تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسى عاقبتش خوب است؛ ز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797577398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا کمبود ویتامین D با سرطان ارتباط دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: آیا کمبود ویتامین D با سرطان ارتباط دارد؟
کمبود ویتامین دی اصلا برای سلامتی بدم مناسب نیست و یکی از ارکان های سلامتی در گرو داشتن ویتامین دی کافی در بدن است.
آفتاب‌‌نیوز : متأسفانه غذاهای بسیار اندکی در رژیم غذایی ما هستند که به‌طور طبیعی حاوی ویتامین D باشند و خیلی‌ها از کمبود این ویتامین رنج می‌برند. کمبود ویتامین D، به چند دلیل افراد میان‌سال و مسن را بیشتر تهدید می‌کند. سن که بالاتر می‌رود، پوست دیگر نمی‌تواند به‌ قوت گذشته ویتامین D تولید کند. علاوه‌براین، افراد مسن‌تر عموما زمان بیشتری را داخل خانه و محل کارشان می‌گذرانند و احتمالاً ویتامین کافی در رژیم‌شان دریافت نمی‌کنند.


بعضی مواد غذایی سرشار از ویتامین D هستند. ماهی‌های روغنی و روغن جگر ماهی منابع طبیعی خوبی برای این ویتامین محسوب می‌شوند. خورشید هم منبع طبیعی دیگری است، اما همه‌ی اقدامات احتیاطی برای بودن در معرض اشعه‌ی UV و خطر ابتلا به سرطان پوست باید رعایت شوند. بودن در معرض خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر، مقادیر خوبی از ویتامین D در پوست ایجاد می‌کند، اما باید در حد معقولی باشد. دیگر اینکه، حمام آفتاب برای جذب ویتامین D، برای خیلی‌ها مؤثر نیست.


اگر به وضعیت ویتامین D بدن خود شک دارید، با پزشک مشورت کنید تا نشانه‌هایش را بررسی کند و از او بخواهید، از شما آزمایش خون بگیرد تا ببینید چه خبر است! اندازه‌گیری سطح سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین بهترین آزمایش برای تعیین کمبود این ویتامین است.


آیا ویتامین D از سرطان پیشگیری می‌کند؟


این امید وجود دارد که ویتامین D در پیشگیری از سرطان مفید باشد، اما هنوز هم در این زمینه پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند.


طبق تحقیقات آزمایشگاهی، به‌نظر می‌رسد کمبود ویتامین D به توسعه‌ی برخی بدخیمی‌ها کمک می‌کند، اما کارشناسان می‌گویند پیش از آنکه بتوان برای پیشگیری از سرطان، ویتامین D روزانه تجویز کرد، باید تحقیقات بیشتری انجام شوند.


مطالعات روی تأثیر ویتامین D در پیشگیری از سرطان‌ سینه، سرطان پروستات و سرطان روده‌ی بزرگ، نتایج متناقضی به‌همراه داشته‌اند. در برخی موارد، محققان متوجه نشده‌اند که آیا سطح پایین ویتامین D نتیجه‌ی ابتلا به سرطان بوده، یا اصلاً خودش عامل ابتلا به سرطان است.


چه ارتباطی بین ویتامین D و سرطان خون وجود دارد؟


در مورد سرطان‌های خونی مثل لوسمی و لنفوم، شواهد حاکی از آن هستند که ویتامین D به برخی درمان‌های سرطان در روند کارشان کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند بین کمبود ویتامین D و احتمال بیشتر ابتلا به انواع مختلف سرطان خون، ازجمله لوسمی لنفوستیک مزمن (CLL) و ﻟﻨﻔﻮم ﻏﻴﺮﻫﻮﭼﻜﻴﻦ ﺑﺎ ﺳﻠﻮل ﺑﺰرگ (DLBCL) که شایع‌ترین نوع لنفوم غیرهوچکین است، ارتباط وجود دارد. اما در این مطالعات نمی‌توان علت را از معلول تشخیص داد. آیا می‌توان از ویتامین D برای افزایش قدرت بعضی درمان‌های سرطان بهره برد؟ پاسخ قطعیِ این پرسش هنوز مشخص نیست، اما داده‌های موجود امیدوارکننده هستند.


به این حقیقت هم باید توجه داشت که بسیاری از درمان‌های سرطان و همین‌طور خودِ سرطان‌ها، موجب تضعیف توده‌ی استخوانی می‌شوند که این امر خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، بنابراین دریافت سطح کافی کلسیم و ویتامین D می‌تواند بخشی از مدیریت و پیشگیری از این خطر محسوب شود.


ویتامین D و ریتوکسیمب (ریتوکسان)


محققان اخیرا در مجله‌ی انکولوژی بالینی گزارش دادند که به‌نظر می‌رسد، کمبود ویتامین D روی کیفیت عملکرد ریتوکسیماب درمانی ضدسرطان، پادتن تک‌تیره (آنتی‌بادی مونوکلونال)، تأثیر می‌گذارد. نویسندگان این گزارش عنوان کردند کمبود ویتامین D در بیماران مسن مبتلا به DLBCL که با R-CHOP درمان می‌شوند هم عاملی خطرناک محسوب می‌شود. آنها شواهدی یافتند دال بر اینکه کمبود ویتامین D، عمل از بین بردنِ سلول‌های سرطانیِ ریتوکسیماب را تضعیف می‌کند.


آنها تقاضا کردند آزمایش‌های ویژه‌ای برای بررسی استفاده از ویتامین D در ﻟﻨﻔﻮم ﻏﻴﺮﻫﻮﭼﻜﻴﻦ ﺑﺎ ﺳﻠﻮل ﺑﺰرگ و دیگر سرطان‌ها طراحی شوند؛ سرطان‌هایی که در حال حاضر با آنتی‌بادی‌هایی همچون تراستوزومب در سرطان سینه و ستوکسیمب در سرطان روده‌ی بزرگ درمان می‌شوند.


الودكتر







۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن