تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833553044
چرا دورکیم اعتقاد دارد مناسک بر عقاید تقدم دارند؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: مرور جامعهشناختی کارکردهای اجتماعی فرهنگی پیادهروی اربعین از منظر یک استاد دانشگاه؛ چرا دورکیم اعتقاد دارد مناسک بر عقاید تقدم دارند؟
تدیّن، تنها شامل وقوف بر حقیقت یا علم به آنچه که تصور میرود حقیقت است، نیست، بلکه آن را به منصه ظهور درآوردن، یعنی زیستن بر مبنای چنین حقیقتی است. به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی شهمیری در مقالهای تحت عنوان «مروری جامعهشناختی بر کارکردهای اجتماعی فرهنگی پیادهروی اربعین» که روزهای سوم و چهارم آبانماه سال جاری در دومین همایش بینالمللی اربعین در کربلا ارائه شده به اهمیت فراملی کردن ذخائر دینی و تمدنی ازجمله راهپیمایی اربعین پرداخته است. متن کامل این مقاله بدین شرح است: هزاران سال است که دین تأثیر نیرومندی بر زندگی ابنای بشر داشته است. دین، به این یا آن شکل، در همه جوامع شناخته شده بشری وجود دارد. قدیمیترین جوامعی که میشناسیم، و از آنها فقط یافتههای باستانشناسی در دست داریم، نشانههای واضحی از نمادها و مناسک دینی از خود به جا گذاشتهاند (گیدنز، ۷۶۶ :۱۳۸۸). دین به عنوان یک نهاد اجتماعی با خصیصه فردی و اجتماعی، از ارزشها و قواعد اجتماعی پشتیبانی میکند و جهتدهنده و مظهر قدرت جامعه و انسان، بسترساز ارتباطات انسانی و موجب ثبات، استمرار و همبستگی جامعه است. از سوی دیگر دین ارزشها را میآفریند و هنجارها را شکل میدهد به ارزشهای ثابت اخلاقی قداست میبخشد، زندگی انسان از آن معنی میگیرد و راهنمای مؤثری برای هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است. دین کارکردهای مختلفی را برای جامعه و فرد به انجام میرساند. دین برای جامعه معنایی از اجتماع و اجماع را به وجود میآورد و آن را تحکیم میبخشد. رفتارهای ضداجتماعی را منع نموده و راههایی را برای انسجام دوباره متخلفین پیشنهاد میکند (تنهایی،۵:۱۳۹۰). مناسک و آیینها را میتوان از ارکان بنیادین هر دین به شمار آورد که شخص به واسطه مشارکت در آنها قصد ارتباط با امر مقدس را دارد. فهم مناسک و نقش و کارکرد آنها، به ویژه در عرصه جمعی ازجمله موضوعاتی است که توجه جامعهشناسان و انسانشناسان دین را به خود معطوف ساخته است. «مَنسک» بر وزن مفعَل مصدر میمی از ماده «نُسُک» به معنای عبادت است و «مناسک» جمع آن به معنای فرائض و عبادات است. چنانچه آیه شریفه "لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلَا یُنَازِعُنَّکَ فِی الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِیمٍ" (حج، آیه ی ۶۷)، مُشعر به آن است. تمامی امتهای گذشته دارای عباداتی خاص بودند و به انجام آن اهتمام داشتهاند. در فرهنگ دینی برخی از مناسک و عبادات افزون بر طریقیت آنها جهت تقرب الی الله، دارای آثار و پیامدهای اجتماعی، سیاسی نیز هست. این سنخ از مناسک به «شعائر الهی» موسومند که احیاء و تکریم آنها به مثابه زنده نگه داشتن دین و حفظ دستاوردهای آن است؛ "وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب" (حج، آیه ی ۳۲). در کشور ما که اسلام و مذهب تشیع رواج دارد، مراسم و مناسک دینی بخش وسیعی از رفتار ما را شکل میدهد. علاوه بر مناسکی مانند نماز و روزه، مراسم متنوعی همراه جشن و سرور در قالب اعیاد مذهبی مانند عید فطر و ولادت اولیای دین و یا سوگواری در وفیات معصومین و ائمه هدی «علیهم السلام» انجام میپذیرد. ازجمله آیینهای مذهبی که در چند سال اخیر به صورت یک مناسک جمعی مورد استقبال خیل عظیمی از متدیّنین بویژه جوانان در سطح ملی و فرا ملی قرار گرفته است راهپیمایی ایام اربعین در عراق است. زیارت اربعین به قدمت تاریخ اسلام سابقه دارد. جابر بن عبدالله انصاری در دوران اختناق بنیامیه و علی رغم کهولت سن و ضعف جسمی، خود را مقید به رساندن به کربلا در روز اربعین برای زیارت امام حسین (ع) و یارانش میکرد. این سنّت حسنه در قرون متمادی به شیوهها و تجلیهای متفاوت ادامه داشت به طوری که حتی در دوران اختناق صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق، شیعیان به صورت شبانه و از راههای فرعی به سمت کربلا رهسپار میشدند تا از ثواب این اقدام محروم نکنند. پس از ساقط شدن دولت صدام به مرور این سنت دینی تبلور بیشتری یافت و افراد بیشتری به این راهپیمایی میپیوستند تا اینکه طبق آخرین اطلاعات در محرم سال ۹۵ حدود ۲۶ میلیون زائر و عاشق ابا عبدالله حسین از اقصی نقاط جهان خود را به این راهپیمایی عظیم رساندند و جهان را مبهوت کردند. این راهپیمایی، نه یک راهپیمایی به سمت کربلا، بلکه یک همایش بزرگ انسانی اخلاقی و فرهنگی است که حقایق بکر و پنهان آن بسیار فراتر از جلوههای ظاهری آن است. صحنههای ویژه اخلاقی و انسانی در دهه اربعین، در راههای منتهی به کربلا در عراق، بسیار شگفتیآور است ولذا نباید از تفسیر این پدیده کلان فرهنگی و تمدنی غفلت کرد. نظر به چنین اهمیتی، این مقاله سعی دارد با الهام از نظریههای جامعهشناختی دین و با توجه به برخی از ویژگیهای منحصر به فرد مراسم راهپیمایی اربعین، به عنوان یک کنش جمعی مذهبی، به بررسی آثار، مناسبات اجتماعی و کارکردهای آن بپردازد. ساختار دین از نظر جامعه شناسان: به گفته دورکیم دین: «نظام یکپارچه ای از باورداشتها و عملکردهای مرتبط به چیزهای مقدس است؛ یعنی چیزهایی که جدا از چیزهای دیگر انگاشته شده و در زمره محارم به شمار میآیند؛ این باورداشتها و عملکردها همه کسانی را که به آنها عمل میکنند در یک اجتماع اخلاقی واحد همبسته میکند» (همیلتون، ۱۳۷۷: ۲۲). از نظر دورکیم، مناسک بر عقاید تقدم دارند. زیرا به استدلال او، دین در واقع زاییده مناسک است. از طریق مشارکت در مناسک و مراسم مذهبی است که قدرت اخلاقی جامعه آشکارا احساس میشود و احساسات اخلاقی و اجتماعی از همین طریق تقویت و تجدید میشوند (همان: ۱۷۶). هاری آلپر، پژوهشگر دورکیمی، چهار کارکرد عمده دین را از نظر دورکیم به عنوان نیروهای اجتماعی انضباطبخش، انسجامبخش، حیاتبخش و خوشبختیبخش طبقهبندی کرده است. آیینهای مذهبی از طریق تحمیل انضباط بر نفس و فدری خویشتنداری، انسانها را برای زندگی اجتماعی آماده میسازند. تشریفات مذهبی مردم را گردهم میآورند و بدینسان، پیوندهای مشترکشان را دوباره تصدیق میکنند و در نتیجه، همبستگی اجتماعی را تحکیم میبخشند. اجرای مراسم مذهبی، میراث اجتماعی گروه را ابقاء و احیاء میکند و ارزشهای پایدار آن را به نسلهای آینده انتقال میدهد. سرانجام، دین یک کارکرد خوشبختیبخش نیز دارد.، زیرا که با برانگیختن احساس خوشبختی در مؤمنان و احساس اطمینان به حقانیت ضروری جهان اخلاقیای که خودشان جزیی از آنند، با احساس ناکامی و فقدان ایمان در آنها مقابله میکند (کوزر، ۱۳۷۳: ۲۰۰). به نظر ردکلیف براون: «زندگی اجتماعی سامانمند در میان انسانها، به حضور برخی احساسات در اذهان اعضای جامعه بستگی دارد. این احساسات رفتار افراد را در ارتباط با دیگران نظارت میکند. میتوان گفت که مناسک بیان نمادین و تنظیمشده برخی احساساتاند. پس میتوان نشان داد که مناسک کارکرد اجتماعی خاصی دارند که ضمن تنظیم و حفظ احساساتی که مبنای ساختمان جامعه را تشکیل میدهند، آن را از نسلی به نسل دیگر انتقال میدهند». (براون، ۱۹۵۲: ۱۵۷؛ به نقل از همیلتون، ۱۳۷۷: ۱۹۹). کلیفورد گیرتز انسان شناس معاصر آمریکایی با تکیه بر رویکرد تفسیری برای درک و فهم معانی و ارزشهای اَعمال و مناسک دینی و فرهنگی، اعمال و مناسک را به مثابه متنی درنظر میگیرد که دارای لایههای متعدد معانی است و سپس با توصیف عمیق به مطالعه آنها میپردازد. به نظر گیرتز، دین به مثابه یک نظام فرهنگی است. براستی معنای این جمله چیست؟ گیرتز پاسخ این سؤال را در یک جمله خلاصه ارائه میدهد. دین عبارت است از: (۱) نظامی از نمادهاست که درجهت (۲) ایجاد حالتها و انگیزشهای نیرومند، فراگیر و دیرپا در انسانها (۳) از طریق تدوین مفاهیمی راجع به نظم کلی جهان و وجود و (۴) پوشاندن این مفهومهابا هالهای از واقعیت، عمل میکند، به طوری که (۵) این حالتها و انگیزشها به گونهای منحصر به فرد واقعگرایانه به نظر میرسند (گیرتز، ۱۹۶۶: ۴؛ به نقل از تامسون، ۱۳۷۷: ۱۹). میتوان گفت که عنصر محوری این تعریف، نماد است. اساساً ریشه انسانشناسی فرهنگی به این برمیگردد که نمادها نخستین تولید انسان و نیز نخستین ابزار انساناند. نمادها به مثابه بلوکهای ساختمان دین، زبان، فرهنگ و به طور کلی تولید اجتماعی تصور میشوند و به تعبیر گیرتز و بسیاری از انسانشناسان آمریکایی دیگر، نمادها واسطه ارتباط ما با جهاناند. گیرتز میافزاید که نمادها افزون بر فهم خاصی از جهان، جهتگیری در برابر آن را نیز شکل میدهند. در واقع به باور گیرتز، نمادها به منزله «الگوییازواقعیت» و «الگویی برای واقعیت» هستند (شامحمدی و پاسالاری بهجانی، ۱۳۹۴: ۵۲). به نظر گیرتز مهمترین ویژگی دین، ایمان است، زیرا میکوشد مفاهیمش را به گونهای حقیقی و بدور از هر گونه شک و شواهد مغایر، تثبیت کند. به عقیده وی مکانیسم ایجادکننده ایمان، مناسک است. ایقان مذهبی در جریان مناسک ایجاد میشود. مناسک هم مفهوم کلی مذهبی را صورتبندی میکند و هم تکالیف مرجعیتی را مشخص میسازد که پذیرش و حتی الزام به پذیرش این مفهوم مذهبی را توجیه میکند (همیلتون، ۱۳۷۷: ۲۷۸). به نظر میآید که گیرتز به مناسک بیش از باور توجه نشان میدهد، زیرا مناسک پدیدآورنده واقعی بودن آموزههای دینی، و بیعیب و نقص بودن آنهاست. در مناسک، جهان «آنگونه که زیسته شده (اخلاق)» و جهان «آنگونه که تصور شده (جهانبینی)» تحت عاملیت مجموعهای از صور نمادین در یکدیگر ادغام و به یک جهان واحد تبدیل میشوند. گیرتز در کتاب اسلام در کانون مشاهده میگوید، تدیّن، تنها شامل وقوف بر حقیقت یا علم به آنچه که تصور میرود حقیقت است، نیست، بلکه آن را به منصه ظهور درآوردن، یعنی زیستن بر مبنای چنین حقیقتی است. در واقع راه اصلی رستگاری، به جا آوردن مناسک است (شامحمدی و پاسالاری بهجانی، ۱۳۹۴: ۵۶). کارکردهای راهپیمایی اربعین: ۱. تقویت باورهای مذهبی؛ ۲. تقویت انسجام اجتماعی؛ ۳. تقویت اعتماد اجتماعی؛ ۴. تقویت سرمایه اجتماعی؛ ۵. تقویت روحیه ایثار و گذشت؛ ۶. تقویت روحیه استکبارستیزی؛ ۷. ارتباطات بین فرهنگی؛ ۸. تشکیل امّت واحده اسلامی؛ ۹. و ... منابع تامسون، کنت و دیگران (۱۳۸۷). دین و ساختار اجتماعی، ترجمه علی بهرامپور و حسن محدثی، تهران: انتشارات کویر. تنهایی، حسین (۱۳۹۰). جامعه شناسی دینی در شرق باستان. تهران: بهمن برنا. شامحمدی، رستم و فاطمه پاسالاری بهجانی (۱۳۹۴). مناسک دینی از دیدگاه کلیفورد گیرتز (با تأکید برکارکرد آنها). دو فصلنامه علمی-پژوهشی ادیان. سال نهم. شماره هجدهم. کوزر، لوئیس(۱۳۷۳). زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. گیدنز، آنتونی (۱۳۸۸). جامعهشناسی. ترجمه ی حسین چاوشیان. تهران: نشر نی. همیلتون، ملکوم (۱۳۷۷).جامعهشناسی دین. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان.
۱۳۹۶/۰۸/۱۸ ۱۰:۳۲:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]
صفحات پیشنهادی
چرا آهنگهای قدیمی هنوز طرفدار دارند؟
چرا آهنگهای قدیمی هنوز طرفدار دارند حس نوستالژی همیشه با انسان است اما بازآفرینی آثار گذشته توسط خوانندههای امروز به دلیل این موضوع نیست «بعد از انقلاب مانند بسیاری از حوزههای دیگر تولیدات موسیقایی افزایش پیدا کرد اما بعد از دهه شصت اتفاقاتی افتاد و امروز به نوعیچرا زنان کمترین سهم ریاست را دارند؟
چرا زنان کمترین سهم ریاست را دارند عضو حلقه مطالعات مسائل اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران گفت با وجود گسترش روز افزون شهرها و ایجاد جایگاههای جدید مدیریتی باز هم زنان کمترین سهم ریاست را در مقامات کشوری دارند و تنها حدود 10 درصد از پستهای ریاست یا معاونت به آنها واگذارچرا ملیپوشان کیروش را دوست دارند؟
چرا ملیپوشان کیروش را دوست دارند روز نو مدتهاست که تیم ملی به آخرین در نجات برای بازیکنانی تبدیل شده که دیگر دوست و رفیقی ندارند یا زیر هجمه سنگین فشارهای رسانه ای قرار گرفته اند یا از بخت بد تیمی برای بازی کردن نصیبشان نشده گلسازی مهدی طارمی برای تیم ملی در بازی مقاباعداد و ارقامی که آینده اقتصادی کشور در گرو آنهاست/ چرا اعضای شورای پول و اعتبار حق مسامحه ندارند؟
اعداد و ارقامی که آینده اقتصادی کشور در گرو آنهاست چرا اعضای شورای پول و اعتبار حق مسامحه ندارند رییس بانک مرکزی سالانه گزارشی از صورت های مالی این بانک به اعضای شورای پول و اعتبار ارائه می کند که تاثیر قابل توجهی در شفاف شدن وضعیت اقتصادی کشور دارد روز نو رییس بانکبه چه ترتيبي در كتاب قرآن چيده شدهاند؟ و اگر ترتيبي ندارند چرا؟
ترتیب سوره های قرآن بر چه اساسی است بيان دو نظريه 1 عدهاي از محققين و بزرگان مانند سيد مرتضي علمالهدي و از جمله معاصرين آيتالله خوئي ره بر آن هستند كه قرآن كريم به همين ترتيب كه الآن موجود است در زمان حيات پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ شكل گرفتهشریک شدن مدیریت خصوصی و دولتی فسادآور خواهد بود/ چرا زنگنه و رییسدفترش در باشگاه اندیشهورزان نفت حضور دارند
ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت شریک شدن مدیریت خصوصی و دولتی فسادآور خواهد بود چرا زنگنه و رییسدفترش در باشگاه اندیشهورزان نفت حضور دارند نماینده مردم خمینی شهر گفت باشگاه اندیشهورزان نفت و نیرو در سال ۹۴ راه اندازی شده و تصمیمات راهبردی در این شرکت گرفته میشود و معلعضو تیم ملی هندبال ساحلی: مراقب باشیم چراغ هندبال خاموش نشود/ مازندرانیها 15 سال در لیگ هندبال تیم ندارند
عضو تیم ملی هندبال ساحلی مراقب باشیم چراغ هندبال خاموش نشود مازندرانیها 15 سال در لیگ هندبال تیم ندارند عضو تیم ملی ساحلی هندبال گفت اگر فکر جدی برای هندبال کشور نشود چراغ این رشته ورزشی در کشور خاموش میشود علیرضا بیگماز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس ددرخشان: استقلال و پرسپولیس هم بدهی دارند چرا ما را حذف کنند
درخشان استقلال و پرسپولیس هم بدهی دارند چرا ما را حذف کنند سرمربی نفت طلاییه تهران گفت پرسپولیس از نظر تیمی و نفری از بهترین تیمهای لیگ برتر است و شانس قهرمانی دارد آفتابنیوز حمید درخشان ظهر جمعه در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر پرسپولیس از مرحله یک شانزدهم نهایی جامچرا بعضی افراد در تشخیص سمت راست و چپ مشکل دارند؟
چرا بعضی افراد در تشخیص سمت راست و چپ مشکل دارند محققان در یک مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداختهاند که چرا بعضا افراد در تشخیص فوری سمت چپ و راست دچار مشکل می شوند به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس آلرت ممکن است برای شما پیش آمده باشد که در تشخیص طرف راست و چپ دچار مشکل شویچرا بعضیها همیشه تاخیر دارند؟
چرا بعضیها همیشه تاخیر دارند کمتر چیزی پیدا میشود که به اندازه کاشتهشدن سر قرار آدم را عصبانی کند اما بعید است که دوستتان صرفا از روی خودخواهی شما را منتظر گذاشته باشد بررسیهای روانشناسی نشان میدهد که تاخیر میتواند نتیجه ذهنی ناکارآمد باشد اما جای نگرانی نیست راهحله-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها