تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796726092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد فاصله چشمگیر آمار ثبت نام زائران پیاده روی اربعین با آمار خروجی از مرزها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهدفاصله چشمگیر آمار ثبت نام زائران پیاده روی اربعین با آمار خروجی از مرزها
خبرگزاری فارس: فاصله چشمگیر آمار ثبت نام زائران پیاده روی اربعین با آمار خروجی از مرزها
چرا هر ساله باید فاصله چشمگیری بین آمار ثبت نام کنندگان پیاده روی اربعین با آمار خروجی ایرانی‌ها از مرزها وجود داشته باشد؟

خبرگزاری فارس - گروه جامعه: عشق به امام حسین (ع) هر ساله باعث سفر خیل انبوه زائران ایرانی که برای راهپیمایی اربعین به عتبات عالیات مشرف می شوند شده و این امر نیز در سال‌های اخیر به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است تا جایی که سازمان حج و زیارت و اداره گذرنامه ناجا از رشد 8 برابری از سال 91 تا اربعین سال گذشته خبر داده‌اند. اربعین 91، تعداد زائرانی که از ایران به عتبات عالیات سفر کردند، طبق یک آمار 100 هزار نفر و طبق آمار دیگری حدود 240  هزار نفر بود که این تعداد در سال 92، به 480 هزار نفر رسید. اما وضعیت سال 93 به یکباره تغییر اساسی کرد چرا که تعداد زائران اربعین، علی رغم اقدامات تروریستی و رعب و وحشت ایجاد شده داعش در عراق و تهدیدهای امنیتی علیه مسلمانان، جهش 3 برابری نسبت به سال قبل از آن (سال 92) پیدا کرد.  

  طبق اعلام معاون وقت امنیتی انتظامی وزیر کشور، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از مردم کشورمان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کردند که این تعداد نه برای مقامات عراقی و نه برای مسئولان سازمان حج و ستاد عتبات عالیات قابل پیش بینی نبود و باعث بروز مشکلاتی در زمینه حمل و نقل و اسکان شد.  

  سال 94 نیز این رشد ادامه داشته و به 2 میلیون نفر رسید که نسبت به سال 90 رشد 40 برابری را نشان داد که با توجه به این افزایش و رشد باید اقدامات لازم برای صدور روادید در این رابطه اتخاذ می‌شد در حالی که چنین رویه‌ای عملا مشاهده نشد.   سال میزان حضور زائران در راهپیمایی اربعین میزان صدور روادید 90 50000 - 91 240000 - 92 480000 - 93 1500000 500000 94 2000000 1600000   سازمان‌های درگیر با این امر نظیر وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت در سال‌های اخیر عملا نتوانسته‌اند مردم علاقمند را مجاب به ثبت نام در سامانه دریافت روادید کنند و عملا آنها دریافت روادید را طبق رویه و سنوات سال‌های قبل به لحظات پایانی سفر و در نقطه صفر مرزی موکول کرده و خیل انبوه مردم عاشق اهل بیت را در پشت مرزها منتظر نگه داشته و در برخی اوقات به صورت مقطعی گیت‌های خروجی باز و برخی اوقات نیز مسدود می‌شد. در سال 93 تنها 500 هزار نفر توانستند ویزای سفر به عتبات عالیات را دریافت کنند که البته در آستانه سفر نیز روادید به صورت رایگان صادر می‌شد. این شرایط در حالی بود که تنها یک میلیون 600 هزار روادید در سال 94 صادر و عملا باز هم عده‌ای بدون روادید وارد عراق شدند.  

  مرور سوابق گذشته در این خصوص گویای جوابگو نبودن شیوه ثبت نام های اربعین بوده است چرا که مسئولان در چند ماه مانده به سفر صحبت از ثبت نام و دریافت هزینه‌هایی برای صدور روادید توسط سفارت عراق می‌کردند اما در آستانه اربعین به یکباره وقتی با خیل انبوه زائران مواجه می‌شدند با تغییر لحن و سیاست اتخاذ شده این هزینه به یک دلار و در لحظات آخر فقط با کارت ملی و شناسنامه و به صورت رایگان صادر می‌شد که همگی این اقدامات نشان از عدم مدیریت لازم و سیاست‌گذاری‌های مقطعی و لحظه‌ای است. در این باره می‌توان عدم هماهنگی موجود بین وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه عراق، مسئولان استان‌های مرزی و همچنین ساکنین مرزی با قوانین موجود را بخشی از سوءتدبیرهای صورت گرفته دانست. وضعیت ساکنین مرزی در آستانه اربعین متفاوت تر از روزهای دیگر است چرا که‌ آنها با حضور در مرزها و فشار بر مسئولان برای اتخاذ تغییر در تصمیمات مسئولان استانی و ملی مبنی بر رایگان شدن صدور روادید و عبور آزاد از این مناطق شرایط خاصی را در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران (به عنوان مناطقی که زائران از ایران برای سفر به عراق استفاده می‌کردند) بوجود می‌آوردند.  

  تغییرات پیاپی سیاست‌های مسئولان برای زائران در اربعین باعث شده تا زائران اقدامات خود را به لحظات آخر موکول کنند و منتظر باشند تا در لحظات آخر تصمیمات تغییر پیدا کرده و سفر رایگان شود! ساز و کار اعزام زائران ایرانی برای اربعین باید یک رویه واحد و هماهنگ بین دستگاه های مرتبط باشد تا مردم تنها با یک سیاست واحد از یک کانال بتوانند در مسیر ثبت نام و اعزام قرار گیرند چرا که هر ساله آمارهای ثبت نام یک عددی را نشان می دهد و آمار خروجی زائران ایرانی از مرزها یک عدد بسیار بزرگ تری است و این مسئله، بی نظمی هایی را در برنامه ریزی ها ایجاد می کند. در چند سال اخیر بین 17 تا 22 میلیون زائر از ایران، هند، پاکستان، کشورهای اروپایی، ترکیه، لبنان، تاجیکستان، افغانستان، بحرین و سایر کشورها برای زیارت اباعبدالله (ع) در ایام اربعین راهی کربلا می‌شوند که از آن می‌توان با تعبیر بزرگترین گردهمایی شیعیان یاد کرد. انتهای پیام/

1395/05/30 :: 00:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن