محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855474144
اسنادی شرمآور از ترویج فساد اخلاقی توسط رژیم پهلوی | آخرین اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: اسنادی شرمآور از ترویج فساد اخلاقی توسط رژیم پهلوی
در دوران پهلوی سیر تحولات فرهنگی آغاز شد که گرایش آن به سمت غرب آن هم نه از حیث علم و دانش و بها دادن به آن، بلکه از جهت ستایش الگوهای فرهنگی نامتعارف بود.
بخش عمده ای از این الگو برداریها که تا حد زیادی توانست در ایران ریشه بدواند و تحت الگوی پیشرفت و توسعه ایران به آن پر وبال داده شد، در زمینه عیاشی و خوشگذرانی بود به شکلی که حتی سیاستهای اداره کشور نیز برهمین اصل استوار بود. به دلیل همین موضوعات، فرهنگ ایرانی کاملا در التقاط با فرهنگ غربی معجونی ایجاد کرده بود که برای مردم مسلمان قابل هضم نبود، که شکل جدیدی از سرگردانی را در حوزههای مختلف در پی داشت، از جمله در محدوده سبک زندگی جوانان این سرگردانی بیشتر خودنمایی می کرد.
نوع تفریحات، سرگرمیها و مراکز تفریحی که به صورت رسمی و نظاممند با صرف بودجههای کلان و با توجیهات مختلف دایر شده بودند، عموما در راستای ترویج فساد، فحشا و انحطاط اخلاقی جامعه حرکت میکردند. آمار و ارقامی که هم اکنون درباره تعداد مراکز فساد و فحشا و قمارخانهها و کابارهها و دیسکوهای آن زمان وجود دارد، در مقایسه با سایر نهادهای فرهنگی مثل کتابخانهها و مراکز تفریحی سالم مثل ورزشگاهها و… آماری شگفت انگیز است. موضوعی که درباره تعداد معتادان به مواد مخدر در برابر آمار کل جمعیت کشور در آن دوران نیز صدق میکند.
موضوع مهم این است که خود حکومت با تخصیص بودجه به شکل مستقیم و غیر مستقیم به این ناهنجاریها دامن میزد، به شکلی که مراکز و محلههای بد نام و فاحشه خانهها تبدیل به یک معضل اجتماعی شده بود و به حدی قارچ گونه در سطح شهر پراکنده شده بود و کم کم این مراکز به عنوان پایگاههای جنایت، فساد، قتل و اعتیاد درآمده بودند. کاخ جوانان از دوره شروع نخست وزیری علی امینی در سال ۱۳۴۰ گرایش به سمت تشکیل مراکز رسمیتر برای جوانان توسط آغاز شد. این الگو که دقیقا الگو برداری از خانههای جوانان در آمریکا و اروپا به ویژه در اسراییل بود، به جهت جذب جوانان تاسیس شد و پس از آن انواع و اقسام نهادهای این چنینی در صف راه اندازی قرار گرفتند که عموما سرچشمه شکل گیری انحطاطهای اخلاقی و ایجاد سرگرمیهای کاذب برای جوانان بودند. یکی از این مراکز که تحت عنوان کاخ جوانان در شمال، جنوب و غرب تهران و پس از مدتی در تبریز، رشت، کرمان، اصفهان، شهر ری، سنندج تاسیس شد. کاخهای جوانان اغلب مجهز به یک کتابخانه مختصر با سیر موضوعی کتابهای خاص، تریا، کافه در برخی سینما، موسیقی، بیلیارد و استخر متخلط ویژه جوانان بود. چیزی شبیه به فرهنگسراهای امروزی البته با رویکرد به خصوص برای سرگرم نگه داشتن و دور کردن جوانان از سیاست، هرچند که این مراکز خیلی مورد توجه جوانان دانشجو واقع نشد، ولی عملا تبدیل به نهادهای ضد فرهنگ اسلامی و ایرانی شدند. روزنامه اطلاعات در آن زمان، هدف این مرکز تازه تاسیس را ” ترقی سطح اخلاق جوانان کشور ” و هدایت جوانان به ” اجتماعی که فقط شاه دوستی در آنجا اساس زندگی است” اعلام کرد.
کاباره، دیسکو، کازینو، کاباره که ریشهای از زبان لاتین دارد محلی عمومی است که در آن نوشیدنیهای الکلی و غیر آن و گاه غذای سبک عرضه میشود. مکانی سرپوشیده که در آن بر روی سکویی در وسط، موسیقی، رقص و به ندرت آواز و نمایش اجرا میشود و مشتریان در اطراف آن به کار خود مشغول بودند. صنعت کاباره به مفهوم واقعی در زمان پهلوی شروع به کار کرد و سریع تبدیل به بنگاه به ظاهر شادی شد هرچند تاثیر مخرب و عمیقی بر فرهنگ جاری در آن زمان گذاشت، ولی عمر طولانی نداشت. در تهران این مکانها بیشتر در لاله زار بود و بعدها در سطح شهر هم پراکنده شده و در شهرهایی مثل شیراز و شهرهای شمالی هم رونق پیدا کرده بود که در اصطلاح عوام به رقاص خانه شهرت داشت. در این دوران تمامی درباریان متاسفانه پای ثابت کابارههای داخلی و خارجی بودند و بسیاری از اوقات خود را صرف حضور در این اماکن میکردند. مثل مولن روژ، میامی و کازابا هرچند نوع قدیمی آن در زمان ناصر الدین شاه به نام شکوفه تاسیس شده بود و تا زمان انقلاب نیز بسیارفعال بود.
خیابان-لاله-زار ۲ این محلها محل خوشگذرانی ثروتمندانی بود که با ماشینهای آخرین سیستم به آنجا آمده تا به همراه تفریح و عیاشی به تصمیمات فردا هم فکر کنند. البته برخی جوانان نیز به هر طریق خود را در این محافل جا میکردند.
سشیش در پی این خوشی ها، قتلها و حوادث ناگواری نیز از روی مستی و روابط عاشقانه خواسته و ناخواسته رخ میداد و در اینجا بود که همیشه یک یا دونفر قلچماق برای نظم دهی در این مکانها حضور داشتند. کاباره شکوفه نو از مکانهایی بود که عموما تصمیمات مهم سیاسی و اقتصادی مملکت در آنجا اتخاذ میشد و عموما زنان و مردان نیمه برهنه تا ساعت دو نیمه شب به خوانندگی و رقص در آنجا مشغول بودند و بیشتر موسیقی ایران در این دوران مختص همین موسیقیها و خوانندگان کابارهای بود. وجود دیسکوهای ارزان قیمت در نقاط مختلف شهر سبب شده بود که جوانان بسیاری در سطوح مالی مختلف وقت زیادی از روز و شب خود را در آن سپری کنند. راه اندازی این مراکز به طور رسمی به عنوان مراکز تفریحی گاها با بودجه فرهنگی و سرمایه دربار پهلوی دقیقا محرک بیشتر فساد در جامعه جوان کشور بود. از سوی دیگر کازینوها و قمارخانههای بزرگ معضلی بودند که در سطح کشور از کنار دریای خزر تا جزیره کیش گسترده شده بود و در اقسام کوچک و بزرگ در شهرها پراکنده بود و گردشهای مالی آن کاملا پیچیده و نامعلوم بود.
این پدیده نه تنها در سطح عوام جامعه بلکه در ارکان نظام شاهنشاهی و سیاست مداران نفوذ کرده بود به نحوی که بسیاری از این کازینوها و قمارخانهها توسط درباریان اداره میشد، که اسناد و خاطرات نقل شده موید آن است. جلساتی که به طور مداوم در بین درباریان و وزرا بر پایه قمار تشکیل میشد به امر عادی تبدیل شده بود.
۱۸۴۵۶ قماربازی حتی در بین محافظین شاه و دانشجویان دانشکده افسری نیز که مهمترین رکن محافظت از رژیم بودند به نحو فزایندهای رو به گسترش بود. نمونه چنین تفریحاتی، رسوایی بزرگی بود که در سال ۱۳۵۵ برای رژیم به بار آمد، باخت بزرگ “امیر تیمور” سفیر شاهنشاه در انگلیس بود. در روزنامههای انگلیس اعلام شد که سفیر ایران یک میلیون پوند باخته است. وی بعدها خودکشی کرد و لاونس رئیس یکی از قمارخانهها ۱۷۰۰۰۰ پوند به عنوان بدهکاری سفیر از سفارت ایران درخواست کرد. واکنش به رواج قمار قمار و قمار بازی در ایران عصر پهلوی باعث واکنشهای گوناگونی از سوی شخصیتهای مختلف به ویژه شخصیتهای روحانی و مذهبی را در پی داشت، به گونهای که برخی قمار خانهها تعطیل شدند.
به دنبال این سرپوش رژیم، امام خمینی در اعلامیهای تحت عنوان “اعلام خطر ” در خصوص عوام فریبی حکومت در تعطیلی قمارخانهها و دعوت به آشتی ملی و اسلام خواهی با توجه به تبعید جمعی از علمای اسلام و حبس و شکنجه و قتل عام انقلابیون اعلام میدارد، که بستن قمار خانهها نیرنگ دیگری است برای اغفال جناح روحانی … عموم ملت میگویند ما شاه و سلسله پهلوی را نمیخواهیم؛ خواست ملت این است نه وعده پوچ احترام به علما و نه بستن موقت قمارخانه ها. به هر حال با پیروزی انقلاب تمامی کازینوها تعطیل شد و نمادی از آن در سطح جامعه دیده نمیشد؛ تا اینکه از اواخر دهه ۸۰ شبکههای زیر زمینی، اینترنتی و گاها در گوشه و کنار خیابان و در پیاده روها این پدیده در حال رونق گرفتن است که حکم شرعی حرام و جرم بودن آن از نظر قانون این توجه را میطلبد که نگاه دقیق تری به جریان فرهنگی و فکری موجود در سطح عامه مردم بیاندازیم. جایگاه موسیقی در تفریحاتیکی دیگر از تفریحات و سرگرمیهای جوانان در هر دورهای سبکهای موسیقی نو است. موسیقی راک و جاز در اوایل دهه ۵۰ در حال ورود به ایران بود. فرهاد مهرداد هم یکی از موثرترین این چهرههای موسیقی راک بود که با پدیده اجتماعی اعتراض گره خورده بود.
موسیقی پاپ هم مدتها بود که در کنسرتها و کلوپها شکل گرفته بود. اما پدیدهای جذاب که در عرصه موسیقی ایران در این بازه زمانی رونق گرفت، صدای نوظهور خوانندگان زن بود. گشت و گذاری در گذشته و زندگی آنها تنها منجر به یک نتیجه میشود و آن هم وجود نابسامانی رفتاری و اخلاقی در گذشته و حال این افراد است. خوانندگان زن پس از دوره پهلوی اول صدایشان از رادیو پخش میشد و مشتریهای فراوانی پیدا کرده بود. هر چند فقه در زمینه موسیقی ورود مصداقی نداشت، اما باالاتفاق صدای زن برای خوانندگی طبق اجماع همگان حرام شمرده میشد. مستندات تاریخی تا حد زیادی موسیقی مطرح در قبل از انقلاب و سرمایه گذاری در زمینه آن را معطوف به موسیقی و خوانندگی کابارهای میداند. موسیقی که عشقهای مجازی و جنسی و شهوت محور اصلی شعرها و آهنگهای آن بود. این رویه تا پیروزی انقلاب ادامه داشت و از آن پس موسیقی رنگ و بوی انقلابی و آرامان گرایانه پیدا کرد، و بسیاری از خوانندگان زن و برخی دیگر به خارج از کشور عزیمت کردند. ورود موسیقی به جنگ و انقلاب کاربرد ایدئولوژیک به آن داد و همگان از شجریان و لطفی برای عقب نماندن از این قافله وارد گود موسیقی بعد از انقلاب شدند. موسیقی از اواخر دهه ۸۰ و انتهای دهه ۹۰ با دلایل مختلف به سبک و سیاق جهانی نزدیک شد. به ویژه سبک رپ و متال که پس گرفتن مجوز از دولتهای وقت به شدت همگانی شد. سیر تکاملی موسیقی همواره دارای فراز و نشیبهایی بوده و این دقت ضروری است که با توجه به انقلابی که در عرصه موسیقی و خوانندگی کشور از سال ۵۷ به وجود آمده به بهانه به روز بودن با یک عقب گرد به سمت موسیقی کاباره های قبل از انقلاب برنگردیم. سینمای ایران در خاطرات بسیاری از هنرمندان و بازیگران و کارگردانان آمده است که در دوران کودکی و نوجوانی همیشه مخفیانه به سینما میرفتند. این واقعیت نشات گرفته از دیدگاه بد جامعه به این هنر و این صنف بوده چراکه پخش گسترده فیلمهایی با عاشقانههای جنسی، با تصاویر و صحنههای مستهجن و برهنه و بودن بازیگران آن در نیمی از صحنهها و حتی در پوسترهای تبلیغی در سردر سینماها سبب ممانعت خانواده ها، از رفتن به سینما بود. به نقل از مجلات و مستندات بسیاری که از آن دوران وجود دارد، بازتاب برهنه شدن اولین زن ایرانی در سینمای ایران آنقدر گسترده و تاثیر گذار بود که بین برخی از وزرا و وکلای مجلس برای معاشرت و ارتباط با این ستارگان سینمای ایران یک رقابت عجیب شکل گرفته بود. روزنامه رستاخیز که در آن زمان داعیه دار بررسی و تحلیل سینمای ایران بود تا حد زیادی به بحث ابتذال و رواج آن بها میداد. در یکی مقالات این روزنامه آمده بود:” یکی از چیزهایی که دست و پای بازیگران ما را میبندد و مانع پیشرفت آن هاست، چیزی است که در اجتماع اسمش را را آبرو گذاشته اند. اگر یک بازیگر در یک صحنه بخواهد به فکر آبرویش باشد بازیگری است بی آبرو… عامل دیگری که دست و پای بازیگر ایرانی را میبندد نجابت است”. امام در صحبتهای خود با اعلام رویکرد انقلاب درباره سینما اظهار کردند که: “ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم. ”همین تایید ضمنی امام بود که سینمای ایران به عرصه ظهور فیلمهای محتوایی کشاند و از دوره فیلمهای فارسی دور کرد. این روند امروزه با سبک و سیاقی که در پیش گرفته شده است هرازگاهی با خارج شدن از مسیر اصیل خود دوباره به این دوران بر میگردد، به نحوی که به طور مقطعی صدای بسیاری را درآورده و نگاهها را به خود معطوف میکند. ساختار شکنیها چه در زمینه فیلم نامه نویسی و موضوع پردازی و چه در نوع بازیگری و پوشش آنها و حتی در رفتارهای ساختارشکنانه بازیگران رواج پیدا کرده که جدا از مسایل سلیقهای هیچ همخوانی با فرهنگ اسلامی و احکام مصرح اسلام ندارد. هرچند که همچنان فیلمهای محتوایی خوبی ساخته میشود به نظر این روند حاضر مسیر حرکت درستی در امتداد قوانین و احکام اسلام نیست.
مشروبات الکلی در باب مصرف مشروبات الکی همیشه جامعه متدین ایرانی به دلیل اعتقادات محکم به احکام و حدود الهی عناد و ستیز مبنایی وجود داشته است. سرو مشروبات الکلی از اوایل دهه ۲۰ و حکومت رضاخان آغاز شد و به شدت گسترش پیدا کرد و در جامعه ایران علنی شد. پهلوی با شتاب دادن به این روند به دنبال نشان دادن چهرهای متجدد و روشنفکر از خود بود. عمده مصرف کنندگان این مشروبات الکلی از قشر بورژوا و اشراف بی قید و یا لائیک بود. – این گروها بیشتر شامل فرنگ رفتهها و لیبرالهای چپ و ملی بودند که در حد کلاس و مزه مزه کردن، گهگاهی از آن استفاده میکردند و حریم حدود الهی را زیر پا میگذاشتند. – گروه دیگر لمپنها طبقه متوسط و پایین جامعه که شامل جاهلان و الوات و لوطیها بودند که از مشروبات با دز بالا و قیمت پایین که گاها به عرق سگی معروف بود استفاده میکردند؛ و عموما این شرب خمر را در محرم و رمضان ترک میکردند. – گروهی دیگر مصرف کننده افرادی بودند که عموما از قشر متوسط بوده و درهنگام حضور در مجالس برای رد نکردن دست صاحب مجلس لبیتر میکردند.
این روند در دوره پهلوی دوم به صورت یک تفریح و سرگرمی برای جوانان بدل شد. در این دوره مراکز مشروب فروشی به سه دسته تقسیم میشدند:دسته اول کلوپهایی که در بالای شهر تهران بودند و معمولا افراد ثروتمند و زنان و مردان به معاشرت میپرداختند؛ و معمولا مجالس رقص و تانگو و حتی فحشا در آن دایر بود و جوانان بسیاری در آن به وقت گذرانی میپرداختند. دسته دوم کافهها و رستورانها و حتی جگر فروشیهایی بودند که در کنار غذای خود سرو مشروب میکردند. دسته سوم مراکزی بود در مناطق جنوبی شهر مرکز تجمع اراذل و اوباش و لمپنها بود. با اوج گیری نهضت امام حمله به مراکز فروش مشروبات الکلی شدت پیدا کرد و بسیاری از آنها تعطیل شد و این روند تا پیروزی انقلاب ادامه پیدا کرد تا به طور کل جمع آوری شد. کلام آخر در باب ارائه سبک تفریح اسلامیبه هر حال در کنار سایر تفریحاتی و سرگرمیهایی که در دوران قبل از انقلاب برای جوانان وجود داشت از ورزش و رادیو و تلویزیون گرفته تا مجلات رنگارنگ، همیشه رگههایی از بی اخلاقی اسلامی و اعمال و رفتار متضاد با احکام شرع به چشم میخورد که در برخی کمتر و در برخی دیگر بیشتر نمود داشت.
قطعا نوع تفریحات و سرگرمی همیشه برحسب تحولات زمانی متغیر است، ولی با در نظر گرفتن این رویکرد در دوران پهلوی و سیری که تفریحات در بعد از انقلاب پیدا کرد یک موضوع به طور حتم باید مورد توجه قرار گیرد و آن ارائه یک تعریف جامع، درست و دقیق برای تفریح و سرگرمی و شادی است. این برنامه باید با تکیه بر دستورات اسلامی و بر پایه روان شناسی مثبت گرای دینی هم از طرف حوزههای علمیه به عنوان مراکز پژهشی دینی و هم نهادهای فرهنگی و اجرایی باز تعریف و به جامعه معرفی شود. قطعا ارائه سبک تفریح و شادی اسلامی در قالب سبک زندگی اسلامی ریشه بسیاری از مفاسد و ناهنجاریهای اخلاقی را خشک و ما را به جامعه انقلابی و اسلامی نزدیکتر خواهد کرد. منبع: باحجاب
چهارشنبه, 23 بهمن 1398 ساعت 13:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]
صفحات پیشنهادی
آیتالله رئیسی: مفسدان آماده حساب پس دادن شوند/ نباید فضای کشور به سمت اتهامافکنی به یکدیگر برود/ باید کاری ک
آیتالله رئیسی مفسدان آماده حساب پس دادن شوند نباید فضای کشور به سمت اتهامافکنی به یکدیگر برود باید کاری کنیم که کشف موارد فساد افزایش یابد و منافع حاصل از فساد کم شود رئیس قوه قضائیه گفت دستگاه قضا چشم خود را روی ارتباطات با گروهها و حزبها بسته و به روابط ناسالم اقتصادی کفیلمی جالب از خنداندنِ یک نوزاد توسط حاج قاسم | آخرین اخبار ایران و جهان
فیلمی جالب از خنداندنِ یک نوزاد توسط حاج قاسم فیلمی دیده نشده و جدید از سردار سلیمانی و بازی ایشان با یک نوزاد را در ادامه خواهید دید رسانه دانلود لینک دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 08 31دلتنگی زینب سلیمانی برای پدر شهیدش +تصویر | آخرین اخبار ایران و جهان
دلتنگی زینب سلیمانی برای پدر شهیدش تصویر زینب سلیمانی دختر شهید سلیمانی با انتشار این استوری برای پدرش ابراز دلتنگی کرد دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 10 00حکایت عملکرد مشابه خبرنگار دولتی با سلبریتیها | آخرین اخبار ایران و جهان
حکایت عملکرد مشابه خبرنگار دولتی با سلبریتیها یک کاربر فضای مجازی در توییتر در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران و طرفداری اش از کناره گیری سلبریتی ها از جشنواره فیلم فجر نوشت دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 08 43آیت الله طبرسی دار فانی را وداع گفت | آخرین اخبار ایران و جهان
آیت الله طبرسی دار فانی را وداع گفت آیت الله طبرسی نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری لحظاتی پیش دار فانی را وداع گفت محمد جونیان مسئول کمیته خبری دفتر آیت الله طبرسی اظهارداشت آیت الله نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران لحظاتی قبل در بیمارستانی دآرامش خانم مجری در هوای برفی! /عکس | آخرین اخبار ایران و جهان
آرامش خانم مجری در هوای برفی عکس نسیم خوشنودی با انتشار این عکس نوشت آرام باش هیـچ چیــز ارزش این همه دلهــره را ندارد دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 09 59پست همسر شهید رضایی نژاد درباره تکریم همسران شهدا | آخرین اخبار ایران و جهان
پست همسر شهید رضایی نژاد درباره تکریم همسران شهدا شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد در صفحه اینستاگرامی خود خواستار اصلاح برخی از قوانین حقوقی در کشور شد همزمان با شهادت حضرت امالبنین س و روز تکریم مادران و همسران شهدای عالیقدر شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نسلطان قاچاق سوخت بازداشت شد | آخرین اخبار ایران و جهان
سلطان قاچاق سوخت بازداشت شد رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از بازداشت سرباند اصلی قاچاق سوخت با پرونده ۱۲۵ میلیارد تومانی خبر داد و گفت با دستگیری وی از میلیون ها لیتر قاچاق به خارج از کشور جلوگیری شد علی مویدی خرم آبادی امروز در نشست خبری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ااستوری جدید دختر حاج قاسم در فراق پدر | آخرین اخبار ایران و جهان
استوری جدید دختر حاج قاسم در فراق پدر دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی متن تازهای را در فراق و دلتنگی پدر بزرگوارش در اینستاگرام منتشر کرد زینب سلیمانی دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی که چند وقتی است فعالیت خود را در شبکه اجتماعی اینستاگرام آغاز کرده متن و نوشتههایی حزن انگیز ازماشین تردد رئیس دیوان عالی کشور /عکس | آخرین اخبار ایران و جهان
ماشین تردد رئیس دیوان عالی کشور عکس در حاشیه بازدید حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور از خبرگزاری فارس دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 12 42-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها