واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سينما - نفسگير و بيرحمانه
سينما - نفسگير و بيرحمانه
تاد مككارتي:«تحت تعقيب» با به جان خريدن خطرات پيش روياش باب جديدي در فرآيند اقتباس از كاميكهاي بوكهاي گرافيكي خشن در سينما گشوده است. كارگردان متولد قزاقستان تيمور بكمامبتف در اين فيلم با پيوند جسورانه شيوههاي نوآورانه، خلاقانه و پيشرفته كشتن افراد با مضامين دراماتيك سنتي از جمله آدمكشهاي حرفهاي و انتقام خانوادگي، جايگاه خود را به عنوان اولين كارگردان مدرن روسِ به دنبال اسم و رسم در هاليوود تثبيت كرده است. «تحت تعقيب» صحنههاي اكشن بيرحمانهاي و بيپردهاي دارد و تركيب بازيگران خوش ظاهرش يعني جيمز مكآوي حالا ديگر كاربلد و آنجلينا جولي به شدت خالكوبي شده فروش بالاي فيلم را در سرتاسر جهان براي شركت يونيورسال تضمين ميكند.
تيمور بكمامبتف به عنوان مرد پشت پرده پرفروشترين فيلمهاي تاريخ سينماي روسيه يعني «نگهبان شب» و دنبالهاش «نگهبان روز» و فيلمسازي كه مهارتهاي بصري قابل قبولي دارد و مشابه كارگردانهاي فيلمهاي پرهزينه و پرزرق و برق به حساب ميآيد انتخاب خوبي براي افزودن طعم جديدي به خوراك ژانر اكشن بوده است. وي در «تحت تعقيب» اغلب به شيوهاي كارآمد و گاهي بدون دليل منطقي تكتك نماها را در حركتهايي ناگهاني به صورتي ماهرانه دستكاري ميكند و بعضي مواقع به تغيير سرعت ناگهاني حركت دوربين، حذف قاببندي استاندارد، ضرباهنگ عجيب اما قابل قبول و فوكوس گرفتنهاي تاريخ مصرف گذشته روي ميآورد. «تحت تعقيب» را دوست داشته باشيد يا نه هنگام تماشايش از همان ابتدا به صندليتان ميچسبيد و در طول فيلم هم كمتر فرصت نفس كشيدن پيدا ميكنيد.
تقريبا در همان شروع فيلم با وسلي گيبسون (جيمز مكآوي) آشنا ميشويم كه در نقش مدير حسابرسي يك شركت بدون مقدمه توسط زن مرموزي (آنجلينا جولي) مطلع ميشود پدرش كه از قضا يكي از بهترين آدمكشهاي كل دنيا بوده ديروز به قتل رسيده است و قاتلش كراس (توماس كرشمن) همين الان در سوپرماركت حضور دارد. اين صحنه آغازگر مبارزهاي 25 دقيقهاي با اتومبيلهاي تندرو در خيابانهاي شايتاون است كه از سكانسهاي نفسگير فيلم محسوب ميشود. مشابه اين صحنه اكشن را وقتي وسلي براي ملاقات با يك رهبر تارك دنيا به اروپا ميرود ميبينيم كه به اين زوديها از ياد تماشاگر نميرود.
انتخاب جيمز مكآوي تازه كار ممكن است براي چنين نقش منحصر به فردي كمي غيرمنتظره به نظر بيايد اما او هميشه بازيگر خلاقي بوده است كه در برخي خصوصياتش با راسل كرو شباهت دارد. وي مانند كرو نقشهايش را با استفاده از مقداري جذابيت فيزيكي و نشان دادن جنم و خشم مردانه جلا ميدهد. مكآوي را ميتوان از معدود بازيگراني دانست كه از پس هر نقشي برميآيد. فاكس هم نقش مناسبي براي آنجلينا جولي است و ميتواند تكرار تفنني نقش وي در فيلم «آقا و خانم اسميت» به حساب بيايد كه هم جاذبههاي خشن وي را به رخ ميكشد و هم از ظرافت زنانهاش غافل نميشود. مورگان فريمن هم ديالوگها را با همان لحن هميشگياش ادا ميكند اما به عنوان رئيسي كه مسوول همه اسرار است ايفاگر نقشي شده كه نسبت به ديگر نقشهايش ناخوشايندتر است. بقيه بازيگران هم همگي حضور قدرتمندي دارند و بيشتر به دليل شكل فيزيكشان در ياد تماشاگر ميمانند.
فيلمهاي روسي بكمامبتف نشان ميدهند كه وي بلد است چگونه بر تماشاگرانش تأثير ثابت و مستمر بگذارد و در فيلم جديد با استفاده از ابزار گستردهاي كه در اختيار داشته است توان مضاعفي به اثر خود بخشيده است. همين الان ميتوان مطمئن بود كه وي بيكار نمانده است و پروژههاي متعددي را پيش رو دارد. وي به همراه گروه كاملا حرفهاياش از ميچل آماندسن فيلمبردار گرفته تا جان مير طراح توليد و ديويد برنر تدوينگر و افراد زيادي در بخشهاي جلوههاي ويژه، گريم، بدلكاري و طراح صحنه تركيب بيعيب و نقصي از صحنههاي اكشن زنده و افكتهاي كامپيوتري روانه پرده سينماها كرده است كه تأثير لوكيشنهاي پراگ و شيكاگو و نماهاي خياباني نيويورك در آن كاملا مشهود است. در نهايت درست همانطور كه نياز بوده است موسيقي متن دني الفمن شتاب مضاعفي به فيلم بخشيده است.
منبع: ورايتي
دوشنبه 10 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]