تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818235202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - آغاز دور سوم مذاكرات غيرمستقيم سوريه و اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: جهان - آغاز دور سوم مذاكرات غيرمستقيم سوريه و اسرائيل
جهان - آغاز دور سوم مذاكرات غيرمستقيم سوريه و اسرائيل

گروه بين‌الملل: سوريه و اسرائيل دور سوم مذاكرات غيرمستقيم خود براي دستيابي به صلح را روز گذشته در تركيه آغاز كردند. اين مذاكرات كه با وساطت تركيه انجام مي‌شود به اين شكل صورت مي‌گيرد كه هيات‌هاي مذاكره‌كننده سوري و اسرائيلي در دو هتل جداگانه مستقر مي‌شوند و ميانجي ترك پيشنهادها، مواضع و پيام‌هاي هر طرف را به طرف ديگر منتقل مي‌كند. اين دور از مذاكرات تكمله‌اي است بر دو دور گذشته كه سوريه و اسرائيل اجراي آن‌ را با وساطت تركيه ماه مي گذشته پس از توقفي هشت‌ساله در گفت‌وگوهاي دوجانبه اعلام كردند. مذاكرات پيشين ميان سوريه و اسرائيل كه به شكلي مستقيم اجرا مي‌شد در سال 2000 به دليل اختلاف بر سر ميزان عقب‌نشيني اسرائيل از بلندي‌‌هاي جولان سوريه متوقف شد. بلندي‌هاي جولان سرزمين‌هايي از سوريه هستند كه اسرائيل آنها را در سال 1967 اشغال كرد و در سال 1981 پيوستن آنها را به سرزمين‌هاي خود اعلام كرد؛ اقدامي كه هيچ‌گاه از سوي سازمان ملل متحد و قدرت‌هاي بزرگ همچون آمريكا تاييد نشد. سوريه شرط صلح با اسرائيل را عقب‌نشيني اين رژيم از بلندي‌ها جولان مي‌داند و اسرائيل از سوريه مي‌خواهد تا در مقابل صلح حمايت خود از جنبش‌هاي مبارز فلسطيني و لبناني و همچنين همپيماني خود با ايران را پايان دهد.

مصوبه كنيست اسرائيل عليه عقب‌نشيني از جولان
اين مذاكرات اما در حالي صورت مي‌گيرد كه كنيست (پارلمان) اسرائيل در مصوبه‌اي بر دشواري‌هاي عقب‌نشيني احتمالي از جولان سوريه به ميزان بسيار زيادي افزود. اين مصوبه مي‌تواند با سايه افكندن بر مذاكرات آنها را پرچالش كند. كنيست در لايحه‌اي كه يك فوريت آن به تصويب رسيد، عقب‌نشيني از اسرائيل از هر سرزميني از جمله جولان سوريه را به تاييد در يك همه‌پرسي يا تصويب با اكثريت 80 عضو از 120 عضو كنيست، منوط كرد. اين مصوبه را 65 عضو كنيست تاييد كردند، براي اجرايي شدن اما بايد دو فوريت ديگر آن نيز تصويب شود. ايهود اولمرت نخست‌وزير اسرائيل ماه مي گذشته در اشاره به مسئله عقب‌نشيني از جولان سوريه گفته بود كه اسرائيل آماده است براي دستيابي به صلح دست به «عقب‌نشيني‌‌هاي دردناك» بزند، مسئله‌اي كه راست‌گرايان اسرائيل و گروهي از اعضاي اكثريت پارلماني اين رژيم با آن به شدت مخالف هستند. احزاب اسرائيلي كاديما كه رياست آن را اولمرت بر عهده دارد، كار و شاس به اين مصوبه رأي مثبت دادند. بنيامين نتانياهو رهبر جريان مخالف دولت اسرائيل در اين‌باره گفت: «دولت‌هاي اسرائيلي مي‌توانستند به سادگي از سرزمين‌ها چشم‌پوشي كنند، اين مصوبه بسيار لازم و ضروري بود.» در مقابل زيهافا گالون عضو حزب اسرائيلي چپ‌گراي ميرتس در مخالفت با اين مصوبه گفت كه كنيست مي‌خواهد هرگونه احتمال اجراي مذاكرات بر سر جولان را از ميان ببرد. از سويي يهودا هاريل نماينده حدود 20 هزار شهرك نشين اسرائيلي در جولان گفت كه اين مصوبه به طور عملي پاياني است براي هرگونه احتمال عقب‌نشيني از جولان. او ادامه داد: «به هر حال مذاكرات تركيه چيزي جز يك نمايش نيست، سوري‌ها آمادگي قطع روابط خود با ايران و پايان دادن به حمايت از جنبش‌هاي سوري و لبناني را ندارند و اسرائيل نيز از جولان عقب‌نشيني نخواهد كرد.»
كنيست همچنين قانوني را تصويب كرد كه مبني بر آن هر اسرائيلي كه در هفت سال گذشته به «كشوري دشمن» سفر كرده است را از نامزدي براي انتخابات پارلماني اين رژيم منع مي‌كند. اين مصوبه نمايندگان عرب كنيست است كه برخي از آنها به سوريه و لبنان دو كشوري كه همچنان به طور رسمي با اسرائيل در حال جنگ هستند را هدف قرار مي‌دهد، مصوبه‌اي كه خشم آنها را برانگيخته است. اين قانون با موافقت 52 عضو كنيست و مخالفت 24 عضو ديگر به تصويب رسيده است، مسئله‌اي كه احمد الطيبي عضو عرب كنيست را بر آن داشت تا اعلام كند براي لغو اين قانون لايحه‌اي به دادگاه عالي اسرائيل ارائه خواهد داد چرا كه اين مصوبه تاييد اكثريت مطلق اعضاي كنيست را به دست نياورده‌است، نسبتي كه لازمه قوانيني است كه به حقوق اساسي «شهروندان اسرائيلي» تجاوز مي‌كند.
المعلم: كاش سوريه سلاح اتمي داشت
وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه دوشنبه گفت آرزو داشت كه سوريه سلاح اتمي در اختيار داشت تا بتواند با آن با اسرائيل مقابله كند. او در عين حال ادعاهاي آمريكا مبني بر اينكه سوريه به شكلي سري زرادخانه‌هايي ساخته و اسرائيل آنها را بمباران كرده است را رد كرد. اين اولين موضع‌گيري رسمي سوريه پس از بازديد بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از سوريه است. به گزارش خبرگزاري رويترز المعلم كه پس از ديدار با يوناس جارشتور وزير امور خارجه نروژ در يك كنفرانس خبري سخن مي‌گفت ادامه داد چنانچه سوريه سلاح اتمي در اختيار داشت به بازرسان اجازه بازديد نمي‌داد. او همچنين افزود: «به عنوان يك شهروند سوري آرزو داشتم كه سوريه برنامه تسليحاتي اتمي در اختيار داشت چرا كه سوريه به آساني گام‌هاي بلندي در ساخت بمب اتم برداشت.»
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن