالي سوريه و اسرائيل تاثيري بر حماس نخواهد گذاشت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يك كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با فارس: توافقات احتمالي سوريه و اسرائيل تاثيري بر حماس نخواهد گذاشت
خبرگزاري فارس: يك كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه جنبش حماس جنبشي مردمي است و هرگز ريشه كن نمي‌شود، گفت: هر شرايطي كه در سوريه به وجود بيايد و حتي اگر حمايت كشورهاي خارجي از آن كم شود، اسرائيل مجبور است در دراز مدت يا تمامي مردم را نابود كند يا به توافقات اساسي با اين جنبش تن در دهد زيرا حماس ريشه در مردم دارد.


محمد دهدشتي در نشستي با خبرنگاران گروه بين‌الملل فارس در محل خبرگزاري آتش بس صورت گرفته ميان حماس و اسرائيل را نسبت به دفعات قبلي متفاوت‌تر توصيف و اظهار داشت: براي طرفين آتش بس جنبه استراتژيك نداشته بلكه نوعي تاكتيك است. اسرائيل از تمامي راه‌ها عليه حماس بهره جست و اكنون بنا به شرايط بين‌المللي داخلي مجبور به نوعي آرام‌سازي شده و حماس نيز به خاطر شرايط ويژه‌اي كه داشت تحت فشار كشورهاي بين‌المللي به شكل تاكتيكي آتش‌بس را پذيرفت.
وي با اشاره به مواضع تندروهاي دو طرف در مورد زير سؤال بردن آتش بس و برنامه‌هاي درازمدتي كه حماس و اسرائيل دارند، تصريح كرد: اين آتش بسي نيست كه بر اساس بينش كلام جامع و مانع بوده و به آن پايبند باشند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به توافقات قبلي صورت گرفته ميان اسرائيل و حماس، عنوان كرد: در توافقات قبلي كه با حماس انجام شده بود، حماس در موضعي كه اكنون به عنوان دولت حاكم است، نبود. اعلام اين آتش بس شش ماهه نقطه عطفي در روابط ما بين فلسطين و اسرائيل خواهد بود.
دهدشتي با بيان اينكه مقامات اسرائيلي سال‌ها است كه با مقامات ساف در حال مذاكره هستند، ادامه داد: آنها به توافقاتي هم رسيدند. اما در آن زمان حاضر به مذاكره با حماس نبودند اما اكنون اسرائيل راضي مي‌شود كه دست به توافق با حماس بزند و از مواضع قبلي خود عقب نشيني كند.
وي با تاكيد بر اينكه نكته كه به نظر نمي‌رسد حماس امتيازاتي اساسي داده باشد، بيان كرد: رهبران يك كشور در هر لحظه بر اساس برآورد شرايط ممكن است راه حل جديدي انتخاب كنند اما به معناي عدول از شرايط اساسي نيست. اكنون نيز اگر اسرائيل به توافقي با حماس دست يافته اينگونه نيست كه در دراز مدت به حماس حالي دهند كه وجهه خود را بين فلسطينيان گسترش دهد.
اين كارشناس مسائل خاورميانه در مورد چگونگي دخالت آمريكا در مذاكرات آتش بس گفت: آمريكا در مذاكرات غايب نبود بلكه به طور مستقيم حضور نداشت زيرا اين اقدام عملا به معناي مشروعيت بخشي به حماس بود چيزي كه بشدت آمريكا از آن امتناع مي‌كند و سعي كرده حماس را كاملا زير سايه فتح قرار دهد.
دهدشتي با بيان اينكه اين مذاكرات به شكلي در جهت آرام‌سازي و تاكتيكي است از سوي آمريكا براي برخي مناطق خاورميانه، در مورد مذاكرات سوريه و اسرائيل گفت: مذاكرات دو طرف استراتژيك است. اسرائيلي‌ها بارها سعي كردند با سوريه به صلحي دست يابند تا اينگونه آخرين پايگاه مقاومت رسمي در مقابل عدم مشروعيت اسرائيل از بين برود.
وي با بيان اينكه اسرائيلي‌ها تلاش مي‌كند به هر شكل به توافقي با سوريه دست يابند همانند آن چيزي كه با مصر و اردن دست يافتند، عنوان كرد: اسرائيلي‌ها حاضرند هزينه زيادي را بپردازند و در معاملاتشان به اين نتيجه رسيدند زيرا به نظر آنان بعد از آن شرايطي پيدا مي‌شود كه منافع زيادي را به دست مي‌آورند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به مصوبه كنيست ، ادامه داد: اگر مشكلات داخلي اسرائيل تداوم يابد دولت‌هاي بعدي ناگزير خواهند شد به مصالحه با سوريه دست يابند و در اين ميان به جاي واگذاري بلندي‌هاي جولان به سوريه، اين منطقه شكل منطقه‌اي بي‌طرف در آيد و از نظر حقوقي و بين‌المللي بخشي از خاك سوريه محسوب شود اما تمهيداتي اتخاذ شود كه سوريه نتواند در بلند مدت از آن عليه اسرائيل استفاده كند و يا در آنجا حضور داشته باشد.
دهدشتي با بيان اينكه سوريه نشان داده بر اساس منافع ملي‌اش حركت مي‌كند، اظهار داشت: موضوع بسيار مهم آن است كه اسرائيل 60 سال پس از تاسيس هنوز دچار بحران مشروعيت است و از سوي هيچ كدام از كشورهاي منطقه به رسميت شناخته نشده است.
وي با بيان اينكه سوريه از نظر دولتي آخرين كشوري است كه اصرار بر عدم مشروعيت اسرائيل دارد، در مورد تاثير توافقات احتمالي سوريه و اسرائيل بر حماس گفت: حماس به عنوان يك حزب سياسي نيست بلكه جنبشي مردمي است كه اگر رهبرانش نيز ترور شوند به طور كلي نابود نمي‌شود و شايد شكست بخورد اما ريشه كن نمي شود.
اين كارشناس مسائل خاورميانه بيان كرد: جنبش حماس در هر شرايطي كه در سوريه به وجود بيايد و حتي اگر حمايت كشورهاي خارجي از آن كم شود، چون جنبشي مردمي است. اسرائيل مجبور است در دراز مدت يا تمامي مردم را نابود كند يا به توافقات اساسي با اين جنبش تن در دهد و در اينجا مهم نيست اسلحه حماس چيست.
انتهاي پيام/.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن