تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821334969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتخابات شوراياري‌ها در بلاتكليفيفرماندار تهران: وزارت كشور مجوز دهد برگزار مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: انتخابات شوراياري‌ها در بلاتكليفيفرماندار تهران: وزارت كشور مجوز دهد برگزار مي‌كنيم
ندا گنجيمسجد جامعي: اعتراض فرمانداري مبناي حقوقي ندارداهميت شوراياري‌ها يا همان شوراي محلات اگر بيشتر از شوراهاي شهر و روستا نباشد كمتر نيست؛ اما...


صدور مجوز براي آغاز به كار سومين دوره‌هاي اين نهادهاي كوچك مردمي نيز همانند ديگر موضوعات در پيچ و خم كشمكش‌هاي سياسي مانده است. از آنجا كه غائله انتخابات شوراياري‌ها در هر دوره‌‌اي به پا مي‌خيزد و با تسامح يكي از طرفين - دولت يا شوراي شهر- فروكش مي‌كند، اين بار نيز سومين دوره انتخابات به سرنوشت انتخابات دوره‌هاي قبلي گرفتار آمده است به نحوي كه پايان دومين دوره شوراياري‌ها در حالي وارد سومين ماه خود شده است كه هنوز مردان دولت و مديران شهر در شورا به يك نتيجه واحد دست نيافته‌اند.
اگرچه اختلاف‌نظرها پيرامون نحوه برگزاري انتخابات شوراياري‌ها در دومين دوره شوراي شهر تهران نيز به وجود آمد (از اين جهت كه مجري برگزاري، شوراي شهر باشد يا بسان ساير انتخابات وزارت كشور وارد ميدان شود)
اما در همان دوره در سال 83 نيز اين انتخابات با تعامل وزارت كشور و شورا برگزار شد. پايان ارديبهشت ماه بود كه شوراي شهر طرحي دو فوريتي را براي هماهنگي‌هاي انتخابات سومين دوره شوراي محلات در صحن علني ارائه كرد؛ اما در اين طرح به نحوه برگزاري و وظايف شورا يا وزارت كشور هيچ اشاره‌اي نشده بود. با اين حال اين طرح براي فرمانداري ارسال شد كه فرمانداري 15 روز فرصت داشت اعتراض خود را به آن اعلام كند. اما فرمانداري اعتراض خود را با تاخير به شورا ارسال كرد. اين در حالي است كه پنجم خرداد ماه اعضاي شورا به طرحي راي مثبت دادند كه طبق آن ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شهر تهران را به تشكيل سومين دوره شوراياري‌هاي محلات شهر تهران در راستاي تحقق مفاد تبصره 21 مصوبه بودجه سال 87 شهرداري ملزم مي‌كرد. به موجب اين مصوبه شهرداري تهران مكلف شد ظرف مدت 15 روز با هماهنگي كليه دستگاه‌ها از جمله فرمانداري نسبت به ارائه دستورالعمل اين انتخابات اقدام كند و شوراياري‌ها تا 15 شهريور ماه تشكيل شوند.
انتخابات برگزار مي‌شود
در يكصد و يازدهمين جلسه شوراي شهر، كه روز گذشته برگزار شد مسجد جامعي در واكنش به اعتراض فرمانداري كه انجمن شوراياري را مصداق انجمن از نوع سازمان‌هاي غيردولتي دانسته و به استناد اين تفسير تشكيل انجمن شوراياري را منوط به رعايت ضوابط و مقرراتي دانسته كه در مورد سازمان‌هاي غيردولتي اعمال مي‌شود، گفت: «اولا در اساسنامه تشكيل شوراياري‌ها كه به عنوان مصوبه قانوني شوراي شهر پايه اصلي و مبناي تشكيل شوراياري‌ها است، مكرر از كلمه انجمن استفاده شده است. همچنين در اصلاحات اين اساسنامه و از جمله در آخرين اصلاحيه‌تان در سال 1386 كه به تاييد فرمانداري نيز رسيده است، كلمه انجمن ذكر شده و در طول 9 سال گذشته اين موضوع باعث اعتراض نشده است، لذا طرح اين موضوع در حال حاضر مبناي حقوقي ندارد.او در ادامه با بيان اينكه «انجمن شوراياري محله به هيچ وجه مصداق يك سازمان غيردولتي نيست» افزود: شوراي اسلامي شهر تهران به جاي انتصاب نمايندگان خود در محلات به استناد بند 7 ماده 71 تشكيل انجمن شوراياري‌ها از طريق راي مستقيم مردم محلات انتخاب مي‌شوند.البته رسول خادم نيز تاكيد كرد: شوراي شهر در دومين دوره انتخابات با فرمانداري رابطه تنگاتنگي داشته است. اميدواريم اين سطح از رابطه در سومين دوره نيز ادامه داشته باشد و گمان نمي‌كنم در برگزاري اين انتخابات مشكلي به وجود آيد.با اين حال چمران، رييس شوراي شهر تهران از برگزاري اين انتخابات در شهريور ماه خبر مي‌دهد. او كه در اولين نشست هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با تشكيل شوراياري‌ها سخن مي‌گفت، اعلام كرد تجربه دو دوره گذشته شوراياري‌ها بيانگر ضرورت غيرقابل انكار شوراياران محلات در رفع و رجوع مشكلات متعدد ساكنان شهر در سطوح محلي است.
البته چمران به اشكالاتي كه از سوي برخي دستگاه‌هاي اجرايي پيرامون روش برگزاري انتخابات شوراياري‌ها مطرح شده هم اشاره كرده و گفته است: «اين انتخابات، محلي و غيرسراسري است كه با حضور و مشاركت شهروندان برگزار مي‌شود و در دو دوره گذشته اين مهم به خوبي آزموده شده است.»
اما در حالي كه اعضاي شورا، هشتم شهريور ماه را براي برگزاري اين انتخابات وعده مي‌دهند، حسين طلا فرماندار تهران در اين باره به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: از ديد ما انجمن‌هاي اجتماعي همان «سمن‌ها» هستند كه تشكيل آن مراحل خاص خود را دارد؛ اما اگر اعضاي شوراي شهر معتقدند انجمن‌هاي اجتماعي همان شوراياري‌ها است، مستندات خود را بايد ارائه كنند.در اصلاحيه مجلس شوراي اسلامي اقدام براي تشكيل شوراياري‌ها با همكاري وزارت كشور آمده بود؛ اما در اصلاحيه جديد با «كسب مجوز» از وزارت كشور قيد شده است.
او در ادامه اين انتخابات را رجوع به آراي مردمي مي‌خواند: چون اين گونه انتخابات مربوط به مباحث حاكميتي است، مجوز برگزاري آن بايد از سوي وزارت كشور صادر شود. ما ديد تقابل نداريم؛ اما نبايد به خاطر عمل به يك كار خوب، قانون را ناديده بگيريم. وزارت كشور اجازه دهد ما هم انجام مي‌دهيم.
اين گفت‌وگو يك روز پيش از آن كه رييس شوراي شهر از برگزاري اين انتخابات در هشتم شهريور خبردهد، انجام شد؛ با اين حال يك روز پس از اعلام اين خبر فرماندار تهران بر مواضع قبلي خود تاكيد كرد و گفت: مجوزي از وزارت كشور دريافت نكرده است.
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن