تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799305926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد کلزا، التیام‎ عطش‌ دشت‌های همدان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهدکلزا، التیام‎ عطش‌ دشت‌های همدان
خبرگزاری فارس: کلزا، التیام‎ عطش‌ دشت‌های همدان
کلزا ضمن اینکه نیاز کشور را برطرف می‌کند یک محصول کم‌آب‌بر بوده و می‌تواند در مدیریت مصرف آب، استان را کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تغییر الگوی کشت در استان همدان همواره یکی از مهمترین دغدغه‌هایی بوده است که پس از مواجه با بحران آب به تواتر بیان می‌شود. بنا بر آمار رسمی بیش از 90 درصد آب موجود در استان صرف کشاورزی می‌شود که اغلب کارشناسان معتقدند با صرفه‌جویی در این حوزه مشکلات حوزه شرب و صنعت برطرف شده و می‌توان بهره‌وری بخش کشاورزی نیز افزایش داد. حتی در طرح تعادل‎بخشی و احیا یکی از سه وظایف جهاد کشاورزی در 15 وظیفه تعریف شده، تغییر الگوی کشت و تنظیم برنامه برای دشت‌های استان همدان اشاره شده است. در حال حاضر در استان محصولاتی چون سیب زمینی، هندوانه، یونجه و حتی گندم آبی از جمله تولیدات کشاورزی هستند که آب‌بر محسوب شده و به نوعی تهدیدکننده منابع آبی هستند. به همین دلیل متولیان کشاورزی برنامه‌های خود را برای برطرف کردن این معضل آغاز کردند. تغییر الگوی کشت و مجاب کردن کشاورزان برای خودداری از محصولات آب‌بر باید با معرفی یک جایگزین برای محصولات قبلی باشد، جایگزینی که بتواند انگیزه لازم در کشاورزان را برای رها کردن این نوع کشت‌ها ایجاد کند و درآمد مناسبی نیز به دنبال داشته باشد. زیرا اغلب توجیه کشاورزان برای رهایی یک کشت و رو آوردن به محصولی دیگر کار چندان ساده‌ای نیست، به ویژه اینکه مهارت لازم نیز برای آغاز کار کافی نیست و همین مسئله باعث مقاومت کشاورز در قبال تغییر الگوی کشت می‌شود.

در این میان برای حل مشکلات کم‌آبی و تأمین نیاز کشور، دانه روغنی کلزا برای جایگزینی  کشت‌های آب‌بر در استان همدان در نظر گرفته شده و حمایت‌های دولتی نیز در این راستا متمرکز شده است. حمایت‌هایی که برای ایجاد انگیزه در کشاورزان در نظر گرفته شده است. برنامه‌ریزی برای تولید 8500 تن کلزا در همدان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در سال جاری یک‌هزار و 300 تن کلزا به صورت تضمینی خریداری شده است، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم در سال آینده بتوانیم 8 هزار و 500 تن کلزا تولید و از کشاورزان خریداری کنیم. منصور رضوانی‌جلال با بیان اینکه دولت در هر برهه زمانی نسبت به نیاز کشور از محصولاتی حمایت می‌کند، افزود: به عنوان مثال حمایت از سیب زمینی در اولویت دولت قرار ندارد اما از کشت کلزا پشتیبانی‌ می‌شود چراکه 90 درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی برای تولید روغن از خارج کشور و به وسیله واردات تأمین می‌شود.  وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان توسعه سطح زیر کشت و یا اختصاص زمین جدید برای کشت کلزا وجود ندارد، تصریح کرد: بنابراین باید از زمین‌های موجود استفاده کرده و کلزا را که مصرف آب کمتری نیز دارد، جایگزین محصولات آب‌بر کنیم. حمایت دولت از کشت کلزا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای تولید کلزا بسته‌های حمایتی متعددی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اختصاص یارانه برای بذر و ماشین ریز کارنده، بیمه رایگان مزارع، تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان کلزاکار از جمله اقدامات دولت در این حوزه است. وی با بیان اینکه در سال جاری مطالبات کشاورزان کلزاکار پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های واردکننده دانه روغنی  به نسبتی که از داخل کلزا خرید کنند، می‌توانند از سایر کشورها واردات داشته باشند. رضوانی‌جلال با بیان اینکه در سال‌های گذشته خرید کلزا به سختی انجام شده و به همین دلیل کشاورزان رغبت کمتری نسبت کشت آن داشتند، گفت:‌ به همین دلیل میزان کشت کلزا در سال جاری در استان کاهش یافت اما با اقدامات انجام شده، این میزان در آینده افزایش می‌یابد. وی با اشاره به اینکه کشت کلزا به نفع کشت گندم بوده و به نوعی مکمل یکدیگر هستند، اظهار کرد: روغن کلزا برای سلامت بدن مفیدتر است و علاوه بر آن برای تهیه کنجاله نیز از آن استفاده می‌شود. این مقام مسؤول افزود: ما نمی‌توانیم به کشاورز درباره کشت نوع محصول تکلیف کنیم تنها بنا به نیازهای کشور می‌توان مشوق‌هایی را تهیه کرد که کشاورزان نسبت به کشت محصولات دیده شده در برنامه‌ها ترغیب شوند. کلزا یک محصول استراتژیک در کشور وی با بیان اینکه کلزا یک محصول استراتژیک در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد:  کشت این محصول یک مسئله اساسی برای کشور و صنعت روغن به حساب می‌آید.

رضوانی جلال با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی، کشت محصولات کم آب‌بر و مقاوم به کم‌آبی است، ادامه داد: کلزا این خصوصیات را داشته و توسعه کشت و تولید آن از برنامه‌های اصلی استان به حساب می‌آید. توسعه 6 هزار هکتاری کلزا معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه برای صرفه جویی در مصرف آب برنامه‌های مختلف از جمله تغییر در الگوی کشت در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: کاهش سطوح محصولات پرآب، افزایش سطح زیر کشت محصولات کم‌آب، از جمله کلزا که در سال زراعی  96 ـ 95 با توسعه بیش از 6 هزار هکتار در برنامه قرار گرفته دنبال می‌شود. شهرام پرورش با بیان اینکه در سال گذشته یک‌هزار و 153 هکتار در استان زیر کشت کلزا قرار گرفت، گفت: در سال گذشته 2 هزار و 621 تن کلزا در اراضی کشاورزی استان همدان تولید شده است. وی با بیان اینکه در سال 93، 2 هزار و 616 هکتار از اراضی به کشت کلزا تعلق گرفت، اظهار کرد:‌ در سال 93 میزان تولید کلزا به 6 هزار و 802 تن رسید. تأمین 70 درصد نیاز کشور به کلزا پس از 10 سال مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس تأکید کرد: اگر برنامه توسعه کشت کلزا انجام شود، پس از گذشت 10 سال به 70 درصد خودکفایی این محصول دست خواهیم یافت. امیر لاهوتیان با اشاره به اینکه در حال حاضر برای اجرای الگوی کشت در کشور، نیازمند قانونی با ضمانت اجرایی هستیم، افزود: علاوه بر قوانین با ضمانت اجرایی باید اعتبارات ملی و استانی مناسبی در کنار تدوین برنامه ویژه برای آموزش و ترویج کشت کلزا، تأمین شود. وی با بیان اینکه باید برای صرفه‌جویی در منابع آبی میزان کشت به یک نوبت در سال کاهش یابد، تصریح کرد: ما به دنبال کاهش اراضی زیر کشت محصولاتی مانند سیب زمینی و چغندر قند هستیم تا بتوانیم در راستای توسعه کشت کلزا به نقطه خودکفایی دست یابیم. مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: در حال حاضر تغییر الگوی کشت به صورت کامل محقق نشده بلکه آنچه که انجام می‌شود، ترکیب کشت است.

انتهای پیام/89033/ط40

1395/05/30 :: 16:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن