محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829454466
یادداشت/ «مدرنیته» اصلیترین عامل تغییر ذائقه مسجدی مردم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/«مدرنیته» اصلیترین عامل تغییر ذائقه مسجدی مردم
مسجد را میتوان مهمترین پایگاه تمدنی در جهان اسلام دانست که پیشترها کارکردهای بسیار مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی داشت که بهدلیل مواجهه جامعه اسلامی با مسائل جدیدی چون فرهنگ مدرنیته، به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی مسجد، پایگاه KHAMENEI.IR در یادداشتی به قلم پیمان فراهانی نوشته است: سنگبنای آنچه امروز ما بهعنوان «مسجد» میشناسیم، توسط رسول اکرم (ص) گذاشته شده است. هجرت ایشان از مکه به مدینه، نقطه آغازی بود برای فرایند تأسیس و گسترش مساجدی که قرار بود عبادتگاه و محل گردهمایی مسلمانان باشند. حضرت محمد (ص) در راه هجرت به مدینهی مکرمه، حین اقامت در قریهای به نام قبا (که در دوفرسخی جنوب مدینه قرار داشت) اولین مسجد جهان اسلام را با دستان خویش بنا کرد. از این مسجد امروز نیز به نام همان قریه و با عنوان مسجد قبا یاد میشود. پس از آن نیز رسول اکرم (ص) در بدو ورود به مدینه، این فرایند را ادامه دادند و اقدام به ساخت مسجدالنبی کردند و آن را محلی برای مبارزه با مشرکان قرار دادند. در خصوص تأسیس این مسجد میتوان هدف اول تأسیس آن را شکلدهی جماعت به بهانهی عبادت و هدف ثانویهی آن را ایجاد فرصتی مناسب برای امور تبلیغاتی، وعظ و اندرز پیامبر دانست. مسجدالنبی قلب فعالیتهای تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان شد. این نهاد مقدس در حقیقت برای حیات سیاسی و اجتماعی و پیدایش تشکلی سالم در جامعهی آن روز، همچون قلبی تپنده بود. قضاوت و رسیدگی به دعاوی توسط پیامبر اسلام در مسجد صورت میگرفت. همچنین مذاکرات و گفتوگوهای سیاسی حضرت با افراد و هیئتهای اعزامی از قبایل و طوایف گوناگون در مسجد انجام میگرفت و پیمان بیعت با تازهمسلمانان در مسجد منعقد میشد. حضرت علی(ع) نیز در مدینه و پس از آن در کوفه، در سطح وسیعتری از مسجد بهعنوان مرکز تبلیغ معارف اسلامی و روشنگری مردم بهره میبردند. ایشان حتی کارهای مربوط به قضاوت و امور جنگی و بعضی امور حکومتی را در مسجد انجام میدادند. آن حضرت بارها در مسجد مدینه و کوفه و گاه نیز در مسجد بصره، به وعظ و سخنرانی پرداختند. بسیاری از خطبههای آن حضرت، که اینک در دسترس ما قرار دارد، در مسجد کوفه یا مسجدالنبی(ص) ایراد شده است. نفوذ مدرنیته، اصلیترین عامل تغییر ذائقه بنابراین مسجد را میتوان مهمترین پایگاه تمدنی در جهان اسلام دانست که پیش از این دارای کارکردهای بسیار مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی بوده است. این کارکردها قطعاً بیشتر و ملموستر از آنچه امروز شاهد آن هستیم، بوده است که بهدلیل مواجهه جامعه اسلامی با مسائل جدیدی چون فرهنگ مدرنیته، به مرور زمان، به فراموشی سپرده شده است. آنچه در اینجا از نفوذ فرهنگ مدرنیته در جامعه ایران مراد است، بیشتر به جنبههای کارکردی آن اشاره دارد و البته در لایههایی عمیقتر، مقولههایی چون تغییر هویت ناشی از مدرنیته عاملیت پیدا میکند. در جوامع مدرن، آنچه بیشتر از همه مورد اهمیت است، نیازهای فردی انسان است. به تبع آن، کارکردی که مدرنیته در این زمینه دارد، فعال کردن مراکز تخصصی برای رفع یکایک این نیازهاست. حال اگر بخواهیم این فرایند تخصصی شدن را در ایران مرور کنیم، در خواهیم یافت که پیشتر مساجد جدای از رفع احتیاجات معنوی جامعه، کارکردهایی داشتند که موجبات رفع نیازهای مادی مراجعان خود را نیز فراهم میکرد. این کارکردها گرچه اصل نبودند، اما در برآوردن احتیاجات روزمره زندگی مردم جامعه نقش داشتند. کارکردها بخشهایی مانند مراکز درمانی، کتابخانهها، تعاونیها، صندوقهای قرضالحسنه و در پارهای از مواقع حتی مدارس و آشپزخانهها از این دست موضوعاتاند. جدای از این، مسائل مادی بسیاری از جمله مسائل مربوط به قضاوت و رفع اختلافها و برگزاری وصلتها بهواسطهی روحانیون و هیئتامنای مسجد صورت میگرفت. هرچند امروز در جامعه تمامی این کارکردها را مراکز مختلف بهصورت تخصصی پیگیری میکنند، اما حل این مسائل در مسجد و حاشیه آن، مزایایی داشت که عموماً مراکز امروزی از آن بیبهره هستند. بهعنوان نمونه، هرچند امروز اختلافات انسانی در مراجع انتظامی و قضایی حل میشود، اما هیچگاه این مسئله نمیتواند جایگزین پدیدههایی چون ریشسفیدی و پادرمیانی شود که عموماً در مساجد یا بهوسیله بزرگان مساجد انجام میگرفت؛ چراکه هزینههای اختلاف در مراکز امروزی با کدورت طرفین و نهایتاً قضاوت حل خواهد شد، درحالیکه واسطه شدن و ریشسفیدی بیشتر منجر به رفع کدورت و جاری شدن مجدد مودت میشد. در نمونهای دیگر، نقشی که مساجد میتوانستند در متصل کردن انسانهای نیازمند و خیرخواه بههم داشته باشند، هیچکدام از مؤسسات اعتباری و قرضالحسنه امروزی ندارند. بههمین دلیل، بسیاری از روحانیون و علمای بزرگ در گذشتهای نهچندان دور، مهمترین وظیفه خود را امامت نماز جماعت مسجد میدانستند و همه فعالیتهای اجتماعی-سیاسی خود را معطوف به آن مسجد میکردند. برای مثال، درباره عارف پارسا، آیتالله احمدی میانجی، گفته شده است: «سخاوت و مساعدت او به مردم بیبضاعت و نیازمند، زبانزد همگان شده بود؛ چنانکه بارها از علمای بزرگ شنیده شد که مسجد آیتالله احمدی میانجی، پناهگاه نیازمندان است. امکان نداشت کسی نیازمند باشد و دستخالی از آنجا برگردد. او مردمی بود و به مردم عشق میورزید و با مردم میجوشید و خدمت به آنها را بهترین عبادت میدانست.» در شرححال عالم فرزانه، آخوند ملا عباس تربتی، نوشتهاند: «او خود مرجع تظلم مردم و خانهاش دادگستری و پناهگاه آنان بود. مردم از دست حکام و خوانین به او تظلم میکردند و او با قدرت معنوی خود به شکایت آنان رسیدگی میکرد. خود را میکشت و به آبوآتش میزد تا به مردم خدمت کند و حاجتی را از کسی برآورد و گرهی از کاری بگشاید... او در تمام 24 ساعت شب و روز، حتی بعد از نیمهشب زمستان و در نیمهروز تابستان، برای هرگونه کار شرعی و حاجتی که مردم داشتند، میشتافت و در راه انجام دادن این وظایف و خدمات، آنچه را که در نظر نداشت، فقط خودش بود.» نقش کلیدی اجتماعی روحانیت با توجه به آنچه بهعنوان جایگاه اجتماعی حقیقی و ضروری مساجد بیان شد، حتماً میبایست بر نقش عنصر اصلی و کلیدی مساجد، یعنی روحانیت، تأکید کرد. برخی روحانیون از ویژگیهای بسیجکنندگی و ارتباطات اجتماعی برخوردارند و میتوانند نقشهای ازدسترفته مساجد را جبران کنند. ازاینرو بیدلیل نیست که اصلیترین نقش در تعریف کارکردهای اجتماعی مسجد و احیای آنان را منوط به اعتقاد و توانمندی روحانیون بدانیم. در همینباره، امام خمینی(ره) ضمن تأکید بر حضور روحانیون در امور اجتماعی و سیاسی، میفرمایند: «پیغمبر سفارش کرده است که باید اهتمام به امور مسلمین داشته باشید... امور مسلمین عبارت از امور سیاسی مسلمین است، امور اجتماعی مسلمین است، گرفتاریهای مسلمین است و کسی که اهتمام به این نکند، بهحسب آن روایت، فلیس بمسلم. و ما امیدواریم که لااقل از این دنیا نرویم و مشمول این نشویم که بگویند شما مسلم نبودید.» مؤلف «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران» نیز درباره جایگاه اجتماعی روحانیت شیعه در ایران مینویسد: «کلیه امور جامعه در دست روحانیون بود، معاملات بهطور کلی و جزئی. عقد و نکاح را روحانیون اجرا میکردند، ارث بهوسیله آنان تقسیم میشد، حق امام و خمس که در حقیقت پرداخت مالیات بود، به آنها داده میشد و کمتر فردی بود که در روز، گرفتار مشکلات و مسائلی نشود که حل آن بهوسیله استعلام و استغاثه از روحانیون میسر نشود.» رهبر انقلاب نیز سال جاری در دیدار با مدیران، مدرسان و طلاب حوزههای علمیه استان تهران، با اشاره به نقش هدایتگر و میدانی روحانیت در عرصه خدمات اجتماعی، تأکید کردند که «حضور طلاب در خدماترسانی به مردم، مدرسهسازی، بیمارستانسازی، کمک به مردم هنگام حوادث و دیگر عرصهها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه میآورد و منشأ خدمات خواهد شد.» ایشان این نقش را در کنار دو نقش مهم و اصلی «هدایت فکری و دینی» و «هدایت سیاسی و بصیرتافزایی»، از جمله اهم وظایف امروز روحانیت دانستند. حال با توجه به آنچه از جایگاه امروزی مساجد و امکان رشد این جایگاه اجتماعی توسط روحانیون مطرح شد و تأکید رهبر معظم انقلاب در اینخصوص، توقع میرود اقداماتی عاجل و تأثیرگذار را در این زمینه شاهد باشیم. باید شرایطی فراهم شود که هم روحانیون و هم مساجد به کارکرد و وظیفه تاریخی و اجتماعی خود برگردند. انتهای پیام/
1395/05/31 :: 11:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
یادداشت/ عباس اکبری عامل محرک هجمهها علیه امام(ره)
یادداشت عباس اکبریعامل محرک هجمهها علیه امام ره امیدواری رسانههای معاند به تاثیر تخریبهایشان نسبت به امام ماحصل سوءاستفاده سیاسی از امام توسط کسانی است که اتفاقا بیشترین تکلیف را در قبال حضرت امام دارند به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس عباس اکبری در روزنامه وعلمالهدی: شایعه میکنند ذائقه مردم نسبت به ارزشها تغییر کرده؛ ذائقه دینی مردم در دوره ستمشاهی با آن همه فسا
علمالهدی شایعه میکنند ذائقه مردم نسبت به ارزشها تغییر کرده ذائقه دینی مردم در دوره ستمشاهی با آن همه فساد تغییر نکرد چگونه ممکن است با وجود مقام ولایت عوض شود نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان با بیان اینکه دشمن همیشه فتنه را از طریق نفوذ در جریانهای مقابل انطوفان توئیتری برای عذرخواهی «بیسیم چی کودتا» از مردم ایران
طوفان توئیتری برای عذرخواهی بیسیم چی کودتا از مردم ایران تعدادی از کاربران فضای مجازی تصمیم گرفتند در سالگرد کودتای 28 مرداد با به راه انداختن یک موج توئیتری اعتراض خود را نسبت به نقش رسانه دولتی انگلیس اعلام کرده و خواستار عذرخواهی مسئولان این شبکه از مردم ایران شوند به گزارشانتظار رهبر انقلاب از «مسجد تراز انقلاب اسلامی» مأموریت بچه مسجدیها
انتظار رهبر انقلاب از مسجد تراز انقلاب اسلامیمأموریت بچه مسجدیها باید با برنامهریزی صحیح و استفاده از ابزارهای فرهنگی هنری عمران معنوی مساجد را تقویت کرد و از ظرفیت شوقآوری و شورآفرینی مساجد برای جذب قشرهای مختلف مردم و تبلیغ مفاهیم و معارف اسلامی بهرهگیری کامل کرد به گزابنای جبهه پیروان، تقویت جمنا است/ تاکنون بحثی درباره انتخابات آینده نداشتیم/ ساختار جبهه مردمی تغییر کرده است
سجادی در گفتوگوبا ایلنا بنای جبهه پیروان تقویت جمنا است تاکنون بحثی درباره انتخابات آینده نداشتیم ساختار جبهه مردمی تغییر کرده است سخنگوی جبهه پیروان گفت اگر این جبهه بخواهد فعالیت خود را برای انتخابات آتی شروع کند در چارچوب جمنا حرکت میکند لذا این تشکل همه اصولگرایان را تحمخالفت صریح زیباکلام با تغییر نظام ریاستی/ریاست جمهوری آخرین جزیره از مردمسالاری است که باقیمانده
مخالفت صریح زیباکلام با تغییر نظام ریاستی ریاست جمهوری آخرین جزیره از مردمسالاری است که باقیمانده شورای نگهبان تا به امروز هزاران نفر را برای انتخابات مجلس و ریاستجمهوری رد صلاحیت کرده و یک بار نیز پاسخگو نبوده است حداکثر کاری که این شورا انجام داد این بود که عباس کدخدایی گفباید به کمک فضای مجازی و رسانهها، «مردمی شدن» پدافند غیرعامل را دنبال کنیم
قائم مقام وزیر کشور باید به کمک فضای مجازی و رسانهها مردمی شدن پدافند غیرعامل را دنبال کنیم قائم مقام وزیر کشور گفت باید به کمک فضای مجازی و رسانهها مردمی شدن پدافند غیرعامل را دنبال کنیم به گونهای که بدون پدافند غیرعامل زندگی برایشان سخت میشود هر کجا کار مردمی شد موفقیادداشت مهمان/ رضا پارسا 2 عامل درگیریهای داخلی در افغانستان
یادداشت مهمان رضا پارسا2 عامل درگیریهای داخلی در افغانستان هرچند پس از پیروزی مجاهدین طعم شیرین پیروزی به کام مردم افغانستان تلخ شد ولی بر اثر زیادهخواهیهای شماری از رهبران و دخالتهای خارجی به ویژه پاکستان افغانستان شاهد درگیریهای داخلی شد به گزارش خبرنگار سایت افغانستاننگرانی مردم ایرانشهر از کشته شدن کودک ۳ساله دردرگیری نیروی انتظامی با عاملان سوخت/ مرتضی بیگناه بود
نگرانی مردم ایرانشهر از کشته شدن کودک ۳ساله دردرگیری نیروی انتظامی با عاملان سوخت مرتضی بیگناه بود روز نو روز ٦ مهرماه در جریان درگیری نیروی انتظامی ایرانشهر با فردی که مظنون به قاچاق سوخت و اتباع افغانستانی از مرز به داخل کشور بوده است پسر بچه ٣ ساله مظنون همراه با برموسویلاری: تغییر نظام به پارلمانی امکانپذیر نیست/ نباید نقش مردم را نادیده گرفت
موسویلاری تغییر نظام به پارلمانی امکانپذیر نیست نباید نقش مردم را نادیده گرفت وزیر کشور دوره اصلاحات درباره تغییر نظام انتخاباتی از ریاستی به پارلمانی گفت افرادی که این حرفها را مطرح میکنند فراموش نکنند که نباید نقش مردم را نادیده گرفت آفتابنیوز حجت الاسلام سید عبدال-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها