تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797947875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نحوه استفاده و مراقبت از پلاک متحرک ارتودنسی


واضح آرشیو وب فارسی::


آیا نحوه مراقبت از پلاک متحرک ارتودنسی را می‌دانید؟ همانطور که می‌دانید ارتودنسی دارای دوره درمانی طولانی مدتی است. در این راستا محافظت و تمیز کردن همیشگی و مداوم ارتودنسی یکی از وظایف مهم بیماران به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که ارتودنسی ثابت دارای دردسرهای بیشتری می‌باشد و همچنین نگهداری از آن‌ها سخت‌تر است. تصمیم استفاده از ارتودنسی ثابت یا متحرک برعهده متخصص ارتودنسی است. حال اگر شما در حال استفاده از ارتودنسی متحرک هستید باید نکاتی را برای مراقبت از این نوع ارتودنسی رعایت کنید. در این مطلب، شما را با راه‌های مراقبت از پلاک متحرک در ارتودنسی آشنا خواهیم کرد.  

انواع ارتودنسی متحرک

پلاک‌های ارتودنسی از تجهیزاتی هستند که ارتودنتیست‌ها به بیماران خود ارائه می‌دهند. انواع پلاک متحرک ارتودنسی عبارتند از:

  • ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف

ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف، در گروه ارتودنسی متحرک قرار می گیرد. در این روش درمان به بیمار تعدادی پلاک متحرک داده می شود که هر دو یا سه هفته یکبار می بایست آنها را عوض کند.

  • ریتینر ارتودنسی متحرک

در پایان درمان ارتودنسی شما می بایست تا مدتی معین از یک ریتینر ارتودنسی استفاده کنید. که در دو مدل ثابت و متحرک موجود است. ریتینرها مانع حرکت غیر صحیح دندان ها در جهت دیگری می شوند. و بدین ترتیب تکمیل کننده درمان هستند.

  • ارتودنسی متحرک فک بالا و پایین

در شرایطی که فک بیمار رشد کم یا کندی داشته باشد، ارتودنتیست با استفاده از ارتودنسی فانکشنال متحرک اصلاحات لازم را انجام می دهد.

کار گذاشتن پلاک متحرک دندان

در نظر داشته باشید که پلاک‌های ارتودنسی باید به طرز صحیحی روی دندان‌های بیمار فیت شوند. در ابتدا پس از گذاشتن پلاک‌های متحرک ارتودنسی روی دندان‌ها ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید. البته نگران نباشید این ناراحتی با گذشت زمان برطرف خواهد شد و شما به پلاک‌های ارتودنسی عادت خواهید کرد. اگر نگهدارنده‌ای در روز کار گذاشتن، مناسب شما نباشد، ارتودنتیست پلاک ارتودنسی شما را بازسازی نموده یا نوع آن را تغییر می‌دهد. در این راستا بعضی از بیماران به طور طبیعی دارای دندان‌هایی کوتاه و لثه‌های پف‌دار هستند که این امر باعث می‌شود که پلاک متحرک در دهان آن‌ها نسبت به بیمارانی که دارای دندان‌های بلند هستند تناسب بیشتری را داشته باشد.

نحوه استفاده از پلاک متحرک دندان

هنگام استفاده کردن از پلاک‌های متحرک ارتودنسی باید نکاتی را رعایت کرد و همچنین در حفظ و نگهداری آن‌ها دقت کافی را داشته باشید. با این تفاسیر از بروز برخی مشکلات جلوگیری خواهید کرد. در ادامه نکات لازم مراقبت از پلاک متحرک ارتودنسی را بیان می‌کنیم:

  • این پلاک‌های متحرک ارتودنسی در تمامی طول شبانه روز باید استفاده شوند و به صورت ۲۴ ساعته حتی در زمان خواب، غذا خوردن و مدرسه رفتن هم استفاده شوند.
  • در مواقعی شما ‌می‌توانید پلاک‌ها را خارج کنید که این مواقع شامل موارد زیر می شود:
  1. مسواک زدن: هنگامی که شما در حال مسواک زدن هستید می‌توانید این پلاک‌ها را خارج کنید.
  2. هنگام مصرف وعده‌های اصلی غذا: در این مواقع می‌توان پلاک‌ها را خارج کرد، در نظر داشته باشید که هنگام ریزه خواری‌ها نباید آن‌ها را خارج کنید.
  3. ورزش کردن: هنگام ورزش‌هایی مانند شنا و ورزش‌های رزمی می توان آنها را خارج کرد.


مراقبت از پلاک متحرک ارتودنسی

  • زمانی که پلاک‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد باید در محفظه پلاستیکی تحویل شده نگهداری شوند. بهتر است که روی این محفظه نگهداری نام و شماره تماس خود را بنویسید تا در صورت گم شدن بتوان آن را بازیابی کرد.
  • در ساعات اولیه استفاده و همچنین بعد از هر جلسه فعال‌سازی این امکان وجود دارد که شما کمی احساس ناراحتی کنید. این ناراحتی به صورت خیلی خفیف می‌باشد و نیازی به مسکن ندارد اما در صورتی که این ناراحتی شدید بود می‌توان از مسکن استفاده کرد.
  • در روزهای اول بزاق ترشح شده دهان شما افزایش می‌یابد. همچنین فرد دریافت‌کننده پلاک به سختی صحبت می‌کند که این امری طبیعی می‌باشد و به مرور زمان عادی خواهد شد. برای عادی شدن مشکل صحبت کردن می‌توان متن کتاب‌ها را به صورت بلند خواند.
  • در نظر داشته باشید که در روزهای اول تحویل پلاک متحرک ممکن است سایش اجزای سیمی با مخاط دهان کمی شما را ناراحت کند. البته این ناراحتی معمولا بین ده روز تا دو هفته می‌باشد، زیرا بافت مخاط دهان ظرف ده روز تا دو هفته با این پلاک‌های متحرک سازگاری پیدا می‌کند.
  • مورد دیگر مراقبت از پلاک متحرک ارتودنسی این است که در صورت شکسته شدن یا دفورمه شدن پلاک‌های متحرک بر اثر فشار و یا ضربه هرچه سریع‌تر با مطب تماس بگیرید و این مشکل را حل کنید. در نظر داشته باشید که اذیت کردن پلاک‌های متحرک دلیل خوبی برای استفاده نکردن از آن‌ها نیست.
  • بهترین روش تمیز کردن پلاک‌های متحرک شستن آن‌ها با استفاده از یک مسواک مجزا و با آب و صابون است. با این تفاسیر بهتر است از خمیردندان و وایتکس برای تمیز کردن آن‌ها استفاده نکنید. آن‌ها را باید در دو نوبت صبح و شب تمیز کنید.
  • یک نکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان نباید با استفاده از زبان خود با پلاک‌ها بازی کنید. این کار باعث کاهش دادن گیر پلاک‌ها می‌شود و در نهایت باعث بد شکلی و خراب شدن اجزای پلاک‌ها خواهد شد.
  • ارتودنسی و براکت‌ها همیشه باید با دقت مورد توجه قرار گیرند زیرا آن‌ها بسیار شکننده هستند. هنگام ایجاد شکستگی باید با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید در صورت نیاز به تعمیرات و تنظیمات از کلینیک خود وقت بگیرید و به آن مراجعه کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان به صورت دستی تغییری در ارتودنسی خود ایجاد نکنید.
  • در نظر داشته باشید که هزینه تعمیرات رایگان نخواهد بود. پس برای کمتر شدن هزینه‌ها به خوبی مراقبت از پلاک متحرک ارتودنسی خود را در دستور کار قرار دهید.

سخن آخر

در صورتی که نیاز به انجام ارتودنسی داشتید، بهتر است که به یک ارتودنتیست با تجربه مراجعه کنید. و حتما عکس قبل و بعد ارتودنسی بیماران او را ببینید. دکتر احمد شیبانی نیا، با بیش از 25 سال تجربه کاری موفق و بیماران راضی ارتودنسی، یکی از بهترین های متخصص ارتودنسی در تهران است. که آماده ارائه خدمات عالی در محیطی تمیز و استریل به شما عزیزان می باشد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1694]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن