واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فیلمبردار زیردرختان زیتون: کیارستمی از واقعیت پردازی پرهیز داشت تهران- ایرنا- فیلمبردار شاخص سینمای ایران در مورد شیوه کاری عباس کیارستمی گفت: او از واقعیت پردازی متنفر بود؛ در حالیکه همه فکر می کنند او دنبال سینمای رئالیست بود.
به گزارش عصر یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمود کلاری و محمدرضا دلپاک در دومین روز از نشست بزرگداشت عباس کیارستمی از مشخصات کاری وی و روحیه اش در ساخت فیلم گفتند.در این نشست در پردیس چارسو و در قالب یکی از برنامه های سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر محمدرضا دلپاک صداگذار سینمای ایران با درخواست یک دقیقه سکوت برای کیارستمی از شاگردان، دوستان، همکاران ژاپنی و دوستداران کیارستمی حاضر در سالن خواست به احترام او بایستند.محمود کلاری در ادامه گفت: کیارستمی قواعد مرسوم زیبایی شناختی را می دانست و در ذهن داشت اما در اجرای این قواعد متفاوت بود.وی افزود: در جریان پنج کار از نزدیک با کیارستمی همکاری کردم و در دو فیلم، به عنوان فیلمبردار کنار او بودم. برای من که با بیش از 50 فیلمساز کار کرده ام، عباس کیارستمی مثل هیچ کس نبود؛ زیرا بر خلاف قاعده رفتار می کرد.فیلمبردار فیلم زیر درختان زیتون با اشاره به مصاحبه سال ها پیش کیارستمی با روزنامه فیگارو اظهار داشت: کیارستمی در این مصاحبه گفت سینما به هر شکل یک دروغ بزرگ است و هنر ما این است که طوری دروغ بگوییم که تماشاچی باور کند؛ سینما واقعیت ندارد ولی حقیقت دارد.وی همچنین به خاطراتی از فیلم بلیت ها اشاره کرد و افزود: کیارستمی به تعیین زمان مشخص برای فیلمبرداری اعتقاد نداشت و وقتی سر این فیلم هر هفته دو روز عوامل تعطیل بودند و در پایان 2 هفته گفتند دیگر نمی توانیم فیلمبرداری کنیم خیلی متعجب شد.* کیارستمی به میزانسن صدا اعتقاد داشتدلپاک ، صداگذار سینما نیز در این مراسم گفت: کیارستمی معتقد بود فیلم روی میز مونتاژ ساخته می شود.وی افزود: در اولین کارم با کیارستمی یعنی طعمگیلاس دیدم که ابتدا دیالوگ ها را ادیت می کرد و بعد مرحله صداگذاری را انجام می داد و ما دیالوگ ها را روی تصویر همایون ارشادی می گذاشتیم.دلپاک تاکید کرد: کیارستمی به میزانسن صدا، صدای خارج از کادر و pov صدا اعتقاد داشت و در زمینه میزانسن صدا بسیار از او یاد گرفتم.وی همچنین به فیلم اپیزودیک بلیت ها (محصول 2005 ایتالیا) اشاره کرد و گفت: برای کیارستمی جغرافیای صدا مهم بود و به این دلیل اگر فیلمی در بازار تهران یا مثلا در ایتالیا ساخته می شد روی استفاده از صدای مناسب تاکید می کرد.سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا هشتم اردیبهشت در پردیس چارسو به عنوان کاخ جشنواره و سینماهای فلسطین و فرهنگ برگزار می شود.فراهنگ9157**1823 خبرنگار: منصوره شوشتری* انتشار: طاهره نبی اللهی
03/02/1396
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]