تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 18 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814439949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با توافق آمریکایی‌ها، الواح هخامنشی امسال به ایران برمی‌گردند.


واضح آرشیو وب فارسی::

عزت‌الله ضرغامی اعلام کرده که بر اساس توافق با آمریکایی‌ها، زمینه بازگشت باقی‌مانده الواح هخامنشی به ایران مشخص شده است و این الواح در امسال به آرامی به ایران بازگردانده خواهند شد. طبق گزارش، از مجموع ۱۷ هزار قطعه لوح هخامنشی که هنوز در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو قرار داشت، ۳۵۰۶ لوح به ایران بازگشت داده شده است. همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده که سرنوشت باقی‌مانده الواح هخامنشی در آمریکا امسال مشخص می‌شود و کارشناسان میراث فرهنگی ایران در آبان‌ماه به آمریکا سفر خواهند کرد.



در یک برنامه رادیویی، عزت‌الله ضرغامی به دو اتفاق مهم میراث فرهنگی ایران اشاره کرده و درباره آنها توضیحاتی ارائه داده است. او ابتدا به ثبت ۵۴ کاروانسرا در قالب یک پرونده در یونسکو اشاره کرده و تأکید کرده که این ثبت جهانی کاروانسرا در سطح جهانی کم‌نظیر است. این کاروانسراها از ۲۴ استان مختلف ایران و از دوره ساسانی تا قاجار را شامل می‌شوند.

درباره بازگشت ۳۵۰۶ لوح هخامنشی به ایران، ضرغامی افزوده که اصلیت این الواح ۳۰ هزار قطعه بوده و در سال ۱۳۱۱ خورشیدی کشف و به منظور مطالعه به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو ارسال شدند. این الواح شامل مجموعه‌ای از سندهای مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی و راه‌هایی است که نشان می‌دهد که ۲۵۰۰ سال قبل کارگران ایرانی حقوق مشخصی داشته‌اند. او به دستاوردهای ایران در حوزه حقوقی اشاره کرده و تأکید کرده که برخی از مدعیان امروزی حقوق بشر باید این حقایق را بدانند و تاریخچه‌ای از سلطه و اسرائیل‌گری خود را در نظر بگیرند.

عزت‌الله ضرغامی در برنامه‌ای به دو اتفاق مهم میراث فرهنگی ایران اشاره کرده و افزوده که این الواح مجموعه‌ای از سندهای مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی و راه‌هایی است که نشان می‌دهد ۲۵۰۰ سال قبل کارگران ایرانی حقوق مشخصی داشته‌اند. او به دستاوردهای ایران در حوزه حقوقی اشاره کرده و تأکید کرده که برخی از مدعیان امروزی حقوق بشر باید این حقایق را بدانند و تاریخچه‌ای از سلطه و اسرائیل‌گری خود را در نظر بگیرند.

در مورد بازگشت الواح هخامنشی، ضرغامی افزوده که اصلیت این الواح ۳۰ هزار قطعه بوده و در سال ۱۳۱۱ خورشیدی کشف و به منظور مطالعه به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو ارسال شدند. این الواح شامل مجموعه‌ای از سندهای مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی و راه‌هایی است که نشان می‌دهد ۲۵۰۰ سال قبل کارگران ایرانی حقوق مشخصی داشته‌اند.

وی اظهار کرد که طبق توافقی که آمریکایی‌ها انجام دادند، زمینه برای بازگشت باقی الواح هم ایجاد شده و کارشناسان ایرانی به ایالات متحده می‌روند تا مابقی الواح را صحت‌سنجی کنند و پس از آن آرام آرام باقی الواح به ایران بازخواهد گشت.

ضرغامی در ادامه افزود که الواح بازگردانده‌شده به مخازن امن موزه ملی ایران منتقل شده‌اند و برنامه‌ریزی‌ها به منظور نمایش بخشی از این الواح برای عموم مردم در دست اجرا قرار دارد.

الواح هخامنشی دیر به ایران برگشتند زیرا این الواح در دست مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو بودند و طی سال‌ها تاخیر در بازگشت آنها به ایران به دلیل کارشناسی و رسمیت‌های حقوقی بین المللی و همچنین تحریم‌های اقتصادی بوده است. تا زمانی که توافق و ترتیبات لازم برای بازگشت این الواح به ایران صورت نگیرد، این فرآیند ممکن بود به تاخیر بیفتد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین به اهمیت سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی در حوزه گردشگری اشاره کرده و افزوده که این مسئله را با جدیت پیگیری می‌کند و تأکید دارد که برای خدمت به مردم و جلب گردشگران باید به بهداشت و ایمنی آنها توجه ویژه‌ای شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 586]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن