تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798484736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی سیاست از بکت تا امیرکبیر/ برای حفظ تاج و تخت در زمین بسکتبال می‌جنگند


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: بازی سیاست از بکت تا امیرکبیر/ برای حفظ تاج و تخت در زمین بسکتبال می‌جنگند
بازی سیاست از بکت تا امیرکبیر/ برای حفظ تاج و تخت در زمین بسکتبال می‌جنگند

نمایش «بکت» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی داستان هانری دوم پادشاه انگلستان است که برای حفظ قدرت دربارش «توماس بکت» را به‌عنوان نخست‌وزیر برمی‌گزیند، اما بکت طی اتفاقاتی بر علیه هانری دست به شورش می‌زند. به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی میرمنتظمی (کارگردان) و سپیده صباغ (بازیگر) از نمایش «بکت» که در ایرانشهر روی صحنه رفته است، گفتند. مرتضی میرمنتظمی (کارگردان) با اشاره به اجرای این نمایش در ایرانشهر گفت: در روزهای اول اجرا با توجه به اینکه تمرین‌های خیلی زیادی در سوله انجام داده بودیم و سپس کار را به سالن قاب بسته ناظرزاده آوردیم؛ کمی طول کشید فضا را بگیریم و تغییر دهیم و در نتیجه روزهای اول اجراهای مطلوبی نداشتیم اما در روزهای بعدی به آنچه دلمان می‌خواست رسیدیم. میرمنتظمی «بکت» را یکی از متن‌های تقریبا ناشناخته «ژان آنوی» خواند و گفت: این اثر متفاوت با کارهای دیگر این نویسنده و درباره بکت مقدس است. نمایشنامه «بکت» متن کلاسیکی است که سال 55 در ایران چاپ شد و دیگر دوباره چاپ نشد. درواقع این اثر یکی از متن‌های کمتر شناخته شده اما بهترین متن ژان آنوی است که چاپ شده و در بازار وجود دارد. این کارگردان تئاتر با بیان اینکه نمایشنامه «بکت» بدون دراماتورژی روی صحنه رفت، گفت: سعی کردیم از حالت کلاسیک کمی فاصله بگیریم. نمی‌خواهم کلمه مدرن را به کار ببرم چون همه این کلمات بار معنایی دارند هرچند منتقدان درباره این کار می‌گویند اجرایی مدرن است. اما می‌توانم بگویم کاری است که امروزی شده. در اجرا از همان دیالوگ‌های نمایشنامه استفاده کردیم فقط آن را از حالت آرکائیک و کلاسیک تبدیل به زبانی امروزی کردیم. از دیگر تغییرهای متن باید بگویم مقداری هم از نمایشنامه خلاصه شده، اگرنه چیزی به آن اضافه نشده است. میرمنتظمی با بیان اینکه «رقابت‌های هانری، بکت و ملکه در این متن نمایشی برای من جذاب بود» گفت: رابطه‌های شخصی دو یا چند نفره تبدیل به این رقابت شده و بازی سیاست است که دارد اتفاق می‌افتد. در سطح اجتماع و سیاسی هم که نگاه کنید در تاریخ معاصر هم این رقابت‌ها همواره رخ داده است؛ از امیرکبیر گرفته تا همین الان. امروز هم در رده‌های بالای سیاست این اتفاق رخ می‌دهد. کارگردان نمایش «بکت» یادآور شد: کل اتفاق‌های نمایشنامه در یک فضای زمین بسکتبال روایت می‌شود.
بکت3
سپیده صباغ (بازیگر) نیز «بکت» را جزو کارهای کاملا مردمحور خواند و گفت: با این همه شخصیت زن یعنی ملکه در این اثر همچون بسیاری از اتفاق‌های تاریخی پررنگ بوده است. این نمایش کاملا مردمحور است و این برای من به عنوان بازیگر زن نمایش، کار را سخت می‌کرد که در فرصتی کم تاثیرم را روی متن و مخاطب بگذارم. صباغ ادامه داد: روند اتفاقات بین آدم‌ها و دوستی که تبدیل به بازی قدرت و سیاست می‌شود از جذابیت‌های این نمایش بود؛ کاراکتر ملکه حامی تاج و تخت و بچه‌هایش است و هرکسی را در این مسیر زیرپا می‌گذارد. از این رو هرچند جزو کارهایی بود که نقشم در آن خیلی کوتاه بود اما بریام جذابیت زیادی داشت. این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه تمایل به حفظ حریم و جنگ و بازی قدرت و سیاست قطعا موضوعی جهان‌شمول است، گفت: حتی منِ زنِ خانه‌دار هم می‌خواهم حکمرانی داشته باشم و نگذارم کسی وارد حریم شخصی‌ام شود تا چه برسد به یک ملکه که نمی‌خواهد کسی وارد حریم مملکتش شود. این ریزه‌کاری‌های جذاب را خیلی در این نقش و متن دوست داشتم. صباغ با اشاره به اینکه تم اصلی این نمایش بازی بسکتبال است، گفت: من در دو ماه به صورت فشرده این ورزش را یاد گرفتم. چون فکر کردم این بخش کمک می‌کند به تاثیرگذاری شخصیت در جهت اینکه می‌خواهد بازی را در دست داشته باشد؛ بازی به مثابه همسرش، ولیعهدها و نابود کردن بکت. و من سعی کردم در فرصت‌های کمی که روی صحنه دارم، با بازی‌های بسکتبال و دیالوگ‌های تاثیرگذار این کار را انجام دهم. داریوش موفق، عباس جمالی، علی نجفی، فراز سرابی، مجید آهنگران، سپیده صباغ، عزالدین توفیق، ساغر شکوری، علی آرتین، مریم شجاعی، رضا درویش و مهدی میراکبری بازیگران نمایش «بکت» هستند که براساس متن ژان آنوی و با کارگردانی مرتضی میرمنتظمی در ایرانشهر روی صحنه رفته است.

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۱:۴۵:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن