تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 9 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

تعمیرات مک بوک

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793259899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چاه‌کن ته چاه / گزارشی از سقوط نماگرهای اقتصاد آمریکا در پی شیوع کرونا در این کشور / بزرگ‌ترین سقوط هفتگی داوجونز پس از بحران مالی 2008 / جولان کرونا؛ کالیفرنیا همچنان اول در آمریکا | آخرین اخبار ایران و جهان - رسانه انقلابی و جهادی


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: چاه‌کن ته چاه / گزارشی از سقوط نماگرهای اقتصاد آمریکا در پی شیوع کرونا در این کشور / بزرگ‌ترین سقوط هفتگی داوجونز پس از بحران مالی 2008 / جولان کرونا؛ کالیفرنیا همچنان اول در آمریکا

چاه‌کن ته چاه / گزارشی از سقوط نماگرهای اقتصاد آمریکا در پی شیوع کرونا در این کشور / بزرگ‌ترین سقوط هفتگی داوجونز پس از بحران مالی 2008 / جولان کرونا؛ کالیفرنیا همچنان اول در آمریکا


آمریکا که از شیوع ویروس کرونا در چین و ایران ابراز خوشحالی کرده و به دنبال سوءاستفاده‌های سیاسی بود، حالا در سطح وسیعی درگیر این ویروس شده و برخی شاخص‌های اقتصادی این کشور نیز به بدترین وضعیت خود در 12 سال گذشته دچار شده است.
«سقوط بازارهای اقتصاد آمریکا» از روز گذشته به مهم‌ترین خبر داخلی آمریکا تبدیل شده است. این موضوع جمعه‌شب حتی برای لحظاتی با هشتگ StockMarketCrash2020 به ترند اول توئیتر هم تبدیل شد. برخی ترندهای دیگر توئیتر هم اتفاقا کاملا مرتبط با همین موضوع بود. مانند هشتگ TrumpLiesAboutCoronavirus که از دروغگویی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا  درباره میزان شیوع کرونا در این کشور حکایت می‌کرد. برخی برآوردها از زیان هزاران میلیارد دلاری اقتصاد آمریکا طی هفته‌های گذشته حکایت دارد. شیب سقوط در بازارهای آمریکا اما در طول هفته گذشته و پس از انتشار خبر ابتلای 33 نفر به کرونا در ایالت کالیفرنیا به طرز کم‌سابقه‌ای تند شد. «وطن امروز» در گزارش پیش رو برخی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی آمریکا را بررسی کرده است.
***
صنعت در سرازیری
یکی از شاخص‌ترین بخش‌های اقتصادی که در اثر اخبار اخیر شیوع کرونا تحت تاثیر منفی قرار گرفت، صنایع نفتی بود. علت این مسأله، کاهش تقاضایی بود که طی هفته‌های اخیر بر اثر تعطیلی پالایشگاه‌های نفتی در جهان ایجاد شد. کاهش تقاضای نفت باعث افت شدید قیمت نفت شد، به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت با حدود 20 دلار کاهش در 2 ماه گذشته همراه شد. همین مسأله باعث شد شاخص سهام شرکت‌های نفتی با زیان هنگفتی مواجه شود. در همین راستا شاخص اگزون موبیل در بورس آمریکا که ابتدای سال میلادی جاری در محدوده شاخص 70 واحدی بود، با سقوطی حدود 27 درصدی (حدودا 20 واحد) به شاخص 50 واحدی افت کرد. صنایع خودروسازی آمریکا هم از این قافله جا نماندند. سهام شرکت جنرال موتورز که ابتدای سال در شاخص 37 واحدی قرار داشت، در پایان روز گذشته با افتی حدود 17 درصدی در رقم 30 واحدی بسته شد. همچنین شاخص فورد، دیگر خودروساز مطرح آمریکایی هم طی یک ماه گذشته از 90 واحد به حدود 70 واحد افت کرد که نشانگر سقوط حدودا 22 درصدی است.
 




 



***
دنیای فناوری زیر سایه کرونا
خبر شیوع ویروس کرونا در آمریکا در کنار موج گسترده بی‌اعتمادی به سیاستمداران این کشور، مهم‌ترین نماگرهای اقتصادی آمریکا در حوزه فناوری را نزولی کرد. در همین رابطه شاخص اپل طی یک ماه گذشته با افت 7/15 درصدی به محدوده شاخص 270 واحدی رسید. شاخص دل هم طی هفته گذشته از شاخص 70 واحدی به حدود 52 واحد تنزل کرد تا سقوط 18 درصدی را تجربه کند. همچنین شاخص اچ پی از حدود 43 واحد با افتی حدودا 13 درصدی طی یک هفته به حدود 37 واحد رسید.
 








***
خدمات رو به تعطیلی رفت
شاخص‌های خدماتی هم وضعیتی مشابه دیگر شاخص‌ها را تجربه کرد.
 در همین رابطه شاخص سهام شرکت آمازون طی هفته گذشته با سقوطی حدود 6 درصدی، از 2000 واحد به کمتر از 1900 واحد نزول کرد. همچنین شاخص سهام شرکت والمارت که ابتدای هفته گذشته در رقم 118 واحد قرار داشت، پایان روز گذشته در رقم 107 واحد بسته شد که نشان‌دهنده افتی حدودا 9 درصدی است.
 




***
حرکت قهری ارتباطات
شاخص‌های حوزه ارتباطی هم شرایط سختی را طی هفته‌های گذشته تجربه کرد. در همین راستا سهام گوگل طی هفته اخیر با افتی 6/5 درصدی از حدود 1425 واحد در ابتدای هفته گذشته به محدوده 1340 واحد در پایان هفته رسید. همچنین شاخص سهام فیس‌بوک که ابتدای هفته گذشته در محدوده 220 واحدی نوسان داشت، در پایان روز گذشته، با افتی حدودا 14 درصدی به محدوده 190 واحدی تنزل پیدا کرد.
 







***
بزرگ‌ترین سقوط هفتگی داوجونز پس از بحران مالی 2008
آنطور که سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده است، طبق داده‌های شاخص‌های اس‌اندپی و داوجونز، بازارهای سهام جهان در ۶ روز گذشته با نگرانی شدید از شیوع ویروس کرونا، ۶تریلیون دلار ضرر کرده‌اند. اکثر شاخص‌های مهم سهام جهان این هفته بیش از ۱۰ درصد نسبت به رکوردهای اخیر خود سقوط کردند و وارد محدوده اصلاح قیمت فنی شدند. به گفته هاوارد سیلوربلات، تحلیلگر ارشد شرکت اس‌اندپی داوجونز، سقوط سهمگین سهام آمریکا در همین بازه زمانی باعث شد تا ۴ تریلیون دلار از ارزش سهام این کشور نابود شود.
 این هفته نگرانی از شیوع ویروس کرونا بازارهای جهان را به لرزه درآورد؛ داوجونز بیش از ۳۲۰۰ واحد سقوط کرد و اس‌اندپی ۵۰۰ با شدیدترین ضرر هفتگی خود بعد از بحران مالی بزرگ ۲۰۰۸ روبه‌رو شد. همچنین این گزارش ادامه می‌دهد، در پایان معاملات روز جمعه آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران)، در حالی که با نگرانی شدید از شیوع ویروس کرونا سرمایه‌گذاران به خرید اوراق قرضه به عنوان دارایی امن هجوم آورده بودند، سود این اوراق به رکورد پایین تاریخی جدیدی سقوط کرد. نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا، بنچ‌مارک سود اوراق قرضه، برای اولین بار در تاریخ خود از سطح 2/1 درصد پایین‌تر آمد و 116/1 درصد شد. نرخ سود اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا هم به 874/0 درصد سقوط کرد که پایین‌ترین سطح آن از نوامبر ۲۰۱۶ تاکنون است. سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا این هفته با شدت گرفتن سقوط سهام وال‌استریت، ۳۰ صدم درصد کاهش یافته است. شیوع ویروس کرونا باعث شده است سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام (به عنوان بازار با ریسک بالا) به بازار اوراق (به عنوان بازار امن‌تر) فرار کنند. قیمت اوراق قرضه آمریکا با افزایش تقاضا جهش کرده و سود آن بشدت پایین آمده است.

****** ادامه پروازها بین چین و آمریکا با وجود شوآف ترامپ گروه بین الملل: با وجود عادی جلوه دادن فضای آمریکا در جنگ جهانی با کرونا توسط دولتمردان این کشور، ارتش آمریکا رویکرد دیگری را در پیش گرفته است. 
به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، «متیو داناوان» مسؤول امور پرسنل پنتاگون بتازگی در یادداشتی، مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا را نسبت به تهدید فزاینده ویروس کرونا برای نظامیان آمریکایی در سراسر جهان آگاه کرد.
سی‌ان‌ان نیز در این رابطه گزارش داد فرماندهان ارشد آمریکایی در سراسر جهان بشدت نسبت به این اوضاع نگرانند که همزمان با اینکه هم‌پیمانان‌شان در پاسخ به گسترش کرونا مرزهای‌شان را می‌بندند و محدودیت سفر اعمال کرده‌اند، خطر کاهش آمادگی ارتش آمریکا در سراسر جهان وجود دارد.
به گزارش این رسانه، این نگرانی مقام‌های ارشد نظامی آمریکا و یادداشت این مقام پنتاگون نشانه این است که کرونا در حال تبدیل شدن به یک چالش امنیت ملی برای آمریکاست، آن هم در حالی که مقام‌های دولت ترامپ تلاش کرده‌اند موضوع شیوع کرونا را کم‌اهمیت جلوه دهند و از تحت کنترل بودن اوضاع سخن بگویند.
سی‌ان‌ان در ادامه افزود: مسأله شیوع کرونا در حال تاثیرگذاری بر ارتش آمریکا، محدود کردن فعالیت دیپلمات‌ها، اختلال در زنجیره تامین جهانی کالاها و آسیب رساندن به اقتصاد آمریکاست.
در همین حال گزارش شده پنتاگون در حال اعزام پرسنل پزشکی و آزمایشگاهی برای حمایت از نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی است. همچنین اعلام شده تست کرونای یک نظامی آمریکایی در کره‌جنوبی مثبت شده است.
در تاسیسات نظامی آمریکا در ایتالیا نیز فرماندهان نظامی، دسترسی‌ها را به مکان‌های عمومی محدود کرده‌اند. فرماندهی آمریکا در خاورمیانه نیز همه فعالیت‌ها و انتقال‌ها را لغو کرده است.
 
* ادامه پروازهای چین - آمریکا با چراغ خاموش
ادعای آمریکا مبنی بر عدم شیوع کرونا در این کشور در حالی است که چند فرودگاه این کشور جزو پرترددترین فرودگاه‌های دنیا محسوب می‌شوند. 
به عنوان مثال فرودگاه بین‌‌المللی لس‌آنجلس در شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا واقع شده و در رده ششم پر‌رفت‌و‌آمدترین فرودگاه‌ها در جهان است. این فرودگاه ۵۹ میلیون مسافر فقط در سال ۲۰۱۰ جابه‌جا کرده است.
جالب اینکه تا قبل از توقف پروازهای آمریکا به چین و بالعکس، آخرین خط پروازی افتتاح شده بین 2 کشور خط ووهان (شهری که کرونا از آن شیوع یافت) و فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک بوده است. 
جالب اینکه با وجود شیوع کرونا در چین امکان رزرو بلیت از ایرلاین ایرچاینا و یک ایرلاین دیگر چینی وجود داشته است. نکته‌ای که در کمتر رسانه‌ای به آن پرداخته می‌شود این است که پروازهای کنسل شده میان آمریکا و چین عمدتا به فرودگاه‌های پرتردد آمریکا لغو شده و برخی پروازها به فرودگاه‌های حاشیه‌ای اگر چه نه با شدت قبل ولی ادامه دارد. هم‌اکنون فرودگاه‌های هوستون، لس‌آنجلس، نیوآرک، جان اف کندی نیویورک، سانفرانسیسکو و واشنگتن به طور محدود پذیرای پروازهای چین است.
 
* جولان کرونا؛ کالیفرنیا همچنان اول در آمریکا
اوج جولان کرونا در آمریکا در ایالت کالیفرنیا است. آخرین آماری که از این ایالت اعلام شد همان سخنان گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا بود که گفت آزمایش کرونا برای ۳۳ نفر در این ایالت مثبت اعلام شده و 8400 نفر نیز تحت نظارت پزشکی هستند. کالیفرنیا  بر اساس آمار اعلام شده در آمریکا بیشترین تعداد چینی را در خود جا داده است. 4/3 درصد جمعیت کالیفرنیا چینی هستند که رقمی معادل 1253100 نفر می‌شود. این رقم در نیویورک 577000 نفر، تگزاس 157000 نفر،  نیوجرسی 134500 نفر، ماساچوست 123000 نفر، ایلینو 124200 نفر، واشنگتن 94200 نفر و در پنسیلوانیا 85000 نفر است.
 
* آمریکا به آسه‌آن نمی‌رود
آمریکا تصمیم گرفته است به‌دلیل نگرانی از شیوع بیماری کرونا در جنوب آسیا، از شرکت در نشست سران کشورهای این منطقه (آسه‌آن) خودداری کند. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: همان‌طور که جامعه جهانی در راستای شکست ویروس کرونای جدید تلاش می‌کند، آمریکا در مشورت با همکارانش در «آسه‌آن» این تصمیم دشوار را اتخاذ کرد که از شرکت در نشست رهبران «آسه‌آن» خودداری کند. این مقام آمریکایی افزود: واشنگتن برای روابطی که با اعضای «آسه‌آن» دارد ارزش زیادی قائل است و به‌ دنبال شرکت در نشست‌های آتی خواهد بود. الیزابت دوگان، معاون رئیس شورای تجاری آمریکا- آسه‌آن نیز گفت از اتخاذ این تصمیم مطلع بوده و نشست بزرگی با محور تکنولوژی هم که قرار بود در حاشیه نشست اصلی برگزار شود نیز لغو شده است. آمریکا در حالی از شرکت در این نشست امتناع می‌کند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، در نشست سال گذشته سران «آسه‌آن» نیز شرکت نکرده بود.
 وی از سران ۱۰ کشور عضو آسه‌آن درخواست کرد در لاس‌وگاس با او دیدار کنند. از زمان آغاز انتشار بیماری «کووید-۱۹» در جهان تا دیروز بر اساس آمار رسمی بیش از ۶۰ نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا شده‌اند. بسیاری از سیاستمداران و قانون‌گذاران آمریکایی اقدامات کاخ سفید برای پیشگیری از فراگیر شدن کرونا در این کشور را ناکافی دانسته‌اند.
منبع: وطن امروز



یکشنبه, 11 اسفند 1398 ساعت 10:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن