واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: هاروگوچی از موزه و «ماده و فکر»: «ماده و فکر» از معدود حوضهای روغنیام است که باقی مانده/۸۰۰ لیتر روغن به حوض روغنی موزه هنرهای معاصر اضافه شد
«حوض روغنی» تنها اثری است که طی ۴۰ سالی که از عمر موزه میگذرد، به صورت ثابت در موزه حضور داشته و هر روز کارمندان و بازدید کنندگان میتوانند آن را ببینند. در واقع این اثر جزئی از معماری و هویت موزه شده است و بازدیدکنندگان موزه خاطرات زیادی با آن دارند. به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مرمت و بازنگری اثر «ماده و فکر» (حوض روغن) صبح امروز ۲۹ مهر با حضور نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی و خالق این اثر، علی محمد زارع (سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران)، در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و در پایان نیز بار دیگر از این اثر، پس از مرمت، رونمایی شد. در ابتدای این نشست علی محمد زارع (رییس موزه هنرهای معاصر تهران) گفت: اثر ماده و فکر (حوض روغن) که ۴۰ سال پیش توسط هاراگوچی خلق شده به عنوان نمادی در موزه هنرهای معاصر تهران است. این اثر تنها اثری است که طی این ۴۰ سال به صورت ثابت در موزه حضور داشته و هر روز کارمندان و بازدید کنندگان میتوانند آن را ببینند. در واقع این اثر جزئی از معماری و هویت موزه شده است و بازدیدکنندگان موزه خاطرات زیادی با آن دارند. زارع ادامه داد: جای خوشحالی است که هاراگوچی پس از ۴۰ سال برای بازنگری و مرمت این اثر به موزه آمده است، این اثر با موزه عجین و همراه است و در زمان خلق اثر، همکاران موزه هنرهای معاصر تهران نیز نقش داشتهاند.
نوریوکی هاراگوچی در این نشست ضمن اظهار خرسندی از حضور دوباره در ایران پس از ۴۰ سال گفت: از اینکه بعداز ۴۰ سال دوباره به ایران آمدم و می بینم اثر «ماده و فکر» در اینجا سالم ساکت است خوشحالم. این حضور یک تجربه جدید است که ارتباط دیگری را با ایران برای من برقرار کرد. مسافت جغرافیایی ایران و ژاپن زیاد است اما این دو کشور ارتباط فرهنگی دارند و این نمونهای برای این ارتباط است. این هنرمند ژاپنی گفت: مدتی قبل، یک خانم ایرانی در ژاپن، نمایشگاهی برپا کرده بود. این خانم به دیدن من آمد و درباره این اثر با من صحبت کرد و به من گفت که «ماده و فکر» هنوز بعد از ۴۰ سال در مرکز موزهی هنرهای معاصر تهران قرار دارد و وقتی او کوچک بوده به همراه مادرش این اثر را دیده است و برخوردش با این اثر در هنرمند شدن او اثرگذار بوده است. همین مکالمه، زمینه ساز حضور امروز من در ایران و مرمت این اثر شد. هاراگوچی درباره اثر «ماده و فکر» گفت: «ماده و فکر» اثری انتزاعی است که در آن زمان اهمیت دارد، مخاطبان این اثر در ۴۰ سال پیش دریافتی از آن داشتند و امروز هم ممکن است دریافت دیگری از این اثر داشته باشند. مادهای که برای ریختن در حوض استفاده کردم روغن سوخته است، که تا آن زمان در مجسمهسازی از متریالی مثل روغن استفاده نشده بود. «ماده و فکر» سالهاست در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد و امیدوارم سالهای آینده نیز همچنان در این موزه بماند. هاراگوچی ادامه داد: حدود ۲۰ نسخه اثر حوض روغن ساختهام که تنها چند اثر از جمله همین اثر «ماده و فکر» موزه هنرهای معاصر تهران باقی مانده است.
هاراگوچی در باره بازنگری و مرمت این اثر گفت: برای مرمت، ابتدا اشیایی که در حوض روغن افتاده بود جمعآوری شد و بعد چون سطح روغن اثر پایین آمده بود حدود ۸۰۰ لیتر روغن به اثر اضافه شد. نوریوکی هاراگوچی پس از ۴۰ سال برای مرمت و بازنگری اثر «ماده و فکر» (حوض روغن) به ایران آمده است. هماهنگی حضور هاراگوچی در ایران و مرمت اثر توسط شیرین صباحی انجام شده است.
۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۱۵:۱۵:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]