تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818181139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشنهاد جدید کُردها به بغداد؛ زمین در برابر استقلال


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اقلیم کردستان پیشنهاد کرده است که در برابر بازگرداندن بخشی از مناطق تحت کنترل خود به بغداد، دولت مرکزی عراق با استقلال این منطقه و تشکیل کشور مستقل کردها موافقت کند.

به گزارش کردپرس، رهبران حکومت اقلیم کردستان از جمله مسعود بارزانی در مناسبت های گوناگون تمایل خود را برای جدا شدن این منطقه در شمال عراق و تشکیل کشور مستقلی برای کردها ابراز کرده اند. هر چند مقامات جریان های سیاسی مختلف در عراق، مخالفت خود را با این خواسته کردها و تجزیه کشور نشان داده اند.

همان طور که برخی کارشناسان در زمان بازپس گیری مناطقی از شمال عراق از سوی نیروهای پیشمرگ پیش بینی کردند که کردها از مناطق آزادشده از کنترل داعش به عنوان ابزاری در مذاکره با بغداد برای استقلال استفاده می کنند، اکنون کردها در حال مطرح کردن این خواسته با بغداد هستند.

برخی وزرای دولت اقلیم کردستان از جمله فلاح مصطفی، مسئول اداره ارتباطات خارجی دولت اقلیم کردستان به روزنامه گاردین گفته اند یکی از پیشنهادهایی که کردها درباره استقلال به بغداد ارائه کرده اند واگذاری کنترل مناطق آزاد شده در جریان نبرد پیشمرگ ها با داعش در جنگ دو سال گذشته به بغداد است. البته مناطق مورد نظر طیف وسیعی از استان های نینوا، کرکوک و بخشی از دیاله عراق را شامل می شود. در مجموع کردها در جریان نبرد با داعش توانسته اند 40 درصد مساحت اقلیم کردستان را افزایش دهند.

فلاح مصطفی هر چند اشاره می کند که هنوز جنگ برای بازپس گیری موصل از داعش پایان نیافته اما به گفته وی، زمان برای پایان دادن به روابط ناسالم میان اربیل و بغداد فرا رسیده است. بنابر این باید تکلیف تعیین سرنوشت اقلیم کردستان معلوم شود زیرا به گفته وی اکنون اقلیم کردستان نه کاملا مستقل است و نه کاملا در عراق ادغام شده است.

فلاح مصطفی معتقد است اکنون باید اربیل و بغداد درباره روابط خود در آینده گفتگو کنند. این گفتگو شامل استقلال هم می شود. وقت آن رسیده که بر سر یک فرمول جدید برای پی ریزی روابط آینده میان خود بحث کنند.

به گفته مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان که حکم وزیر خارجه را دارد، تماس های اولیه کردها و گفتگو درباره استقلال در جریان انتخابات آمریکا و پس از آن، زمینه خوبی برای ادامه این مبحث فراهم کرده است. زیرا به گفته وی فرصت خوبی برای توسعه روابط با آمریکا وجود دارد. به زودی تماس های بیشتری میان رهبران کرد عراق و دولتمردان آمریکا ایجاد می شود که ترغیب کننده است. کردها به این تحولات خوش بین هستند.

کریم سنجاری، وزیر داخلی اقلیم کردستان نیز درباره مطرح شدن واگذاری مناطق تصرف شده به بغداد و گرفتن استقلال در برابر آن به گاردین گفته است این مناطق با خون نیروهای پیشمرگ آزاد شده و کردها بهای جنگ با داعش را پرداخته اند.

فلاح مصطفی استفاده کردها از مناطق تصرف شده عراق توسط نیروهای پیشمرگ به عنوان ابزاری برای مذاکره با بغداد درباره استقلال را تایید می کند و می گوید بله زمین یکی از فاکتورهاست و مسئله مهمی است. مسئولیت ها، قلمرو، نفت، مسائل مالی، آسمان و همه چیز باید در گفتگوها مطرح شود.

وی تهدید کرد اگر بغداد مذاکره با کردها را بر سر استقلال رد کند با برگزرای رفراندوم سرنوشت مسئله استقلال تعیین خواهد شد.


۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن