تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797782570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا داروهای گیاهی عوارض دارند؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: آیا داروهای گیاهی عوارض دارند؟
یک متخصص طب سنتی اظهار کرد: گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی در مصرف نابه‌جا یا طولانی مدت می‌توانند عوارض جانبی در فرد ایجاد کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

داروسازی در ایران سابقه طولانی دارد ولی متاسفانه بسیاری از کتاب‌ها و مدارک در حمله مغول‌ها از بین رفت، گفت: البته پس از اسلام و در زمان رازی، ابوعلی سینا و دیگر حکما، پیشرفت‌های زیادی در زمینه داروسازی صورت گرفته است. داروشناسی سنتی و شناخت گیاهان دارویی یک علم مثل فارماکولوژی در طب رایج و از جنبه‌هایی حتی وسیع‌تر از آن است.

این متخصص طب سنتی افزود: در طب سنتی آنچه را که وارد بدن می‌شود به پنج دسته تقسیم می‌کنند، یکی غذای مطلق است مثل گندم که وقتی وارد بدن می‌شود بعد از تغییراتی جزو اعضای بدن می‌شود و تغییری در کیفیت بدن (یا مزاج) ایجاد نمی‌کند.

ناصری ادامه داد: گروه دوم از نوع دوای مطلق است که فقط اثرات دارویی دارد و کیفیت بدن را تغییر می‌دهد مثل فلفل و زنجبیل. نوع سوم غذا با جنبه دوایی است که بیشتر جنبه غذایی دارد و کمتر مزاج را تغییر می‌دهد مثل شلغم و کدو و عدس.

وی در خصوص نوع چهارم، تصریح کرد: نوع چهارم دوای غذایی که بر عکس نوع سوم بیشتر جنبه دوایی دارد مثل سیر و پیاز و نوع پنجم داروهای ذوالخاصیه هستند که با توجه به شکل خاص ترکیبات شیمیایی موجود در آنها، تمایل به عضوی خاص پیدا کرده و اثری خاص را اعمال می‌کنند، مثل روغن گاو و گوسفند و شیر.

این متخصص با اشاره به اینکه امروز در همه جای جهان این طور برداشت می‌شود که چون داروها و مواد طبیعی عوارض ندارند می‌توان از آنها به راحتی در درمان بیماری‌ها استفاده کرد و حتی این تفکر وجود دارد که گیاهان دارویی نه تنها عوارضی ندارند بلکه اثرات آنها قوی‌تر و هزینه‌های درمانی  را نیز پایین‌تر می‌آورد، گفت: در حالی که این طور نیست گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی در مصرف نابه‌جا یا طولانی مدت می‌توانند عوارض جانبی در فرد ایجاد کنند.

وی افزود: برای رسیدن به تندرستی آنچه که مهم است و باید بیشتر مد نظر قرار گیرد سبک زندگی درست است نه مصرف گیاهان دارویی و این همان بحث پیشگیری است که با رعایت شش اصل مهم قابل رسیدن است. این شش اصل همان است که در طب سنتی به نام سته ضروریه نامیده می‌شود و شامل تغذیه درست، آب و هوای سالم، رعایت خواب و بیداری، ورزش و استراحت به موقع، شرایط روحی روانی مناسب و پاکسازی بدن است.

ناصری خاطرنشان کرد: یک گیاه بسته به منطقه مورد کشت، نوع خاک و نوع آب و هوا می‌تواند اثرات کاملا متفاوتی داشته باشد به فرض سیری که در جنوب کشور و در آب و هوای گرم و خشک کشت می‌شود با سیری که در شمال و در آب و هوای مرطوب کشت داده می‌شود. اثرات دارویی متفاوتی دارند، لذا در یک فرد، یکی می‌تواند درمانی و آن دیگری ایجاد عارضه کند. یا مثلا آلوئه‌ورا که این روزها مورد مصرف فراوانی قرار گرفته، می‌تواند در مصارف بالا، دردهای شکمی، سقط جنین و کولیت روده ایجاد کند و یا شیرین بیان‌که در مشکلات گوارش مصرف بالایی دارد در استفاده نابه جا و زیاد باعث افزایش فشارخون و اختلال ریتم قلب شود، به همین دلیل توصیه ما این است که مردم برای درمان، چه شیمیایی و چه گیاهی با پزشک مشورت کنند.

وی در پاسخ به سئوال به نظر شما هر کسی می‌تواند در هر شرایطی از گیاهان دارویی استفاده کند، خاطرنشان کرد: برخی گیاهان دوای مطلق هستند و برخی غذای مطلق و البته انواع دیگر، اگر از نوع غذای مطلق باشند مصرف آنها مشکلی ندارد البته به قاعده و به جا. ولی اگر دوای مطلق باشد و شخص بیماری نداشته باشد مصرف آن می‌تواند عوارض جانبی و بعضا غیر قابل جبران ایجاد کند.

ناصری ادامه داد: مصرف داروهای گیاهی و یا گیاهان  دارویی تابع 10 چیز است که در طب سنتی به آن اجناس عشره می‌گویند شامل نوع مرض، علت ایجاد مرض، قدرت مرض، مزاج فرد، سن، عادات فرد، منطقه، فصل، وضعیت آب و هوا در آن فصل و هیبت شخص است. البته این موارد در درمان طب رایج نیز به جز چند مورد رعایت می‌شود. پس نمی‌توان در هر شرایطی اقدام به مصرف گیاهان دارویی کرد.

منبع: ایسنا




۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن