واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شیخ اجل، معلم اخلاق با اشعاری طرب انگیز تهران - ایرنا - شیخ اجل سعدی شیرازی از مفاخر زبان و ادبیات فارسی در قرن هفتم است که آثار منظوم و منثور حکمت آمیز و غزلیات عاشقانه وی همواره در سرزمین های دور و نزدیک مورد استقبال قرار گرفته است.
یکم اردیبهشت ماه روزی که نگارش کتاب گلستان آغاز شد، در ایران به عنوان روز سعدی نامگذاری شده است.ابومحمد مشرفالدین مصلح بن عبدالله بن مشرف متخلص به سعدی شیراز، شاعر و نویسنده پارسیگوی نامدار ایرانی است که تاثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته بگونه ای که شباهت قابل توجهی بین زبان فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد. آثار او در دوره ای در مدرسهها و مکتبخانهها به عنوان منبع آموزش زبان فارسی تدریس میشد.وی برخلاف برخی نویسندگان هم دوره یا پیش از خود، سادهنویسی و ایجاز را در پیش گرفت و به همین دلیل در زمان حیات خود شهرت فراوانی بدست آورد. ** سعدی مورد توجه خواص شعر شناس نویسنده، شاعر و روزنامه نگار معاصردرباره این شاعر و نویسنده پارسی گو به خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: سعدی یکی از ماندگارترین شاعران تاثیرگذار در عرصه زبان فارسی است که شعرهای او به دلیل صلابت، قوت شعری و سهل و ممتنع بودن همواره مورد نظر مخاطبان عمومی شعر و خواص شعر شناس این سرزمین بوده است. جواد محقق می افزاید: اگر سعدی ظهور نمی کرد، شاعرانی مانند حافظ به عرصه ظهور نمی رسیدند زیرا بسیاری از شاعران پس از سعدی، متاثر از وی و اشعارش هستند و در صورتی که بخواهیم فقط یک شاعر جهانی را در میان شاعران ایرانی معرفی کنیم، بی شک سعدی ظرفیت و صلاحیت بیشتری برای این انتخاب دارد.وی با بیان اینکه مفاهیم اشعار بسیاری از شاعران در ترجمه از دست می رود، ادامه می دهد: مفاهیم بسیاری از سروده ها امکان انتقال به زبان دیگر را ندارد و هنگامی که وزن و قافیه آنها در ترجمه کنار گذاشته می شود، تقریبا چیزی از آن به درستی به زبانی دیگر برگردان نمی شود، در حالیکه آثار سعدی به ویژه گلستان براحتی قابلیت ترجمه را داراست.به گفته محقق، اتفاقات پس از دوران سعدی نشان می دهد، شعر و نوشته های وی بیش از دیگر شاعران در سرزمین های همسایه و دور مانند چین در همان روزگاران گسترش یافت و خواندن آنها در میان مردم قاره پهناور آسیا بسیار مورد استقبال بوده است. ** نفوذ جهانی کلام سعدی این شاعر معاصر اضافه می کند: بر اساس گزارش های تاریخی، ملوانان چینی روی قایق های خود شعر سعدی را می خواندند و در تمام مراکز آموزشی منطقه و کشورهای مختلف، عمده ترین کتاب آموزشی گلستان سعدی بوده است.وی با نقل خاطره ای از سال 68 می گوید: به زیارت مزار مولانا در قونیه رفته و در نماز جمعه ای که در مسجد کنار مزار برپا بود، شرکت کردم، شاهد بودم خطیب جمعه در یکی از خطبه ها، یکی از اشعار سعدی را قرائت و سپس آن را به زبان ترکی برای نمازگزاران شرح داد که این نفوذ کلام سعدی را نشان می دهد.محقق با تاکید بر قدردانی از این استاد سخن و کار بزرگ آموزشی و تربیتی او توصیه کرد: این آموزش ها به فرزندان این مرز و بوم داده شود.** گلستان سعدی دور از پیچیدگی و دشواری رضا اسماعیلی دیگر شاعر معاصر نیز درباره شیخ اجل سعدی شیراز به ایرنا می گوید: سعدی از قله های نام آور شعر و ادبیات زبان فارسی و شاعری است که به زبان مردم و برای مردم حرف می زد. وی در غزلیات عاشقانه و بوستان و گلستان که دربردارنده حکایات اخلاقی و آموزه های دینی است سعی کرده با زبانی سهل و ممتنع و به دور از پیچیدگی ها حرف خود را بیان کند .اسماعیلی می افزاید: سعدی مانند برخی شاعران نبود که صنعتگری و زبان آوری خود را به رخ دیگران بکشد، او مربی و معلم اخلاق است، از آثار او می توان پی برد، او پرورش یافته دامن قران و عترت است که با الهام از آیات قرانی، این حکایت را به نظم درآورده و در تمام اشعار و حکایات آموزنده او دقایق قرآنی و عرفانی موج می زند.اسماعیلی با اشاره به فصاحت سعدی در شعرگویی ادامه می دهد: او «افصح المتکلمین» است، یعنی سخنوری که از فصاحت کلام برخوردار است، زبان رفتاری سعدی به گونه ای است که خواننده گرفتار دشواری نمی شود و به راحتی با او ارتباط عاطفی و روحی برقرار می کند، به همین دلیل گفته می شود سعدی در زبان و کلام فصاحت دارد.وی با اشاره به سهل و ممتنع بودن اشعار سعدی توضیح می دهد: یک کارگر در حد بضاعت می تواند از اشعار سعدی بهره برد و یک استاد دانشگاه نیز به اندازه درک خود می تواند به لایه های عمیق تر این اشعار دست یابد و استفاده لازم را از آن ببرد.** هدف سعدی از شعرگویی ابلاغ پیام های اخلاقی استبه گفته اسماعیلی، سعدی از شاعرانی بود که وقتی حرفی برای گفتن داشت، دست به قلم می شد، او صرفا هدفش بازی با کلمات و اندیشیدن به فرم و ساختار نبوده، بلکه علاوه بر این، به معنا و مفهوم اندیشه و تفکر نیز فکر می کرده و عنصر اندیشه در آثار سعدی موج می زند.این شاعر معاصر با بیان اینکه هدف سعدی از شعرگویی، ابلاغ پیام ها و ارزش های انسانی و ترویج فضایل اخلاقی است، می گوید: هر سال گلستان و بوستان سعدی تجدید چاپ می شود که این نشان از استقبال مردم از آثار او دارد، انتشار آثار بزرگانی مانند سعدی با تیراژ بالا نشان از این دارد که مردم هنوز عطش او را دارند و کلام سعدی آینه تجلی انسان کامل و فضایل دینی و قرآنی است.وی می افزاید: سعدی از شعر به عنوان یک رسانه برای ترویج ارزش های اخلاقی استفاده کرده، از آنجا که شعر سعدی با فرهنگ ما همخوانی دارد همواره مورد استقبال ایرانیان و جهانیان است.به گفته اسماعیلی، جهان تشنه اخلاق و معنویت است، ترجمه آثار افرادی مانند مولانا و حافظ و سعدی نشان می دهد مردم جهان عطش اخلاق و کرامات انسانی را دارند.فراهنگ ** 1880 خبرنگار: پروین اروجی * انتشار:گلشن
01/02/1396
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]